hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Barbakriding
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 Barbakriding
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 4

sigyn,brauta og rubin:)

» VIP

Norway

Skrevet - 02/07/2006 :  21:39:45  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesigyn,brauta og rubin:)  Svar med kopi av melding
mange sier sitsen og hesten blir ødelagt av å ri barback,dette trodde jeg også fordi det var jo dette man lærte.men nå har jeg sett to hester i mitt liv som det var "umulig" å finne sal til.så da fikk de ri barback.eiern til den ene bruker en polypad,da han er veldig spiss.den andre derimot bruker ikke noe "krimkrams"å rir en ganske sprek hest.å tro meg,hun har den beste sitsen jeg har sett i hele mitt liv.hun ser ut som hun er en del av hesten.det hun sier selv,er at alt blir bare feil i det øyeblikket hun putter en sal mellomså sånn er det:))
*This little light of mine, I'm gonna let it shine*
Gå til toppen av siden

Marte&Don:)

Norway

Skrevet - 02/07/2006 :  22:01:54  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMarte&Don:)  Svar med kopi av melding
Jeg synes det er kjempekoselig å ri barbak, men alt med måte. Det er som kjent ikke bra for ryggen til hesten å blir ridd for ofte uten sal, og det er jo også tryggere med sal enn uten.
Gå til toppen av siden

Emblan-min

Skrevet - 03/07/2006 :  20:41:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hehe, jeg ser det blir gjenntatt ofte her "dessuten er det ikke bra for hesten å bli ridd for lenge uten sal" og jeg må stusse litt på om dette er noe som bare blir sakt fordi det er slik det "skal" være. Nei, rettelse -det er slik det "skal" være. Lurer på om dette kanskje ikke har blitt en vane for ganske mange? At dette med å ri uten sal, det er ikke bra for hesten. Punktum. Jeg sier ikke noe i mot dette nå, fordi det stemmer jo! Men så er det litt dumt igjen når noen faktisk ikke vet HVORFOR det er bedre å ri med sal. Jeg har funnet ut dette ved å spørre folk jeg kjenner. Noen av dem hadde egentlig, i bund og grunn ikke peil på hvorfor man ikke burde ri barbak, det var bare slik det var, sa dem.

Men nå er det jo en flott forklaring, tegning å greier her oppe som i alle fall jeg vil vise dem :) Den var flott..

Men så vil jeg spørre. Jeg har egentlig veldig lyst til å droppe salen for en stund, snakker om rundt 14 dager, hvis ikke 3-4 uker evt. Fordi jeg så gjerne vil gå denne veien for å bli en enda bedre rytter, få mye bedre balanse, og samtidig føle bedre hestens gangarter og hvordan hun går. Hun har en sterk og rett rygg, er også flat på toppen så hun er veldig god å sitte på. Men hva synes dere om at jeg dropper salen i en tid rundt 3-4 uker for å bli en bedre rytter? Jeg vil jo få mye mer kunskap om hesten på denne måten, men det strider jo imot dette med at det ikke er bra for hesten uten sal.. Har utrolig lyst til å gjøre dette, men vil vite deres meninger først..
Gå til toppen av siden

SuperSabrina

» VIP

Norway

Skrevet - 03/07/2006 :  22:11:49  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSuperSabrina  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSuperSabrina  Svar med kopi av melding
Rir litt uten sal ja. Det er gøy det og bra får balansen. Men jeg gjør det ikke så ofte. Har hatt høydehopping uten sal. Hoppa 120 med ponnien min :D Har hoppa 1m med;)
<3Roxanne<3
www.sabrinaogroxanne.piczo.com
Gå til toppen av siden

» VIP

Norway

Skrevet - 04/07/2006 :  03:21:37  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesigyn,brauta og rubin:)  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Hehe, jeg ser det blir gjenntatt ofte her "dessuten er det ikke bra for hesten å bli ridd for lenge uten sal" og jeg må stusse litt på om dette er noe som bare blir sakt fordi det er slik det "skal" være. Nei, rettelse -det er slik det "skal" være. Lurer på om dette kanskje ikke har blitt en vane for ganske mange? At dette med å ri uten sal, det er ikke bra for hesten. Punktum. Jeg sier ikke noe i mot dette nå, fordi det stemmer jo! Men så er det litt dumt igjen når noen faktisk ikke vet HVORFOR det er bedre å ri med sal. Jeg har funnet ut dette ved å spørre folk jeg kjenner. Noen av dem hadde egentlig, i bund og grunn ikke peil på hvorfor man ikke burde ri barbak, det var bare slik det var, sa dem.

Men nå er det jo en flott forklaring, tegning å greier her oppe som i alle fall jeg vil vise dem :) Den var flott..

Men så vil jeg spørre. Jeg har egentlig veldig lyst til å droppe salen for en stund, snakker om rundt 14 dager, hvis ikke 3-4 uker evt. Fordi jeg så gjerne vil gå denne veien for å bli en enda bedre rytter, få mye bedre balanse, og samtidig føle bedre hestens gangarter og hvordan hun går. Hun har en sterk og rett rygg, er også flat på toppen så hun er veldig god å sitte på. Men hva synes dere om at jeg dropper salen i en tid rundt 3-4 uker for å bli en bedre rytter? Jeg vil jo få mye mer kunskap om hesten på denne måten, men det strider jo imot dette med at det ikke er bra for hesten uten sal.. Har utrolig lyst til å gjøre dette, men vil vite deres meninger først..

Opprinnelig postet av ...IslandsHesten...

tror nok ikke du trenger å ha dårlig samvittighet for det.men problemet er at man ofte synes det å sitte i en sal etter på blir helt feil.

Gå til toppen av siden

Ildfuglen

» VIP

Skrevet - 04/07/2006 :  03:40:21  Vis profil  Svar med kopi av melding
Islandshesten:
Tror nok det skal gå bra å ri litt uten sal, alt med måte.
Men alternativt kan du jo for eksempel ri barbak en/to dag i uka, og uten stigbøyler de andre dagene? Eller rett og slett bare ri uten stigbøyler er periode? Fin fin trening, man trener akkurat det samme som man gjør når man rir uten sal..
Lykke til :-)

Renate
Gå til toppen av siden

margit

Norway

Skrevet - 05/07/2006 :  00:37:35  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressemargit  Svar med kopi av melding
Barbakridning er for meg egentlig bare noe man gjør for å gjøre noe annerledes, og kose seg litt. Det er ingenting annet enn hyggelig om man har et godt forhold til hesten. Om vinteren pleide jeg ofte bare legge et ullpledd på, sette meg opp og brette kanten av pleddet over bena. Digg

Uansett, jeg synes barbakridning er noe som er like individuelt som alt annet innenfor hest. Kommer an på hesten, retten og sletten. (Og rytteren, såklart.) Men en annen ting er at noen hester er ekstremt følsome, og tar seg veldig nær av å bli humpet i ryggen. Vi mennesker er også følsomme i ryggen, og spesielt der ribbena slutter. Spesielt om det sitter to på en hest så kan hesten føle det veldig ubehagelig, siden nyrene ligger ikke så langt unna.

I'd rather have a bottle infront of me, than a frontal lobotomy. Gå til toppen av siden

Eikdokka

Norway

Skrevet - 05/07/2006 :  00:49:23  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEikdokka  Svar med kopi av melding
Rir også barbakk for kosen sin skyld i ny og ne
Men alt med måte.

Therese
Gå til toppen av siden

» VIP

Norway

Skrevet - 05/07/2006 :  02:45:47  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesigyn,brauta og rubin:)  Svar med kopi av melding
når til og med en av de jeg ser på som verdens beste ryttere,sier at det ikke er farlig så lenge man sitter korrekt,hesten går korrekt,så tror jeg at jeg stoler på han jeg:P
Gå til toppen av siden

Løkki

Norway

Skrevet - 05/07/2006 :  21:54:38  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLøkki  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLøkki  Svar med kopi av melding
Rei veldig mykje barbak før, med gamlehoppa mi. Det var varmt og godt, og hesten var faktisk mykje meir glad og fornøgd når ho slapp å ha på sal (og det var ingenting galt med salen). Rei både sprang, dressur og tur uten sal, gjekk heilt fint det. Rei med sal meir enn eg rei uten da. Men uansett, ho var heilt fin i ryggen, sjølv om ho blei ridd barbak fleire dagar i veka i 4 år, i all slags trening. Ho er no 23 år, og har bank i bordet ikkje hatt noko ryggproblem. Balansen min var supergod, skulle nok noko til for å vippe meg av. No derimot..haha! Eg satt på nyehoppa mi uten sal her ein dag (ho er ikkje innridd, så skulle prøve å sitte på) Ho tok eit steg og eg heldt på å ramle av! Gosj..men så er det 4 år sidan sist da.. Det er fyrst då ein finn ut kor mykje salen faktisk hjelper oss med balansen!
ForumHest

Gunvor, Løkki og Skaars Benita
Gå til toppen av siden

LenaogHellegutt

» VIP

Skrevet - 07/07/2006 :  12:21:13  Vis profil  Svar med kopi av melding
Heihei
Sorry,vi har ikkje vore så flinke til å svare Dere skriver at dere vil snakke med veterinær om barbak riding. Hun som eier hesten eg rir,er veterinær og rir ofte barbak. Hun sier at det ikkje er noe problem. Ho bare ler og sier at vi får muskler av det
Men kjempe bra at så mange bryr seg om hesten de rir Takk til alle som har vore med å delta i vår debatt

Klem oss
Gå til toppen av siden

+Caroline+

» VIP

Skrevet - 13/07/2006 :  15:03:29  Vis profil  Svar med kopi av melding
hei
jeg rir noen ganger barbakk... jeg har hørt at viss man gjør det for mye så kan hesten`s rygg bli skada men det er jo greit bare man ikke gjør det hele tiden...
hilsen Caroline
Gå til toppen av siden

Marianne:)

» VIP

Norway

Skrevet - 13/07/2006 :  16:39:15  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideMarianne:)  Svar med kopi av melding
jeg rir barbak på hesten "min" i ny og ne

når de longerer på ridekurs og div med longeringsgjort får hesten mye trykk på ryggraden da? det er jo det samme bare med longeringsgjort..

KNEGG fra Marianne&Tordensky =D

Redigert av - Marianne:) den 14/07/2006 22:14:20 Gå til toppen av siden

ShyBoy

Skrevet - 13/07/2006 :  18:31:03  Vis profil  Svar med kopi av melding
Rir barbak når det passer til forholdene. Jeg rir mest barbak om vinteren, da er det godt og varmt å sitte på bar hesterygg å når jeg skal bade med ponni'n, fordi bading med sal ikke er anbefalt. Men er enig med dere andre, barbak er bra innimellom, men ikke overdriv
http://www.mmdreamteam.piczo.com Gå til toppen av siden

oleo

» VIP

Skrevet - 14/07/2006 :  01:14:03  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
når til og med en av de jeg ser på som verdens beste ryttere,sier at det ikke er farlig så lenge man sitter korrekt,hesten går korrekt,så tror jeg at jeg stoler på han jeg:P

Opprinnelig postet av sigyn,brauta og rubin:)

Artig utsagn...

De du ser på som verdens beste rytter kan i mine øyne være den værste?! Det kommer helt an på hvordan syn en har det..
Det holder for meg å ha sett med egne øyne og tenkt med eget hode.

At en får god balanse av å ri barbak er det vel liten tvil om... Jeg kan fint både trave og galopprer i full fart med hesten min barbak jeg... Jeg klarer også fint å stå på et ben i dusjen å barbere leggene mine uten å holde meg i veggen... Dette har derimot veldig lite med sits å gjøre. For en får ikke god, riktig og balansert sits å ri masse barbak, til det er man altfor utrent i musklene. Lærer man seg derimot å bli en balansert, rytmisk og korrekt bæret rytter før man setter seg opp barbak så har man mye større evne til å lære seg å ri dynamisk, uforstyrrende og balansert uten sal senere...

Et snøfnugg er noe av det skrøpeligste som finnes i verden...men se hva de får til når de holder sammen. Gå til toppen av siden
Side: av 4 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.2 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.