hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Helt syke problemer!!!!!!!
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hestepsykologi og atferd
 Helt syke problemer!!!!!!!
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

ElleM

Skrevet - 11/01/2004 :  14:46:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
juliej91 - hesten BLIR ingen riktig god hobbyhest med kroniske slitasjeskader... Det hjelper ikke alltid å være bare snill og søt mot hesten, det vil faktisk ikke fjerne smertene dens, som godt kan være grunnen til at den oppfører seg som den gjør.

Jeg har forresten lest et par av de andre svarene dine her, og må innrømme at det virker som du kanskje ikke har allverdens med erfaring. Snill-og-søt-og-bare-rose-metoden virker kanskje på noen hester, ikke vet jeg. Jeg for min del oppfører meg mot hestene mine som en flokkleder, jeg markerer meg når det trengs. Og siden jeg gjør det tydelig når jeg gjør det, er det sjelden det må gjentas. En flokkleder i en hesteflokk står ikke stille og later som han "ikke ser det" når en hest av lavere rang glefser etter ham. Du snakker varmt om å følge naturen og respektere hesten - da må man jo sette seg inn i hvordan en hesteflokk fungerer.

Og såvidt meg bekjent, er det svært få som klarer å stå og "bare holde i ene enden av tauet" når en 500 kilos hest slår vrangsiden til, steiler, snur og vil avgårde. JEG klarer det ihvertfall IKKE, ei heller min mann på 90 kilo og 190 cm.
Gå til toppen av siden

juliej91
» VIP

Norway

Skrevet - 11/01/2004 :  19:54:47  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidejuliej91  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressejuliej91  Svar med kopi av melding
Etter min mening så skal ikke en eier optre som en flokkleder ovenfor hestene, selvsagt, det er også en måte, og jeg har ikke prøvd det så det vet jge ingenting om, selvsagt, som jeg har sagt før, skal du ikke la hesten gå så langt at det blir farlig, mne alikavell, det nytter ikke og straffe hesten, det beste er og kunne be hesten om og gjøre noe, og den gjør det av ren glede, og ikke fordi den er redd deg, jeg liker ikke fremstå som noen leder ovenfor hestne, men jeg respekterer din mening!
Julie
www.me-you.moo.no
Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 11/01/2004 :  19:59:03  Vis profil  Svar med kopi av melding
en hest følger ikke en leder fordi den er redd den, den følger lederen fordi den stoler på den og har respekt for den! å ha respekt for og å være redd for er to helt forskjellige ting... og en hest kan faktisk gjøre ting av "pur jævelskap" fordi den har funnet ut at den kan! kom hit du, prøv hesten som venninnen min har på fôr (og som jeg hadde på fôr før henne) med din metode, jeg skal love deg at du ikke kommer noen vei!

mvh lille meg

Mvh Tone Kristin

Gå til toppen av siden

ElleM

Skrevet - 11/01/2004 :  21:21:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
Respekt er ordet. Mine hester er særdeles trygge og avbalanserte dyr, men de respekterer meg som de ville respektert en lederhoppe. Jeg bruker ikke vold mot hester, det trengs som regel ikke.

Og det er faktisk svært viktig at en person som skal håndtere hester daglig respekteres som lederen. Jeg trodde det var allmennkunnskap nå etter den store NH-bølgen?
Gå til toppen av siden

vixi
» VIP

Norway

Skrevet - 11/01/2004 :  22:46:16  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidevixi  Svar med kopi av melding
Det bør nærme seg at det er allmennkunnskap nå ja... en kjennsgjerning også at hester trenger en leder! De er flokkdyr, og flokkdyr må være organisert.
Blindheten er størst hos den som med vilje ikke ser...

Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.22 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.