hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Araber
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hesteraser
 Araber
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

BlackPuma
» VIP

Skrevet - 21/05/2006 :  23:09:41  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei. Jeg tenker på å skaffe meg en araber, men lurer på hvordan de er i dressur og sprang? Det finnes jo noen arabere på høyt nivå i sprang, men jeg lurer på hvor langt de kan komme i dressur. Og hvordan er de å ri inn? Jeg vet de utvikler seg treigt og er først ferdig utvokst når de er syv år, men vil gjerne vite mer. Finnes det evnt. noen bøker om kun arabere?

Hvis noen vet om noen gode unge araberhopper som skal selges(minst 3, max 6/7 år), send gjerne en mail.. Vilde92@gmail.com ;D

BlackPuma
» VIP

Skrevet - 22/05/2006 :  20:47:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
Noen som vet hvordan de er i dressur Det er det viktigste!
Plis, noen?
Gå til toppen av siden

Olithyon

Norway

Skrevet - 22/05/2006 :  21:42:18  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseOlithyon  Svar med kopi av melding
Arabere er som de fleste andre raser; meget forskjellige:) Jeg vet om to arabere, den ene går vel ca LB og den andre har fått godkjente resultater i LA. Problemet med araberen generelt er vel at de stort sett mangler gangartene for å nå helt til topps. Men de er meget lærevillige og kloke hester, som med rett trening kan komme et godt stykke på vei!
Mvh Christine
Gå til toppen av siden

pre-arab

» VIP

Norway

Skrevet - 23/05/2006 :  08:32:05  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidepre-arab  Svar med kopi av melding
Shagya-araberen er en god brukshest og godt egnet til bla dressur! Litt mere ridehest type med mere masse og størrelse, men har beholdt araberens egenskaper! Kansje et alternativ? Les mer om rasen her;

http://www.shagya.no/shagyaa.htm

http://www.shagya-arab.org/sshf.html

Liker du sorte arabere og P.R.E hester - ta en titt på min hjemmeside:
http://www.home.no/pre-arab/
Gå til toppen av siden

Olithyon

Norway

Skrevet - 24/05/2006 :  21:56:50  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseOlithyon  Svar med kopi av melding
Ene forhesten min er shagya - araber. Se bilder av han på vipen min, er både bilder av han i sprang og dressur.
Mvh Christine
Gå til toppen av siden

Flokus

Norway

Skrevet - 26/05/2006 :  19:58:02  Vis profil  Svar med kopi av melding
Altså.. Siden araberen er den edleste av de alle, kan jeg si at den utvikler seg temmelig fort. I Egypten og deromrking blir de inridd i 2 års alderen, og det ser ikke ut som de har det noe særlig dårlig i forhold til alderen.
Ringer det en bjelle?

~AAC~

Savner deg, Bebbi!

Gå til toppen av siden

Jenny&Quine

» VIP

Skrevet - 21/06/2006 :  22:17:09  Vis profil  Svar med kopi av melding
Araberen har definitivt egenskapene og gangartene og ikke minst HODET til å komme laaangt innen dressuren. Problemet er at de ikke er store nok til å hevde seg blandt alle kjempene på høyt nivå... Og så blir de ofte dømt ned av dommere som mener at de ikke skal brukes men være til pynt. Arabere kan læres opp til alle dressurøvelser og sikkert på mye kortere tid enn de store tunge De er smidige og sterke og lure! Det finns Nordisk mesterskap for arabere, der er det i hvert fall gjevn konkurranse..

Min Araber gikk LB til godkjent før hun døde og jeg er sikker på at vi kunne kommet mye lengre om hun ikke ble revet bort fra meg..
Gå til toppen av siden

Jenny&Quine

» VIP

Skrevet - 21/06/2006 :  22:27:09  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei igjen!

Så ikke alle spørsmålene jeg..
Min araberhoppe kom til meg som 5 åring, drektig. Hun var sittet på og hadde skrittet under rytter, men ikke særlig mer enn det. Jeg red på tur i et halvt år og satte henne bort nesten ett år tilsammen da hun fikk føll. I løpet av de neste to årene gikk hun LB og 1m sprang på trening. Hun lærte ekstremt fort, men det var det å roe henne ned som tok tid. Hun var litt halvvill da

Arabern er veldig smart, men også sta. De er tøffe men kan ha mye egen vilje. Det er kanskje dette som hindrer dem fra å komme veldig langt innen de forskjellige grenene. De bestemmer gjerne litt selv Men potensialet er definitivt der. Hvis du skaffer deg en araber med litt størrelse på og med skikkelig gode bevegelser er det ikke noe i veien for at du kan hevde deg konkurransemessig! ER viljen der er jeg sikker på at du kan få det til!

Du vil uansett få utroilig mye glede av en araber da de er svært allsidige og smarte. Arabern til søsteren min gikk LA dressur, 1.10 sprang, distanse, feltritt, polocrosse (!) og western! Jeg må bare reklamere litt for denne fantastiske rasen som både søsteren min og tanten og onkelen min driver oppdrett av

Når det kommer til innridning er jo alle veldig forskjellige, men tar du deg tid til å gi hesten masse gode opplevelser sammen med deg går det sikkert som på skinner!!

Masse lykke til!!!
Gå til toppen av siden

Don-Pedro

» VIP

Norway

Skrevet - 21/06/2006 :  22:44:09  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseDon-Pedro  Svar med kopi av melding
Står oppstallet på en stall m oppdrett av Shagya Arabere, det er faktiskt 2 åringer som skal selges, men det var jo ikke helt i alderen du var på utkik etter.. Men andre har annonsert hester på siden, husker jeg så noen fra alderen 3 også. Du kan også finne masse fakta på siden: www.Araberaktiv.com

Om jeg husker rett så har det vært en del Arabere annonsert på www.Finn.no

Gud gi meg sjelefred til å godta de tingene jeg ikke kan forandre, mot til å forandre de tingene jeg kan endre og visdom til å se forskjellen.
Redigert av - Don-Pedro den 21/06/2006 22:49:22 Gå til toppen av siden

AinaVj

Norway

Skrevet - 11/07/2006 :  22:42:01  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAinaVj  Svar med kopi av melding
En ting kan jeg si med sikkerhet: Araberen har en deilig gallopp, og deilige bevegelser generelt. Men man må ikke glemme at araberen kun har 5 lendevirvler (mot seks som er vanlig på andre hester). Det vil i en liten grad hemme dens evne til å prestere på topp nivå. jeg har trent en fullblods araber i sprang, og min erfaring er at dem har en god teknikk. Hopper lett og forsiktig. Til tross for at dem er veldig edle hester, vil jeg også si at det er veldig barske hester som tåler mye. Og for noen fine bevegelser i trav
*Meg og min vakre Lydia*
Ja, det er lyd i a.
Gå til toppen av siden

frida85

» VIP

Norway

Skrevet - 24/07/2006 :  22:35:31  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidefrida85  Svar med kopi av melding
Heisann! :)

Araberne er flotte hester, og for meg så er de den perfekte allroundhesten. De kan brukes til alt; kjøring, kløv, sprang, dressur, western, felt osv.

Grunnen til at de ikke brukes på høyere nivå i sprang og dressur er rett og slett høyden. Han jeg rei før kunne gå middels klasser i dressur, og han hoppet som en gud. Liten, kjapp og smidig :)

Han jeg har nå bruker jeg til western, og han er utrolig lettlært, noe som karakteriserer denne rasen. De er snille, lojale, utholdende og lettlærte (og ikke minst vakre!). Men det er også lett å lære de feil, så å trene en araber som sin første hest er kanskje ikke det aller beste, men det er som alt; det kommer an på hesten og den som trener. Bruker man fornuft og leser hesten sin riktig går det bra ;) Araber er den eneste rasen i USA der barn kan vise hingstene på utstilling ;) Så de sier noe om hvor snille de er. De er jo også sunne og friske og lever lenge, så om man kjøper en araber kan man ha den i mange år.

De utvikler seg seinere, man bør heslt ikke ri på de før de er ca fire, men da holder de også mye lengre. De er kjent for å leve lenge, og man får også forsikret de lenger, akkurat som feks nordlandshesten, islandshesten og fjordingen.

Så jeg anbefaler absolutt araberen! De kan brukes til alt, og har ingen problemer med å lære seg dressur på høyt nivå. Tror jeg leste et sted at en araber brukte ti "ridetimer" på å lære seg en dressurøvelse som en vanlig dressurhest bruker ca ett år på å lære seg. Så de er utrolig intelligente og følsomme og suger til seg læring som bare det :) Men, de er jo som alle andre raser også; forskjellige fra individ til individ :)

Tror Elin Ellingsen (tror det er navnet, ikke helt sikker) har skrevet noen bøker om araberen. Kanskje NAHF (norsk araberhestforening) kan tipse deg også.

Håper du finner drømmehesten! :)

And God took a handful of South wind and from it formed a horse, saying:
"I create thee, Oh Arabian. To thy forelock, I bind Victory in battle.
On thy back, I set a rich spoil And a Treasure in thy loins.
I establish thee as one of the Glories of the Earth...
I give thee flight without wings."
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.38 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.