hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Dølahest til sprang/feltritt?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hesteraser
 Dølahest til sprang/feltritt?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Jettomilla

» VIP

Skrevet - 06/07/2006 :  17:10:49  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseJettomilla  Svar med kopi av melding
Er utrolig glad i dølahesten! Både på holdning og gemytt er de helt nydelige!

Så, det jeg lurte på var om de rett og slett egnet seg til over lett sprang og feltritt?
Vet selvfølgelig at man ikke bare skal dømme rasen, men at de er individer osv.. Men noe ligger alltids til rasen og ikke selve hesten.

Bare å svare i hytt og pine om alt fra erfaringer til meningen din

(Sorry hvis det allerede finnes et emne som dette, men selv fant jeg ingen..)

What goes around comes around..

**sofie**

» VIP

Norway

Skrevet - 06/07/2006 :  18:20:10  Vis profil  Svar med kopi av melding
om du vil ha en spranghest, så er vel ikke dølahesten den idielle rasen, men til hobbysprang og feltritt, fungerer sikkert dølahesten fint=) men om du vil hevde deg i høye klasser, bør man vel velge en annen rase. Men aldri si aldri
de som sier lykke ikke kan kjøpes, et ikke hva det vil si å eie en hest=)

www.sofieoglasso.piczo.com
Gå til toppen av siden

susanne

Norway

Skrevet - 06/07/2006 :  18:30:39  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidesusanne  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesusanne  Svar med kopi av melding
er det tung døl eller lett(traver) du mener?
jeg vil tro det kommer litt ann på individet, mange av de tyngre rasene kan hevde seg godt i de lave klassene og de litt lettere individene kommer seg ofte litt lenger, men hvis det er gp hest du er ute etter så tror jeg nok at jeg ville satset på en annen rase.

www.sannesin.piczo.com hjemmesiden min=) Gå til toppen av siden

Jettomilla

» VIP

Skrevet - 06/07/2006 :  18:31:19  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseJettomilla  Svar med kopi av melding
Planen var vel verken å hevde meg eller og ha en suveren sprangponni.. (da skjønner selv jeg at døl vil falle litt igjennom ) Hehe..

Men mer at den skal like det, og kunne brukes til dette et par-tre ganger i uka. Kunne nå klasser 1 m osv.. Ellers er det som du sier, aldri si aldri, og trening kan gjøre underverk Og er vel ikke noe som er så gøy som å faktisk trene frem resultatene

Edit: Tror neppe det er mulig for meg å skrive et innlegg uten leifer.. :P

Redigert av - Jettomilla den 06/07/2006 18:34:45 Gå til toppen av siden

Anita&Svarten

» VIP

Skrevet - 06/07/2006 :  18:48:26  Vis profil  Svar med kopi av melding
Tror fint du kan kjøpe deg dølehest da men ville nok satset på en av de som ikke er så alt for tungt bygget(har selv en slik, og han suser over en meter så greit som bare det), og funnet en som liker å hoppe.. å hoppe med en tung dølehest som ikke vil tror jeg ikke akkurat er den enkleste oppgaven Gå til toppen av siden

susanne

Norway

Skrevet - 06/07/2006 :  19:19:14  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidesusanne  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesusanne  Svar med kopi av melding
i meterklassen burde nok en lettdøl ihvertfall komme greit gjennom, er jo flere lett døler som med hell er startet i 1.20 klassene, så sprang er noe endel døler har talent for, mens noen andre rett og slett ikke gidder=P altså individene
det kan være et sjangsespill så det er nok en fordel å da kjøpe en døl som har blitt hoppet før med hell og som ser ut til å trives med det=)

Tonje_

Norway

Skrevet - 06/07/2006 :  21:39:27  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTonje_  Svar med kopi av melding
Noen som har skjønt det..:) hehe.. Døl er virkelig rasen:)
Det kommer jo litt ann på hesten, formen o.l..
Men tror egentlig ikke det skal være noe problem..:P

Ikke ri fortere enn skytsengelen din kan fly
-Tonje-
Gå til toppen av siden

Wenche=)

» VIP

Norway

Skrevet - 06/07/2006 :  21:40:14  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideWenche=)  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseWenche=)  Svar med kopi av melding
På denne adressen: http://images.google.no/images?q=Svartjo&hl=no
finner du bilder av en dølahest som heter Svartjo. Han er tungdøl, men hopper 1 meter bane, og tror han har hoppa rundt 1.20-1.30 enkelthinder. Går også kjempefint i dressur! Nydelig hest. Men ligger masse trening bak.

(virker som om siden til mediatorget er nede for tida, så får ikke sett bildene i stor størrelse, mulig man kan zoome inn hvis man lagrer de på dataen, men det orka ikke jeg å gjøre, hehe.)

Så ja, en døl kan egne seg ypperlig til sprang/dressur, selv om det er en tung rase, kan være litt mer hest å drive framover, litt vanskeligere å få det til å se ut som om den utfører øvelser med letthet, men dog. Har veldig lyst på døl jeg også, var forrytter for en for 2 år siden. Nydelige hester!

Wenche & Amber

Gå til toppen av siden

**sofie**

» VIP

Norway

Skrevet - 07/07/2006 :  10:32:50  Vis profil  Svar med kopi av melding
Bare en sånn liten OT, er kaldblodstraver og lettdøl det samme? har en kaldblodstraver, men når jeg kjøpte ham, ble det sagt lettdøl... Da jeg prøvde å si at han var lettdøl, ble jeg bare utledd å fortalt at Lettdøl var det ingenting som het
de som sier lykke ikke kan kjøpes, et ikke hva det vil si å eie en hest=)

www.sofieoglasso.piczo.com
Gå til toppen av siden

Brum

Skrevet - 07/07/2006 :  11:12:02  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBrum  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseBrum  Svar med kopi av melding
Stemmer det Sofie det heter kaldblods.
Kaldblods og døl er ikke samme rase lenger derfor blir betegnelsene lettdøl og tungdøl feil. Nå heter det Kaldblodshest og Dølehest.

http://www.piczo.com/Rideturar Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 07/07/2006 :  12:45:30  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Opprinnelig postet av susanne

Døl, var det hun mente. Det er ingentng som heter LETT eller TUNG innen den rasen. Ikke innen kaldblodstravern heller der da.

Husker det var en døl i dressur/sprang-treninga. Hoppet som bare det og gikk fint. Eneste minusen jeg så var at den var tung å drive frem.

Redigert av - Bustetrollet den 07/07/2006 12:46:47 Gå til toppen av siden

susanne

Norway

Skrevet - 07/07/2006 :  14:25:14  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidesusanne  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesusanne  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:

Døl, var det hun mente. Det er ingentng som heter LETT eller TUNG innen den rasen. Ikke innen kaldblodstravern heller der da.

Opprinnelig postet av Bustetrollet

men det er det ikke alle som vet jeg leser ofte betegnelsen tung og lett døl i annonser, men det er vel fordi denne betegnelsen ikke helt har sluppet taket ennå..

Bustetrollet

Skrevet - 07/07/2006 :  14:51:46  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Kopi av melding:

Opprinnelig postet av Bustetrollet

men det er det ikke alle som vet jeg leser ofte betegnelsen tung og lett døl i annonser, men det er vel fordi denne betegnelsen ikke helt har sluppet taket ennå..

Det er eldre folk som har funnet på det i sin tid. Nå er det vi som er ung enda som må ta tak i det, å prøve å bli kvitt det!
Mener meg. Men det er ikke bare-bare å bli kvitt det heller, vil jeg tro.

Gå til toppen av siden

Mie Ulrika

Skrevet - 07/07/2006 :  15:48:44  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det finnes en kaldblods/døl (er ikke sikker på rasen) som går feltritt her i norge. Han heter Simen og er kjempeflink. Tror de startet NM i feltritt noen ganger, og det går i middels så vidt jeg vet....

Så rasen har ikke så mye å si, det går vel mer på individet

A life lived in fear is a life half lived Gå til toppen av siden

Jettomilla

» VIP

Skrevet - 07/07/2006 :  18:09:39  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseJettomilla  Svar med kopi av melding
Ah, takk for linken wenche! Fikk bare sett de små bildene, men funket fint det

By the way veldig kos med svar folkens, og særlig når der er såpass mye positivt
Keep up the good work :)

Redigert av - Jettomilla den 10/07/2006 16:38:45 Gå til toppen av siden

Ida&Fjellvåk

» VIP

Skrevet - 07/07/2006 :  20:00:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei!
Bare sånn at det er sagt: Vil ikkje hopping tære veldig på bena til dølen etter kvart? Dølen har jo store høver, eller er det snakk om en superlett en her???

Tillit og respekt er ikke det samme:) Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.23 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.