hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Helt syke problemer!!!!!!!
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hestepsykologi og atferd
 Helt syke problemer!!!!!!!
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Ara

» VIP

Norway

Skrevet - 31/10/2003 :  22:22:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hesten min er en eng. fullblods x-gallopphest...
Han har masse problemer med beina, er underærnæret (hoder på å fore han opp etter fôrplan fra dyrelegen..) Pga problemene i bena, kan jeg ikke ri han så mye, han halter og er sinsykt hyper... det med bena er slitasje...
Jeg kjøpte han 1. august i år, og siden det har han ikke vært annet enn problemer... Alle jeg har snakket med ahr ikke hatt en løsning på problemet.. Jeg har prøvd å sende han tilbake, men gamle eier nekter, og da er det ikke annet å gjøre enn å gå til rettsak mot henne, og det vil vi ikke...

Men problemene: Når jeg slipper han eller leier han i hallen, så gjør han masse dumme ting.. Hvis jeg holder han i leietau (står i ro) Kan han plutselig begynne å bite på honden min, da kniper jeg han litt i mulen.. men etter en stund fortsetter han, og når jeg da "straffer han" spenner han forran seg med ene foten og lager sånne krangle lyder.. er det et tegn på at han vil leke med meg, som om jeg var en hest eller er det noe negativt?

Og innimellom når jeg slipper han i hallen kommer kan travende mot meg, med ørene framover, og så stopper han forann meg og steiler... hva betyr dette??? Jeg føler meg nermest truet av denne hesten, og sliter kraftig med hva jeg skal gjøre..

Vil heller ikke begynne med et NHS prosjekt for jeg vil bli kvitt han på en eller annen måte..

Takker masse for alle svar?? Jeg trenger hjellllppppp!!!!:((((() :)

hilsen may-linn og RAGtime KIMG!!!;)

Cowgirlchris

» VIP

Norway

Skrevet - 01/11/2003 :  12:57:40  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCowgirlchris  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowgirlchris  Svar med kopi av melding
Hei. Du har virkelig havnet midt opp i det som har fått deg en slik hest. Du forteller om at hesten har slitasjeskader i bena og derfor halter. Hva er utsiktene til at han noen gang blir ridbar og haltfri igjen? Dersom dette er en kronisk tilstand og hesten vil forbli halt, ville jeg seriøst vurdert slakt. Dette fordi halthet er et uttrykk for smerte/ubehag, og om hesten går og har vondt i bena så vil den få dårligere livskvalitet og en daglig tilværelse som sliter på humøret dens. Hesten vil kanskje halte enda sterkere om du får den til å legge på seg, for da blir det enda tyngre for beina hans...

Dersom hesten kan bli bra i beina igjen så er det jo verdt å gi den en sjanse. Du håper på å bli kvitt den fort, men det tror jeg kan bli vanskelig.

Denne hesten prøver å snakke til deg med hele seg, og forteller deg at han kjeder seg forferdelig. Han vil ha noe å gjøre. Enten må du sette hesten i flokk så han får leve ut behovet sitt, ellers så må du dekke hans behov for utfordringer fysisk og mentalt.
Da må du sette deg inn i f.eks. klikkertrening eller ta en avgjørelse på at hesten skal få oppgaver han vil like som ikke er for krevende fysisk. Hesten høres vennlig og grei ut, han har bare prøvd å få deg til å forstå hva han ønsker. Dette er kanskje ikke en hest du kan starte sprang med noen gang, men du kan lære ufattelig mye om hest av den. Et tydelig og rikt hestespråk og en villighet til å kommunisere med deg gjør at jeg tror dette er en vennlig og hyggelig hest som egentlig liker mennesker. Han kjeder seg bare så grusomt...

Lykke til i valgets kvaler.

Mvh Line.
Gå til toppen av siden

Ara

» VIP

Norway

Skrevet - 01/11/2003 :  21:09:48  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja, jeg skjønner hva du mener...
Jeg har seriøst vurdert slakt, men det er så vondt å tenke på...
Jeg vil gjerne holde han opptatt med masse aktiviteter og gøye ting, osv..
Tenkte at jeg i morgen skulle gå opp på fjellet med han.. Dumt at han ikke egner seg som leie hest, for det kunne vært den ypperlige løsningen for å holde han mosjonert..
Jeg vil ikke begynne med noe klikketrening eller NHS siden jeg vil prøve å få solgt hen eller gitt han vekk!!!

Men hva ville du fåreslå angående å holde han opptatt? Jeg har lite peil på sånne ting.. Noen NHS oppgaver som jeg ikke trenger grunnleggende NHS for å gjøre? Er veldig nyskjerrig når det gjelder sånne ting.

Mvh may-linn
Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 01/11/2003 :  22:49:24  Vis profil  Svar med kopi av melding
du kunne jo ha kjøpt en jollyball... da blir hesten underholdt mens den spiser iallefall...

klikkertrening er en veldig god ide. det trenger ikke være noe omfattende prosjekt det, du kan avslutte når du hvil og det er en veldig bra metode for å lære hesten å stå rolig når du holder på med han. en venninne av meg holder på å klikketrene hesten hun har på fôr, og det går vel så som så. det er en hest med mye vilje og som attpåtil har blitt skikkelig skjemt bort de siste 6 årene. hun er skikkelig urolig på boksen, skraper tenne på kantene og alt mulig. hun er blitt mye roligere nå som hun står mye ute og blir holdt på med når hun står inne..

sett hesten mye ute! en hest som kjeder seg inne kan fort begynne å veve, sluke luft o.l., og det er nermest umulig å bli kvitt. da får du iallefall ikke solgt han!

når det gjelder steilingen ute så har jeg ikke noen råd... er det ingen som kan hjelpe deg der du har den?

mvh lille meg

***hest er livet, ikke kast det bort***
Gå til toppen av siden

Beauty
» VIP

Malaysia

Skrevet - 02/11/2003 :  07:16:11  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBeauty  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseBeauty  Svar med kopi av melding
Har ogsaa fullblods, men heldigvis med mindre problemer! Ikke gi opp! Noen ganger er det helt faelt, men det vil bli bedre! Hesten min var ett helvete naar jeg begynte med han, men naa er han en liten engel!

Hesten min gjoor ogsaa denne steile tingen. Jeg er ganske sikker paa at han vil leke. Naar han steiler, pleier jeg aa ta det som en invitasjon paa at vi skal leke, yndlingsleken er aa loope om kapp! Det elsker han! hehe.. men det kan kanskje ikke du gjoore pga halt heten. Det at han tygger paa haanden din er nok ogsaa ett tegn paa kjedsomhet. Fullblodser er veldig krevende saann sett. Gutten min klarer ikke aa staa i ro i 1 min uten aa finne paa noe rart aa gjoore. Han aapner genseren min, knyter opp tauet(han har saa mye erfaring i dette at han kommer seg ut av en hver situasjon!), biter paa ting... etc... De er veldig oppfinnsomme, og trenger aa bruke energien sin til noe. Han mener i hvertfall ikke vondt! Jeg kan gi deg ett par raad:

-Hooynett med overaskelser oppi er kjempe spennende! Fri tilgang paa hooy(dvs at han alltid har hooy) forebygger magesaar, og gir hesten noe aa gjoore. Hesten min har blitt kvitt mange uvaner takket vaere dette! Han har dessuten lagt paa seg endel og er naa rund aa god! Absolutt aa anbefalle!

- Om du har mulighet til det, kanskje du kan proove aa ha han ute mer. Om hesten min ikke kommer ut, kommer han seg ut selv:"Hvis ingen kommer for aa lufte meg, faar jeg vel bare gaa selv da!" Luringen... hehe... Men kanskje du kan ihvertfall leie han en del spennende turer, gjoor overganger og slikt.

-Om du har muligheten, lag puslespill! Det er noe kjempe spennende aa gjoore. Super oovelse for hester som liker aa tenke(fullblodser), men ikke kan loope mye. Du kan bruke bommer og lage laberynt, gjerne med smaa godtebiter inni(ekstra motivasjon for de som gir opp lett). Husk at tenking er slitsomt,saa ikke overdriv.

-Ellers kan du gjoore mye fra bakken, laere inn nye oovelser, plastikkposetrening... etc... Det har jeg faatt mye ut av! Kanskje du faar noen rare blikk, men gjoor det for hesten;)

Jeg er kjempeinteresert i aa hjelpe, skulle elsket aa tatt en titt paa hesten, men er i utlandet... Om du trenger raad faar du maile meg paa: cathrina2@hotmail.com Jeg er veldig spendt paa tilbakemelding!
Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 08/11/2003 :  01:06:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
Heisan!

Skaff en shettis som selskap til han da vel...De er billige "i drift",og kan virke "beroligende" på slike "skrullblodser.Det finnes sikkert noen som kan låne deg en,om du ikke har råd til å kjøpe selv.
Gå til toppen av siden

newie

» VIP

Skrevet - 21/11/2003 :  13:16:52  Vis profil  Svar med kopi av melding
Lurer på en ting! Kjøpte du hesten med viten om de problemer som er nå? Er det noe som har kommet eller noe du visste om når du kjøpte han. Dette er veldig viktig med tanke på retur av hesten. Fikk du hesten eller kjøpte du han? Kjøpte du han med for høy verdi, altså over slaktepris? En hest du ikke kan avle på, ri på, og som har varige men i bena er ikke stort verdt mer enn slaktepris! Teknisk sett. Jeg vet folk kan reagere på dette, men da er det følelses messig verdi, ikke teknisk! Så kjøpte du hesten med viten om problemene har du lite å si, men hvis ikke, MYE! klem newie Gå til toppen av siden

Jorunn

» VIP

Norway

Skrevet - 25/11/2003 :  12:13:01  Vis profil  Send %s1% en ICQ meldingJorunn  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseJorunn  Svar med kopi av melding
Hei!

Jeg ville alvorlig ha vurdert å slakte hesten. Slik jeg ser det så har ikke hesten respekt for deg, og du sier selv at du blir kvitt ham. Slakt er det raskeste, og i dette tilfellet, den beste måten å gjøre det på. Grunnen til at hesten oppfører seg "truende" mot deg kan ha med hans fortid å gjøre. Kanskje noen har vert stygg med ham, og han stoler ikke på mennesker? Det skal mye hardt arbeid til for å bygge opp igjen et ødelagt sinn hos dyr, og det er ikke mange som er villige til å ta fatt på et slikt arbeid. Å selge en hest som er ødelagt både fysisk og psykis er en tung prosess, det er ikke mange som er villige til å overta en slik hest, ikke en gang gratis.. Så jeg ville ha valgt slakt. For hesten er det bedre enn å leve i redsel og smerter som følge av psykiske/fysiske påkjenninger, og hesten kjenner tross alt ingen ting. Det er den som sitter igjen det er vondt for... Så får du igjen en liten tusenlapp å spytte i kassa med til en ny kompis på stallen også da.. det er en mager trøst, men du vet iallfall at du har gjort det riktige!

"I find it kind of funny..
I find it kind of sad..
When the dreams in wich I'm dying, are the best I ever had..."
Gå til toppen av siden

Ara

» VIP

Norway

Skrevet - 27/11/2003 :  20:40:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
Han er nok ikke akuratt psykisk skadd, men er litt deppa.
dette grunner nok i stallen han står på der hestene ikke får være ute mere enn 2 timer pr. dag. Skal nå flytte herfra!

Han er bare så urettferdig behandlet, så derfor er han litt sur på alt og alle fortiden! men jeg mener bestemt at han kunne få det veldig brta på et annet sted. (ikke i hestehimmelen altså)

Men får se hva som skjer.. jeg er ikke helt sikker faktisk

mvh maylinn

Why do we kill people who kill people to show people that killing people is wrong Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 01/12/2003 :  04:55:04  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei igjen!

Denne hesten utfordrer deg når den steiler osv.At den klyper litt og gjør andre "rare" ting,kan skyldes nerver,kjedsomhet osv.

Mitt råd blir da som følger;sjekk opp hvor alvorlige bein-skadene er først.Er han halt bare av å gå i luftegården,og ikke skaden kan behandles-La hesten få slippe.....

Er skaden slik at sjansene for at den kan bli en ok hobbyhest, (innen kort tid), gjør det beste ut av situasjonen og tenk på hestens ve og vel, først og fremst.En skadet hest som blir flyttet fra sted til sted,er ingen god ide....Lykke til!!
Gå til toppen av siden

LinnRenathe

Skrevet - 07/12/2003 :  00:14:38  Vis profil  Svar med kopi av melding

Heihei..
viste du om at han var underernært og hadde plager med bena før du kjøpte han?!? Ikke for å være stygg eller ekkel , men du burde fått en vetrinærsjekk på hesten før du kjøpte han om du ikke visste det!Det er jo egentli noe en bør skaffe uansett. Og om du visste d--hvorfor kjøpe en hest som ikke er i "brukbar" stand ?
Har lest mye bra om klikkertrening, så du kunne kanskje prøvd det på de andre problema hans:)
Håper det ordner seg for deg!
Lykke til!
*LINN*
Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 07/12/2003 :  13:31:47  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg synes du skal tenke litt på deg selv i dette tilfellet også. Rent økonomisk, kommer denne hesten til å koste deg mye mer enn du noensinne kommer til å få igjen ved salg. Du kommer antagelig ikke til å få ridd på den, eller brukt den på annen måte, på ganske lenge. Du kommer til å bruke mye tid og energi på at den skal få ha det bra, både for å få den til å trives i ditt, og andre menneskers selskap, og for at den skal få dekket sine fysiske behov for frisk luft og mosjon, selskap med andre hester, riktig ærnering og så videre.

Er det verdt det for deg? Som det blir sagt av andre her: Hvis hesten ikke kan bli skikkelig frisk noen gang, så er det (i teorien) rimelig greit: la den få slippe. Hvis det er mulig å få den i gang igjen, tenk litt på deg selv. Hvis du bruker så mye krefter på denne hesten at den blir din siste, så er det veldig trist. Da er det bedre å bli kvitt den (om det så betyr slakt), og så begynne på nytt. Du har uansett gjort mye for denne hesten, så du skal ikke ha dårlig samvittighet hvis du velger å gi deg nå.

Husk at for en hest, så er det egentlig ikke verre å bli slaktet nå enn om 10-15 år. Hesten forstår ikke slike problemstillinger. Men for oss mennesker, er det selvfølgelig helt annerledes. Det vi derimot kan gjøre for hesten, er å følge den hele veien når dagen er der, slik at vi er sikre på at det skjer så udramatisk som mulig.
Gå til toppen av siden

ninni

» VIP

Norway

Skrevet - 21/12/2003 :  21:58:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
hei...
høres ut som du har fått deg en håndfull...

hesten din virker sprek og leken, kanskje litt uppdragen, men det virker ikke som om han mener vondt med det han gjør.

la han gå ute hele dagen, fiks noen leker o.l i boksen så han ikke kjeder seg.

er han kanskje selskapssyk? har han noen stallkamerat og leke med?

lykke til ihvertfall

ninni Gå til toppen av siden

Ara

» VIP

Norway

Skrevet - 23/12/2003 :  20:16:15  Vis profil  Svar med kopi av melding
Får vel gi litt tilbakemelding da...

Etter at jeg byttet stall har tingene bare gått bedre å bedre. Han står ute med andre hester, og får masse nye venner... Han leker i utebanen med mange andre hester ikke noe over villt altså, han og tre andre hester bare står i småleker i grimene, klør hverandre bak knærene og konkurerer om hvem som kan stampe hull på isen først. Litt komisk med den hesten som ikke hadde brodder...
Har han på utslipp om dagene, og da står han ute fra tidlig om formiddagenb til middag.. Rene hjertemedisinen!

Har ikke fått trent eller ridd han noe særlig, fordi han tråkket på seg selv med brodden, og måtte ha litt bokshvile. Pluss at han halter annenhver dag så-----

MEN jeg har gått litt på tur med han, han går helt fint vekk fre stallen, men når vi skal tilbake er han litt vrang.. Men ikke for gale da, fortsetter til han gir etter, og er rolig...

Ellers er han rolig, jeg har leker i boksen og han bare elsker de andre hestene! Han elsker hester i det hele tatt, leke leke leke leke leke leke leke leke leke!!!!!

Framtiden hans er enda ikke avgjort, prøver fortsatt å selge ham, men det er jo ikke noen enkel afære så-----

Why do we kill people who kill people to show people that killing people is wrong Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 24/12/2003 :  00:25:48  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei igjen!

Å selge en halt hest,kan du bare glemme.Hadde det vært ei hoppe eller en hingst,kunne du evt.solgt den billig som avlshest.Du må nok sette deg i "tenke-boksen"nå, og tenke på hvordan framtiden vil bli for denne skadede hesten og deg selv.Et verdig liv.......??
Gå til toppen av siden

juliej91
» VIP

Norway

Skrevet - 11/01/2004 :  11:32:21  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidejuliej91  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressejuliej91  Svar med kopi av melding
Det er tydelig at denne hesten har vert dårlig behandlet. Jeg tror den i utganskpunktet er minst like redd for deg som du er for han. Hesten er tydelig redd for at dersom han ikke viser hvem han er, og fremstår dominerende kommer du til og straffe han, mitt råd er; ikke gi hesten opmerksomhet når den biter eller gjør andre ting... men dersom den opfører seg fint, og så snart den slutter, så ros den... vis den at du ikke kommer til og gjøre den noe vondt med og fremstå rolig og venlig. Da tror jeg hesten kan bli en virkelig god hobbyhest, Lykke til!
Julie
www.me-you.moo.no
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.95 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.