hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - usikker??
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hestepsykologi og atferd
 usikker??
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 15/01/2004 :  13:19:53  Vis profil  Svar med kopi av melding
jeg har en 4 år gammel kaldblodshoppe på fôr som aldri har blitt sagt et vondt ord til. men likevel så har hun ørene vridd bakover nesten hele tiden... dette har jeg blitt fortalt er et tegn på usikkerhet, men det er ikke noe annet som stemmer med at hun er usikker. når jeg kommer og skal hente henne så kommer hun alltid gåene mot meg, hun er veldig rolig når jeg er i nærheten og hun har en ganske søt uvane med at hun slikker på meg hun er alltid interresert i hva jeg gjør, men aldri engstelig, og jeg får lov til å ta på henne overalt. alt i alt så virker det som hun stoler på meg, men det var dette med ørene da... er det et tegn på at hun er engstelig, eller "er hun bare slik"?

mvh lille meg

Mvh Tone Kristin

Cowgirlchris

» VIP

Norway

Skrevet - 15/01/2004 :  14:29:40  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCowgirlchris  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowgirlchris  Svar med kopi av melding
Vanskelig å si uten å ha sett hesten og situasjonen rundt...
Noen ganger kan lett flating av ører være et signal om usikkerhet, og unghester er jo ofte litt utprøvende og forsiktige til tider.
Vanligvis er allikevel dette med ørene et signal om dominansforsøk, altså er de en advarsel om at "her kommer jeg, så ikke prøv deg!"
Kan du si noe om NÅR hesten flater, altså i hvilken situasjon?
Hvor mye flater hun på ørene? Er de borte, eller bare lett bakovervendt?
Hva med ansikstmimikk? Skrukker hun på nesa? Er hun stram i munnen? Har hun et "stramt" blikk, eller et avslappet uttrykk i øynene?
Er hodet høyt eller lavt når hun gjør det? Er hun vendt direkte mot deg, eller litt sideveis med hodet?

Er hesten vanligvis dominant eller underdanig med andre hester?
Responderer hun raskt på signaler fra andre hester?
Hvor "sterke" signaler bruker andre hester overfor henne?

Ble mye, dette. Men alt dette er ting som forteller mye om hvilken stemning hesten er i og hva den faktisk sier til deg. Prøv om du greier å notere deg dette og legge merke til hva hesten egentlig sier til deg. Da er det enklere å svare på om hun er usikker eller ei.

Ting som taler for at det er usikkerhet er; hun er 4 år, du får ta på henne over alt, hun er vennlig og "kosete", og er rolig når du er i nærheten.
Men sikker kan en ikke være før en ser hele bildet, for å si det sånn...

Mvh Line.

Mark Rashid: "There is almost always a big difference between what is perceived and what is real."

Gå til toppen av siden

Asbjørg

» VIP

Norway

Skrevet - 15/01/2004 :  18:57:26  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAsbjørg  Svar med kopi av melding
Hei!
Er det når du rir henne at hun har ørene sånn vridd halvveis rundt? Hesten min hadde ofte ørene sånn i begynnelsen, da han var utrolig stressa. Han gjør det av og til nå også hvis han blir litt stressa og utrygg på hva som ventes av han. Han er typen som gjerne vil være flink gutt, men som det av og til blir litt for mye for.
Tror ikke det er et tegn på aggresivitet. Heller at hesten mer enn gjerne vil gjøre så godt den kan, men ikke riktig klarer å forstå hva som kreves av den. Og da hjelper det, som du sikkert vet, å ikke kreve for mye og å gi masse ros når hesten gjør rett

Redigert av - Asbjørg den 15/01/2004 18:58:18 Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 15/01/2004 :  19:05:47  Vis profil  Svar med kopi av melding
hehe, glemte å skrive alt jeg hadde tenkt...

hun er helt avslappet ellers, har et veldig rolig uttrykk i øynene og skrukker ikke på nesa. noen ganger ryker hun opp hodet, men hun flater på ørene når hun har hodet ned også. hun gjør det hele tiden når jeg er der liksom. det er ikke "sint-flating", ørene er bare vridd bak liksom... hun har hodet vendt mot meg for det meste.

hun er på bunn av rangstigen hos hestene, og først så fikk hun ikke lov til å være i nærheten av de engang. nå er det bedre, i dag sto hun å spiste av samme tre som sjefsmærra men hun er visst ganske sjefete, ifølge eieren, ganske "tøff i trynet". sjefet over moren sin når hun var 2...

Kopi av melding:
Ting som taler for at det er usikkerhet er; hun er 4 år, du får ta på henne over alt, hun er vennlig og "kosete", og er rolig når du er i nærheten.

hvorfor taler dette for? er ikke helt inne på det med å lese hesten enda, men det kommer seg

mvh lille meg

Mvh Tone Kristin

Gå til toppen av siden

Asbjørg

» VIP

Norway

Skrevet - 15/01/2004 :  20:39:29  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAsbjørg  Svar med kopi av melding
Oi, da var nok jeg litt sånn der ute på jordet med mitt svar

Kanskje det går over når hun har blitt mer "husvarm"? Hun høres ut som en trivelig hest, så det er nok ikke noen alvorlige følelser bak øreposisjonen Hester som underkaster seg har ofte ørene halvveis bakover, så kanskje hun vil vise tydelig at hun ikke er ute etter bråk?
Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 15/01/2004 :  20:56:44  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Hester som underkaster seg har ofte ørene halvveis bakover, så kanskje hun vil vise tydelig at hun ikke er ute etter bråk?

ja, det kan hende. hun er ganske var for det jeg gjør, særlig når jeg er sjefete med vilje. ok, det der hørtes ikke så smart ut hun har den uvanen med at hun braser ut døra med en gang den åpnes (hun hater å stå inne), så når jeg skal leie henne ut så står jeg først en stund før jeg tar på leuetauet, så en stund før jeg går. hvis hun går fremover så bruser jeg meg opp og stamer i golvet. hvis det ikke går så dytter jeg henne bakover. hun betrakter meg nøye når jeg står der, og hvis jeg gjør noe brått og uventet så kaster hun hodet bakover og er skikkelig sjokkert... da har hun ørene vridd bakover, men hodet er senket i "avslappingsposisjon" når jeg bare står der.

jeg så ikke det første svaret ditt dagros, vi må ha skretev samtidig, men jeg kan jo svare på det med det samme:

hun er absolutt ikke stressa. litt for bedagelig til og med når jeg red henne i dag så viste hun ingen tegn til å ville ta igjen den foran, og når hun jeg red sammen med travet av så luntet Lolita bare rolig avgårde i skritt. reagerte ikke engang før den andre hesten forsvann over en bakketopp, da våknet hun og bli litt engstelig; "nei, nei, ikke gå fra meg" og med en gang vi kom over toppen og hun så den andre hesten igjen så roet hun seg. ellers når jeg rir så har hun ørene vendt frem og er oppmerksom på det som skjer rundt. hun vrir bare et øre bak når jeg prater eller gir andre beskjeder.

mvh lille meg

Mvh Tone Kristin

Gå til toppen av siden

Santanas Cheyenne

Norway

Skrevet - 16/01/2004 :  08:43:44  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSantanas Cheyenne  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSantanas Cheyenne  Svar med kopi av melding
Dette her er sikkert et teit svar, men har du sjekket ørene hennes? Klør hun i ørene, er det mye voks der? Verk?
Kan jo være at hun "beskytter" ørene sine fordi de er plaget med ett eller annet.... Hun høres jo snill og rolig ut så....

Jo mer jeg lærer, jo mer skjønner jeg at jeg ikke kan...
- Olrun -
http://www.morganhorse.no
Gå til toppen av siden

vixi
» VIP

Norway

Skrevet - 16/01/2004 :  08:48:51  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidevixi  Svar med kopi av melding
Vet ikke om hun "ligner" min, men den virker rett og slett litt avventende av og til. Hverken mer eller mindre. Litt usikker, men det trenger jo ikke nødvendigvis på en negativ måte. Litt mer "er det slik du menter mor"?
Blindheten er størst hos den som med vilje ikke ser...

Gå til toppen av siden

Cowgirlchris

» VIP

Norway

Skrevet - 16/01/2004 :  10:33:35  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCowgirlchris  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowgirlchris  Svar med kopi av melding
Hei! Tanker som faller meg inn i hodet når du beskriver denne hesten er:
Litt liten selvtillit, og derfor litt usikker på om hun gjør det rette. Litt spørrende i sitt vesen og viser når hun er trygg ved at hun slapper av og bl.a. tillater deg å ta på henne over alt. Vennlig og oppmerksom. Hun vet at hun er underdanig og vil ikke prøve å dominere da hennes plass i rangen føles trygg.

Bare fortsett å håndtere henne på samme rolige og vennlige måte, for hun utfordrer deg ikke med adferden sin.
Husk allikevel de faste grensene og det å være rolig men konsekvent. Hun er ung enda, og kan forandre seg hvis hun ikke får tryggheten fra en bestemt og vennlig leder. Men det tror jeg lett ikke er noe problem for deg!

"Hvorfor", spør du.
Jo, hun er ung enda (4 år), og kan utfra alder/modning være litt umoden og usikker på ting hvis de kan virke ukjent og litt utrygge. Hun lar deg få ta på henne over alt. Det betyr at hun er under deg i rang, og har tillit til deg nok til ikke å føle behov for å flykte fra berøringen.
Hun er rolig når du er i nærheten, det viser at du er trygg og pålitelig og en leder hun kan stole på tar styringen ved behov.
Sammenlagt gir dette bildet en underdanig hest som ikke vil utfordre deg ved øreflating etc.
Hun trives på den plassen hun har i flokken (du og hun er også en "flokk"), og har ingen tanker om å klatre over deg i rang.

Forhåpentlig vi hun "vokse av seg" usikkerheten etterhvert som hun bli mere erfaren og trygg på alt og alle rundt seg, men tiden vil vise det.

Kos deg med hesten din!

Mvh Line.

Mark Rashid: "There is almost always a big difference between what is perceived and what is real."

Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 16/01/2004 :  16:15:53  Vis profil  Svar med kopi av melding
ok, da skjønte jeg bedre hva du mente. jeg er helt ny innen NHS, og er i "lærefasen" enda, så da er det greit å få hjelp av folk som er mer erfaren inne slikt det virker som hun har roet seg på sin plass i rangstigen nå, og alle hestene i flokken er fullt klar voer at jeg er sjef. men jeg er også kompis med henne da hun først kom så kom de andre hestene og jaget henne vekk når jeg skulle hente henne. det godtar ikke jeg, og forsvarte henne med å jage de vekk. dette gjorde jeg litt for å vekke tillitt, og for at hun skulle fortsette med den vanen med at hun kommer til meg når jeg roper. var dette en grei metode?

jeg spør og jeg spør det er jo den beste måten å lære på, ikke sant?

mvh lille meg

Mvh Tone Kristin

Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.3 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.