hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Norge mot krysninger?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hesteraser
 Norge mot krysninger?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Stall-Vinga

» VIP

Skrevet - 26/10/2003 :  21:36:28  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hva er egentlig hestesport? jo, det er en hobby for de alle fleste av oss, mens kun få livnærer deg av det.

Derfor stiller jeg spørsmål ved en av lovene som sier at man risikerer bot eller fengselstraff om man krysser raser. Greit nok at seriøse avlere bør holde seg til rasen sin, men hest er likevell en hobby og om man bedekker hoppa si med en hingst av en annen rase, syns jeg ikke dette har noe med en krimminel handling å gjøre, men retten til å gjøre det man ønsker med sin egen eiendom.

Ønsker ikke at denne debatten skal bli en diskusjon om hvor vidt det er viktig å bevare rasene eller ikke, men om det faktum at det fins lover og regler som forteller oss om hvordan vi skal drive hobbyen vår.

Hvert år blir det født flere hundre krysninger i Norge, Hva med menneskene bak disse krysningene? Skal man fengsle dem som kriminelle?

Mange arbeidsgivere ønsker at arbeidsøker skal ha et blankt rulleblad, litt tåplig om man ikke får jobben grunnet fengselsopphold etter å ha krysset et par hester.

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 26/10/2003 :  22:07:18  Vis profil  Svar med kopi av melding
jeg synes at krysninger er bare greit. en venn av meg skal kjøpe hest, og han kom over en blanding mellom svensk halvblods og orlo traver. skikkelig lekker hest, og perfekt til hans bruk. det ble ikke til at han kjøpte den, men det var av andre grunner... og er det ikke slik at krysninger blant ponnier blir kalt sportsponnier? hvorfor kan det ikke være slik hos hester også? og en hest på stallen jeg red på før var krysning mellom fjording, araber og mongolsk hest (kommer ikke på hva de egentlig heter, og jeg hadde ikke klart å skrive det likevel). frekk liten skapning, men gud så god han var å ri! hoppet som en drøm, og var skikkelig myk og god i bevegelsene... en annen hest der var krysning mellom døl og araber, skikkelig fin nybegynner hest. litt skvetten av seg, men gjorde alt du bad han om, og var veldig fornuftig av seg. og begge de to så ut som varmblodshester (som ikke akkurat er kjent for å være de kaldeste hestene)... fjording- og dølblodet var med på å gjøre de kalde i hodet, og araberblodet hjalp til med bevegelsene og gjorde de litt lettere bygd...

det jeg vil fram til er at noen lover kunne vi vel vært foruten... en i klassen min vil bedekke hoppen sin, og for henne spiller det ingen rolle hvilken rase hingsten er (hoppen er en traver). hun vil bare at avkommet skal være en hest som kan appelere til de fleste, og at de ikke nødvenigvis stopper ved navnet "traver"... skal hun arresteres for det? og hva med de som vil så gjærne ha en hest, kun som turhest, men ikke vil ha det stresset med å omskolere en billig traver? de må punge ut med flere tusen for å få en brukbar hest, penger som de ikke har. hestehold er dyrt nok som det er... for de så kan disse krysningene, som ikke passer inn, være gull værdt...

en hest er da fremdeles en hest, uansett rase og stamme, er den ikke det da?

mvh lille meg

***hest er livet, ikke kast det bort***
Gå til toppen av siden

Kajsa

» VIP

Skrevet - 26/10/2003 :  22:38:51  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKajsa  Svar med kopi av melding
Kjære Bruna33 - om det er hobbyen din å avle hester så må du faktisk holde deg til regelverket. Jeg regner med at hobbyen din er riding og hestesport, og ikke avl. Dermed blir påstanden din litt feil når du sier:

Kopi av melding:
Ønsker ikke at denne debatten skal bli en diskusjon om hvor vidt det er viktig å bevare rasene eller ikke, men om det faktum at det fins lover og regler som forteller oss om hvordan vi skal drive hobbyen vår.

De aller fleste som avler i Norge avler på hobby nivå. Det er faktisk svært få store serøse oppdrettere innfor noen av rasene. Dermed blir det til at det sitter mange på sine små gårder og avler frem en hest eller to i løpet av året.

Det blir avlet ALT for lite hest her i Norge fra før av. Bare for fjordhest så sliter vi stort med å holde bestanden oppe. Dersom det forsetter i samme "tempo", dvs. svært få hopper til bedekking årlig, så må vi faktisk importere hester fra utlandet for å ha nok avslmateriale her hjemme. Og dette er fjordhest - NASJONALHESTEN vår! Dølehesten er en rase som sliter enda mer, der finnes det nemlig ikke rasetypiske hester å importere dersom krisen skulle bli total.

Jeg er kjempeglad for at dette regelverket finnes. Og jeg er glad for at man kan få "smekk på fingern" dersom man er riktig uheldig. Det blir det samme som å klage fordi du ikke har lov å kjøre i 100 i 80 sonen uansett hvor lyst du har og hvor mye bilen er din egen eiendom. Du må da gjerne gjøre det, men du får en reprimande dersom noen oppdager det.

Lover er laget for en grunn - og det er opp til oss å velge om vi vil følge dem!
Gå til toppen av siden

Stall-Vinga

» VIP

Skrevet - 26/10/2003 :  23:05:56  Vis profil  Svar med kopi av melding
Fartsgrenser er der for en grunn: kjører man over dette setter man sitt liv og andre sitt i fare. Man kan ikke sammeligne lover for en hobby og samfunnets daglige problemer.

Og jeg tror ingen bare setter i gang å avle blandinger sånn uten videre heller, seriøse stutterier sørger for å holde rasene rene, mens de bare ønsker seg et føll bør få gjøre det de vil. Tror Norge har for lite og bruke pengene til om det lager slike regler.

Satt på spissen ville det være som om jeg risikerte fengselstraff om jeg fikk et barn med en fra Afrika.
Gå til toppen av siden

Stall-Vinga

» VIP

Skrevet - 27/10/2003 :  10:35:31  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg vil legge til at jeg så hvit har startet med å avle hest, planen er islandshest og etter hvert lipizzaner. Jeg har ingen planer om å drive med krysnings avl. Men når man avler og SELGER hester er dette mer en arbeidsform enn en hobby, og at man da bør holde seg til reglene.

Det burde likevell ikke være noen som hindrer dem som ønsker seg en hest til egent bruk å gjøre som de vil.
Gå til toppen av siden

Golden Jaffa Omega

Norway

Skrevet - 27/10/2003 :  17:37:08  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGolden Jaffa Omega  Svar med kopi av melding
dette skal jeg si kort enig med bruna33 Gå til toppen av siden

Cecilie M
» VIP

Skrevet - 27/10/2003 :  20:55:39  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCecilie M  Svar med kopi av melding
Jeg synes hendige uhell er greit, men å bevisst krysse raser neitakk! Har sett nok blanding mellom f.eks dølehest og kaldblodstraver og resultatet: Mange av de har store eksteriørfeil og tåler ikke normal bruk. Synes dere virkelig at vi kan krysse rase og ha en stor risiko for leddproblemer osv? Jo, det finnes faktisk en del velykkede blandinger. Dessuten så bør vi vel prøve å beholde de rasene vi har? Mange raser som sliter med nok avslmateriell om vi ikke skal bruke de på kryssningsavl!

Dølehestfan med to svarte dølahester
Gå til toppen av siden

Asbjørg

» VIP

Norway

Skrevet - 28/10/2003 :  01:44:58  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAsbjørg  Svar med kopi av melding
I teorien skal vel krysninger bli friskere hester enn renrasede med snevert avlsmateriale, siden man ved en krysning eliminerer faren for innavl. Mennesker har i flere hundre år jobbet med målbevisst avl for å få fram forskjellige raser som egner seg til ulike formål. Ser ingen hensikt i at vi skal blande rasene i hytt og pine og ødelegge mye av avlsarbeidet som er blitt gjort. Det finnes så mange hesteraser å velge mellom at man kan finne en renraset hest til de fleste formål. Hvis jeg skulle kjøpt meg en ny hest og ikke skulle brukt den i avl, ville jeg ikke sett på det som noe minus om den hadde vært en krysning. Men jeg synst det er viktig å beholde de ulike rasene, og det lar seg vanskelig forene med at alle skulle drevet med krysningsavl rundt omkring på gårdene.

Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 29/10/2003 :  05:42:17  Vis profil  Svar med kopi av melding
Heisan!

Jeg synes ikke man skal "tukle" for mye og krysse raser som ikke er skikkelig kall det"utprøvd" fra før,og danne en "bunch" med div."ymse,såkallte seriøse-raseforeninger".Pga.at vi tukler for mye, blir kvaliteten og holdbarheten ofte dårlig i forhold til utspringet.(Ta feks.Mini-Shetland)

Nei,vi bør nok heller lære av andres feil/erfaringer,og avle/kjøpe "reine" varer som er kvalitetsmessige bra, og holdbare med tanke på fremtidige avkom.Det er jo de hestene som er vår fremtid.
Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 29/10/2003 :  10:11:07  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Ville bare legge til at vi må forholde oss til dyrevernloven og (hjerneteppe, husker ikke hva den heter, men iallfall lover du følger når du ferdes i utmark osv.). Dette er også lover som dikterer vår bruk av hesten, og hvordan vi må forholde oss når vi driver med hobbyen vår.

For meg er det ikke så mye forksjell på disse lovene og det at man ikke får krysse raser. Alle er laget til det beste for alle.
Selvom man kanskje ikke ser det sånn alltid!!

Guro

Gå til toppen av siden

Stall-Vinga

» VIP

Skrevet - 29/10/2003 :  14:03:48  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg er enig mye her, men angående de lovene om ferdsel i utmark er ikke helt det samme. Her er det to parter inn i bildet, grunneier og eventuell bruker.

De som satser seriøst på avl bør holde seg til reglene, det jeg mener er at de som har en hobbyhest bør få gjøre som de vil, det er jo ikke en særlig alvorlig sak.

Personlig har jeg bare positive erfaringer med krysninger, de har arvet det beste fra begge sider.

I og med at krysninger ikke får papirer burde være straff nok i seg selv, da de er utestengt fra større stevner. Noen større sak burde man ikke gjøre av en bargatell som dette.

Tror ikke at de krysningene som blir født hvert år utgjør noen trussel for de rene rasene, det vil altid være tilhengere av de diverse rasene som vil bevare dem.
Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 29/10/2003 :  14:17:37  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
bruna33 skrev:
I og med at krysninger ikke får papirer burde være straff nok i seg selv, da de er utestengt fra større stevner. Noen større sak burde man ikke gjøre av en bargatell som dette.

Dette er helt off-topic i forhold til debatten, men jeg måtte bare skyndte meg og spørre likevel, siden jeg opplever det som halvveis umulig å finne ut av på egenhånd:

Hva kreves forå få registrert en hest hos NRYF slik at den kan få lisens og starte distrikts- og nasjonale- stevner??

Ellers kan jeg vel si meg enig i at sanksjonene er forholdsvis betydelige, men for enkelhetens skyld så er det vel greit om de gjelder for alle?? (om enn strafferammen kunne blitt endret, men det er vel en annen debatt??) Hvis ikke ville man også måtte hatt et helt regelverk om hvem er "seriøs" og hvem er "hobby" oppdretter, har det med antall føll du har framskaffet, antall føll hoppa har hatt? osv.osv...ikke verdens beste løsning det heller kanskje??

Guro

Gå til toppen av siden

Real Storm

» VIP

Norway

Skrevet - 29/10/2003 :  14:18:49  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
Syns også den loven er litt sånn på kanten. Mange ulovlige krysninger er supre ridehester, jeg skulle gjerne ha bedekt fjordhoppen min med feks en kaldblodstraver! Akkurat der er jeg så enig med Bruna33 som jeg kan bli. Jeg har allerede avlet frem en renraset hest, og hjulpet fjordhestbestanden, så hvorfor kan jeg ikke lage min egen mixede hobbyhest da? Hva er alle disse flotte halvblodsene da??? Jo, det er krysninger, alt som heter sportsponni er krysninger.

Miriam og Storm ROCKER!
Gå til toppen av siden

Stall-Vinga

» VIP

Skrevet - 29/10/2003 :  14:42:46  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei Guro

Jeg er enig i at det er litt vansklig å skille mellom serøse avlere og hobby avlere. En ting er at de som avler mer eller mindre seriøst betaler moms på salgene sine, en annen ting er at har du en kåret avlshingst syns jeg at du kommer inn under seriøs oppdretter.

Men grunnen til jeg startet denne debatten var at jeg syns lover som inneholder muligheten for fengsel kun burde være for krimminelle handlinger, ikke for en uskyldig hobby.

Gå til toppen av siden

Cecilie M
» VIP

Skrevet - 29/10/2003 :  22:19:23  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCecilie M  Svar med kopi av melding
Det er jo litt forskjell på å krysse fjording og halvblods( bare et eksempel) og to halvblodser. Halvblods hestene er jo VELDIG like i eksteriør, det er ikke fjording og halvblods. Det er der problemet kommer inn, det er utrolig mange av disse kryssningene som får bein og ryggproblemer pga dårlig eksteriør. Vil DU virkelig ta sjansen på å avle fram en hest som etter 15 år har så dårlige bein og/eller rygg at den må slaktes for å ikke lide mere? Det er mange av de krysningene vi knapt ser fordi de har så dårlig beinbygning at de slaktes etter få års bruk! Det er helt klart mindre av dette innenfor raseavl! Det er klart krysninger kan bli bra, men krysning er en krysning. Hvorfor avle fram en krysning selv, når du kan kjøpe en rasehest som du kan selge videre( hvis du må) uten å selge en ulovlig framavlet hest? Nei, det finnes mange fine raser, de fleste kan utmerket finne sin hobby eller konkurransehest blandt de. Spar ikke penger på å avle fram en blanding! Det er jo ikke lovlig heller!

Dølehestfan med to svarte dølahester
Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 30/10/2003 :  01:01:14  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei igjen!

Stormy...

Tror du har misforstått litt hvis du tror at Halvblodshester er krysninger i slik sammenheng som vi diskuterer her.Fra maaaange år tilbake har Halvblods,altså;Varmblods-ridehest,vært avlet under skjerpede omstendigheter og det er målbevisste linjer som er brukt!

Kan blt.fortelle deg at i Sverige godtar de ikke at en Halvblods er flekkete for eksempel,selv om det er Halvblods i hele stammen.Skal du få den kåret og godkjent som feks.avlshingst,er det masse søknader og papirstyr,og den må brennmerkes som Tysk Varmblods først,ellers får du bare "gråe" papirer...

Det tålereres heller ikke noe innslag av Ponni bak i stammen,så dette er ikke riktig å bruke som sammenligning synes jeg.

Ang.Sports-ponnier,er det nok noe "friere tøyler",men her også er det fra mange år tilbake,målrettet og Fullblodsinnslag er "basisen".Disse ponniene er edle og i Irland,(som disse ponniene først kom fra) er avlen meget
målrettet og etablert gjenom mange år.Tenk på alle "Kings"-ponniene opp gjenom tidene...

Dette vil da si at en Sporsponni,faktisk ikke er en "bak-gårdsmix,og det samme gjelder for Varmblods-ridehest.Poenget er at det eneste som kan være noe forskjellig fra feks.Varmblods-rideh. til en annen av samme rase,er hvor mye Fullblods som det er blandet inn,vi snakker overhodet ikke om kryssninger av div.andre raser.
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.36 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.