hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hvordan forlate denne verden???
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hest og helse
 Hvordan forlate denne verden???
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 6

Stall Nakkim

Norway

Skrevet - 20/07/2006 :  13:19:03  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideStall Nakkim  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseStall Nakkim  Svar med kopi av melding
Mulig jeg er litt rar, men jeg har tenkt en del på hva jeg vil gjøre den dagen hesten min er for gammel og sliten (syk) og ikke orker mer.... Jeg kan aldri få meg til å sende han avgårde med en slakterbil! Det siste han skal huske her i verden er jo ikke at han er redd og at jeg har sviktet... Jeg har derfor lagt meg opp en plan, men først, er det noen andre som har gjort det???
Livet er bedre..... for den som er glad i hester!!

JiviDream

» VIP

Norway

Skrevet - 20/07/2006 :  13:25:27  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideJiviDream  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseJiviDream  Svar med kopi av melding
Nå har jeg ikke hest da, men om jeg hadde hatt en egen hest og den døde, så ville ikke jeg heller sendt den avgårde i en slaktebil. Tror jeg ville gravd den ned et eller annet sted rundt stallen, det er det vi har gjort med ene ponnien på stallen som døde i 2004. Vil at den skal få en verdig begravelse:)
http://www.home.no/krailien Gå til toppen av siden

lucky june

Norway

Skrevet - 20/07/2006 :  13:30:38  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ikke det koseligste å tenke på men...

Hesten min fikk dødsdommen i vår og jeg var sikker på at hun måtte avlives så jeg har tenkt mye på det siste tiden.

Jeg VET at hun aldri skal sendes alene med slakterbil. Ikke sammen med noen for den sak skyld.
Hun skal ikke i nærheten av slakteriet i levende tilstand.
Er hun så dårlig i beina at hun må avlives er hun ikke frisk nok til å stå på transport.
(Fikk beskjed av veterinær at kravet for nødslakt var at hesten ikke kunne transporteres)
Hesten min skal avlives et sted hun liker seg og føler seg trygg slik at hun slipper være stresset og redd siste tiden.

Men dette var ikke noe koselig å skrive om!

~Melodie Nikita~ ~Santiago Cheyenne~ ~Sigrid~
Gå til toppen av siden

Kurre

Norway

Skrevet - 20/07/2006 :  13:42:26  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg var så trygg på hva jeg skulle gjøre så lenge Gunnar fremdeles tok imot på Hellenes "rett nedi gata" her...da han sluttet var jeg en kjapp tur i tenkeboksen.

Nødslakt her hjemme får bli nest beste alternativ.Litt redd for å bruke sprøyte etter historier om da det ikke har gått helt bra,så jeg velger nok heller at det kommer slakter hit og gjør det her.

Evt tar jeg en prat med en god bekjent som er godkjent slakter og hører om mulighet for litt "hjelp".

Hva de så gjør med kroppen etterpå har jeg ikke noe syn på.Det spiller ingen rolle.

www.forum-hest.moo.no Gå til toppen av siden

Stall Nakkim

Norway

Skrevet - 20/07/2006 :  13:54:16  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideStall Nakkim  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseStall Nakkim  Svar med kopi av melding
Min plan er(så langt det er mulig) Å la hesten gå og gresse, også *** er det slutt. Få min svigerfar til å skyte... vet det høres makabert ut, men jeg tror det er det beste for hesten.... Gå å spise å ha det bra som det siste minnet liksom... Og selvfølgelig begraves et sted på gården.
Livet er bedre..... for den som er glad i hester!! Gå til toppen av siden

Don-Pedro

» VIP

Norway

Skrevet - 20/07/2006 :  15:32:16  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseDon-Pedro  Svar med kopi av melding
Pedro skal verken skytes eller slaktes. Skal avlises roligt ved siden av meg helt til han sovner inn. Dermed begraves-koste hva det vil!
Er som om moren min skulle ha død, så sender jeg henne ikke til slakt-jeg personlig foretrekker begravelse til min bestevenn!

Han skal aldri slaktes uansett-for da måtte jeg ha vært med da han er en mammadalt å jeg SKAL være med ham di siste min., dette er en hest som jeg skal ha mange år, siste tanken vil jeg ikke skal være at han ligger i en bloddam med tungen ut.

Er ikke for å prikke på andre som skyter/slakter sine, sa bare min tanke/handling som skal gjøres den dagen..

Gud gi meg sjelefred til å godta de tingene jeg ikke kan forandre, mot til å forandre de tingene jeg kan endre og visdom til å se forskjellen.
Redigert av - Don-Pedro den 20/07/2006 15:36:25 Gå til toppen av siden

xxxoooxxx

Norway

Skrevet - 20/07/2006 :  15:36:39  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressexxxoooxxx  Svar med kopi av melding
Jeg måtte ta farvel med min hest 22. juni i år. På et annet forum har jeg beskrevet metoden som ble brukt på henne da. Klipper bare inn det:

Før har jeg sendt en til slakt. En reisevant sak som fikk kompis på transporten og alt. Det gikk visst helt fint, og med en reisevant hest kan jeg godt gjøre det igjen.

Denne gangen ble det på gården, og det ble sprøyte. Litt halvveis mot min vilje, men jeg ble overtalt/overbevist. Det er forøvrig lovpålagt å tappe for blod ved bolting uavhengig om man skal bruke til kjøtt eller ei, med mindre man knuser ryggmargen. I følge min veterinær kan dette være litt vanskelig, for man må treffe perfekt, og man må noen ganger bolte en gang til. Men hesten er helt borte.

Med en god veterinær som er vant med avlivning og kan jeg gjerne gjøre det på denne måten en gang til dersom jeg kommer i en sånn situasjon igjen (vel, det gjør jeg ikke men).

Hun fikk en liten dose beroligende på stallgangen, mindre enn ved tannrasp liksom. Så ble det stukket inn en veneflon, en lang sprøytespiss som gikk inn i kroppen og som med et par sting ble sydd fast (var fester på den). Så leide vi henne ut til der hun skulle taes, og hun fikk en ny dose dop. Nå ble hun mer groggy, men stod fortsatt fint. Hodet var tungt. Ingen panikk. Jeg har sett veldig dopa hester vise tegn til panikk og vise redsel, så at det går ann, det vet jeg. Så tok han to sprøyter a 50 ml med avlivningsvæske, som var helt fulle (ergo totalt 120 ml). Disse satt han så i ett, og kort tid etter tok hun to steg til siden og så klappet hun bare sammen og falt rett i bakken. Hun rakk ikke å bli så full at hun kjempet for å stå på beina slik de kan gjøre om man gir litt mye vanlig dop, det bare klappet sammen under henne. Beina ristet litt, men det var kramper ikke noe annet, og gav seg etter kanskje 3 sekunder.

Hun var død før hun traff bakken, når jeg knelte ved henne var øynene glassaktige og min Mytti var et helt annet sted. Ingen hiksting, ingen panikk, ingen kjemping. Så satt dyrlegen å hørte på hjertet hennes. Det slo ikke på vanlig måte mer, men det surklet litt fordi det fortsatt er oksygen i kroppen. Men hesten er død, virkelig død.

Men jeg kan tro at det er viktig å gjøre det på en skikkelig måte, og bruke korrekte midler til det. Jeg er glad det ikke var flere sprøyter og at det gikk så fort. Jeg vet at min hest ikke var redd, hun virket helt rolig, og derfor klarte også jeg å forholde meg rolig.

Jeg var fast bestemt på å ikke være med på det hele, men ett eller annet sted fant jeg noen ekstra krefter og ville støtte Mytti ut hele veien. Jeg er nå glad for at jeg ble med på det, så jeg helt sikkert vet at jeg gav henne en verdig død og at det foregikk pent. Om noen skulle trenge å avlive en hest i "mitt område", anbefaler jeg absolutt Espen Guriby.

Hesten ble forøvrig hentet av "proteinbilen" og kremert (ikke singel-kremert).
Gå til toppen av siden

Stall Nakkim

Norway

Skrevet - 20/07/2006 :  17:25:55  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideStall Nakkim  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseStall Nakkim  Svar med kopi av melding
ååå, nå fikk jeg tårer i øynene!!!! snufs
Livet er bedre..... for den som er glad i hester!! Gå til toppen av siden

LinnMerethe

Skrevet - 20/07/2006 :  18:10:41  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg er veldig for avlivning hjemme,er 99,9% sikker på at hesten skjønner hva den skal hvis den blir sendt avgårde med slaktebilen eller blir tatt med til et slakteri.

Når vi avlivet hunden vår(litt utenfor temaet men..) for noen år siden kom dyrlegen hjem til oss,hun skulle raspe tenner på den ene hesten vår samtidig så hun satt sprøyta på hunden vår før hun begynte med hesten,og hunden vår lå og så på raspingen mens den stille og rolig sovnet inn.En fin måte å gjøre det på.

Ride with the wind Gå til toppen av siden

crusabell

» VIP

Skrevet - 20/07/2006 :  19:27:13  Vis profil  Svar med kopi av melding
dette er noe jeg tenker på stadig vekk. ikke så koselig akkurat,men det er vel sånt man tenker på når hesten begynner å bli gammel. jeg tenkte faktisk å starte en tråd om det samme,men visste liksom ikke helt hva jeg skulle skrive.. har også lyst å ta hesten hjemme. synes vi skylder dem å være med hele veien. huff,dette ble trist
tenker avliving ved sprøyte eller skyting. har ikke så stor betydning for meg,bare det er hjemme,og jeg får være med. men hva gjør man med kroppen?? det er ikke lov å grave ned dyr her,pga drikkevann så vidt jeg vet. går det an å kremere hester? evt grave ned aska. blir sikkeret veldig kostbart da.. noen som vet?
Gå til toppen av siden

xxxoooxxx

Norway

Skrevet - 20/07/2006 :  19:47:19  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressexxxoooxxx  Svar med kopi av melding
Pølsa: Hvis du leser mitt innlegg så skriver jeg at min hest ble kremert, men ikke singelkremert. Altså fikk jeg henne ikke tilbake. Selve kremasjonen inkludert henting kostet på denne måten 1000 kr. Skal du ha asken tilbake blir det et helt annet firma som tar seg av det tror jeg og det blir en god del dyrere. Selv klipte jeg en god del hale når hun var død og det var nok for meg. Halen hennes er mer henne enn aske for meg. Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 20/07/2006 :  20:41:33  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Min plan er(så langt det er mulig) Å la hesten gå og gresse, også *** er det slutt. Få min svigerfar til å skyte... vet det høres makabert ut, men jeg tror det er det beste for hesten.... Gå å spise å ha det bra som det siste minnet liksom... Og selvfølgelig begraves et sted på gården.

Opprinnelig postet av Stall Nakkim

Sånn gjorde vi med forrige hesten vår..

www.hestene.no Gå til toppen av siden

Eikdokka

Norway

Skrevet - 20/07/2006 :  21:14:12  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEikdokka  Svar med kopi av melding
Aldri i livet at jeg hadde turt å la noen skyte hesten, det er så alt for mye som kan gå galt!

Slik som xxxoooxxx sin hest ble tatt hørtes fint, trygt og rolig ut, noe jeg kunne tenkt meg å vært med på hvis min hest skal avlives.

Therese
Gå til toppen av siden

missy_

» VIP

Norway

Skrevet - 20/07/2006 :  21:31:17  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressemissy_  Svar med kopi av melding
Tenker ofte på dette jeg også, min hest er nemmelig 21 år:S Tanken er så ufattelig vond å tenke. Men skyte han.. ALDRI.. Nei, å høre skudde og se han bare faller om.. Huff, får angst ved tanken. Jeg vil heller velge å la han sovne inn ved sprøyte. Slaktebilen blir det aldri heller. Men jeg lurer på at det ikke er lov å gravlegge hjemme? Tror jeg har hørt det. Men jeg ville nok ha gjort det, på beite hans. Slik at jeg kan minnes han vær gang jeg går for å hendte frigge som står der.
Gå til toppen av siden

Harneshaug

» VIP

Norway

Skrevet - 20/07/2006 :  21:53:40  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kurre; -da det gikk galt var det beregning av feil dose eller feil middel? Er ganske så bekymret for det her ute da veterinæren IKKE er noen hesteekspert for å si det mildt...
Jeg har overhodet ingen problem med skyting, foretrekker slaktemaske da det er veldig presist, men det ideelle hadde nok vært sprøyte. Er mer fredelig....
XXX000XXX; - utrolig fin og trist historie, begynnte å gråte over middagsgrytene her... gubben kom inn og ble helt fortvilet, lurte på hva som var galt.

Akkurat slik ser jeg for meg bortgangen til mine. De skal begraves på gården min, her er ikke noe drikkevann eller annet som kan ta skade, ikke kommer jeg til å snakke med noen om det heller. Bor på ei øde øy og ser ikke at noen skulle finne på å bry seg.
Synes det er fint å ha en plass å gå til, men nå er mine bare 2, 9 og 10 så forhåpentligvis lenge til. Nei uff... nå presser det på igjen )-:

Når Gubben er borte driter hestene på plenen Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 21/07/2006 :  01:36:47  Vis profil  Svar med kopi av melding
Da jeg måtte la min 29 år gamle hest få "slippe", var det aldri noe spørsmål om hvor det skulle skje. HJEMME på gården.
Det ble kalt "nødslakt" og det kostet noen lapper mer enn hvis slaktebilen skulle ta henne med.

Da var jeg også sikker på at hun ble "destruert", dvs. ble ikke brukt som slakt, for nødslaktete hester/dyr kan ikke brukes til det, fikk jeg vite. Bare DET var veldig viktig for meg.

Hadde selvfølgelig sørget for å klippe av "minnelokker" av pelsen. Derfor var det greit at de kjørte henne bort, og altså ikke noen begravelse - for det er visst ikke lovlig, nei.

Da "det" skulle skje, ble hun leid ut på en liten rusletur, og hun vrinsket til sine mange barn som gikk på beitet. De svarte henne, og så gikk det bare sekunder, da bolten traff og hun falt rett ned, "borte" øyeblikkelig.

I ettertid er det godt å vite at hun ikke ble redd, ikke hadde vondt, og hun var omgitt av mange som var glad i henne. Og JA - jeg blir "fuktig i øynene" når jeg tenker på henne, selv om det faktisk er 12 år siden.

Nå har jeg hennes datter, som "bare" er 22 år, og sprek som ei loppe. Håper det blir mange år til jeg må ta den tunge beslutningen om å la henne "slippe". Men da skal det foregå på akkurat samme måte - det er helt sikkert.
Gå til toppen av siden
Side: av 6 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.28 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.