hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hvordan forlate denne verden???
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hest og helse
 Hvordan forlate denne verden???
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 6

Anette&Ali&Aurello

Norway

Skrevet - 23/07/2006 :  22:08:56  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnette&Ali&Aurello  Svar med kopi av melding
Helt klart sprøyte. Det har ikke noe med å gjøre at jeg synes det er bedre enn skudd, men jeg vil begrave hestene mine...og jeg vil begrave de hele. En skutt hest er ingen hel hest...

Jeg har en på 3 og en på 4, så forhåpentligvis er det mange mange år til jeg må ta den avgjørelsen. Og egentlig håper jeg at jeg slipper å ta den selv også...

~anette & ali & aurello~

www.haflinger.no
Gå til toppen av siden

Spendas

» VIP

Skrevet - 24/07/2006 :  06:06:02  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har spekulert mye i dette, og tror nok at det blir boltepistol hjemme i vante omgivelser, ja.. Har fått høre av de som har prøvd det at det er veldig humant og hesten er død når den treffer bakken.

Når det gjelder å grave ned hester, så kan man vel søke om tillatelse til det, mener jeg å ha hørt? Men det kan vel variere fra sted til sted.

Jeg ser liksom for meg at boltepistol/skyting er det beste, selv om "skyting" virker mer brutalt enn en sprøyte, for da er hesten død før den vet hva som foregår, istedet for at man skal drive og stikke den og stresse den opp, særlig dersom den ikke er begeistret for dyrleger og sprøyter. (Men det betyr overhode ikke at jeg ikke respekterer fullt ut de som velger den måten).

Derimot tror jeg kanskje jeg må spørre dyrlegen om ikke JEG kan få en sprøyte med litt beroligende før det hele skal fullføres...

Håper det blir en stund til, for å si det sånn...

Drep ikke fluen på din venns panne med øks.... Gå til toppen av siden

filur 5

» VIP

Skrevet - 26/07/2006 :  00:21:03  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hesten min skal først og fremt få bo hos meg til han dør, han skal få leve så lenge som det er rettferdig ovenfor han.!
Den dagen har dør skal han dø på et sted hvor han liker og være, f¨å sprøyte og sovne stille inn! vil også søke om og få grave han ned et sted hvor han trives og er trygg.!
Jeg får tårer i øya av å tenke på den dagen, som jeg allerede nå gruer meg til, selvom jeg håper at vi vil få MANGE fine stunder til sammen
Gå til toppen av siden

Vindur+Zehra

» VIP

Norway

Skrevet - 26/07/2006 :  20:39:43  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseVindur+Zehra  Svar med kopi av melding
Åh,så trist tema:(

Hadde ikke sendt Vindur til slakt om det skulle hent han noe nå og tror ikke jeg vil forandre mening på det.Forhåpentligvis er det mange år til.Valget vil nok falle på sprøyte da Vindur ikke er redd hverken vetrinæren eller sprøytene.Vetrinæren vår er også Espen guriby(som xxxoooxxx også hadde)og han er en utrolig dyktig mann.

*gråte*:(

Vindur4-ever
Gå til toppen av siden

Heggvin

» VIP

Skrevet - 27/07/2006 :  23:18:21  Vis profil  Svar med kopi av melding
Gaus en god liten klomp som jeg har drevet litt med døde forrige fredag....:( Han ble slept ut om mornigen venninda mi gikk ut halv time senere for å se at dem hadde spist opp og gaus hadde lagt seg ned og villle ikke opp igjen. Jeg kjørte hjem til henne i full fart for å hjelpe,men uansett hva vi prøvde ville han ikke reise seg. Vetrinæren kom og hun ga han litt smertestillende,og den tunge avgjørelsen ble gjort om at han skulle få sleppe.. Vetrinæren gikk bort i bilen for å hente sprøyte for å gi han overdose,men i løpet av de 2 min det tok sovnet han stille inn i armene mine.. Han ble bare 19 år gammel,hjerte hans orket ikke mer,så det var en helt naturlig død.. Helt grusomt å sitte å se han i øynene og se livsgnisten svinne henn...
R.I.P Gaus
Gå til toppen av siden

CarpeNox
» VIP

Norway

Skrevet - 28/07/2006 :  02:32:44  Vis profil  Svar med kopi av melding
Utrolig trist tema...

Ej måtte ha nødslakt på første hesten min etter ei ulykke, ej kom heim fra ferie hos bror min og va skikkelig lykkelig, ej hadde akkurat bestillt to tonn høy fa telefonen ringte og den hysteriske kona til stalleigeren ringte å sa at vist ej ville sjå Bruno igjenn i live måtte ej sjå til å kjappe mej ned i stallen for han kom til å vere død innen ein time. Det va veldi mykje feil med heile avlivinga, ej blei ikkje spurt om noke og ej fikk ikkje vite noke anna enn at han va skadd og at nødslakt va bestillt.
I ettertid skjønnte ej mykje og he fått eit breiare begrep im ting som virka so urettferdig der og da, men det stikke liksom litt av og til alikevell sjølv no fleire år seinare.

Det ej huske best ved heile greiene e det at Bruno nekta å bli med dyrlegen enno ho hadde eigd han før mej, han beit etter ho og va skikkelig sur men når ej fikk leidetauet so blei han med mej so tillitsfull og god som berre det..

Heile slaktinga va uvirkelig, dei brukte ein slik boltepistol men hesten va rolig og avslappa der han sto i paddocken sin og vifta vekk ei fluge eller to.
Han blei "bearbeida" heime, tømt for blod, flådd, fjerna hode, hova, hale osv og dratt ombord i slaktebilen med kran-alt det va heilt ok for det va ikkje hesten min lenger.. ej klippte av litt man og syntes absurd nok at de va skikkelig forferdelig fordi han blei so stygg med kutt i manen..
Dyrlegen kom forøvrig med alle fire hovane hans i hendene etter slaktinga å lurte på om ej ville ha skona...

So huske ej at det va so ille at det ikkje regna fordi det hadde passa so fint inn.

Det e lov å tenke sej litt om til tider. Gå til toppen av siden

Alvanesen

» VIP

Norway

Skrevet - 29/07/2006 :  00:11:32  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAlvanesen  Svar med kopi av melding
Hadde jeg opplevd det du gjorde med hesten din CarpeNox, med min hest,
hadde jeg nok dødd der og da jeg også..
Slik skal det i allefall ikke skje..
Jeg hadde ikke sett på en mann som gikk å bærte på hodet til Alvanesen,
det hadde vært verdens værste mareritt for min del!
Har lest alle inleggene, og det ene er tristere enn det andre,
og jeg kjenner tårene presser på når jeg tenker på hvordan jeg skal avlive Alvanesen..
Han er akkurat fylt 5år, så hvis alt går som det skal er det veldig lenge til den dagen kommer..
Vi skal holde oss unna alt som heter ulykker:)
Og hvis vi klarer det, trenger jeg ikke å tenke på avlivning med det første,
og takk og lov for det, for jeg vet faktisk ikke om jeg klarer å takle det..
Jeg er sikkert ikke halvparten så gammel som T.Boysen,
men jeg har desverre også fått kjenne en del ting på kroppen..
Så nå skal jeg bare nyte alle de fine øyeblikkene med hesten,
og håper det blir mange av de, før jeg må ta noen avgjørelse:)

Det er ikke størrelsen det kommer ann på...!
www.piczo.com/alvanesen
Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 29/07/2006 :  02:32:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja - NYT alle stunder med hestene deres!
"Livets harde skole" er at en deg tar det slutt, dessverre.
22 år gammel nl-hest er "bare ungdommen", men den dagen hun må "gå", er jeg helt klar på "oppskriften":
1. Hjemme på gården, i en trygg situasjon.
2. Nødslakt med boltepistol eller skudd. (Giftsprøyter med "innsovning" er for "sakte" for en stor hest - den rekker å bli redd og usikker når den merker at den blir svak og slapp).
3. Dyret skal destrueres - ikke slaktes. Ingen skal SPISE min hest!

Ja ja - hvis dette blir "trenden" blant hestefolk, så blir det garantert mindre hestekjøtt i pølsene heretter..... (Heh - NÅ var jeg kanskje litt "kynisk", men.....)
Gå til toppen av siden

stall grønli

Skrevet - 29/07/2006 :  11:29:10  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg mista hoppa mi i januar, da hun fikk sparket av det ene frambeinet. Skaden var så stor at den ikke lot seg reparere, så avliving var det eneste valget jeg hadde.
hun fikk en sprøyte med litt smertestillende, før hun ble tatt ut på stallgangen, og en nabo som jobber i dyreværnet kom med boltpistol.
Hun sto helt i ro, og lot seg klø og kose med, før det hele var over på få sekunder. Hun ble tappet for blod, før vi gravde henne ned ute på beitet, hvor hun nå ligger å hviler i fred med kameratene sine beitene rundt seg.
Dyrlegen spurte om jeg ville ha nødslakt eller om hun skulle ringe dyreværnsnemda. Nødslakt var helt uaktuelt for min del, da de hadde tatt hesten med seg etterpå.
Vetrinæren anbefate ikke å sette sprøyte på hesten, noe jeg egentlig var glad for. Når jeg først måtte miste hesten min på en slik måte, så syntes jeg at jeg valgte rett, både for hesten og meg.
Måtte det bli lenge til den andre hesten min må reise,men når den dagen kommer, vil jeg antageligvis bruke samme metode..
Gå til toppen av siden

Alger97

» VIP

Norway

Skrevet - 29/07/2006 :  11:47:38  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAlger97  Svar med kopi av melding
Åh som jeg gruer meg til den dagen Alger må forlate meg. Sitter her med frysninger og tårer i øynene jeg, snufs! Han er bare 9 år, så jeg har ikke tenkt så langt enda. Tar ting som det kommer, og håper det blir leeenge til jeg må ta en sånn avgjørelse :(
Beate & Alger Gå til toppen av siden

xxxoooxxx

Norway

Skrevet - 29/07/2006 :  12:02:41  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressexxxoooxxx  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Giftsprøyter med "innsovning" er for "sakte" for en stor hest - den rekker å bli redd og usikker når den merker at den blir svak og slapp

Da skulle du sett hvor flink Guriby var til å ta Mytti. Det var ikke snev av redsel å spore i hesten og det hele gikk vannvittig fort. Men selvsagt, det har mye å si hvordan folket rundt hesten oppfører seg også.
Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 30/07/2006 :  04:06:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja, Guriby er flink xxxoooxxx, det vet jeg, og han gjorde sikkert det "rette", både for deg og hesten.

Synd at det skulle gå slik med Mytti, hun var en så søt, snill og "ærlig" hest. Og jeg beundrer alt du gjorde for henne. Jeg ville gjort det samme.

Og selv om det er kort tid siden Mytti måtte "gå", så håper jeg at du kommer tilbake til stallen vår, og får oppleve å ha en frisk og fornøyd hest her igjen.

Om et par uker kommer Juliannes nye hest til stallen, og det er en 9-årig araber, som vi tror at kommer til å stortrives her.

For å si det sånn: Det ville være trivelig om du fortsatt vil være med i vårt hyggelige stall-miljø.
Her er det "plass" til ALLE!

Gå til toppen av siden

Helle_

» VIP

Norway

Skrevet - 31/07/2006 :  15:31:57  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHelle_  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseHelle_  Svar med kopi av melding
Bjerge ble skutt med boltepistol. Det var veterinæren vår som gjorde det, og jeg stoler 100% på ham. I tillegg var pappa der og så at han hadde det bra til siste slutt. Jeg klarte ikke. Jeg orket ikke være der da de skjøt. Han ble tatt i vante omgivelser mens han stod og spiste.

Dagen etter ble han hentet at proteinbilen.

.:: Helle & Borken::.

Hvil i fred Bjerge<3

Gå til toppen av siden

dimma

Skrevet - 04/08/2006 :  15:50:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
tror de er vanskelig for alle hesteeigere å ta avgjørelsen om at hesten skal slippe og hvilken måte de ska gjøres på. men de er viktig å ikke vere egoistisk ovenfor hesten, velge den metoden som er best for hesten ikke eigeren. de høres grusomt ut, men de viktigste er at hesten får "reise" på den måten som er mest effektiv og som ikke gir mer unødige lidelser. min hest ble avlivet for ca 1 år siden på grunn av at de ville ta for langtid for henne å bli frisk, og hun hadde rett å slett gitt opp. all livsgnist var borte. gisten som gjorde at ej valgte å starte behandling når ho bli syk 1 år tidligere. men når ej forsto kor vondt hun hadde de kunne ej ikke la de fortsette.
pågrunn av lite tilllitt til dyrelege og at e ikke ville sende ho med slaktebil, fikk e mannen som eigde gården ho hadde levd på heile livet sitt til å ta seg av ho(han som avla om). i trygge omgivelsa og med en person ho stolte 100% på fikk ho et skudd, så va de over....ingen flere lidelsa, å ho merk ingenting( veldig dyktig mann som viste va han gjor). e angra ikke på de valge e tok, for no vet e at ho har de godt. eneste e angra på va at e ikke va tilstede når de ble gjort, men orka bare ikke tanken på å se ho dø. for ho va alltid en veldig levende hest som alle la merke til, de va ditte minne e ville bevare.......
håpe alle som må ta en slik avgjørelse forstår kor viktig de e at hestens beste kommer framfor alt.
ho blei forresten begraved, fordi e kunne ikke tenkt me at noen skulle spiste hesten min, selv om e ikke e imot at folk slakta hesten sin.
Gå til toppen av siden

Stall Nakkim

Norway

Skrevet - 04/08/2006 :  16:40:32  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideStall Nakkim  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseStall Nakkim  Svar med kopi av melding
Helt enig med deg Dimma!!! Tror vi deler mange synspunkter! Jeg skal hvrtfall prøve å være tilstede når hesten min skal taes. Vil vite at det går riktig for seg. Ikke gå å lure på hva som skjedde etterpå.
Livet er bedre..... for den som er glad i hester!! Gå til toppen av siden
Side: av 6 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.25 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.