hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Din dialekt
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - SnikkSnakk
 Mellom himmel og jord
 Din dialekt
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 5

Bente_og_Etanec

Norway

Skrevet - 11/07/2006 :  18:45:05  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBente_og_Etanec  Svar med kopi av melding
Her kan dere se en film hvor en lokal kjent visesanger fra min bygd synger på dialekten vår
Han kaller seg Tønes, det er også fra vår dialekt.
Filmen kan være litt lang og laste ned men verdt ventetiden

Sang nr.2 er best og høre dialekten min på, den kommer etterhvert på videoen og heter "Jento mi".

Så istedenfor og skrive dialektord tenkte jeg det var grei tog la dere få høre dialekten min

- " I belive I touched an angels wings when I found you..." -
Redigert av - Bente_og_Etanec den 11/07/2006 18:46:15 Gå til toppen av siden

Fröya

Norway

Skrevet - 14/07/2006 :  10:28:15  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideFröya  Svar med kopi av melding
Eg e haugesundar eg. Me skarre r , a- endingar å hare konsonantar. Bruke vell og såm Lopke seie år- endingar- men itche om såkkar. Men jentår derimot. Går vel helst i ar-endingar når nåke e i flertall, eks. hestar, honnar(hunder), ongar åsså vidåre. Snakke heilt vanlige haugesundsdialekt. Itche pent å itche så brett såm på Karmøynå.
Redigert av - Fröya den 15/07/2006 21:27:40 Gå til toppen av siden

min_nordlandshest_lucas

» VIP

Skrevet - 14/07/2006 :  13:13:40  Vis profil  Svar med kopi av melding
æ vett ikkje heilt å æ ska skrive...
æ kjæme frå vænnesla (vennesla) å snakke jo då sælfølgeli vænndølsk.
d æ litt vanskeli å fårklare åssen d høres ud, æ he jo skarre R å blaude konsonante. mæn visst noen huske jorun stiansen frå idol 2005, så høres d sånn ca. sånn ud, bare att æ ikkje snakke så breit, på gronn a atte æ he våkst opp mæ litt trøndårsk (mamma kjæme frå trøndela):)

(ligne kansje litt mer på sånn som maria a. snakke)
Gå til toppen av siden

Fröya

Norway

Skrevet - 14/07/2006 :  13:33:16  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideFröya  Svar med kopi av melding
ååå, venndølsk e så fint! Va sammen med ein fra Vennesla for noen år siden og han har DEN nydelige dialekten. Det e liksom så mykt på ein måte. Gå til toppen av siden

ShyBoy

Skrevet - 14/07/2006 :  14:14:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
Eg hate dialekten min. Eg har sånn... hmm... Haugesunds dialekt, men sånn så Lopke å Frøya sa, så seie eg kje såkkår t sokkar, men seie jentår å ikkje jenter osv. Litt komplisert. Trur d e ganske likt haugesunddialekten, bare "breiare", men eg bur kje utpå Karmøy, bur andre vei, 2 å ei hall mil frå Haugesund ca. Siden eg bur ute på lanne me alle deia løgnasane. Å her seie di masse løye.
Men sjøl så like eg best Kristiandsandsdialekt å stavangerdialekt.

http://www.mmdreamteam.piczo.com Gå til toppen av siden

Stjerneskudd.

» VIP

Norway

Skrevet - 14/07/2006 :  16:58:56  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideStjerneskudd.  Svar med kopi av melding
Æ e trønder æ, og hærregud korr tøff æ e...
Stina og Skuddis Gå til toppen av siden

Ullsokken

Norway

Skrevet - 14/07/2006 :  20:16:54  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseUllsokken  Svar med kopi av melding
Eg praike saogning, elde saognamaol so ra åg verte kadla. Saognamaol e ran venaste dialekti i haile Norge; naor saogningen åpna kjeftn e da so ran vaktaste saong åg rekna! Somme ao åss e jedna nåke høglytte, men da e berre slik ra verte naor an bur innimødlo fjedl, fjorda og elve pao da karriga vestlandet.

Oversetjing:
Eg prate sogning, eller sognamål som det også vert kalla. Sognamål er den flottaste dialekta i heile Norge; når sogningen opnar kjeften er det som den vakraste song og rekne! Nokre av oss er kanskje litt høglytte, men det er berre slik det må verte når ein bur innimellom fjell, fjordar og elver på det karrige vestlandet.

Raving madness suits me fine
Gå til toppen av siden

batta

» VIP

Norway

Skrevet - 14/07/2006 :  22:08:13  Vis profil  Svar med kopi av melding
Så kjekt å lesa ulige dialekter. E egentlig ganske glad i språk, tror eg. Å itte eg gjekk på folkehøyskole så minne liksom di fleste dialektene om folk eg blei kjent med der, å som eg forbinne med alle di goe minnene derifra. Men merke d e godt me isje skrive sånnher t vanlig, for d hadde nok ført t at eg hadde hoppt øve masse debatter. Skjønne ka folk skrive for d mesta, men d tar jo så uhorvelig lang ti å lesa d; må jo tyda kvert einaste ord, jo.

Snakke sjøl Sandnes-dialekt, som for all der isje må forvekslas med Stavanger-dialekt, med litt innblanda "låneord" itte litt for mye påvirkning fra folk fra andre kanter av landet. Snakke finere, og mer byas enn mamma å pappa for eksempel, men uten de typiske bokmålsendingane så siddisane har. Finns utrolig mange rare ord i mi dialekt opprinnelig, men de fleste e vekke nå. D e jo litt synd, for eg syns d e litt viktigt å ta vare på tradisjoner, men sånn går d vel når folk flytte så masse på seg rundtom i landet. En tilpasse seg i ordveien for å gjør seg forstått, å dessverre går d då ofta mot bokmål, som jo egentlig e utrolig kjedelig.
Gå til toppen av siden

Svalgårds-Cheri

» VIP

Norway

Skrevet - 15/07/2006 :  00:06:01  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSvalgårds-Cheri  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSvalgårds-Cheri  Svar med kopi av melding
Snakke stavangårsk eg
Kjekt me dialekt-tråd, sjøl om d va litt tongt å lesa t tidår
Skarre-r, møye år-endinger... Hmm, komme iche på merr i farten, e lixom så vante me denne dialekten...

R.I.P Ace of Diamonds:'(
Love you, Cheri<3
Gå til toppen av siden

EvaV

Skrevet - 15/07/2006 :  00:26:17  Vis profil  Svar med kopi av melding
Eg e fra Stavangår å snakke stavangårsk eg åg for de mesta, men ikje liga brett så någen. Går liksom ikje inn for de. Har gjerna någe me at ingen av foreldrene mine e herfra så eg fårsje siddis-språke inn me morsmelkå for å sei d sånt. Men tror nok de flesta hørre kor eg e fra. Legge græligt om på dialektå itte kem eg snakke me; kan snakka nesten nynorsk når eg snakke me vestlendinger, og heller bogmålete med østlendinger. Lettpåverkelege me andre ord ;) Syntes ikje dialektå mi gjørseg på tv eller radio, bler nesten litt flaue eg. E ein del fra Sandnes i media, og di snakke jo enn å breiare på ein måde, men sgasje sei någe stygt om di asså. Sandesfålk e litt skumle så måsje havna på feil sia me di, hehe.

Men eg fattesje koffer så mange fra rogaland og litt oppøve absolutt sga skriva "iche" de ser jo bare rart ud. Okeidå, me klare ikje sei "kj" lyden, men me kan jo lada som. Trenge ikje å kapitulere heilt :P
Gå til toppen av siden

NinjaChristin

United Kingdom

Skrevet - 15/07/2006 :  00:51:37  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideNinjaChristin  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNinjaChristin  Svar med kopi av melding
Je er fra FLisa, og sker je virkelig prate årntli soLongdialekt, så blir det full no sjlik som dætta. Om det er non kjinte fæLk herifra som dø kanskje veit hæsse prater? Det trur je faktiss itte. Men je prater ikke egentli så brett som de je skreiv først da, meir tilpassa slik at vanlie fæLk færstår litt meir jallefall. De såm kjenntegner soLong mæst, er full at vi bruker mie tjukk L, -om enninger (kattom, boksom, jintom) eller -en enninger (kattn, boksn, jintn) i fLeirtaL, å itte minjst at vi sæier mie i der de egentli sker væra y. Standarfrasa er vel 'Det kriper mie stigge dir neåver riggen din' da ejn sker forklare hæsse detta er ;)

Edit; Da jeg leste gjennom det på dialekt, hørte jeg liksom tanta mi prata i hodet.. Slik låter virkelig solong

http://www.geocities.com/copernica_c
http://www.geocities.com/gatodelaninja

Redigert av - NinjaChristin den 15/07/2006 00:53:08 Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 15/07/2006 :  01:03:48  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ækt trønder her å. Å da snakke æ ÆKT trønder. Dåkk fræne Sør-Trøndera kannj bære gå hæim å vogg! No e dialækta mi ganske utvaska, da æ lett tar ætter annja følk. Hi my værdaling å skogning, å (grøss å gru) litt tronhjæmer i språke mett, men mæst av alljt hi æ innjtrønderdialækta som betægne Steinkjerområde. Å æ e stolt åver d å, e mannj trønder så ska mannj vis d!

Å forræstn, så dåkk ræstn tå lannje e klar over d, Steinkjer uttales å skrives me E, ikke Æ. Hi itj tall på korr mang æ hi korrigert, skjønne itj koffer allj tru d skrives Steinkjær. E da itj sørlænninga helljer!

Å egentli bannje æ vældi my på mi dialækt, men fannj ut at æ ska skån dåkk fra d akkurat no

Mvh Tone Kristin og Lolita

Mvh Tone Kristin

Gå til toppen av siden

min_nordlandshest_lucas

» VIP

Skrevet - 15/07/2006 :  17:29:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Æ e trønder æ, og hærregud korr tøff æ e...

Opprinnelig postet av Stjerneskudd

ja, trøndersk æ den kuleste dialekten ette vændølsk! hehe...
trøndersk æ fint tykke æ, mi ska t trøndelag seinåre i såmmår(besøge familie) vi er der hver såmmår, så æ æ ganske vant mæ dialekten.

Redigert av - min_nordlandshest_lucas den 15/07/2006 17:31:59 Gå til toppen av siden

min_nordlandshest_lucas

» VIP

Skrevet - 15/07/2006 :  17:29:31  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
ååå, venndølsk e så fint! Va sammen med ein fra Vennesla for noen år siden og han har DEN nydelige dialekten. Det e liksom så mykt på ein måte.

Opprinnelig postet av Fröya

hvemm då?

(vett æ hvem d æ!?)
Gå til toppen av siden

LinnMerethe

Skrevet - 15/07/2006 :  18:53:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jei prater på en måte litt såm hann Ravi synger,egentli en ganske kjedli østlannsdialekt med litt bygdesleng,selvom jei trur jei prater litt "finere" når jei jobber på buttikken.Kjedli å ikke prate ornt'li dialekt,jei syns for ekksempell sørlandsdialekt er kjempefin.
Ride with the wind Gå til toppen av siden
Side: av 5 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 1.16 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.