hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - superteit spm:nesereim
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Ridegrener
 Westernridning
 superteit spm:nesereim
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

Skjotta

Skrevet - 05/08/2006 :  00:19:02  Vis profil  Svar med kopi av melding
western ridning foregar pa slakk töm. hesten trenes til a vike fra töyle press pa nakken, ikke direkte fra bittet (indirect rein og direct rein) nar der ikke er noe press pa töylen, er der heller ikke noen grunn til at hesten skal gape. og som tidligere nevnt. gaping fororsaker trekk i poeng i western klasser. (fordi gaping somregel betyr at rytteren legger press pa töylen tror jeg....?)

i engelsk ridning, der man skal ha kontakt med hestens munn, er nesereimen ett hjelpemiddel til a lære hesten a ikke unnga bittet vet a gape. og i videre bruk, en forsikring mot at hesten skal unnvike bittet ved a gape.

hesten gaper som sagt for a unnga bittet, dette kan ha en smerte arsak, feil tilpasset bitt, feil trening, eller bare rett og slett noe hesten har oppdaget han kan gjöre.

en curb strap har som tidligere sagt en veldig forskjellig intensjon enn en nesereim. en curb strap er for bruk sammen med curb bitt akkurat som kjettingen under ett pelham (heter det ikke pelham? "dressurbitt med vektstang")
Gå til toppen av siden

sigyn,brauta og rubin:)

» VIP

Norway

Skrevet - 05/08/2006 :  03:13:57  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesigyn,brauta og rubin:)  Svar med kopi av melding
hesten gaper som sagt for a unnga bittet, dette kan ha en smerte arsak, feil tilpasset bitt, feil trening, eller bare rett og slett noe hesten har oppdaget han kan gjöre.
klipp

dette jeg ville frem til,så da er spørsmålet:hvorfor vil man ikke vite i dressur om f.eks. man drar for hardt i røylene eller bittet er feil tilpasset?

*This little light of mine, I'm gonna let it shine*
Gå til toppen av siden

Skjotta

Skrevet - 05/08/2006 :  15:24:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
man vet det jo fortsatt da. dersom en rytter er for hard pa töylen, eller bittet er feil tilpasset eller....eller eller...... sa vil hesten vite det. han vil være uoppmerksom og stiv, riste hodet, unnvike bittet ved a ga under eller over bittet os.v..

neserimen i dressur er en kombinasjon av tradisjoner og presentasjon. noen hester tygger masse pa bittet, fordi de liker det, nesereimen "kamuflerer" dette, samtidig som at den tillater hesten a skumme nok til a smöre munnen og være myk.

jeg er ikke sikker pa dette, men har nesereimen noen funksjn nar det kommer til ridning med to bitt? (i dressur)???
Gå til toppen av siden

» VIP

Norway

Skrevet - 08/08/2006 :  03:24:42  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesigyn,brauta og rubin:)  Svar med kopi av melding
man vet det jo fortsatt da. dersom en rytter er for hard pa töylen, eller bittet er feil tilpasset eller....eller eller...... sa vil hesten vite det. han vil være uoppmerksom og stiv, riste hodet, unnvike bittet ved a ga under eller over bittet os.v..

klippet fra skjotta

er helt enig med deg i det..men hvorfor er det så alt for mange som overser det da?å "løsningen" er å stramme enda et hakk til..

Gå til toppen av siden

Skjotta

Skrevet - 12/08/2006 :  00:13:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
hmmmm.....

kan bare tenke meg en setning som passer for de som tenker sann...(lösningen er a stramme ett hakk til)

stupidity shuld at least be painful
Gå til toppen av siden

Katrine_Sandore

Skrevet - 12/08/2006 :  04:00:04  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKatrine_Sandore  Svar med kopi av melding
Hesten min knager på bittet, og kaster på hodet når han går på tøylen. (Alså han går ikke stabilt)
Kan det være fordi at bittet ikke passer? Han har nettopp trekt tenner, og raspa tenner.

Jeg Liker Smileys, Jeg Gå til toppen av siden

» VIP

Norway

Skrevet - 12/08/2006 :  06:54:12  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesigyn,brauta og rubin:)  Svar med kopi av melding
kan nok være det ja,katrine..mange bruker for store bitt har jeg funnet ut i hvert fall.selv om det ikke trenger å gjelde deg altså:P
Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.28 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.