hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Din dialekt
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - SnikkSnakk
 Mellom himmel og jord
 Din dialekt
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 5

AneBlidaBranaTindra

» VIP

Norway

Skrevet - 15/07/2006 :  19:37:16  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAneBlidaBranaTindra  Svar med kopi av melding
Je tala brei Hedmarksdialækt je :D
Hehe

Itte så mange år sei enn hørte forskjella på toten og ringsaksdialækta, men nå æ de omtrent itte så enn høre åkken som æ åkken :/
Jobbe utpå Prøysenhuset, joggu itte mange som tala der nei! Bære finprat utpå der, derførr æ de arti å høre på dæssa som læs historiom i ti stugua, tælgjort så det høll!! hoho
Ha nå fått en del kommentarer på at je æ så brei i målet, men vil nå ta vare på dænna dialekta da.

Dæ je tru kjennetegne øss æ mye -e i stella før -i, lite -r ti muntli`n, djupe -l`er samtidig som hele greia høres harry nok ut før ælle andre som itte tala slekk sjølve.

The worst way to miss someone is to be sitting right beside them knowing you can' t have them
Gå til toppen av siden

Andrea & Daytona

» VIP

Norway

Skrevet - 15/07/2006 :  20:42:30  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAndrea & Daytona  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAndrea & Daytona  Svar med kopi av melding
Hehehe:
Jeg ble født i Bærum i Akershus kommune og da snakket jeg bokmål til jeg var fem år gammel.

Så flytta e te Åla å der snakka e Ålen-dialækt te e va ca åtte-nie år. Det va så gøøøør kjedle å fløtt fra alle vænna mine. E fekk jaggu litte ont buken da ja

Ætter det fløtta æ te Namsos der æ bodd i tre år. Da vart det namsosing på mæ. Fannj på my toill æ å bæstevænninna mi da ja.

Å te slutt fløtta i te Snåsa der i bur no. Her har i budd i snart 5 år å snakke næsten kav snåsning no. Let e no litte lælli det da.
Namsosingen hæng ijæn litt, men det kjæm seig vel me tia tænke i. Å så må i lægg te ein snåsa.vits no som i e så gått i gang:
"I går" sa snåsningen! å så gikk'en

Noen som forsto bæra?

Smil til verden og verden gapskratter tilbake!

o.O Lev livet i dag, i morgen kan det være for sent! O.o
Gå til toppen av siden

Fröya

Norway

Skrevet - 15/07/2006 :  21:34:43  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideFröya  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

hvemm då?

(vett æ hvem d æ!?)

Opprinnelig postet av min_nordlandshest_lucas

Han hette Ronny Lindekleiv. Kjenne du han? Han bor i Lyngdal nå, men e fra Vennesla og bodde der då.

Redigert av - Fröya den 15/07/2006 21:36:07 Gå til toppen av siden

MariaR

» VIP

Norway

Skrevet - 15/07/2006 :  23:01:15  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideMariaR  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMariaR  Svar med kopi av melding
Æ e trønder æ å, snakke dein litt penar utgaven av dialækta *takket være kjærstn min som kjæm fra østlandet, t mamma sin store frustrasjon.. *.
Æ bor da i Trondheim, altså barte-/karsk-/mokkasin-/skinnvæst by'n, hvær sin smak.. :P

R.I.P. Mr Pilot!

Vil alltid elske deg gutten min! *Borte gjemt, men aldri glemt*
Gå til toppen av siden

LisaFi

Skrevet - 16/07/2006 :  15:57:36  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLisaFi  Svar med kopi av melding
HaHa! Fler trøndera her ja, sjer æ! Æ e no vorte både utfløtta å utvatna trønder, snakke forskjelli ailt etter kæm æ prate me! Når æ ringe heim, så si hain pappa at æ snakke så pent, jobbe på Lillehammer da vett,- å der snakkes det no itj så my dialekt. En å anna gøssdølen bærre...
(ææn, tuu, trii- pysje mæ æjlt, takk...). Å nånn ringsaksokninga å ein å annan fra lenger opp i dalen. Ottaværinga e no arti å herm ætte da, for eksempel.. ( "Råkkåfisk e no goft, gut")
Søstersn bor no oppå Støren sammen med en sokndaling, å ho har no bynt å si "E" i stan for "Æ" te å me.. Nei å nei.. "Ska du vårrå me, no ska vi fårrå!"...

Men så bor æ no for sikkerhets skyld i lag med en sælbygg, å der e det no ei oinnele dialekt oppi. Først gangen æ kom kjøran me bil oppi dit på besøk te han, vart æ spurd om det va hårt i vægom? Hårt i vægom, sa æ da, ka betyr no det? Å det va et spørsmål om det hadd vært glatt på vegen.. Ellers har dæm no my rare dativsendinga i dialekta oppi der ("Sjå oppi glasi no, der står ho mamma å vinke...") . Åsså har dæm en rar vane med å kutte ut uttalen av bokstaven J har æ lagt merke te. Det vil si at dæm går tur på "fèlet" som da e fjellet. Åsså går dem uti "føsi". Som da e fjøset! Hjølp, tenkt æ! Ordbok takk!

Nordtrønderdialekt e no ganske forskjellig fra sørtrønder å ja, som nånn påpekt i et ainna innlegg her. Æ syns han Hans Rotmo påpekt det ganske bra i en sketsj der dem intervjua en gamling på gammelhjemmet: "Henne henn e romme mett, det".. Heninj å deninj...

Ellers så bor æ no på Moelven for tida, å har no bynt å bli glad i ringsakerdialekta, den e no i allj fallj jæskla arti å hør på å hermætter...

"Dæ æ itte slek dæ æ, ama!" ...

Uansett- språk e gøy!
Gå til toppen av siden

min_nordlandshest_lucas

» VIP

Skrevet - 16/07/2006 :  16:06:38  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:

hvemm då?

(vett æ hvem d æ!?)

Opprinnelig postet av min_nordlandshest_lucas

Han hette Ronny Lindekleiv. Kjenne du han? Han bor i Lyngdal nå, men e fra Vennesla og bodde der då.

Opprinnelig postet av Fröya

nei... ikkje sikker, kjenne noen lindekleiv, men ikke ronny...:(
Gå til toppen av siden
Side: av 5 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.38 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.