hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Bare en liten tankevekker....
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hesteraser
 Bare en liten tankevekker....
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Heste-jenta

Skrevet - 25/10/2003 :  21:08:39  Vis profil  Svar med kopi av melding
Araberhest = ørkenhest...ok
Mange tror at araberen nærmest fryser i hjel her i Norge, som det er så kaldt..."De er jo egentlig ørkenhester og vant til 40 grader" Men i ørkenen er det jo ofte i minus om natten...
Pingle hester? nei!

Redigert av heste-jenta den 25/10/2003 21:09:11

xxxx

Skrevet - 27/10/2003 :  07:45:52  Vis profil  Svar med kopi av melding
Heisan!

Som skrevet tidligere gang etter gang,tåler en hest KULDE, bedre enn FUKTIG vær.Selvfølgelig er det ofte minusgrader i en ørken om natten,men ikke kom her å si at det er slike temperaturer som vi har her i Norden vinterstid..Jeg har aldri opplevd minus 15-30 grader i et ørkenlandskap før! Her er det snakk om mye uvitenhet forstår jeg..

Jeg tror ikke Arabere er pingle-hester,men de er ikke noen Kaldblodshester heller,så et dekken når gradestokken kryper ned mot minus 10 grader er da vel ikke så veldig mye "forlangt"......?
Gå til toppen av siden

Heste-jenta

Skrevet - 27/10/2003 :  20:20:14  Vis profil  Svar med kopi av melding
Tror nok du missforsto meg litt her ja!!!
Sier ikke at de tåler all verden av miusgrader, men i ørknen er det faktisk ofte minus om nettene...Det var bare en liten tankevekker (spes til de som tror araberne fryser i hjel i 5 grader..)
Og unskyld meg, når du sier "her er det snakk om mye uvitenhet", hva mener du egentlig da???
Gå til toppen av siden

Cecilie M
» VIP

Skrevet - 27/10/2003 :  20:48:24  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCecilie M  Svar med kopi av melding
Det er sant, i ørkenen kan temperaturen svinge fra 40 pluss på dagtid til -10 om natta! Så araberen kan nok utmerket tåle temperatursvingninger, men som alle andre hester, fuktig og kaldt miljø er det verste! Noe mer kan ikke jeg uttale meg om. Har sett arabere i -20 uten dekken som storkoser seg og går i full trening!

Dølehestfan med to svarte dølahester
Gå til toppen av siden

Asbjørg

» VIP

Norway

Skrevet - 28/10/2003 :  05:39:51  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAsbjørg  Svar med kopi av melding
Så lenge det ikke blåser sterk vind i tillegg tror jeg de aller fleste hester med naturlig pels er gode og varme selv om gradestokken tilsier at de burde fryse forlengst. Har ikke allverden med araber-erfaring, men de jeg har hatt noe med å gjøre har da tålt utmerket å vært ute uten dekken i 15-20 minusgrader! De få gangene jeg har sett en hest fryse er når det er nedbør og sterk, kald vind i tillegg. Tror ikke rase har alt å si for hvor hardfør hesten er. En islandshest oppvokst med dekken og varm stall tåler mye mindre enn en gjennomsnittlig araber. Det største problemet med å ha varmblodige hester ute i kulda uten dekken er nok at enkelte nærmest beskylder eieren for dyremishandling...

Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 28/10/2003 :  23:37:55  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei igjen!

Heste-jenta...

Jeg mente det jeg skrev slik ,at det er uvitenhet ang.at man ikke kan sammenligne en ørken med vinteren i Norge.....Å da mene at om en araber tåler noen få minusgrader i en ørken,så tåler den også vinter-klima vi har her i Norge,er ikke vits i å diskutere engang.

Du nevnte ikke hvor mange grader,og det kan jo variere voldsomt i dette landet,derfor svarte jeg GENERELLT.Ellers ref.jeg til mitt første innlegg igjen,da dette er tåpelig å diskutere så lenge araberhestene våre ikke er noen "ørken-hester",da "nå-tidens" hester, er avlet frem fra alle andre steder enn i ørkenen...Og de er i Norge.

Konklusjonen er vel å bruke sunn fornuft,når alt kommer til alt.
Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 28/10/2003 :  23:43:59  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Jeg kan fint lite om arabere..bare så vi har avklart det med en gang

Men slik jeg tenker så vil en araber kanskje enda lettere enn en varmblods/kaldblods/halvblods etc kunne tilpasse seg feks utegang, fordi den takler store svingninger i temperatur greit.

Jeg aner ikke om den tåler klimaet her noe særlig, så der hører jeg bare på Chess og antar at å bruke hodet er den greiste løsningen

Guro

Gå til toppen av siden

sPikE

» VIP

Norway

Skrevet - 30/10/2003 :  17:51:04  Vis profil  Svar med kopi av melding
Heisann! Enig med Chess og Guro, bruk hodet =)

-sPikE-
Gå til toppen av siden

Heste-jenta

Skrevet - 30/10/2003 :  21:39:40  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det var lissom bare en liten "tankevekker" da...-Hvilke temperaturforskjeller de faktisk tåler!!!
Men som dere sier, man må bruke sunn fornuft og lære seg å kjenne sin hest!
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.39 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.