hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Barbakriding
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 Barbakriding
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 4

carambee

Skrevet - 27/06/2006 :  19:32:35  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidecarambee  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressecarambee  Svar med kopi av melding
Så flink du var Eva. Den må huskes til senere forklaringer!
Intet å kunne er ingen skam, men intet å ville lære er det. Gå til toppen av siden

Mocca21

» VIP

Skrevet - 27/06/2006 :  19:51:15  Vis profil  Svar med kopi av melding
hehe.. den beste tegningen ever! :D
Noe berdre forklaring, går ikke! :)

..Når du forlater noe så vakkert, er det vanskelig å ikke snu seg to ganger..
Gå til toppen av siden

chk

» VIP

Norway

Skrevet - 27/06/2006 :  19:57:41  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidechk  Svar med kopi av melding
Herlig, Eva :D Super forklaring/tegning. *Bøyer meg i støvet* Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 27/06/2006 :  20:21:38  Vis profil  Svar med kopi av melding
En fordel med å ha feit hest da. Beholder henne feit jeg da. Hehe.

Gå til toppen av siden

JiviDream

» VIP

Norway

Skrevet - 27/06/2006 :  20:25:47  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideJiviDream  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseJiviDream  Svar med kopi av melding
Så bra tegning Eva! Jeg hadde aldri klart å komme på noe sånt av meg selv. Hehe. Jeg rir barbak sånn av og til. Rir barbak når vi henter de fra beite da. Rir Jivi barbak om vi skal ta en skrittetur, men om vi skal løpe så er det sal.
http://www.home.no/krailien Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 27/06/2006 :  20:39:51  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Hehe, jo takk, og det merkes jo at jeg har fordypning i form og farge i hvertfall, men mine akk så livaktige figurer! *glis*

Kopi av melding:
En fordel med å ha feit hest da. Beholder henne feit jeg da. Hehe.

Fett er bra polstring det, gode og runde hester er deilige å bruke som sofa :D Men da må det være bra med muskler også ;) Hesten nå jo være sterk i ryggen, en hest med masse fett og lite muskler vil uansett ha tungt for å bære rytter, i tillegg til sitt eget lass. ;)

Gå til toppen av siden

oleo

» VIP

Skrevet - 27/06/2006 :  23:35:47  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Ja, det er selvfølgelig forskjell på en sagkrakk og en sofa - når det gjelder hester å klare å sitte på uten sal.

Noen hester er så skarpe i manken at de ikke kan ris uten sal - ihvertfall ikke mannfolk....

Men jeg et lite tips til dere som liker å ta en tur uten sal: Legg på hesten en halsring, som du kan holde i hvis det går litt fort. Da blir det ikke bare tøylene du har å "klamre" deg til, og det kan bli en ubehagelig opplevelser både for hesten og deg.

En halsring er noe så enkelt som en tynn lærreim (litt tynnere enn tøylene og regulerbar som et langt belte) som er så lang at det blir ca. 15 cm klaring over manken når du holder i den - dvs. omtrent i den høyden tøylene skal være.

Dette er noe som brukes i terapiridning, når rytterne ikke er øvete nok til å beherske tøyler - av hensyn til hesten - men som likevel gir rytteren øvelse i å holde tøyletak.

Noen av dere har sikkert en man å græbbe tak i hvis det går litt over stokk og stein, men fjordinger og hester med kortklippet man har ikke en sånn "nødløsning". Har riktignok hørt om at fjordingfolk ikke klipper hele mana, men lar den nederste "tufsen" sitte igjen - som nettopp "håndtak".

Men da er det vel bedre å ha en lær-reim å holde seg i, enn å lugge tak i mana hvis den allerede er i farta (eller urolig).

Så til alle som rir mer eller mindre uten sal: Skaff dere en halsring!
(Skulle gjerne ha vist dere et bilde av min hest, med sin halsring på.)

Opprinnelig postet av T. Boysen

Korriger meg om jeg tar feil men er ikke du utdannet noe kiroraktor -equi ett eller annet?? I såfall så stusser jeg litt over at du ikke med ett ord nevner at hester har fått sal av en grunn, for å beskytte ryggen dens mot våre urolig knoker og konsentrerte trykk, at barbak ridning faktisk kan gi skader for hesten på sikt....at kun hester med strerk god overlinje med en velbalansert rytter kan ha glede av å slippe gjorden bli spent om magen? En halsring vil faktisk øke rytterens sprett og spenst ytterligere...og er det slik at man ikke klarer å sitte rolig i eks trav så bør man kanskje la være å trave da, heller ta en kort galopp elller holde seg i skritt....

Et snøfnugg er noe av det skrøpeligste som finnes i verden...men se hva de får til når de holder sammen. Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 28/06/2006 :  00:06:23  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jo da, jeg er Mensendieck-utdannet fysioterapeut med terapiridning som spesialfelt. Har drevet med terapiridning siden 1980. (Var leier og hjelper fra 1970 i en terapiridestall, inntil jeg selv var ferdig utdannet.)

Halsring er bare et av mange hjelpemidler man har i terapien, og ment som et tips til ryttere som liker å ta seg en barebacktur i ny og ne.

Kan si mye og langt om flere hjelpemidler og hvilke hensyn man tar i hvert enkelt tilfelle. Kan love at man tar hensyn til både hest og rytter for å oppnå best mulig terapi.

Hest.no har et eget ekspertpanel når det gjelder terapi (jeg kjenner forøvrig begge to) - det har ikke Hestemarked.no.

Kanskje det burde lages et eget emne om dette - så kan jeg svare på det meste.
Gå til toppen av siden

Steggur

Norway

Skrevet - 29/06/2006 :  16:31:10  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Som chk sier, det er jo logisk. Langvarig press på hesten ryggrad for negative følget for skjelletet. Det er derfor man har sal. Å si barbak av og til er det ingenting galt med, men man bør ha en sal man rir med til vanlig.

:P Eva kjeda seg

Opprinnelig postet av Eva V

okey, da er det går det i og med at jeg har temmelig stor rompe
hehe, jeg rei den gamle islandshesten min barbak i over et år fordi jeg ikke fant en sal som passet han. og det virker ikke som om det har skadet han så altfor mye. men han er temmelig rundt og god å sitte på jeg ville ridd på den til venstre;p men man ser ikke så godt hvem som har rundest rygg:p

du skal ikke allti tro at du vet:) Gå til toppen av siden

AnneSpotGinaOgHuldra

» VIP

Norway

Skrevet - 29/06/2006 :  16:41:53  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnneSpotGinaOgHuldra  Svar med kopi av melding
Eva er flink til å tegne! :P

Nei, barbak er helt greit for min del. Men jeg holder en knapp på at det skal ikke overdrives for hestens skyld, salen er ikke bare for at rytteren skal sitte bedre..
Hender jeg rir litt barbak, men det blir ikke mer enn en gang pr mnd eller sjeldnere. Rett og slett fordi jeg trives bedre i salen!

http://vip.hestemarked.no/vip.asp?id=54

Anne, Spot & Gina
Gå til toppen av siden

Shilamon

» VIP

Norway

Skrevet - 29/06/2006 :  16:58:27  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideShilamon  Svar med kopi av melding
Jeg stemmer for barbakk, så fremst hesten er i psykiskbalanse. Var vel shadowfax som sa at hun ikke red sine nye hester barbakk nettopp fordi de var følsomme, og dette er et hensyn å ta før man hiver seg opp. Gamle hesten min hadde vært en drøm å ri barbakk på, rund og god + godt med muskler, men siden huet hans ikke hang helt på greip tok jeg aldri sjangsen. Barabkk er en utrolig god måte å få balanse + lære seg hesten sin å kjenne. Tenk hvor mye bedre man blir som rytter når man virkelig har kjent bevegelsene til hesten? Man kjenner mye med salen, men en del forsvinenr også.
Hvor skadelig det er for hesten kommer nok ann på flere faktorer, men så lenge hesten ikke går med i himmelen og ryggen på bakken så burde det gå ganske bra for de fleste ekvipasjer.

nest til slutt: husker ikke hvem som skrev det men det at salen ble skapt til hestens ved og vel er jeg nå ikek så sikker på. Jeg tror nok heller den ble skapt til rytterens ved og vel, for at rytterne skulle sitte stødigere og mer behagelig.

og hel til slutt: hva er egentlig det viktigste? at vi leser og debatterer oss ihjel om hvorvidt ditt og datt er positivt, negativt, helsbringende eller helseødelggende for hesten? Elelr at vi og hesten har det gøy,leker sammen og trives? Hiv deg av sted uten sal og nyt sommeren:)!

Det som er gjort er gjort og kan ikke gjøres noe med. Annet enn å gjøre det til lærdom. Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 29/06/2006 :  19:42:18  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Hiv deg av sted uten sal og nyt sommeren:)!

Akkurat det gjorde jeg i dag :) Heiv meg på islendingen jeg passer barbak og red ned til sjøen for å bade :) Kjempekos. Der har du et tilfelle hvor sal ikke er særlig lurt, bading med hest ;)

Gå til toppen av siden

Emblan-min

Skrevet - 29/06/2006 :  20:00:27  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja jeg er nok også en av dem som er utrolig glad i å ri barbak. Nettopp fordi jeg føler at jeg får med meg mye mer av hva som skjer under meg. Balansen min kan jeg fint trene opp, men når jeg rir barbak så bærer det vel mest i skritt. Når vi skal gjøre dressurøvelser som sjenkelvikninger o.l så er det utrolig flott å sitte barbak, en større utfordring for deg, fordi du får ikke noe veiledning av en sal da. Men du kjenner hestens bevegelser utrolig godt. Selv har jeg det med å humpe litt opp og ned når jeg skal trave, klarer ikke sitte helt nede hele tiden, så prøver å ungå det nettopp fordi det kan være ubehagelig for hesten. Men er veldig gld i de fine, geie skritteturene våre barbak! Gå til toppen av siden

Shilamon

» VIP

Norway

Skrevet - 30/06/2006 :  01:32:08  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideShilamon  Svar med kopi av melding
må bare si at balansen blir jo også bedre av å ri barbakk... kroppen har jo ikke stigbøyler elelr sitteplass til å støtte seg til:)

Likte de to nyeste her. Rir etter fornuft og glede:)

Det som er gjort er gjort og kan ikke gjøres noe med. Annet enn å gjøre det til lærdom. Gå til toppen av siden

sarakinge

» VIP

Skrevet - 02/07/2006 :  18:30:55  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har jobba som ridelærer i nesten 15 år på et veldig bra miljøsenter utenfor Oslo. Vi har i alle år hatt MYE barbakridning, og aldri opplevd noen problemer med det. Blir selvsagt noe knall og fall, men sånn er livet. Ungene må kunne sitte godt ned i trav med sal før de får lov å trave barbak for å ikke humpe rundt eller nappe hesten i munnen.
Det er lang værre å ri med dårlig tilpassa sal enn barbak. Har diskutert temaet mye med vår veterinær, spesielt fordi vi hadde en shettis som var dårlig muskla over ryggen. Hun måtte bruke halerem for at salen skulle ligge på plass. Vi slutta helt å bruke sal på henne, og nå er hun kjempefin i ryggen.
Jeg har ridd barbak i alle år, i alle sammenhenger, tom hoppa 120 barbak på en tungdølsmerr, og det gikk flott! Det var selvsagt den gang jeg var ung og tøff, nå dåner jeg av hindre på 1 meter....
Barbakridning forutsetter at man kan sitte riktig og balansert, gjør man det er det bra for hesten mener jeg!
Gå til toppen av siden
Side: av 4 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.33 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.