hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hvordan forlate denne verden???
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hest og helse
 Hvordan forlate denne verden???
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 6

Rosita!

» VIP

Norway

Skrevet - 21/07/2006 :  02:02:36  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRosita!  Svar med kopi av melding
To av våres hester ligger begravet rett utenfor husdøra,hadde aldri i livet sendt dem på et slakteri og ikke visst hvor dem havnet hen...Nå vet jeg hvor jeg har dem og har en grav å gå til,det er så mye bedre da...
Den ene fikk sprøyte som gjorde det slutt og den andre skulle egentlig fått sprøyte den også,men rakk det ikke før han døde av seg selv.
De ble bare 20 og 22år gammle:(
Har lært at man kan aldri vite uansett hvor friske og raske hestene er,ene hesten min hadde aldri vært særlig syk og var sprek som en 5åring i en alder av 20år,men en kveld ble han syk og dagen etter døde han.

Gå til toppen av siden

Stall Nakkim

Norway

Skrevet - 21/07/2006 :  09:18:01  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideStall Nakkim  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseStall Nakkim  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Aldri i livet at jeg hadde turt å la noen skyte hesten, det er så alt for mye som kan gå galt!

Slik som xxxoooxxx sin hest ble tatt hørtes fint, trygt og rolig ut, noe jeg kunne tenkt meg å vært med på hvis min hest skal avlives.

Opprinnelig postet av Eikdokka

Snakker om en profesjonell skytter her altså, leker jo ikke med liv og død. Klart at smellet er brutalt å se på, men hesten vil aldri rekke å ane det minste. Hesten min er veldig skeptisk til nye mennesker og "dyrlegeting" Så derfor er jeg ikke så sikker på om sprøyte ville vært det mest riktige for han...

Livet er bedre..... for den som er glad i hester!! Gå til toppen av siden

Eikdokka

Norway

Skrevet - 21/07/2006 :  13:05:19  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEikdokka  Svar med kopi av melding
Jeg synes fortsatt det er en sjanse å ta med å skyte hesten mens den går å beiter. Hva om den skvetter av noe akkurat i det man trekker av?
Bare en plutselig bevegelse kan ødelegge alt..

Therese
Gå til toppen av siden

Marte&Don:)

Norway

Skrevet - 21/07/2006 :  18:21:39  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMarte&Don:)  Svar med kopi av melding
Usj, orker ikke tenke på det en gang...Har lest at man kan gi hesten en overdose sovemedisin, men liker ikke tabken på det heller.. Gå til toppen av siden

Harneshaug

» VIP

Norway

Skrevet - 21/07/2006 :  21:13:37  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Jeg synes fortsatt det er en sjanse å ta med å skyte hesten mens den går å beiter. Hva om den skvetter av noe akkurat i det man trekker av?
Bare en plutselig bevegelse kan ødelegge alt..

Opprinnelig postet av Eikdokka

Men om du leser Kurres innlegg på side 1 ser du at det kan gå gale med injeksjoner også... skjønner at det ikke er lett, men om man er redd for at hesten skal vri seg unda går det jo ann å binde den ute på beitet. Ha en skikkelig god kosestund først slik at den er rolig og avslappet. Er nok det jeg jeg vil vurdere men klarer ikke tenke på det enda, det SKAL være lenge til..

Når Gubben er borte driter hestene på plenen Gå til toppen av siden

Eikdokka

Norway

Skrevet - 22/07/2006 :  00:00:33  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEikdokka  Svar med kopi av melding
Alle ting kan vel gå galt, men jeg synes det virker mere risikabelt å skyte. Men det er min mening, som jeg håper jeg aldri må bruke i virkeligheten.
Therese
Gå til toppen av siden

hard_legend

» VIP

Norway

Skrevet - 22/07/2006 :  00:03:59  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidehard_legend  Svar med kopi av melding
helt enig!
jeg ville avlivd den så skonsomt som mulig

Pedro & Casper

en ku er ikke noen hest!!
sånn er det bare
Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 22/07/2006 :  01:59:14  Vis profil  Svar med kopi av melding
Dyr har blitt avlivet på gårder i årtusener, og da gevær/grov pistol ble oppfunnet, var dette en lise for de som skulle avlive. Før dette var "syl og klubbe" - forløperen for boltepistolen - det vanligste, og så ble dyret "stukket", dvs. at halspulsåren ble kuttet, så blodet rant ut - rimelig raskt.

Ja, "halal-slakting" er jo at dyra bare får kuttet halspulsåren, så det raskt blør ihjel, uten at det skytes eller boltes først. For noen er det viktig at hodet på dyret vender mot Mekka....

Vil tro at det i dag ikke finnes så mange som "kan" skyte dyr, etter at veterinærer med slaktemaske ble "oppfunnet". Ja, de fleste dyr lastes opp i store biler, hvor de står tett i tett, fraktes bort, og så slaktes på et stort slakteri.

Jeg tror jammen at jeg ville tiltrodd en god skytter å avlive min hest. Er også av den formening at boltepistol er raskere og mindre "frustrerende" enn sprøyter med sovemidler.

Dette med "hurtlig og effektiv død" får meg forresten til å minnes da jeg kjørte på en elg. Den hoppet rett ut iveien foran meg fra venstre side, og jeg prøvde instintivt å svinge bak den, så jeg traff nok bakbeina og brakk minst ett av dem. Elgen ble iallefall liggende i veikanten på høyre side, og jeg satt nærmest lammet i bilen, med pulverisert frontrute.
Heldigvis kom andre bilister raskt tilstede. En hadde mobiltelefon (dette var i 1993, så det var "luksus"), og fikk varslet lensmann og viltnemnd. Og hell i uhell: I bil nr. 3 som kom til stedet, spratt en kar ut og sa: "Jeg er slakter - gå litt unna, så skal jeg gjøre slutt på dens lidelser."
Han dro frem en diger syl, en svær hammer og en skarp kniv, og i løpet av sekunder var elgen "boltet" og "stukket". Han ringte så viltnemnda, og fortalte hva han hadde gjort, og dette var greit. Så elgen led ikke i mer enn ca. ett minutt etter at jeg hadde kjørt på den - heldigvis - for det tok 1 1/2 TIME før viltnemnda dukket opp!!! Tenk om elgen skulle lidd så lenge!

Litt OT kanskje, men det viser hvor viktig det er at "noen" enda kan ta livet av et dyr som skades på veien - elg, rådyr eller grøss: en hest.

Kan også tilføye at jeg ALLTID kjører litt saktere, med øynene flakkende fra side til side på veien, når jeg ser elg-skilt, og særlig i skumringen eller om natten. Det sies at det statistisk sett ikke er stor sjanse for å kollidere med elg to ganger i livet - men det vet ikke elgen!!!!

Dessuten har jeg faktisk liggende i bilen en stor og skarp kniv, for hvis jeg, eller noen andre bilister har kjørt på, og alvorlig skadet et dyr, så må det faktisk avlives så fort som mulig. Kanskje ikke noe så digert som en elg, men en rev, katt, hare osv. "vil" jeg faktisk ha mulighet til å kunne avlive - også for egen hånd. Det er mye verre å bare kjøre sin vei.....
Gå til toppen av siden

ClaireMichelle

Sweden

Skrevet - 22/07/2006 :  02:05:22  Vis profil  Svar med kopi av melding
Off, ufattelig trist tema! Håper det blir lenge til mine kjære går bort, men når den tid kommer vil jeg nokk dra til Harstad Dyreklinikk (Om transportering lar seg gjøres vell og merke) og la dem sette en sprøyte i henne. Der tar dem hestene med opp på en nydelig mark, og setter deretter sprøyten. En bekjent av meg fikk nylig avlivet hesten der, hun lå ved siden av hesten og hørte hjerteslagene til sisste slutt.. Siden ble hesten begravd ned på jordet ved siden av. Tror nokk en fin "avslutning" vil hjelpe en eier videre, jeg personlig hadde nokk ikke klart tanken på at hesten min skulle til slakt..
Æ e flytta til Sverige Gå til toppen av siden

sigyn,brauta og rubin:)

» VIP

Norway

Skrevet - 22/07/2006 :  05:41:16  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesigyn,brauta og rubin:)  Svar med kopi av melding
hei..
jeg var også før helt sånn.å nei,hjelp.hesten min skal ikke på no slakteri,men etter å ha besøkt et slakteri å sett hvordan det foregår,så er jeg ikke så bekymret lenger.de vet at hestene reagerer på blod,å derfor prøver de å ta hestene først.å ja,det er skrekkhistorier hvor hester ikke har dødd helt og sånn,å til og med venninne av meg ble vitne til en sånn hiistorie med sin egen hest.men ærlig talt,hvor sannsynlig er det?trodde også at hestene fik helt pænnikk når de blir stengt inni den lille boksen.men det aller fleste var rolige.
i så fall den dagen jeg velger å ta livet av hestene mine så skal jeg personlig kjøre dem til slakteriet å få det gjort.ellers håper jeg dem velger en naturlig død for mitt eget beste.
jeg lever i den tro at hestene mine vet når de er klare for å forlate denne verdenen å gjør det på sin måte..

må bare slenge men en nesten koslig historie:ei jeg kjenner var ute å red på den gamle ponnien sin.plutselig stopppet den,tok en jafs med gras,la seg ned og døde!det var den sin måte å forlate oss på.

*This little light of mine, I'm gonna let it shine*
Gå til toppen av siden

Kurre

Norway

Skrevet - 22/07/2006 :  08:53:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
Når man snakker om å skyte/slakte hest her er det ikke slik at man får en nabo med gevær til å ligge på lur i skogen og satse på at han treffer ,type Elg-jakt,når hesten tasser forbi.

Avliving med boltpistol eller skudd mot pannen ansees for å være det langt mest skånsomme for hesten.
Det har vært altfor mange skrekkhistorier om avliving med sptøyte av store dyr til at jeg vill så mye som drømme om å ta sjansen.

Nei,rolige omgivelser,en bøtte med kraftfor og et velrettet panneskudd.
Det være seg med boltpistol,gevær,vanlig pistol...
Ja,det blir tøft,ubeskrivelig vondt og grusomt,men det er for meg.Ikke for hesten.

Vi "tok" en hest på ridesenteret jeg jobbet tidligere "på plassen".Leide opp i skogkanten,bilen kjørte opp dit,en mann ut,jeg holdt hesten og ga den et par brødskiver med brun ost (man tager hva man haver) han klødde den i pannen og litt på halsen,satte på plass boltepistolen og klikk,der var det gjort.
Jeg fikk god tid til å gå vekk og slippe å se oppheising eller tømming av blod,det hele var over på noen sekunder.
Ingen kramper,ingen stresset engstelig hest,ingen traumatisert Nina som måtte se en kollega behandlet som "kjøtt" etterpå.
En slik ende unner jeg enhver hest.(Og skulle gjerne sluppet unna på samme måte selv når det er min tur til "å gå",kanskje ikke med brun ost,men et lite glass rødvin?)

www.forum-hest.moo.no Gå til toppen av siden

Sassy69

» VIP

Norway

Skrevet - 22/07/2006 :  09:32:22  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSassy69  Svar med kopi av melding

Den dagen hoppa mi må avlives, da skal hun skytes. Her hjemme på beitet.
Det er det ingen tvil om! Hun er livredd dyrleger, og sprøyter er tortur for henne.
Å sette en overdose på henne ville være dyreplageri!

Fjordingen min der i mot, er jeg veldig usikker på. Men kommer nok til å gå for skyting der også, da dette etter mitt syn er det mest "humane".

Ved skyting rekker ikke hesten en gang å tenke seg om, og er så og si død i det man trykker på avtrekkeren.

~Finn årsaken, Da har du løsningen~ Gå til toppen av siden

Asa Garsy

Norway

Skrevet - 22/07/2006 :  13:43:38  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAsa Garsy  Svar med kopi av melding
jeg har etter mye lesing og fikk høre det av ex stalleier at kansje det er på tide å tenke på at kansje Garsy ikke ble frisk (lymfangitt) da ble jeg sur, irritert og ville ikke gi opp, nå er hesten som unghest i gjen går på beitet og er sprek og begynner å nå nye mål.

Ettersom Stalleieren så dette tenkte jeg mye på det å slakte, men orker ikke sede garsy til slakt, ridetreneren min har vært med på nødslakt av en hest som hadde på seg higstetrisne med hingstebitt og bittet sprakk (hesten fikk panikk) og pircet tungen og litt av mulen. Hun ville ikke gjøre det i gjen ever. Jeg har tenkt å gjøre det hjemme, når den dagen kommer har jeg vært litt i tvil om jeg orker å være med selv, har jo en hest på 18 så hun er jo litt opp i årene, men håper jeg får mange år sammen med henne, event om jeg blir med (noe som har vært det beste for hesten, vil ikke svikte henne på det siste) så skal jeg spørre legen min om beroligende til meg selv ettersom Garsy fort blir smittet om jeg er stressa og litt rar, er jeg deppa blir hun det eller er meget trøstende. det som skjer med kroppen etterpå vet jeg ikke, blir det etter samboere har tatt over gården helt skal jeg begrave henne hjemme. Blir det før så veit jeg ikke=(

Huff sitter å siper her, vil ikke miste besteveninna mi ever=`(

Og en ting til, er det normalt at hester ikke lukker øynene slik mennesker gjør? veit det er noen mennersker som ikke lukker øynene oxo men, tenk å se i øynene kloke som dom er å se det ikke er noe liv der mer=(

Garsy du er verdens beste! Gå til toppen av siden

Kristine-Ibrahim

» VIP

Skrevet - 22/07/2006 :  14:02:03  Vis profil  Svar med kopi av melding
Forhåpentligvis dør hesten min av alderdom, og da vil jeg han skal sovne stille inn. Om det skulle oppstå noe som gjør at han må avlives ville jeg, uten tvil, valgt sprøyte. Gå til toppen av siden

ShyBoy

Skrevet - 22/07/2006 :  14:29:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg pleier ikke å gråte over ting jeg leser på internett, men nå fikk jeg tårer i øynene.

*Snufs*, nå tror jeg at jeg går opp i stallen og steller godt med pånni'n så hun lever lenge, og så slipper jeg å tenke på dette de neste 10 åra... Forhåpentligvis...

http://www.mmdreamteam.piczo.com Gå til toppen av siden
Side: av 6 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.22 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.