hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Welshponyer
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hesteraser
 Welshponyer
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

menaiwilliam

Denmark

Skrevet - 26/06/2006 :  12:35:26  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidemenaiwilliam  Svar med kopi av melding
Hej ..

Hvad synes i om welshponyer??

Har selv to :) Jeg synes de er fantastiske..!

Mari^_^

Norway

Skrevet - 26/06/2006 :  17:47:07  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Welsh ponnier er utrolig herlige dyr :)
www.hestene.no Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 27/06/2006 :  02:16:40  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg "vokste opp" med engelske ponnier, fra shettiser til cob, og alle typer imellom, fra welsh mountain, w.p. sec. 1-2-3, connemara, irish hunter pony, welsh cob, samt en del blandinger av eng. ponni og araber. (Faktisk en av de aller første araberhingster her i landet, som ble brukt på ponihoppene. (Kan fortelle mer om denne araberhingsten, hvis noen er interessert i araberens historie i Norge.)

Det var fordi den stallen jeg begynte som hestejente i het "Ponystallen", og var verdens første rideskole for funksjonshemmede, ledet av E. Bødtker. Hun var ytterst "anglofil", og hadde bare ponnier av engelsk herkomst.

Noen av de søteste ponniene var welsh-mountain'ene. Som bitte små arabere - eh - med stooor mage, og utrolig utspekulerte.

Mange av ponniene var "Thellwell-ponnier" - i ordets rette forstand. (Regner med at mange av dere vet hva en Thellweell-ponni er...)

Når de funksjonshemmede barna red på dem, var de snille som lam - MEN når vi hjelpere skulle få vår "belønning", så var de utspekulerte troll!

Ikke sjelden fant vi oss liggende og tygge snø eller jord og sand, eller på tvers av en lav nok epletre-grein... - Joda - det var TIDER, det!

Så jeg har vel erfaringer med welshponnier fra leeenge før noen av dere som her skriver inn ikke engang var født (1970 - 1982).

Kan forøvrig fortelle mange morsomme historier fra disse årene.

Om den mest rampete, den mest utspekulerte, den snilleste, den galeste, "Houdini-ponnien", ponnien som "dreit ned" bilen til min far (he he - DEN har jeg lyst til å fortelle), osv osv.

H. Griegson har jeg hatt med å gjøre i årevis, både i mine år som engasjert i engelske ponni-raser - og ikke minst da hun flere ganger har bedømt mine nl-hester på utstillinger siden 1985.

Ikke ta det ille opp, dere som har, og er glad i engelske ponniraser - men jeg har ikke angret en eneste dag på at jeg for 23 år siden, helt tilfeldigvis, stiftet beskjentskap med "Norges ponnirase", nemlig Nordlands-/Lyngs-hesten.

Dette er Norges svar på welsh-ponniene.

De finnes i alle størrelsene - fra 125 til 147 cm i mankehøyde, til all slags bruk, og tilpasset vårt klima.

Jeg "uttaler" meg altså med mange års erfaring med engelske ponnier, men også med 23 års erfaring med nl-hester.

De har mye felles, for å si det sånn.

Gå til toppen av siden

marte+quicky

Skrevet - 28/06/2006 :  22:49:02  Vis profil  Svar med kopi av melding
De er nydelige! Rei en før, hu var bare skjønn.<3 Liten rampete søtnos:)
Du finner meg på ForumHest!

www.hestene.no
Gå til toppen av siden

Masterpiece

» VIP

Norway

Skrevet - 29/06/2006 :  05:39:18  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideMasterpiece  Send %s1% en ICQ meldingMasterpiece  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMasterpiece  Svar med kopi av melding
Min er 50 % welsh ponni Synes de er veldig goe, både når det gjelder utseende og personlighet... Store øyne, små ører, og masse forskjellige fasonger... Gå til toppen av siden

pre-arab

» VIP

Norway

Skrevet - 30/06/2006 :  08:27:32  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidepre-arab  Svar med kopi av melding
T.Boysen, var det Ibn Czardasz? I såfall vil jeg gjerne vite mer om han Synes å huske at jeg leste noen sted at han var den første araberen i Norge! Han er bestefaren til min Shagya...
Liker du sorte arabere og P.R.E hester - ta en titt på min hjemmeside:
http://www.home.no/pre-arab/
Gå til toppen av siden

SuperSabrina

» VIP

Norway

Skrevet - 30/06/2006 :  22:02:43  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSuperSabrina  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSuperSabrina  Svar med kopi av melding
Er stolt eier av en welsh cob som har hoppet 120 med meg=D Hun er helt utrolig! Er sååååå stolt av henne. Hun er etter Aberaeron Idris og Naiad Romantica. Navnet er Croniarth Roxanne=)
<3Roxanne<3
www.sabrinaogroxanne.piczo.com
Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 30/06/2006 :  23:35:50  Vis profil  Svar med kopi av melding
Nei, tror ikke han het Ibn Chardaz, men El Attarlando.

Husker ikke helt sikkert, med mindre han hadde to navn.

El Attarlando kom fra England (Wentworth-avl), ble bare brukt på noen få ponnihopper her (av E. Bødtker) på tidlig 60-tall, og så returnert til hjemlandet, hvor han visstnok ble en "stor" hingst i avlen.

Nå tar jeg dette bare ut fra hukommelsen. NAHF (Araberhestforeningen) kan kanskje ha noen spor, men siden det ikke var noen ren avl med ham, og disse helt sikkert ikke ble registrert, så kan jeg ikke si noe sikkert.

Hvis noen andre har andre opplysninger, vil dette være av stor interesse.
Gå til toppen av siden

SuperSabrina

» VIP

Norway

Skrevet - 01/07/2006 :  10:57:37  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSuperSabrina  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSuperSabrina  Svar med kopi av melding
Hva er thelwell-ponnier??
<3Roxanne<3
Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 03/07/2006 :  00:13:32  Vis profil  Svar med kopi av melding
He he - Thellwell-ponnier er tegnet av en engelsk kunstner og humorist.
Han må kjenne små, utspekulerte og søte ponnier veldig godt, for de er helt herlige.

Tegningene viser små, tykkmagete ponnier med oppstoppernese og masse hår, og "uskylds-lure" øyne, som finner på masse sprell.

Jeg fikk kjøpt et par bøker i England i 1979. Men jeg HAR sett Thellwell-produkter i enkelte hestebutikker, som krus f.eks.
Gå til toppen av siden

SuperSabrina

» VIP

Norway

Skrevet - 03/07/2006 :  22:14:46  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSuperSabrina  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSuperSabrina  Svar med kopi av melding
Hehe;) Så tøfft! Her er nå uansett noen bilder av skjønnheten min som jeg bare mååå hvise frem!

<3Roxanne<3
Gå til toppen av siden

€michella€

» VIP

Skrevet - 06/07/2006 :  16:46:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
hei =)
jeg liker godt welsh. jeg har en welsh selv. han er så herlig. jeg vet du spurte om hva vi synes om welsh ponnyer, men jeg tenkte jeg kunne skrive hva jeg syns om welsh forde? for jeg vet ikke om ponnyen min er bare welsh eller welsh ponny.

mvh.michelle

jeg vill heler vær hatet for noe jeg er, en å være elsket for noe jeg ikke er! Gå til toppen av siden

Bente_og_Etanec

Norway

Skrevet - 06/07/2006 :  16:50:08  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBente_og_Etanec  Svar med kopi av melding
welsh og welsponni er det samme :o) Det er størrelsen som avgjør om det er ponni eller hest, tror grensen går på 148 cm.
- " I belive I touched an angels wings when I found you..." - Gå til toppen av siden

Rosita!

» VIP

Norway

Skrevet - 06/07/2006 :  23:25:27  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRosita!  Svar med kopi av melding
Bare skriver det her....Jeg blir aldri klok på disse welsh rasene....
Er jo mange forskjellige,noen små og noen store...Så hva er hva?

Gå til toppen av siden

Bente_og_Etanec

Norway

Skrevet - 06/07/2006 :  23:36:52  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBente_og_Etanec  Svar med kopi av melding
Den minste er Welsh Mountainponnien, så har vi Welshponnien, Welsh Cob type og så Welsh cob som er den største :o)

Edit for og si at slik har jkeg lært det, syntes selv det høres rart ut med welsh cob type. Stemmer det med navnet tro? Noen som har peiling?

- " I belive I touched an angels wings when I found you..." -
Redigert av - Bente_og_Etanec den 06/07/2006 23:38:07 Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 07/07/2006 :  00:00:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
Welchponniene deles inn i fire kategorier, etter høyden - sec. A - B - C -D.
Husker ikke nøyaktig målene her og nå, men det står i de fleste hestebøker om raser.
Sec. A er Welch Mountain - den minste, mens sec. D er Welch Cob, som er opp mot hest (148 cm).
Så er det sec. B og C i mellom, som skilles av høyden.
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.28 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.