hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - er den rasen som bestemmer?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hesteraser
 er den rasen som bestemmer?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 05/09/2003 :  16:10:48  Vis profil  Svar med kopi av melding
hørte en kommentar en dag, og det fikk meg til å lure... en venninne av meg sa at den hesten kan umulig ha hoppet 70 cm for det er ardenner, men er hvorfor er det så mange som mener det? hesten er jo nesten 1.70 i mkh, og jeg vet om mange like tunge hester som har hoppet høyere enn det. har sett tung døler (og de var tunge) som har hoppet 1.20 bane, og like mange pinglete (no offence) varmblodser som ikke klarer å karre seg over 60cm. har også hørt mange ganger at den og den hesten kan ikke bli en flink spranghest, for den har vært en traver... vet om flere travere som er blitt kjempflinke sprang hester. og hvorfor må alle ha pngle hester for å starte dressur? vet om en fjording som går mA i dressur, og det finnes sikkert flere... og døla hester har skikkelig potensiale (ivertfall de jeg kjenner) i dressur, for de beveger seg på en veldig glidende måte...

så hva er deres mening om dette? er det virkelig rasen som bestemmer at den og den hesten kan/kan ikke bli en sprang/dressur hest???

mvh lille meg

***hest er livet, ikke kast det bort***

Kajsa

» VIP

Skrevet - 05/09/2003 :  18:42:17  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKajsa  Svar med kopi av melding
Herlig! Blir så glad når folk stiller spørsmålstegn om det er rasen som setter standar for hva hesten kan prestere. Jeg synes at en hest er en hest - og dersom man lar alle starte på likt når det gjelder oppvekst, innriding, trening og treningsmengde så tror jeg at de vil utvikle seg ganske likt - til et visst punkt.

Tross alt har mennesker avlet og avlet i hundrevis av år for å få fram særegne bruksegenskaper for de forskjellig hesterasene. En varmblods ridehest er avlet for nettopp dét - riding. Akkurat som en varmblodstraver er avlet for trav. Men om man ikke lar hesten gjøre det den er avlet for, og gir den helt nye oppgaver så kan den nok klare dette til en viss grad Men ridehesten kan aldri bli en super traver, akkurat som traveren ikke kan bli en knall spranghest. Men traveren kan nok lære seg å hoppe høyt og bra, men jeg tviler på at vi noensinne får se en traver som hevder seg i 1.40 og høyere. Men; dette er ikke det nivået den gjennomsnittlige rytter rir på - så at en f.eks traver kan hevde seg både på kubb og distriktsnivå tviler jeg ikke det spor på. Dette har vel de fleste sett med egne øyne også.

Og klart kan en ardenner hoppe 70 cm. De hopper jo naturlig over bekker og kratt når de er "fri". Det er fremdeles en hest selv om den er avlet fram til å bli en stor og tung trekkhest som ikke har de fiiine lette bevegelsene til en "brun" dressurhest f.eks.

Men så kan ikke alle være flink til alt heller. Spranghesten er sjeldent en super kjørehest i konkuransesammenheng - akkurat som den topptrente traveren sjeldent er en glimrende dressurhest samtidig som den vinner "alt" den starter på travbanen.

Hvem er fjordingen som går MA forresten? Olympic Guusje?
Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 05/09/2003 :  20:51:06  Vis profil  Svar med kopi av melding
vet ikke hva den heter, tror ikke den har startet mA. men den kan programmet, har blitt ridd igjennom det, og det gikk kjempefint har jeg hørt. er enig i at en traver ikke kan bli en topp spranghest o.s.v., men det er det ikke mange som krever heller... kjenner mange travere som går og vinner meter, 1.10... det er mer enn godt nok for eierne

fint at noen deler mitt syn på saken

mvh lille meg

Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 05/09/2003 :  22:06:23  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Hesteraser er stortsett avlet for et formål. De egner seg dermed best til dette formålet.
Men det betyr jo ikke at det finnes "annerledes" eksemplarer, altså en traver som hopper 140 cm, en ridehest som tilfeldigvis løper ganske fort (da gjerne i galopp og ikke trav). Men dette er jo generellt unntaket framfor regelen.

Men, når det er sagt. Jeg har hørt om (og sett) mange både kaldblods og varmblodstravere, og gjerne også fjordinger som hopper både høyt og villig:-) Jeg må nok innrømme at jeg har sett mindre av dem som går veldig bra i dressur (Utenom Kark jr. da:) og en god del fjordinger ved nærmere ettertanke..)
Likevel, det er som du sier kristy; flesteparten av norges ridende befolkning har ikke bruk for en hest som hopper 1,40 eller går MA i dressur.

Samtidig har dette noe med veien til målet å gjøre. Jeg vet at den dagen det står en hest på stallen som er min, så er det ingen veldig dyr hest, for det har jeg ikke råd til. Men samtidig, jeg vet ikke om jeg er villig til å ofre all den tiden det tar å få en traver/galopp hest til å bli en forholdsvis ok hest. Slik sett skjønner jeg mennesker som ikke vil ha en slik hest.
Det jeg ikke skjønner er mennesker som påstår at det ikke går ann å få en tung hest til å yte noe i sprang eller dressur.
Man kan jo bare se på Simen som kom på 3 plass i årets NM-feltritt.
Har selv sett hesten, og denne dølen er rett og slett lekker:) (og det er litt kult når han kommer dundrende gjennom terrenget, framfor alle de lette, hissige full- og halvblodshestene:))
Eller som nevnt tidligere Kark jr. som lenge var i Norgestoppen i dressur på juniornivå!!

Det blir for dumt å være så innmari fordomsfull som noen er. Det går an å sette seg litt mer inn i saker og ting før man dømmer noen!!

Guro (som innimellom selv sikkert forhåndsdømmer både hester og mennesker, men prøver etter beste evne å ikke gjøre det!)

Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 08/09/2003 :  02:02:26  Vis profil  Svar med kopi av melding
Heisan!

Alle hester som i utgangspunktet er friske bør "karre" seg over 1 m. høye hindere uavhengig av rase.Snakker vi om et høyere nivå innen bestemte grener spiller selvsgt rase en rolle om du vil til topps, det er udiskutabelt i mine øyne..pga fysikken hos den enkelte rase og hva de er avlet frem mot, begrenser det seg hva du kan forlange av en hest som ikke er avlet til det formål du vil der og da..Skal du ri for moro skyld på stevner uten spesifikke mål kan du vel nær sagt ha hvilken som helst rase så lenge du syns det er greit og være med for gøy og ikke bryr deg om du ikke får toppplasseringer.Dette handler vel mer om og slå seg til ro og godta at man har den hesten man har og den fungerer til sitt bruk og så respektere at andre kanskje har helt andre mål og meninger,slik vil det alltid være..
Gå til toppen av siden

Prospect
» VIP

Norway

Skrevet - 08/09/2003 :  20:48:34  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideProspect  Svar med kopi av melding
Til kristy !

Du spør hvorfor alle må ha pingle hester for å gå bra dressur, syns du ikke trenger å kalle de pingle hester forde liksom, men skjønner hva du vil framtil.
men uansett, alle hester er i forskjellige indevider og selvsagt kan en fjording og andre tunge raser gå bra dressur, men også som profosjonelle dressur ryttere sier, er at de kan ikke strekke seg så langt innen for dressuren slik som du kaller det '' pingle hester'' vil nok heller kalle det varmblods hesta eller noe i den dur, men den slags heste rase har en helt annen kapasitet en en fjording, og fjordingen har også en helt annen kapasitet en, en varmblods har, som sagt alle går under forskjellige indiveder.
Du kan ikke forvente at en fjording tar piruett, changement ee hehe jeg vet faktisk om en fjording som har tatt changement, men det er FÅ av de altså, hehe og at de går Piaff, man skal ikke forvenet av de rasene skal ta sånne øvelser, men at en varmblods skal ta de øvelsene, ja det kan man forvente selvom det er mange av også varmblods rasene som heller aldri vil klare å utføre de øvelsene.

og det blir osso nevnt eks travere som kan bli gode spranghester, ja de kan faktisk det, for man sier at de har en teknikk som de lærer seg når de bli innkjørt som ikke andre hester lærer som gjør at de for en fin sprangteknikk, har hørt litt om det der, men man kan heller ikke forvenet at en eks traver vil gå på internasjonalt sprang nivå, og delta sammen med Geir Gulliksen.

Man for bare ta det som det er, alle raser er ikke like og alle er skapt med hver sine egenskaper og det burde vi være fornøyde med og bare tilføyle med oss at ikke alle raser kan gå på likt nivå! Men hva så, vil du ha en hest/ ponny som kan gå internasjonalt nivå i sprang/ dressur vel ikke dra og kjøp en fjording og vil du ha en kjøre/tur/kose/dressur/sprang/familie hest dra og kjøp en fjording, man kan jo også ta andre raser, men bare tok denne rasen siden den var nevnt jeg tar ikke den bare for å si noe imot den eller legge vekt på at den ikke er bar nok for det er feil, Fjording er en drit fin rase som man kan bruke til sinsykt mye, den er en ypperlig familie hest og dressur, sprang, kjøre hest og alt mulig, og Varmblodser kan også være en ypperlig familiehest, dressur, sprang og kjørehest de ligger bare stortsett på forskjellige nivåer det er alt :=)

Vi elsker disse dyrene (Hestene/ponny) så la oss ta vare på de som dem de er:=)

Klemz Prospect's Gold &

Pia
Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 09/09/2003 :  16:52:09  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
syns du ikke trenger å kalle de pingle hester forde liksom,

ok, sorry, fra nå av blir det varmblodser... men ikke misforstå meg når jeg sier pinglehester, jeg digger de jeg. yndlingshesten min er en halvblods, og hun er så "pingle" som det går an å bli! men, fra nå av: varmblods...

Kopi av melding:
alle hester er i forskjellige indevider og selvsagt kan en fjording og andre tunge raser gå bra dressur, men også som profosjonelle dressur ryttere sier, er at de kan ikke strekke seg så langt innen for dressuren slik som du kaller det '' pingle hester'' vil nok heller kalle det varmblods hesta eller noe i den dur, men den slags heste rase har en helt annen kapasitet en en fjording

Kopi av melding:
og det blir osso nevnt eks travere som kan bli gode spranghester, ja de kan faktisk det, for man sier at de har en teknikk som de lærer seg når de bli innkjørt som ikke andre hester lærer som gjør at de for en fin sprangteknikk, har hørt litt om det der, men man kan heller ikke forvenet at en eks traver vil gå på internasjonalt sprang nivå, og delta sammen med Geir Gulliksen.

jeg er helt enig, men, som sagt, de fleste hobbyryttere trenger ikke supre sprang- og dressurhester som går 1.40 og mB, mA... de er fornøyd om hesten går brukbart gjennom lett klassene og meter i sprang...

og for å se det på den andre siden, varmblodser kan bli topp i terrenget og til å kjøre med. de fleste i toppen i kjøring er jo nettopp varmblodser, har ikke sett en eneste kaldblods i de høyeste klassene, så... hester er individer som liker og blir flink i flere forskjellige ting, men det betyr ikke at de bli låst fast i det... det jeg vil fram til er at en kaldblods kan bli kjempeflink i sprang og dressur, mens en varmblods kan bli rene fjellklatreren...

mvh lille meg

Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 11/09/2003 :  14:57:47  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hallo..

Se nå REALISTISK på dette, det behøver ikke,og bør ikke være negativt..Om det føles slik må man kanskje gå inn i seg selv å spørre om man sitter med riktig hest til det man vil gjøre. om man føler for å forsvare hesten og dens kapasitet til stadighet er dt no feil spør du meg..Så lenge du trives med hesten ,dri...i hva andre synser og mener..
Gå til toppen av siden

BariolèMagique

» VIP

Norway

Skrevet - 12/09/2003 :  00:18:42  Vis profil  Svar med kopi av melding
at en ex traver ikke kan bli god i sprang er bare tull.
En stall vennine av meg kjøpte en hest, som heter Fighter,
fra travbanen for noen år siden. trente den opp, og det viste seg at den hadde en enorm kapasitet.
hesten ble solgt videre noen ganger, og havnet til slutt opp på det
Italienske landslaget i sprang.

Gå til toppen av siden

Trine+Fabella

» VIP

Norway

Skrevet - 14/09/2003 :  16:20:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ser mange forskjellige typer hest rundt om på stevner!!
Kaldblodser som går feilfritt 1.10 i trav (!), og vbl. travere som vinner mye pga. de krappe svingene, å farten!
Men for en rytter som vil nå langt i sprangen,så er det jo realistisk, og kjøpe en ridehest,som er avlet for sprang, enn en traver type el.,som er avla for trav!
En som vil ha en god traver,går liksom ikke å kjøper seg en ridehest,for å bruke i trav!
Men alle raser klarer som regel og gå L sprang/dressur med trening!
Men noen "ikke-ridehester", har jo evner utenom d vanlige,og kan klare M f.eks!

*** =) Trine =) ***
Gå til toppen av siden

Stall-Vinga

» VIP

Skrevet - 14/09/2003 :  21:19:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hele grunnen med forskjellige raser er jo at vi skal ha hester som passer til de forkjellige grenene. Hadde alle raser vert like gode i alt hadde det ikke funnet så mange raser.

Som Sweety_90 sier, man kjøper en ridehest vist man vil nå langt i sprang eller dressur, en traver til trav og en typisk kjørehest vist man vil ha en god kjørehest osv. MEN enkelte ganger dukker det opp hester som har talent i grener de egentlig ikke er avlet for.

Men en ting har alle raser felles, og det er at de er like gode på hobby og tur basis, her er det individet som teller, ikke rasen.

Er du misfornøyd med hesten din, så har du valgt feil og du fortjenner egentlig ikke hesten. Er du fornøyd, så vær stolt over hesten din uansett rase og ikke bry deg om hva andre skulle mene.
Gå til toppen av siden

AnneSpotGinaOgHuldra

» VIP

Norway

Skrevet - 15/09/2003 :  10:51:23  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnneSpotGinaOgHuldra  Svar med kopi av melding
hmm... at en fjording kan gå piaffe, changementer, piruett ++ er nå ikke mulig.. har sett det med mine egne øyner ;) har til og med ridd piaffe på en fjording! =)

ellers må jeg si meg enig med kajsa!

Gå til toppen av siden

chriaa

» VIP

Skrevet - 15/09/2003 :  12:26:35  Vis profil  Svar med kopi av melding
Prospect: Jeg har en fjording som går piruett lett som ingenting, likevell er hun ikke noen spesielt god dressurhest. Hun har vært, kunnet gå MB, men på et eller annet tidspunkt mellom da og til jeg fikk henne, har det hendt noe som får henne til å blokkere på f.eks. sjenkelvikninger. Det var en fjording som ble nr. 3 i NM i dressur for ponni også (et eller annet sted).

Ellers vil jeg også si, til alle, at det er sant at hester blir avlet til spesielle formål, men at dette ikke betyr at de ikke kan brukes til noe ant. Jeg vet om ardennere som har hoppet langt over 70 cm, husk at ardenneren egentlig er en ridehest. Den ble brukt i Frankrike som ridhest for soldatene (for veldig lenge siden, altså), når de hadde rustninger. Dere kan tenke dere at det trengtest sterke hester til å bære dem. Som krigshester er det klart at de måtte kunne hoppe også! Ellers vet jeg om Torier (Russisk trekkhest) på Rauland Ridesenter, som hopper 170 cm løshoppning, og ialle fall 130 cm baner. Disse hestene veide i hvertfall 800 kg. Hvis dere ikke tror meg, er det bare å kontakte Rauland Ridesenter, jeg red en av dem, Hector (han er den som hopper høyest) selv en gang. Og en annen ting, det er mange travtrenere/eiere/kusker som er sjeleglad at ridehester ikke har lov å stille travløp, for traverne hadde ikke hatt en sjans mot ridhestenes økede trav .... så det er mye som ikke er som man tror
Gå til toppen av siden

Stall-Vinga

» VIP

Skrevet - 15/09/2003 :  16:59:59  Vis profil  Svar med kopi av melding
Varmblodstraverens trav er på det raskeste opp i mot 60 kilometer i timen, det er raskere en de ALLER fleste halvblodshester han galloppere, og nesten like raskt som engelsk fullblods gallopperer. Derfor er det helt idiotisk å påstå at ride hestenes "raske" økende trav er raskere en fremavla eksperter som traverene.

Vi har selv hatt kappløp på trav banen her hos oss, mellom små travere ca 150 cm, og ridehester på ca 170, noen litt edlere typer og, og traverene vant med glans (i trav) selv om ridehestene gikk i strak gallopp. For de aller fleste raser er galopp den raskeste gangarten.

De som driver med trav vil jo bruke de raskeste hestene. Hadde ridehestenes trav vert raskere hadde man snart sluttet med traver rasene og gått over til ridehester i travsporten.

Regner med at det Chriaa skrev i slutten bare var for å provosere, vist ikke er det mye som ikke er slik hun tror.
Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 16/09/2003 :  00:30:38  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei igjen!

Noe av det mest id....jeg har hørt er vel dine siste linjer chriaa... Sorrry, men du er helt på jordet..En Halvblodshests økede trav har ikke noe med farten å gjøre hvis det er det du tror.Det betyr at hesten ris i et mer jordvinnende steg og bare øker steglengden og ikke farten!Så travkjørerne behøver ikke være bekymra for at en ridehest skal løpe ifra de..Slapp HELT av..
Gå til toppen av siden

vixi
» VIP

Norway

Skrevet - 16/09/2003 :  11:15:24  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidevixi  Svar med kopi av melding
Hm.. personlig skal jeg like å se den ridehesten som går 2100 meter med øket trav

Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 1.31 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.