hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Din dialekt
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - SnikkSnakk
 Mellom himmel og jord
 Din dialekt
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 5

Ann_Lajla

» VIP

Norway

Skrevet - 06/07/2006 :  19:51:05  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAnn_Lajla  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnn_Lajla  Svar med kopi av melding
Ej he hørt den sånn:

Ha dæi vekk ditt spøkæls, det e itj nå puling hær shø..

Ann Lajla
Bloggen min: http://hest.no/blogg/?bid=524

Gå til toppen av siden

Rosita!

» VIP

Norway

Skrevet - 06/07/2006 :  19:58:46  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRosita!  Svar med kopi av melding
Jeg snakker blanding av all slags....
Kommer fra Stavanger da,men snakker heldigvis ikke ren stavangerdialekt;)
Har bodd mesteparten av tiden uttafor byen.
Jeg sankker forskjellig alt etter hvem jeg er med,for tar veldig etter dem jeg er sammen med,så er jeg med feks. østlendinger så bruker jeg veldig mange av deres ord når jeg snakker...Er lett påvirkelig der....

Gå til toppen av siden

lillings

» VIP

Norway

Skrevet - 06/07/2006 :  23:16:35  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
neinei,feil.den er sånn:ha deg vekk ditt spøkæls,æ pul itt for småpæing!
haha,det var læreren min slæsj svogern som fortalte meg det:))thihi..

Opprinnelig postet av sigyn,brauta og rubin:)

Og resten av den er: gi mæ en tier så kan æ væksle. Dårlig på å skrive slik dialekt men dere for overse evnt. skrivefeil, hehe...

~*~ Lill ~*~ Gå til toppen av siden

Kine og Tassen

» VIP

Norway

Skrevet - 07/07/2006 :  00:18:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
De får'n si, detta er morro å lesa!

Je kommer fra Sørum, Stomperudbygda. Dialekta har vel blitt litt utvanna, har vært en del tilfløttinng te stelle di siste åra.
Syns'ke je prater sånn som dialekta opprinnli var, men er vel ei go blanding ta de je har lært oppjennom åra..
Ola blir ofte dratt sammen når je prater, for ekksempel: Kan'ke,vi'kke.
Sånn opprinnli va're vanli å si itte i stelle for ikke, men de har je lissom all(d)ri jort. Men nå som je har fløtta enna lenngre utti skauen, må je nokk passe mej litt.
I barnehagan sku tantene ha oss te å prate velldi bokmål, så pappa blei smågæærn ta å høre at je sa hull ,middag og ketchup. Det hette jo høl,medda å kæsschup.

Syns'ke je prater no spessielt dialekt, men etter at je skreiv hær, ser de'kke så bokmål ut alikkavæl. Snakka me non fra Bærum før i da, je høres ut som denn slærva i forhåll. Mjølk, pottitter, hime, jødde og suglin å jagge, ola je bruker en del.

Sku ønske at dialekta hollt sej sånn sommen opprinnli var, kjett ta fållk å legga om fordi dom jobber i by'n.. Bønda hakke lagt om like mye, sjøl om noen ta dom åsså prater litt mer oslosk te tier.

Måtte reddigere,var non suggline ol!

Redigert av - Kine og Tassen den 07/07/2006 00:35:12 Gå til toppen av siden

martine...

» VIP

Skrevet - 07/07/2006 :  01:08:37  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg snakker bokmål Og det er så kjedelig!
Men en dag *drømme* da skal jeg også snakke dialekt
Har bodd i oslo/lørenskog hele livet, men har flytta til vestlandet nå og der skal jeg bli Så kanskje jeg klarer å legge om.. Drømmen er å snakke sogning, det er tøffest! Men må nok begynne med noe litt lettere
Gå til toppen av siden

Natalie_S

» VIP

Norway

Skrevet - 08/07/2006 :  00:28:05  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNatalie_S  Svar med kopi av melding
Ha stort schitt budd på normør, nærar bestæmt Sønndala, så e tala væl sønndalsdialækt (noko utvatna da), kjøle fint ja
Mvh Natalie

Min hest er mit spejl, som uforfalsket gengiver mine dårlige og gode luner. Se din hest i øjnene og lad dig ikke skræmme af sandheden (Bent Branderup)
Gå til toppen av siden

Shadowfax

Skrevet - 08/07/2006 :  22:14:37  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Auff, lômvere! :-P Schønna jo knaft nok kå døkk si, ænda de bærre æ nuggun mil i mellåm.

Opprinnelig postet av Silje-og-Tindra

Hehe. Kæ da mæ Garmoinge? Døm tållå nå nesten slek søm døkk da. Dialækte æ någgå innvikla greie gitt.

Opprinnelig postet av Mari^_^

Hehe.. må bare slenge inn at jeg var MYE i Vågå da jeg var mindre ;) Sånn midt i mellom dere, kan man si.. hehe

Tja, er'kke sikker på åssen jeg snakker lenger jeg..
Kommer egentlig fra ringerike, og snakka vel ganske "ringeriksk" for noen år sida. Ellers er mamma fra Alta og pappa fra Bærum, så har familie både i nord (Bjerkvik v/Narvik...) og øst.. Da jeg bynte på videregådende flytta jeg til Ål i Hallingdal, så da ble det blanda inn litt fra oppi der åsså.. Så flytta jeg til Sarpsborg og bodde der et par år, og man blir jo ganske påvirka av det folkeslaget nedi der, så vi legger til noen ord og uttrykk og av og til noen l'er derifra.. Så bar ferden til Kristiansand i et par år, og har fått høre at jeg har blanda sammen noe derifra også...
Tja, dialeka mi er vel en "ringeriksk-halling-østfold-sørlandsk" mixtur.. hehe..

Redigert av - Shadowfax den 08/07/2006 23:12:13 Gå til toppen av siden

Toril H

Norway

Skrevet - 08/07/2006 :  23:06:58  Vis profil  Svar med kopi av melding
Æ får væl representere Alta-dialækta sidn ingen andre har jort d.
E egentli ikke nåkka brei dialækt i fårhåll til dæm fra kysten (f.eks.Honningsvåg).
Vi e flink til å bruke bokstaven æ, å har muligens en arti måte å utale n på i ænkelte or (krølle liksåm tonga opp mot gan)såm: mann,vann,kan ++
Ætter at æ fløtta søråver så måtte æ omjøre på nån or så fålk sku sjønne mæi.Fålk så jo ut såm spørsmålstægn når æ sa: katti,kossen,kor,kass,iste,hårsåla,tua,hua,tåy++ (betyr:når,hvordan,hvor,hvilken,orke/gidde,innleggsåler,oppvasklut,lue,tyggegummi).
måns å pia har æ sjønt kun brukes såm navn hær nede.Jæmme betyr: måns-hankatt, pia-jente ,men klart d brukes jo åsså såm navn os åss.
*kræmt* åsså e jo vi norfra kjent får å bruke nån saftie glosa innimellom...åkei,i fårbanna tilstann kan d fort bli litt mange av dæm...

Redigert av - Toril H den 08/07/2006 23:48:16 Gå til toppen av siden

Liselotte

» VIP

Norway

Skrevet - 08/07/2006 :  23:20:47  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLiselotte  Svar med kopi av melding
Jeg snakker/prater bokmål (men det er jo ikke en dialekt da) med -a endinger ogsånn. Legger vel litt om ettersom hvem jeg snakker med... Har vel egentlig ingen spesiell dialekt...
Haoli <3 Gå til toppen av siden

Cammie

» VIP

Skrevet - 08/07/2006 :  23:28:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jæ snakker kjedli Tønsberg-dialekt. Høres ut som "bokmål" bare litt breiære og "gatete". Ska være gla vi ikke skriver som vi snakke for å si d sånn, tønsbergsdialekta kan ti tider høres ut som smsspråk. Fysj. Er de som har den skikkli gamle dialekta fra Tønsberg. De sier ofte bilær og båtær som tutær og bråkær...ekke så ille nå, men likevel, hadde vært mang en norsklærer som hadde rivd sæ i håret...Hehe. Må jo åsså sis at jæ har litt innskudd av norlænning åsså da. så blir fort mæ, dæ, sæ og sånn, kansje ikke helt typpisk for Tønsberg, men. Gå til toppen av siden

Madam Fame

Norway

Skrevet - 11/07/2006 :  10:00:05  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMadam Fame  Svar med kopi av melding
Hehe.. Je kjæm fra Stange :p, å i si ti var je gæli fin i målet, men dæ vart det da ei årning på da je begynte på Jønsberg!
Da je fløtte te Jæren, ble jeg litt fin i målet igjen ei stund, siden jeg ble lei av å gjennta alt jeg sa.. Men nå he eg det med å blanda bokmål, hedmarsk, jærsk.. (ei herlege suppa, som Sibbe:les kristian valen, kalte ei plate for nogen år sia..)

Skrivemåten på msn varier ut ifra kem eg snakke med, lokale bekjente osv.. Også e det sjukt festligt å snakke jærsk til mutter'n.. "Hva? Snakk norsk!!" (også gjer hu opp å slenger på røret!!!)

Gå til toppen av siden

Marte&Don:)

Norway

Skrevet - 11/07/2006 :  12:10:42  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMarte&Don:)  Svar med kopi av melding
Eg snakka blanding av bergenser og nordfjording Har fått høre at eg svitsja over til nesten heilt bergensk når eg snakka med mamma/familien men ellers så snakka eg neesten vanlig eidar. Bortsett fra skarr-r'en da;)

Nåken som har nåke bra tips for å lære seg rulle'r, btw? Trenge det i spansken;p
Gå til toppen av siden

lucky june

Norway

Skrevet - 11/07/2006 :  13:24:15  Vis profil  Svar med kopi av melding
e æ frå gøssdal å lage derette.
når e æ i by'n så legg e om te bokmål æil så æ re ingen som shønne å e si.
hænne se e legg om dialekt, alt ette åkkje e lage ve, bærre døm itte tæk de som æin fornærmelse.
stære sjælla e skriv dialekt, så e tru kæshe e trøng litt mær trening.

hvis det var noen som ikke skjønte så er jeg fra Gausdal og der lage vi istedefor å snakke.

~Melodie Nikita~ ~Santiago Cheyenne~ ~Sigrid~
Gå til toppen av siden

Gnyr2

» VIP

Norway

Skrevet - 11/07/2006 :  13:39:55  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseGnyr2  Svar med kopi av melding
Snakker lørenskogs Veldig likt bokmål, bare liten vri på noen ord
Iiiihaa! Gå til toppen av siden

Eikdokka

Norway

Skrevet - 11/07/2006 :  16:02:24  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEikdokka  Svar med kopi av melding
Ækte Tromsø væring
Therese
Gå til toppen av siden
Side: av 5 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.77 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.