hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - superteit spm:nesereim
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Ridegrener
 Westernridning
 superteit spm:nesereim
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

MajaJ

» VIP

Norway

Skrevet - 29/06/2006 :  16:35:41  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Hva er curbstrap?

Opprinnelig postet av MajaPeWs

Se her

Opprinnelig postet av Bustetrollet

Aha ja Hvordan brukes den?

Gå til toppen av siden

Bea

» VIP

Norway

Skrevet - 29/06/2006 :  16:40:00  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBea  Svar med kopi av melding
Den festes i hver bittring og skal henge under haka på hesten.
I dressur er det kun tillat med nesereim ( nissenorge i et nøtteskall)
Det går på tradiiiiiiisjoner som vanlig.

Gå til toppen av siden

Tigull the best 4 life

Norway

Skrevet - 29/06/2006 :  17:18:04  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTigull the best 4 life  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTigull the best 4 life  Svar med kopi av melding
kanskje fordi curbstrap har større virkning en en nesereim

Bedre med et møkkete paradis enn et rent helvete Gå til toppen av siden

Cowgirlchris

» VIP

Norway

Skrevet - 29/06/2006 :  17:48:28  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCowgirlchris  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowgirlchris  Svar med kopi av melding
Omvendt, Tiril.
Curb strap er passiv forsikring mot at bittet skal bli dratt gjennom hestens munn.
Nesereim er aktiv i mye større grad både fordi den sitter plassert i omkretsen rundt hestens nese og enten ligger over bittet eller under. Over bittet vil den påvirkes i enda større grad og i sin tur påvirke hesten enn om den ligger under bittet. Uansett vil den kunne være skadelig ved feil bruk.

Line.
Gå til toppen av siden

Tigull the best 4 life

Norway

Skrevet - 29/06/2006 :  18:18:37  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTigull the best 4 life  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTigull the best 4 life  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Omvendt, Tiril.
Curb strap er passiv forsikring mot at bittet skal bli dratt gjennom hestens munn.
Nesereim er aktiv i mye større grad både fordi den sitter plassert i omkretsen rundt hestens nese og enten ligger over bittet eller under. Over bittet vil den påvirkes i enda større grad og i sin tur påvirke hesten enn om den ligger under bittet. Uansett vil den kunne være skadelig ved feil bruk.

Line.

Opprinnelig postet av Cowgirlchris

oj det visste jeg ikke takk!

Bedre med et møkkete paradis enn et rent helvete Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 29/06/2006 :  22:01:13  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Hva er curbstrap?

-Curbstrap brukes oftest i forbindelse med stangbitt for å få en korrekt "vektstang-funksjon".
Vektstang-effekten har altså sin virkning først når bittet brukes med Curbstraps/chain (hakekjede). Man må aldri finne på å ri uten.

Curbstrap,n strammer seg rundt hestens underkjeve når bittet benyttes.
Når rytteren tar i tøylen vil den nedre del av sjenkelen på stangbittet svinge bakover og øvre del fremover.
(Den øvre forlegningen er som kjent festet i hodelaget og hakekjedet.)
Hakekjedet strammes noe og munnstykket i bittet trykkes mot hestens tunge og lader.
Det oppstår da et press/lite trykk på nakken, mens hovedkraften virker på hestens underkjeve.

Uten curbstraps vil stangbittets øvre del (som er festet i hodelaget), skli opp mot hestens øyne, og porten vil presse/slå opp i ganen.
Uten hakekjede vil ikke trykket på tungen og ladene bli forsterket om hesten har hodet vertikalt heller. Derimot vil presset gå opp i munnvikene og porten vil trykke hesten i ganen.

Når curbstraps brukes i forbindelse med vanlig trinsebitt har den ingen annen funksjon enn at den "reduserer faren" i att bittet kan dras vertikalt igjenom hestens munn.
(Som noen rir med gummiringer,dog mest brukt på 70-80 tallet..)

Redigert av - xxxx den 29/06/2006 22:10:42 Gå til toppen av siden

sigyn,brauta og rubin:)

» VIP

Norway

Skrevet - 01/07/2006 :  05:43:21  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesigyn,brauta og rubin:)  Svar med kopi av melding
jeg har fortsat ikke fått sb\var på hvorfor western og barokkhester ikke trenger neserem,mens andre gjør det..?
*This little light of mine, I'm gonna let it shine*
Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 01/07/2006 :  06:11:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det må jo nesten de svare på da som bruker nesereim.)
Sier seg vel selv at i grener (som feks. western), hvor det ikke benyttes ser man derfor ikke nødvendigheten heller.

Post dette spørsmålet til de andre grenene davel (dressur,sprang,felt osv.),så får du sikkert svar på hvorfor de bruke det.

Redigert av - xxxx den 01/07/2006 06:16:08 Gå til toppen av siden

» VIP

Norway

Skrevet - 01/07/2006 :  06:29:25  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesigyn,brauta og rubin:)  Svar med kopi av melding
men jeg føler det har vært så mange debatter der om dette alerede..så derfor prøver jeg å se det fra en litt annen synsvinkel...
Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 01/07/2006 :  07:07:10  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg kan bare svare for meg selv og jeg må ikke ri med nesereim.
Dessuten synes jeg munnen blir for "stum" med den laveste også.
Jeg kjenner/føler den bedre uten.

I utdanningsfasen til en westernhest ris de fleste med nesereim (Cavessons og noseband).
Av det jeg har sett (og lært), bla. fra Usa og Al Dunning, m.fl.blir det satt på uansett,for å hindre de i å ta til seg uvaner.
Tysk martingal benyttes også ofte i treningssammenheng -av samme grunn som nesereim.

Så det blir brukt en del "ekstrautstyr" i western også,men kun ved trening da det ikke er lov i selve klassen.

Redigert av - xxxx den 01/07/2006 07:08:11 Gå til toppen av siden

CowGirl

» VIP

Norway

Skrevet - 05/07/2006 :  16:14:25  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowGirl  Svar med kopi av melding
Det med nesereim er et litt snodig spørsmål syns jeg, og det finnes så mange teorier for å bruke nesereim og ikke. Og gidder ikke ramse opp alt gitt. Let litt rundt her på mix så finner du ange forskjellige svar og finn ut hva du syns høres mest fornuftig ut.

Jeg selv bruker nesereim på min unghest, for å lære henne å ikke gape. Noe hun syns er fryktelig festlig når hun får bittet i munnen. Tror unghester har en liten tendes til å "leke" litt med bittet, og dermed gape. Men med nesereim gaper hun ikke, og "glemmer" å gjøre det ellers også!
Men ellers bruker jeg ikke nesereim. Og grunnen er at når jeg var liten og dum fikk jeg beskjed om å ikke bruke det, og da brukte jeg det ikke da. Og har igrunn aldri tenkt over at jeg burde bruke det på Rabbe. Og det er heller ikke nødvendig, siden jeg mener nesereim bør brukes på hester som har gaping som en uvane. Og det er jo en del hester som har det.

eller noe sånn! Dette ble vel kanskje et litt rart svar, men kanskje det kom noe fornuftig ut av det?

Ikke tenk, bare ri! Og nyt det! Gå til toppen av siden

» VIP

Norway

Skrevet - 06/07/2006 :  19:41:52  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesigyn,brauta og rubin:)  Svar med kopi av melding
men hvorfor gaper hesten da??de fleste altså...

Gå til toppen av siden

Marianne S

» VIP

Skrevet - 10/07/2006 :  17:58:39  Vis profil  Svar med kopi av melding
Såfremt det ikke er en unghest som i utdanningen leker/protesterer mot gjenstanden i munnen, mener jeg at det ER en grunn til at hesten gaper.
Enten så er den misfornøyd med bittet (typen bitt), den har problemer med tenner og/eller den har smerter og ubehag.

En nesereim ser ut til å stanse problemet, men neppe for hestens del!
En nesereim kan kamuflere et alvorlig problem, eller hjelpe en dressurhest til å støtte seg på bittet. (Enn så rart det høres ut for et westernmenneske)

Det er de to grunnene jeg kan tenke meg finnes for å forsvare bruk av nesereim. Den ene er god, den andre er selvsagt......forkastelig.
Gå til toppen av siden

LaraCroft
» VIP

Skrevet - 11/07/2006 :  13:50:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
Nesereim bruker for at hesten ikke skal få tungen over bittet. Hvis du rir klassisk uten nesereim er også sjansen får å dra bittet gjennom munnen veldig stor(særlig hvis du har en hest som er litt sta og gjerne slipper bittet). Men det er absolutt ikkje påbudt å ri med nesereim, det er kun et hjelpemiddel..

I westernridning bruker man ikke nesereim fordi westernridning går ut på å ha fullstendig kontroll over hester. (hvis hesten går å gaper under en konkurranse får du trekk).

Eneste funksjonen nesereim har for meg er at det ser utrolig kult ut. Bruker det dog aldri selv.
Gå til toppen av siden

missixty

» VIP

Norway

Skrevet - 27/07/2006 :  14:37:51  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressemissixty  Svar med kopi av melding
Vil bare rette litt på det du sa LaraCroft, i klassisk dressur (vanlig dressur altså) så er det påbudt med neserem på stevne. Spør du meg er det helt idiotisk, men det er ikke så mye man kan gjøre med det.
Hvorfor gjøre det i dag når du kan utsette det til i morgen ? Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.19 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.