hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Lav Selvtillit?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hestepsykologi og atferd
 Lav Selvtillit?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Josephine87

» VIP

Skrevet - 21/12/2003 :  14:01:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
Noen som har noen formening om at hester kan ha lav selvtillit?
Er ganske intressert i det emne!

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 21/12/2003 :  14:56:44  Vis profil  Svar med kopi av melding
har hester personlighet? JA! da kan de også ha lav selvtillitt... hesten jeg hadde på fôr i høst hadde veldig lav selvtillitt, og hun var livredd "alt"... mens en hest jeg prøveridde hadde mer enn nok av selvtillitt igjen...

hester har personlighet, og derfor kan de også ha lav selvtillitt.

mvh lille meg

Mvh Tone Kristin

Gå til toppen av siden

Santanas Cheyenne

Norway

Skrevet - 22/12/2003 :  11:59:32  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSantanas Cheyenne  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSantanas Cheyenne  Svar med kopi av melding
Ja, hester kan ha lav selvtilitt. Hesten jeg hadde før (ei varmblods traver dame) ville ikke skritte over kavaletter uten at jeg gikk først til å begynne med, hun var veldig lite tøff til å prøve noe nytt så lenge jeg ikke "viste" henne at det ikke var farlig først. Hun hadde lav selvtilitt. Hesten jeg har nå går med friskt mot ut i alt ukjent og synes det er greit at jeg ber henne gå først ut/over/gjennom ting. Ergo stoler hun mer på seg selv og sine besluttninger (og mine...).
- Olrun -

Jo mer jeg lærer, jo mer skjønner jeg at jeg ikke kan...
- Olrun -
http://www.morganhorse.no
Gå til toppen av siden

sPikE

» VIP

Norway

Skrevet - 22/12/2003 :  14:42:30  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja jeg tror hester har lav selvtillit slik som Lille-My & Kristy skriver =)

* Life is a garden... Digg it!* L1a & Kjers10 Gå til toppen av siden

elx

» VIP

Norway

Skrevet - 24/12/2003 :  21:08:18  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideelx  Svar med kopi av melding
En hest som er lavt på rangstigen kan virke kuet blant hester, men når du snakker om lav selvtillit er det vel snarere hvordan hesten oppfører seg sammen med oss mennesker?
Isåfall tror jeg så absolutt at tidligere erfaringer kan gjøre hesten både usikker og nervøs, noe som nok kan "oversettes" til lav selvtillit. Heldigvis går det an å hjelpe hesten til bli tryggere på seg selv og sine omgivelser sånn at den "får mer selvtillit"...
Hester tenker kanskje ikke sånn som vi gjør, men det er ingen tvil om at de har et minst like utviklet (om enn noe annerledes) følesesliv og det bør vi så absolutt ta hensyn til.
Hestens hjerne er en god del mindre enn vår, men det er interessant at senteret som styrer følelser er like stort og velutviklet i både menneske og hestehjernen :)
Gå til toppen av siden

pia_88

» VIP

Norway

Skrevet - 30/12/2003 :  02:39:44  Vis profil  Svar med kopi av melding
Er ganske så enig med Elx...

nyttårskoz fra meg og Mostly Glasgow

Koz & klemz fra Eileen & Mostly Glasgow Gå til toppen av siden

Josephine87

» VIP

Skrevet - 30/12/2003 :  22:11:42  Vis profil  Svar med kopi av melding
hesten min er slik at hun ikke gjør noe før jeg har vist at det er farlig, først da kan hun gå bort å snuse på det.. å være på tur alene i skogen er det farligste for vær eneste lille stein kan hoppe opp og bite henne i rompa virker det som.. Men når det er andre hester med så går hun bare der, virker som om hun føler seg tryggere i flokk enn alene!
Men det kommer seg vel.... Har tenkt å begynne å trene horsemanship!
hun er veldig lærevillig, og vet forskjell på ris og ros, og vil veldig gjerne tilfredstille rytteren!
Noen som har noen tips å få henne til å få bedre selvtillit?
Gå til toppen av siden

Spinnvill=)

» VIP

Norway

Skrevet - 30/12/2003 :  23:54:14  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hesten min var veldig redd og nervøs for alle mulige ting før, men nå har det blitt mye bedre! Hun tør å gå forbi ting som hun har vært redd for før, og hun skvetter ikke så fælt av småting lenger (som at noen åpner døra til ridehallen da jeg rir..), så hun har nok bedret selvtilliten sin!!
Kenzo - diamanten<3
Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 31/12/2003 :  00:21:19  Vis profil  Svar med kopi av melding
Heisan!

Jeg tror "lav selvtillit",er det samme som lavt i rang på "hestespråket."
Selvfølgelig finnes det nok hester som virker mer redde og usikre osv.,men å kalle det lav selvtillit,tror jeg blir litt feil.

I hesteflokken finnes det mange slike,og det kan skyldes feks.at de kan være oppvokst med en meget sterk lederhest,eller så har hoppa kanskje preget føllet slik at det nesten er litt overbeskyttet osv.

Mødre preger selvsagt sine føll mest, og i tilegg sies det at avkommene også arver mest fra morssiden.Derfor er det overraskende å se i enkelte miljøer hvor hesteeierene er mest opptatt av hvem faren er og valget av hingst...!???? Burde nok være like viktig at moren er vettu,spør du meg.Det er jo moren de lærer av de første månedene.

Nei,jeg tror som andre har nevnt her, at man heller kan kalle de litt mer "kuet",eller "broke" om man vil.En hest lavt i rang behøver ikke være "pysete" å ha med å gjøre heller.For når vi håndterer en slik hest,er det VI som preger den....
Kanskje blir DU litt overbeskyttende og bekymret,og da blir hesten slik også,den blir i stor grad slik du gjør den til...
Gå til toppen av siden

colombus

Norway

Skrevet - 31/12/2003 :  11:31:29  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressecolombus  Svar med kopi av melding
Hester kan ha lav selvtillit ja, som dere sier her.
For å få hesten til å ha større tro på seg selv, er det viktig med mye ros, klapp og stryk henne og snakk til henne med mild stemme med en gang un tørr noe, ellers også.

Hesten er en gave. Ta vare på den. Gå til toppen av siden

juliej91
» VIP

Norway

Skrevet - 11/01/2004 :  19:58:55  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidejuliej91  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressejuliej91  Svar med kopi av melding
En hest kan etter min mening på mangen punkter samenlignes med menesker. De har personligeht og selvtilit akkurat som menesker. Noen hester er bare pysete og eier bare ikke selvtillit, mens andre er tøffe, og har masse selvtilit. en hest som er blit mishandlet mister ofte en del av selvtiliten fordi den blir slått, og er redd for og gjøre feil osv. på lik linje med at et mishandlet barn lett mister selvtiliten!
Julie
www.me-you.moo.no
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.27 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.