hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hvordan forlate denne verden???
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hest og helse
 Hvordan forlate denne verden???
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 6

Kristin_og_Tiril

» VIP

Norway

Skrevet - 04/08/2006 :  20:23:31  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKristin_og_Tiril  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseKristin_og_Tiril  Svar med kopi av melding
Jeg måtte avlive ponnien min i fjor vinter.
Jeg hadde ikke hjerte til å sende den pene lille ponnisen med noe slaktebil,selv om vi driver med kjøttproduksjon av okser hjemme,og det egentlig burde vært helt naturlig for meg..
Så hun fikk to sprøyter,og ble sendt til de evige beitemarker,og gravlagt på jordet. (er forøvrig bestemmelser på hvor man kan grave ned dyr..)

dersom man ikke har råd til avlivning,og ikke vil sende hesten med slaktebilen,så kan man få den avlivd hjemme på gården,i trygge omgivelser,og så bli sendt til slakteriet. det hadde vært et mye bedre alternativ for meg enn å leie Victoria på bilen..

http://vip.hestemarked.no/vip.asp?id=1127

- de som sier at lykke ikke kan kjøpes for penger,har aldri hatt hest
Gå til toppen av siden

Løkki

Norway

Skrevet - 06/08/2006 :  16:15:35  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLøkki  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLøkki  Svar med kopi av melding
http://www.eligophoto.fotosidan.se/portfolios.htm -> "Med stor saknad"

Her er bildeserie av ein hest som vert avliva med sprøyte. Ikkje mange som orkar å ta bilde av slikt, men dette er svært fint og rørande..

ForumHest

Gunvor, Løkki og Skaars Benita
Gå til toppen av siden

Torpedo

Norway

Skrevet - 06/08/2006 :  16:45:02  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTorpedo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTorpedo  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Jeg har mange plasser jeg kan begrave hesten min, på egen eiendom. Men jeg tror ikke dette er lov? Mener jeg har hørt noe om det.. Pga noen rør? Husker ikke helt..

Jeg sender aldri hesten min med slaktebil jeg heller, aldri!!

Opprinnelig postet av Åssmo

Var det jeg å lurte på, har hørt at du ikke har lov til å gravlegge hest på privat området. For det var noen som gjorde det, å inbiler meg det ble så mye oppstyr rundt det.

Opprinnelig postet av missy_

Det kan komme bakterier til drikkevannet har jeg hørt. Det kan dra med seg mye i hvert fall.

Ida&Tornado - Ride the ultimate storm! Gå til toppen av siden

Catharina_

» VIP

Skrevet - 06/08/2006 :  17:28:45  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCatharina_  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Her er bildeserie av ein hest som vert avliva med sprøyte. Ikkje mange som orkar å ta bilde av slikt, men dette er svært fint og rørande..

Opprinnelig postet av Løkki

å fy.... sitter her og gråter...

-Catharina,SuperBlitz&AsgrimSvarten-

Gå til toppen av siden

Kristine og Sabina

» VIP

Skrevet - 06/08/2006 :  18:41:48  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKristine og Sabina  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseKristine og Sabina  Svar med kopi av melding
Jeg ville ikke sendt hesten min på slakte bil..fordet om den nok ikke skjønte stort eller fløler no smerte på slakteriet men fordi, hesten min er en kjempe god venn...og sende en venn på slaktebilen..kunne ikke falle meg inn...
Jeg vet at det vil bli tungt å mite henne..men derfor vil jeg prøve å ha så mange fine dager som mulig med henne:)

Sabina 4-ever In My Heart<33 Gå til toppen av siden

Stjerneskudd.

» VIP

Norway

Skrevet - 06/08/2006 :  19:49:18  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideStjerneskudd.  Svar med kopi av melding
Dette er noe jeg har tenkt mye på i det siste.

Stjernskudd skal bli tatt av dage med nødslakt hjemme på stallen når den tid kommer. De kan gjøre det mens han gresser.

Stina og Skuddis Gå til toppen av siden

Catharina_

» VIP

Skrevet - 06/08/2006 :  23:42:40  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCatharina_  Svar med kopi av melding
uff, for en trist emne. tror jeg hadde foretrukket sprøyte.. aldri slaktebil ihvertfall=( Hadde ikke klart det jeg. =( Men jeg skulle stått der med hesten min,helt til siste stund.. Uff.. nei nå får jeg tårer i øynene..=(
-Catharina,SuperBlitz&AsgrimSvarten-

Gå til toppen av siden

Stall Nakkim

Norway

Skrevet - 07/08/2006 :  12:23:51  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideStall Nakkim  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseStall Nakkim  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Opprinnelig postet av Løkki

ååå, nå gråter jeg i hvertfall, men det var en veldig fin og verdig bildeserie!

Livet er bedre..... for den som er glad i hester!! Gå til toppen av siden

Eikdokka

Norway

Skrevet - 07/08/2006 :  14:25:01  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEikdokka  Svar med kopi av melding
Jeg synes også den bildeserien er utrolig fin!
Therese
Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 08/08/2006 :  02:10:19  Vis profil  Svar med kopi av melding
Sagt flere ganger: Et velrettet skudd av en erfaren skytter/slakter eller en boltepistol er "sudden death" og dyret dør umiddelbart: "Pang = borte".

For mange synes sprøyte mer "humant", hvor dyret "sovner inn", men det er det egentlig ikke, med mindre sprøyten er ment å berolige en hest som ikke i utgangspunktet er trygg og rolig.

Eh - har ikke så manger erfaringer med dette, bare for mine egne hester.

Kan er ERFAREN veterinær si noe om dette - så slipper vi "amatører" å skrive mer om dette....?

Gå til toppen av siden

Irene A

Norway

Skrevet - 08/08/2006 :  13:09:04  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideIrene A  Svar med kopi av melding
Ang slaktebiler/slaktehus
Før hadde jeg et lite slaktehus rett ved eiendommen. Det er nedlagt nå. Om det fortsatt hadde vært i bruk, hadde jeg ikke vært redd for å la de ta seg av hestene. Da hadde ikke hesten behøvd å gå inn på slaktehuset, eller være på fremmed grunn, samt at de som jobbet der var flinke hestefolk.
Nå er det hele annerledes, de små lokale slaktehusene blir nedlagt en etter en, og de store tar over. Jeg er sterkt i tvil (etter mye jeg har hørt) at de som jobber på disse slakteriene tar seg av hestene slik de bør. Jeg kommer ikke til å sende mine hester til et slikt slakteri. Trange ganger og "grisejager" i baken er ikke aktuelt.

Blogg: http://www.hest.no/blogg/?bid=643 Gå til toppen av siden

Kristine&Tassen

Norway

Skrevet - 11/08/2006 :  18:51:23  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseKristine&Tassen  Svar med kopi av melding
Jeg har sendt ene hesten vår til slakt, og jeg har bare en ting å si: Aldri igjen.
Jeg har dårlig samvittighet den dag i dag. Jeg føler ikke at det var det beste for henne å dø på den måten, å vite det i forveien, å måtte kjøre slaktebil ca 15 mil, sammen med masse sauer.

Neste gang, hvis jeg noengang må ta den sinnsykt vanskelige beslutningen igjen, blir det sprøyte. Hjemme, evt hos dyrlegen.

Kristine & Tassen!

Og Emil født 8.mars 2002
Gå til toppen av siden

Supermaja

» VIP

Skrevet - 15/08/2006 :  20:34:44  Vis profil  Svar med kopi av melding

Uheldigvis har jeg opplevd to dødsfall på hest innen ett år. Den ene måtte avlives på stedet. Den hadde brukket beinet. Avlivningsmetoden var for så vidt ok. Hun var bedøvet for så å få overdose. Hun la seg rolig ned, litt bakoverlent for så å legge seg på siden. Hun hadde noen sammentrekninger, og så var det over. Veldig makabert der og da, men til det beste for hesten. Det som var det verste var at hun måtte ligge i luftegården i to dager før en lastebil med SØPPELKONTEINER hentet henne. Noe så uverdig! Og da løftet de henne opp med stropper opp i konteineren. Umenneskelig...
Huff...

Og så, 12. juli måtte jeg avlive min kjære frøknamor. Hun ble 16 år. Hun hadde fått akutt forkalkning og måtte få sleppe.
Denne gangen var det ikke like akutt, så vi bestemte oss for å kjøre henne til slakteren. Den verste turen jeg har hatt noen sinne. Jeg leide henne selv inn i slakteriet, for hun nektet å gå uten meg. Jeg fikk en følelse av at jeg virkelig sviktet henne, men jeg må bare få meg selv til å tro at jeg gjorde det beste for henne.

Alt i alt så tror jeg den beste måten for meg å ta farvel med en av de kjære hestene jeg har må være å gi bedøvelse, for så overdose. Da merker de ingenting, alt virker vanlig og så blir de borte.
Etter det ville jeg begravet de hjemme.(bor på gård med god avstand fra vann og naboer).

Men til slutt vil jeg si at alt er forskjellig, og hester må ende livet av forskjellige grunner. Og utfallet blir uansett å miste en god venn. Det gjelds å tenke på hestens beste, uansett....

Huff, nå ble jeg trist... Har vel aldri fått pratet ordentlig ut om dette... Trist
Gå til toppen av siden

***Eva***

» VIP

Skrevet - 16/08/2006 :  23:50:17  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det jeg vet jeg skal gjøre den dagen jeg står med en hest som skal avlives, er å ta den med ut, gjerne på et beite eller et sted hvor den er vant til å være. En stor eng, og få sprøyte der, tror dere ikke det er alle hesters drøm? å få den siste jafsen av gress.... Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 17/08/2006 :  00:19:36  Vis profil  Svar med kopi av melding
Eh - bare et lite problem med å avlive hesten ute på et beite: Hvordan få den derfra?
Man må kunne kjøre stor redskap ut og løfte hesten derfra.
Samme problem hvis hesten "tas" inne i stallen: Hvordan få den UT?
Man løfter ikke bare hundrevis av kilo...

Dette er en "hake" ved det å avlive hesten hjemme. Den må kunne fraktes derfra på en "verdig" måte. Det er ikke alle steder man har en drøss sterke mannfolk som kan få det døde dyret opp på en pressenning, dra det et stykke, og så få det inn på en nødslaktebil.
For en del unge - ja for det fleste, kan det bli en stor belastning å se det døde dyret, de stive beina og den slappe kroppen.

En "hjemmeavlivning" må derfor planlegges, både for dyrets beste OG for det som må skje etterpå....
Gå til toppen av siden
Side: av 6 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.38 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.