hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - superteit spm:nesereim
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Ridegrener
 Westernridning
 superteit spm:nesereim
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

sigyn,brauta og rubin:)

» VIP

Norway

Skrevet - 29/06/2006 :  00:53:01  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesigyn,brauta og rubin:)  Svar med kopi av melding
hvorfor bruker man ikke nesereim i western?
*This little light of mine, I'm gonna let it shine*

Mocca21

» VIP

Skrevet - 29/06/2006 :  01:53:37  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hvorfor bruke det?? Jeg kan ikke si hvorfor ikke, men jeg har heller ikke skjønt hvorfor nesereim? Har aldri hatt bruk for det...

Hesten skal gå fritt som mulig, og fri for ekstra utstyr... (vill jeg tro)
beste svare jeg kom på... :)

..Når du forlater noe så vakkert, er det vanskelig å ikke snu seg to ganger..
Gå til toppen av siden

» VIP

Norway

Skrevet - 29/06/2006 :  02:35:26  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesigyn,brauta og rubin:)  Svar med kopi av melding
har bare lurt på dette,da jeg aldri har hatt behov for det på min egen hest.men i det øyeblikket jeg bytter sal,så må man lissom på med alt mulig pikkpakk.skjønner at sikkert andre sprang og dressurhester trenger det.derfor lurte serru:)
Gå til toppen av siden

Mocca21

» VIP

Skrevet - 29/06/2006 :  02:47:15  Vis profil  Svar med kopi av melding
hehe, der falt jeg litt ut... Bytter sal??

Men hva brukes egentlig nesereim til? jeg har aldri skjønt det selv.. så jeg spør litt jeg og.. ;)

Gå til toppen av siden

» VIP

Norway

Skrevet - 29/06/2006 :  03:06:55  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesigyn,brauta og rubin:)  Svar med kopi av melding
ja altså.jeg rir både western og "vanlig" på min kalde.så når jeg rir western er det så gøy,for alt er så avslappet og sånn.men med en gang man kommer til et dressurstevne(altså bytter til allroundsal i mitt tilfelle)så er det spørsmål,hvorfor bruker du ikke nesereim?!!!
siste jeg hørte var at hodelaget ikke passet uten nesereim.det var dagens altså!thih...så alle dere som rir western og barokk,på med nesereim!løp og kjøp:hodelagene deres passer ikke uten..greit at man har litt strammere tøyler og sånn,men alikevel da..forskjellige grunnner jeg har hørt:bittet ligger mere stabilt(tror dette har mere med den som holder tøylene jeg da).hesten ikke skal gape(hvorfor gaper hesten?)stikke tunga ut,om hesten gjør dette av uvane hadde jeg nok godtatt at man brukte nesereim litt for å få det bort,men da bør munn og sånn sjekkes nøye først.kryssenreim brukes for at hesten ikke skal krysse kjevene(hvorfor gjør den det da?)hesten er ukontolerbar uten nesereim.den eneste grunnen jeg har funnet som duger er at ansiktet til hesten ser så langt ut,å den er der kun for syns skyld.kan si med hånden på hjertet at jeg bruker nesereim når jeg rir sprang fordi jeg kansje føler det som litt tryggere.da han blir heit fordi han elsker å hoppe.er ikke sikkert det hjelper,men i hode mitt gjør det det.om noe uforutsett skulle skje for eksempel.jeg håper det kommer noen inbitte dressurryttere her og hjelper oss mocca:)
har sett for mange skader etter nesereimer at folk må komme med en skikkelig god grunn for at jeg skal ha noe tro på det.men jeg er lytter øre:)

Gå til toppen av siden

Mocca21

» VIP

Skrevet - 29/06/2006 :  03:51:44  Vis profil  Svar med kopi av melding
hehe.. der var jeg med igjenn.. :)

Vennina mi bruker enkel nesereim (ligger på neseryggen) når jeg spurte hun om hvorfor hun brukte den kom hun med: det er fordi når jeg drar i bitte så strammes også nesereimen over nese ryggen... jeg spurte sefølgelig: Hvor? (nesereimen sitter jo der for seg selv, ikke noe kontakt med bitte i det hele tatt), så hadde hun ikke noe bedre svar..

Har også hørt at det er for å holde munnen lukket... men hallo.. langt oppå neseryggen?? *Rister på hode*

har sett folk strame nesereimen for harde live også.. å funderer om den fungerer bedre da...*??*

i mine øyne er nesereimen bare for *show*.. skjønner liksom ikke vitsen med den... men jeg håper vi kan få et godt svar.. nå fikk jeg noe å gruble på i natt ;)

Gå til toppen av siden

» VIP

Norway

Skrevet - 29/06/2006 :  06:23:15  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesigyn,brauta og rubin:)  Svar med kopi av melding
det var ei som kom med den enkle forklaringen av at hun brukte den fordi den fulgte med hodelaget.sånn var den saken:)problemet er vel at man bruker den fordi hesten gaper(også kalt gapegrime)men grunnen til at hesten gaper er fordi man oftest drar for hardt i tøylene.å da er det veldig lett å sette på en nesereim,stramme skikkelig til,så vips er problemet ute av verden.men så kommer dyrlegen på besøk,å det viser seg at hesten har sår oppi gommen etter todelte bitt.fordi vi får denne fine nøtteknekke-effekten..er vel en grunn til at man ikke har noe behov for det i western og barokk,da ting ikke foregår på stramme tøyler...?
Gå til toppen av siden

Bea

» VIP

Norway

Skrevet - 29/06/2006 :  06:54:12  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBea  Svar med kopi av melding
Jeg bruker ikke nesereim uansett hva jeg rir.
De gangene jeg har startet dressur har jeg slengt på en.
Jeg synes nesereim er unødvendig.
Hvis hesten gaper så er det en grunn til det og da vil jeg gjerne finne ut hvorfor isteden for å stenge igjen munnen med en reim.
Nesereima skaper også belastningsskader, den gjør at tennene gnisser mot huden og mange hester får kjøttsår "oppi der".
I western bruker man curbstrap, den strammer ikke noe sted, men stabiliserer bittet.
Skjønner ikek hvorfor alle på død og liv skal snurpe igjen munnen på hesten.

Gå til toppen av siden

carambee

Skrevet - 29/06/2006 :  07:07:59  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidecarambee  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressecarambee  Svar med kopi av melding
Bør man sette på urbstrap selv om man ikke rir western?
rir med trinsebitt, mulig det hadde vært greit med curbstrap. Synes ikke bittet virker så veldig ustabilt, men det var bare en tanke som fløy inn i hodet mitt..

Intet å kunne er ingen skam, men intet å ville lære er det. Gå til toppen av siden

Bea

» VIP

Norway

Skrevet - 29/06/2006 :  07:27:40  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBea  Svar med kopi av melding
Tja si det, jeg pleier å ha den på hvertfall.
Evnt lager jeg en av høytråd om jeg ikke har annet for hånden just da :p

Gå til toppen av siden

» VIP

Norway

Skrevet - 29/06/2006 :  10:30:10  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesigyn,brauta og rubin:)  Svar med kopi av melding
glemmer å skrive send svar jeg,så nå begynner jeg å bli trøtt ja..det jeg skrev var at jeg bruker sånn curbstrap-ting på en måte.å det har jeg på begge hodelagene mine.(eller skal vi si alle ti:))
samme hva neseremmen skal brukes til,så tror jeg denne gjør nytten i stede:)han kan være litt urolig i munnen,travere altså;)

Gå til toppen av siden

Ullsokken

Norway

Skrevet - 29/06/2006 :  15:02:11  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseUllsokken  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Men hva brukes egentlig nesereim til? jeg har aldri skjønt det selv.. så jeg spør litt jeg og.. ;)

Opprinnelig postet av Mocca21

Kanskje disse trådene er av interesse:

Effekt av nesereimer
Ta av nesereima?

Raving madness suits me fine
Gå til toppen av siden

Bea

» VIP

Norway

Skrevet - 29/06/2006 :  15:23:56  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBea  Svar med kopi av melding
Ellers ligger en laaaang tråd på generell diskusjon

Gå til toppen av siden

Tigull the best 4 life

Norway

Skrevet - 29/06/2006 :  16:02:27  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTigull the best 4 life  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTigull the best 4 life  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
glemmer å skrive send svar jeg,så nå begynner jeg å bli trøtt ja..det jeg skrev var at jeg bruker sånn curbstrap-ting på en måte.å det har jeg på begge hodelagene mine.(eller skal vi si alle ti:))
samme hva neseremmen skal brukes til,så tror jeg denne gjør nytten i stede:)han kan være litt urolig i munnen,travere altså;)

Opprinnelig postet av sigyn,brauta og rubin:)

curbstrap?
er det lov og bruke i dressur konkurranser da?
noen som vet det?

Bedre med et møkkete paradis enn et rent helvete Gå til toppen av siden

MajaJ

» VIP

Norway

Skrevet - 29/06/2006 :  16:21:32  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hva er curbstrap?

Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 29/06/2006 :  16:26:44  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Hva er curbstrap?

Opprinnelig postet av MajaPeWs

Se her

Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.31 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.