hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Barbakriding
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 Barbakriding
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 4

LuckyLaser

» VIP

Norway

Skrevet - 26/06/2006 :  19:30:02  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLuckyLaser  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLuckyLaser  Svar med kopi av melding
Heisann alle hestefrelste

Jeg og en vennine lurer litt på hva dere synes generelt om det å ri uten sal, altså barbak? Vi rir barbak selv i ny og ne og synes det er veldig koselig! Rir vi på tur barbak er det selvfølgelig med hodelag og en godkjent hjelm da
Rir dere barbak? Synes dere det er ok el. forsvarlig?

Mvh, oss

A-L

carambee

Skrevet - 26/06/2006 :  19:42:06  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidecarambee  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressecarambee  Svar med kopi av melding
Finnes flere debatter ang emnet.
Barbakridning er kjempekoselig. Og for de med god balanse tror jeg ikke det er så uforsvarlig som noen skal ha det til.
Når det gjelder hestens helse er jeg noe mer skeptisk. Så lenge hesten bærer seg rett og er avslappa i kroppen er det nok ok. Men om hesten går med "hengekøyerygg" og blir ridd barbak hver dag, så er det ikke så bra for hesteryggen.

Intet å kunne er ingen skam, men intet å ville lære er det. Gå til toppen av siden

chk

» VIP

Norway

Skrevet - 26/06/2006 :  19:57:15  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidechk  Svar med kopi av melding
Barbakridning i ny og ne er gøy og koselig! :) Jeg rir hesten "min" barbak opp fra beite av og til, men sjeldent ut på lengre turer. Da synes jeg det går best med sal rett og slett :) Barbakridning er jo nyttig trening for å forbedre balansen, og for å komme litt nærmere hesten.

Jeg synes derimot man ikke bør ri barbak dersom man er uerfaren, og dermed sitter og humper som en potetsekk på hesten. Har sett flere slike tilfeller på rideskoler, der ikke så altfor erfarne ryttere får ri barbak på timene. Og det å ri OFTE barbak, synes jeg ikke noe om, rett og slett fordi det sliter på hestens rygg når all vekt havner på ett punkt.

Men en liten tur barbak av og til, har jeg ingenting i mot :) Koselig å føle seg litt nærmere hesten! :)
Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 26/06/2006 :  20:50:18  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Enig med de over. Også spørs det litt på hvordan hestens rygg er bygget opp. Noen hester er godt muskelsatt (og "fettsatt" :D) på begge sider av ryggraden og har en god og brei rygg som fordeler vektennokså jevnt. Noen hester, ofte full og varmblodshest har ryggrad som står mer "opp" av ryggen, og da blir jo belastingen nesten bare på ryggraden, som så klart ikke er særlig bra.
Gå til toppen av siden

Shadowfax

Skrevet - 26/06/2006 :  20:57:08  Vis profil  Svar med kopi av melding
Pleide å ri barbak litt før, på min gamle hest.. De jeg har nå ville jeg ikke gjort det på mot betaling en gang.. Begge er temmelig overfølsomme.. brukte ca 6 mnd på å kunne legge inntil sjeknelen og bevege hånda ca 5 cm til siden uten at dyret begynte å fly.. Så barbak? neeeeitakk... men koselig er det! morsom avveksling!

Gå til toppen av siden

LuckyLaser

» VIP

Norway

Skrevet - 26/06/2006 :  21:35:57  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLuckyLaser  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLuckyLaser  Svar med kopi av melding
Heisann!
Takk til alle dere som har svart og delt deres mening Vi var bare ute etter og vite hva folk synes om det å ta seg en liten skritte tur barbak, og det har vist seg og være bred enighet om at dette er veldig koselig i ny og ne Vi rir også hestenen våre til og fra beite barbak, men stort sett ikke mer

Hyggelige hestefolk! Lykke til videre med barbak ridingen da

PS: Vi fant ingen andre emner som inbefattet barbakriding

A-L Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 26/06/2006 :  21:57:22  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Noen få jeg fant i farten :)

http://mix.hestemarked.no/topic.asp?TOPIC_ID=12582&SearchTerms=barbak

http://mix.hestemarked.no/topic.asp?TOPIC_ID=152&SearchTerms=barbak

www.hestene.no Gå til toppen av siden

LuckyLaser

» VIP

Norway

Skrevet - 26/06/2006 :  23:20:05  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLuckyLaser  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLuckyLaser  Svar med kopi av melding
Hei!

Greit,sorry. Kanskje vi ikkje har leite godt nok. Men no må vi ikkje komme over på eit annet emne her

A-L Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 27/06/2006 :  00:39:30  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja, det er selvfølgelig forskjell på en sagkrakk og en sofa - når det gjelder hester å klare å sitte på uten sal.

Noen hester er så skarpe i manken at de ikke kan ris uten sal - ihvertfall ikke mannfolk....

Men jeg et lite tips til dere som liker å ta en tur uten sal: Legg på hesten en halsring, som du kan holde i hvis det går litt fort. Da blir det ikke bare tøylene du har å "klamre" deg til, og det kan bli en ubehagelig opplevelser både for hesten og deg.

En halsring er noe så enkelt som en tynn lærreim (litt tynnere enn tøylene og regulerbar som et langt belte) som er så lang at det blir ca. 15 cm klaring over manken når du holder i den - dvs. omtrent i den høyden tøylene skal være.

Dette er noe som brukes i terapiridning, når rytterne ikke er øvete nok til å beherske tøyler - av hensyn til hesten - men som likevel gir rytteren øvelse i å holde tøyletak.

Noen av dere har sikkert en man å græbbe tak i hvis det går litt over stokk og stein, men fjordinger og hester med kortklippet man har ikke en sånn "nødløsning". Har riktignok hørt om at fjordingfolk ikke klipper hele mana, men lar den nederste "tufsen" sitte igjen - som nettopp "håndtak".

Men da er det vel bedre å ha en lær-reim å holde seg i, enn å lugge tak i mana hvis den allerede er i farta (eller urolig).

Så til alle som rir mer eller mindre uten sal: Skaff dere en halsring!
(Skulle gjerne ha vist dere et bilde av min hest, med sin halsring på.)

Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 27/06/2006 :  00:46:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har noen link til et sted der det står at man ikke bør ri uten sal for mye osv.? Vil ha det ned skrevet, helst av veterinær eller noe sånt.
Ellers blir det litt sånn "jeg hørte det fra hun som hørte det gjennom han som igjen hørte det fra de der du veit bort-på-der.".

Gå til toppen av siden

chk

» VIP

Norway

Skrevet - 27/06/2006 :  01:10:29  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidechk  Svar med kopi av melding
Det er jo noe man kan tenke seg til selv; når man sitter på en bar hesterygg så vil jo ikke vekten fordele seg jevnt over hele ryggen, slik som med en sal. Men jeg kan godt prøve å finne en link. Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 27/06/2006 :  01:26:11  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Det er jo noe man kan tenke seg til selv; når man sitter på en bar hesterygg så vil jo ikke vekten fordele seg jevnt over hele ryggen, slik som med en sal. Men jeg kan godt prøve å finne en link.

Opprinnelig postet av chk

Ja, skjønner. Men kunne tenkt meg det nermere forklart.

Gå til toppen av siden

Ragnhild E

» VIP

Norway

Skrevet - 27/06/2006 :  01:37:19  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRagnhild E  Svar med kopi av melding
En halsring kan man jo enkelt lage ved å ta en stigbøylereim rundt halsen på hesten. Bedre enn ingenting :) Gå til toppen av siden

LenaogHellegutt

» VIP

Skrevet - 27/06/2006 :  10:46:14  Vis profil  Svar med kopi av melding
Bra folkens at dere tenker på hesten vist noe skulle skje (alle kommer jo i ubalanse en gang) og foreslår halsring :) Jeg skjønner godt hva dere mener med at hesten med''skarp'' rygg er vanskeligere å sitte balansert og gjevnt på.. Min x-varmblodstraver har en ok, men litt skarp rygg, og jeg rir derfor ikke så veldig mye barbak! Delvis forfdi det er ukomfortabelt for meg i lengden, men mye pga at jeg får for meg at han faktisk har det like ubehagelig :S
Kjekt å ha et slikt diskusjonsforum :)

Mvh, Anne-Lise
Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 27/06/2006 :  16:41:11  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Som chk sier, det er jo logisk. Langvarig press på hesten ryggrad for negative følget for skjelletet. Det er derfor man har sal. Å si barbak av og til er det ingenting galt med, men man bør ha en sal man rir med til vanlig.

:P Eva kjeda seg

Gå til toppen av siden

Eikdokka

Norway

Skrevet - 27/06/2006 :  17:34:45  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEikdokka  Svar med kopi av melding
Nydelig forklaring Eva
Therese
Gå til toppen av siden
Side: av 4 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.41 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.