hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - utegang
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hesteraser
 utegang
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Greta

Skrevet - 28/08/2003 :  22:21:17  Vis profil  Svar med kopi av melding
er det ikke mye bedre for disse raggete ponniene og kunne ha tilgang til utegang

OzzyO

» VIP

Skrevet - 29/08/2003 :  08:21:11  Vis profil  Svar med kopi av melding
raggete ponnier? vel min varblods skal gå på ute gang,å jeg synes ikke dette er noe kun for "raggete ponnier".. alle hester kan godt få gå ute hele året å være litt hest oppi alt tullet!

Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 29/08/2003 :  09:34:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
hEISAN!

Jeg synes at en bør se an litt fra hest til hest jeg da når det gjelder utegang.Er ikke helt enig at det er bare å sette ut varmblodshester på løsdrift/utegang.I Norge har vi et meget strengt og variererende klima i forhold til hvor varmblodige hester av alle slag egentlig "stammer" ifra.Kan nevne England,Irland,Nederland,Tyskland,Danmark,Sverige,osv.osv.Her har du varmegrader NESTEN hele året og et oppdrett som ikke kan sammen lignes med det vi har her hjemme "på berget".Vi må rett og slett se litt an hvordan rase det er vi sitter med og bruke sunn fornuft! Jeg er av den formening at "raggete" kaldblodige ponnier er fra naturens side mer egnet for løsdrift og vårt klima enn fullblods/varmblods hester.Men en må også se an hvor i landet vårt man bor ,(ikke alle steder er like værhardt) og se an hesten og tilrettelegge for utedrift slik det nå er lagd egne regler for.(Se artikkel hest.no)Følges disse nye reglene for hestehold ser jeg litt"lysere" på at også de mer varmblodige kan gå ute hele året..Jeg synes generellt at man får bruke sunn fornuft og tenke litt over hva man foretar seg og ikke "ta alle individer over en kam".Bare mitt synspunkt..
Gå til toppen av siden

epetra

» VIP

Norway

Skrevet - 29/08/2003 :  16:29:17  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseepetra  Svar med kopi av melding

jeg syns det har litt med hva hesten er vant til.
en araber som er født og oppvokst i Norge og aldri har hatt på annet en svattedekken kan vel stå ute på vinteren?
og en fjording som blir barbert(ikke at jeg har kommet over det men....) og allitd har gått med dekken kan vell få gå med dekken....
men jeg syns alle hester bør få stå ute minst noen timer på dagen....
tenk selv om man hadde stått inne hver dag.....kjipt tror jeg....
på stallen hvor jeg skal ha hesten står de ute hele dagen fra 9-10 tiden og viss ikke eierne kommer så slippes de inn på kvelden, men jeg er enig i at hvis hesten er syk eller noe så kan den jo få stå inne.....

det var min mening, det finnes mange av dem.....
Gå til toppen av siden

Stall-Vinga

» VIP

Skrevet - 29/08/2003 :  16:34:48  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har ingen ting til overs for utegang. Alle steder jeg har sett med utegang har vert dekket av søle og dritt, også de med sandunderlag. Skurene har vert fuktige innvendig og bare en eller noen få av hestene har sått inne, resten blir jaget ut av sjefene i flokken, selv om skuret er aldri så stort. Hestene har vert fulle i flass og andre hudproblemer på grunn av regn og fuktighet (her på vestlandet regner det mye). Noen har vert svært tynne på grunn av at enkelte i flokken tar mer en sin del av foret.

I teorin skulle dette være et perfekt hestehold, men naturen og hestene selv gjør dette vansklig å ordne. Hester liker ikke fuktighet og tåler det dårlig.

Det finnes nok noen som får dette til å fungere fint, men etter det jeg har sett rundt omkring her kommer jeg aldri til å prøve på det selv.

Bedre å ha dem ute mye om dagen og deretter sette dem inn på en tørr stall om kvelden med det foret de trenger.
Gå til toppen av siden

-Leiknir-

» VIP

Norway

Skrevet - 29/08/2003 :  20:56:40  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside-Leiknir-  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresse-Leiknir-  Svar med kopi av melding
jeg har hatt islandshesten jeg har på fôr på utegang i år. hun har bare vært inne litt hvis det er veldig kaldt (-25) eller dekken om det er sludd og vind.

jeg har overbygg der maten er, slik at høyet er tørt og hun kan stå litt under tak. hun får òg så mye høy hun orker!!! dette fører til at hun spiser jamt ut over dagen (ikke grafser til seg alt med en gang)
jeg har en klynge med store trær hun kan gå under + en stor gran. det store trærne er på en måte i en dal der det ikke er noe værhardt. har ikke skur, men ser meg kanskje nødt til å lage det pga loven....

hun har ganske stort beite da, over 1 mål, hun velger selv hvor hun har lyst å gå, i realiteten hadde hun bare en sti i vinter, fra de store trea til maten, kanskje hun ikke gadd å brøyte seg igjennom snøen....

islandshesten min trivs best ute, det er ihvertfall sant, når jeg prøvde å få henne inn var hun alltid sur og urolig... så den raggete ponnien hadde de best ute!

ang det med tynne hester i utegang, det vet jeg ikke noe om, for hesten gikk med en sau....(de ble faktisk veeldig gode venner, selv om sauen aldri gikk rundt hesten, men under....ganske liten sau siden den ikke stanga oppi magen)
Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 31/08/2003 :  09:10:38  Vis profil  Svar med kopi av melding
Heisan!

Må si meg enig med deg "bruna33" ,da den siste unghesten min kom fra Sverige før jul ifjor, og løsdrift med hudproblemer som veterinærer ennå ikke har funnet ut av..Hos oss går de ute hver dag fra morgen til kveld og har stort sett tilgang på høy hele døgnet og kan derfor lett kontrolleres hver dag også for skader mm.Ved vind ,nedbør og sterk kulde går de selvsagt med dekken.(Hestene hos oss er fra 1 -13 år og ridehester i jevn bruk.)Men for all del som jeg har nevnt syns jeg det er helt ok for de mer hardføre rasene og om forholdene er skikkelige tilrettelagt for det.
Gå til toppen av siden

Orri&jentene

» VIP

Skrevet - 28/09/2003 :  13:40:14  Vis profil  Svar med kopi av melding
Syntes det er helt greit med utegang så lenge hesten har et sted å gå under da det er kaldt og det regner og snør. Nabo ponniene her går på utegang og i fjor vinter da det var på det kaldeste var det ikke akkuratt gøy å være utegang hest, de hadde jo et lite skur å gå inn i, men fy og kalde de var,men klart dette var kanksje et extremt tilfelle????
Min hest går nå ute så lenge de kan, men er det dårlig dårlig vær viser de klart hvor de vil væere, nemlig inn i stallen og kose seg der. Når klokka er sju vil de inn igjen uansett. men er vell noen vane dyr?? hehe
Gå til toppen av siden

Monroe

Norway

Skrevet - 14/10/2003 :  21:09:43  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMonroe  Svar med kopi av melding
Hei hei!

En varmblods født og oppvokst på utegang kan fint gå på utegang, ingen problemer med det!

Til bruna33
-Du sier at utegangsbeitene er dekket av søle og dritt:
Det regner jo! Det er klart beitene vil bli sølete, men hestene tåler jo å gå i søle, hvis de ikke tåler det så vil du merke det med en gang, og da må du gjøre noe med det. Men hva er problemet med at en hest går i søle? De fleste utegangshester tåler det!

-Skurene er fuktige innvendig, og det er bare en eller få som får stå inne:
Ifølge de som driver med LOVLIG utegang, så skal skurene være tørre innvendig, og åpningen skal være stor nok til at en hest ikke kan sperre hele åpningen.
Dessuten, det er jo slik hos oss også, kun 4 av hestene får stå inne, og det er de som er mest sjefete. Men regner det fælt eller sola skinner, så er de så sløve at alle hestene får komme inn.

-Hestene har vært fulle av flass, og andre hud-problemer på grunn av fuktighet:
Hesten min har hele pelsen full av skorper på grunn av regnet.
Grunnen til at kun denne hesten får det, er fordi at den er for tynn, grunnen til at den er for tynn er at den har føll, og det tar alle energien fra henne. Da får hun skorpene fordi hun fryser.
Vi gir henne fòr, og hun har fått vekk noe av skorpene nå, men de er der enda. Dette er det ingenting farlig med, hesten dør ikke av det!

-Noen har vært svært tynne på grunn at enkelte i flokken tar mer enn sin del av fòret:
Selv om du har utegangshester, så kan du jo ta hestene inn når du gir dem fòr.
Høyet vil alle få litt av uansett, hvis du vet hvordan du skal legge det ut, slik at alle vil får iallefall litt høy.

Hestene liker ikke fuktighet, og tåler det dårlig:
For noe tull!!!
Selv om hestene er avlet opp til å bli bedre ride-hester, så betyr jo ikke det at de ikke er vanntette lenger (nå tar jeg forbehold om at utegangshestene ikke er barberte). Pelsen er fortsatt vanntett, hvis du kjenner på en våt hest, så vil du kjenne at den er kok-varm, og at det damper fra den! Kanskje det har noe med at hestene faktisk har alle sine instinkter i behold enda. Og at hestene klarer å holde varmen selv.

Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 14/10/2003 :  23:09:06  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Selv om hestene er avlet opp til å bli bedre ride-hester, så betyr jo ikke det at de ikke er vanntette lenger (nå tar jeg forbehold om at utegangshestene ikke er barberte).

Måtte bare le litt når jeg så den kommentaren der [:-)], for det finnes helt utrolig mange mennesker som tror at hesten deres dør om det kommer litt regn...så enig, så enig..de er vanntette..

Ellers;
Tror utegang under riktige forhold er kjempebra, asmatiske hester osv. kan muligens fungere opp mot optimalt når de slipper å være inne i støvet. Men tror også det setter visse krav. Og at det er langt enklere her på Østlandet enn andre steder (feks Trøndelag osv) på Østlandet har man ganske stabile vintre osv.

En annen ting jeg lurer på er hvorfor trekkes alltid araberen fram når folk skal trekke fram hester som ikke tåler så mye!? Trodde Arabre var skikkelig hardføre jeg, de har jo overlevd i ørkenen!? Med ekstreme temperaturskifter. Kan noen oppdatere meg!?

Guro

Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 14/10/2003 :  23:49:14  Vis profil  Svar med kopi av melding
Heisan!

Hei,Guro!

Den Araberen som levde i ørkenen den gang,er ikke helt den samme som blir avlet frem i dag.Dessuten er det et ørken-klima der,og det er det langt fra her..Det verste klima for en hest,er vind og nedbør samtidig,og det er det fint lite av i ørkenen.Det er store temperatur- svigninger,men det tåler hester bra.Det er også "DryHeat" i en ørken,og det betyr;Tørr hete,hvilket betyr at det er lite luftfuktighet,og det takler både mennesker og dyr bedre enn en typisk,"syden-varme" som er varm og klam.'

Uansett tror jeg en Araberhest tåler ganske mye ,kontra en Fullblodshest for eksempel, som i de fleste tilfeller her hjemme er oppvokst på en stor løpshest-stall med lite utegang og ensartet trening.Elers viser jeg til mitt tidligere innlegg ang.det "opprinnelige" tema.
Gå til toppen av siden

Stall-Vinga

» VIP

Skrevet - 16/10/2003 :  11:29:31  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
-Hestene har vært fulle av flass, og andre hud-problemer på grunn av fuktighet:
Hesten min har hele pelsen full av skorper på grunn av regnet.
Grunnen til at kun denne hesten får det, er fordi at den er for tynn, grunnen til at den er for tynn er at den har føll, og det tar alle energien fra henne. Da får hun skorpene fordi hun fryser.
Vi gir henne fòr, og hun har fått vekk noe av skorpene nå, men de er der enda. Dette er det ingenting farlig med, hesten dør ikke av det!

Til Sweety89

Disse skorpene kalles vann/regn eksem. Eller som vi kjenner det: MYGG. Hesten får ikke disse skorpene fordi den fryser, men fordi den blir utsatt for mer fuktighet en huden tåler.
Bakterien Dermatofilus Congolensis lever i huden til hesten og utvikler seg til mygg når hesten blir for våt og varm. Som du selv sier: vist du kjenner på en hest som er våt vil du kjenne at den er varm. Fuktig og varm hest er som et drivus for denne bakterien.

At hesten får disse skorpene på grunn av den fryser er noe av det dummeste jeg har hørt. Går hesten for lenge med disse skorpene og får for mye vil den begynne å miste pelsen på ryggen, fordi hårene kan ikke vokse i sår, skorper og flass.

Denne bakterien er den samme som rammer hestene rundt koden, Har en av hestene på en utegangstall mygg vil den snart smitte de andre fordi mygg kan smitte gjennom sølen.

De aller fleste utegangskur er fuktige. Når det regner mye og hesteflokken søker inn, begynner fuktigheten å dampe fra hestene og legge seg på vegger, tak osv.

Hester tåler fint kulde....men trives ikke i fuktighet.
Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 16/10/2003 :  11:55:11  Vis profil  Svar med kopi av melding
hmmm. mener du ikke mugg... mygg synes jeg ikke hørtes helt riktig ut.

er den noe man kan gjøre for å unngå muggen? to hester på stallen vår skal gå på utegang i vinter, men nå om høsten er det veldig vått.

mvh lille meg

***hest er livet, ikke kast det bort***
Gå til toppen av siden

Stall-Vinga

» VIP

Skrevet - 16/10/2003 :  14:06:44  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei hei

Det er den samme bakterien som gir hest mygg på bena som er skyld i regn eksem.

Du kan vaske hesten med hudvenlige såper som Lactasyd (tror det skrivs sånn), Men siden du da tilfører ny fuktighet er det lite sansynlig at du blir kvitt det. Den beste måten er å tørrbehandle det, sørg for at hesten er tørr og ren til alle tider, børst bort skorper med en ren børste vær dag og du kan smøre skorpene med tykk hudvennlig krem som Vitapan. På denne måten gir du ikke bakteriene muligheten til å formere seg og de vil forsvinne ettervert.

Vist du absolutt må ha en hest med regn eksem på utegang på den mest regnfulle tiden, så sørg for at hesten har det helt tørt i skuret, god utluftning, men ikke trekk. Brukk et regndekken som PUSTER. når det regner slik at hesten ikke har muligheten til å bli våt. Regneksem kan oppstå på hals også men det skal mer til.

Husk at noe hester er mer utsatt for denne type eksem, det varierer fra hest til hest, men det virker som raser som fullblodser, araber og hester/ponnier med welch blod er mest utsatt. Mens de lodne rasene slipper lettere unna

Gå til toppen av siden

Tøft

» VIP

Norway

Skrevet - 23/10/2003 :  21:08:18  Vis profil  Svar med kopi av melding
Dette var det gjort forsøk på i sverige for noen få år til bake, da var det en retssak om noen hestter som "hadde det fryktelig vont" fordi at de sto ute på vinteren.
Da ble det stildt krav i retten om at det skulle takest blodprøve av alle de 60 hestene dette gjaldt og så skulle det takest blodprøve av like mange andre hester fra en travstall i nærheten.
1 hest av de som sto ute viste teikn til sykdom/forkjølalse mens det var over 50% som viste teikn til sykdom på travstallen!!!!!!

DETTE BURDE SE OSS NOE!!!!!!!!!!

Hestene er skapt for å vere ute,ikke stå inne i en stall!

Jeg kan også nemne mange andre eksempler på hester som har blitt syke av å stå inne men jeg gidder ikke ramse opp alle.

Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 1.05 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.