hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - fjordingen
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hesteraser
 fjordingen
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

epetra

» VIP

Norway

Skrevet - 04/09/2003 :  17:53:46  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseepetra  Svar med kopi av melding
hei du:)

hva syns du om fjordingen? for sta? for liten? for gammeldags?

jeg vil gjerne høre din mening og hva du har opplevd fjordingen som.....

koziz@

Guro
» VIP

Skrevet - 04/09/2003 :  19:14:31  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Jeg har opplevd dem alle
De som bare går der, hyggelige og snille!!
De som stormer av gårde og ikke stopper med mindre de møter en murvegg!
De som er staere en det staeste esel osv.

Men, jeg liker de små gule!!
Iallfall etter å ha blitt kjent med Beauty på Reppe ridesenter, søtere og greiere fjording skal du lete lenge etter!!
Vel har hun begrenset steg, og er ikke sånn utpreget "ridefjording"
men hun er en toppers hest, og har i motsetning til de mange mer "edle" hestene beholdt litt personlighet!!

Det største problemet med mange fjordinger er eierne...enkelt og greit fordi mange ser på det som en grei førstegangshest...men de fleste fjordinger jeg kjenner er slik at gir du dem lillefingern tar de hele hånda!! Altså, får de love å være stae så er de det!!
Dette blir da en konfliktsituasjon for de mange små hesteeierne som ikke riktig klarer å hamle opp med "personligheten" til hesten sin!!
Dette betyr at mange fjordinger får et lite pent rykte som stae, og mindre kjekke hester!!
(dumt egentlig)

Men, heia små gule ting!!

Guro

Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 04/09/2003 :  20:03:38  Vis profil  Svar med kopi av melding
jeg har også truffet "alle" typene... på rideskolen jeg gikk på sto det to fjordinger, den ene var en topp sprang og dressur hest, men sta og hardere i munnen enn de fleste (han måtte ha jaktkandar), og han ble nesten bare brukt til de som gikk litt høyere kurs, siden han sprang ut med alle... den andre fjordingen var ganske flink i dressur og sprang, men litt mer klumpete og gikk ikke like langt i sprang. han var også dårlig i beina. siden han var rolig og snill, ble han mye brukt, og var alles yndling. dette ble for mye for han til slutt, og han begynte å løpe ut og protestere... en stund stod det en yngre fjording der, og han var forferdelig å hoppe med, men hvis du jobbet litt med han så var han en fin dressurhest. det samme med en fjordinghoppe som fremdeles står der... de to første vallakene var også kompiser, og pleide å bli brukt i tospann, noe som var skikkelig lekkert. i fjor red jeg en fjording på rideleir, og han var 1.40 i mkh, og hadde større steg enn en hannoveraner på 1.60... herlig å hoppe med var han og. jeg har også hatt ei fjording hoppe på fôr i fjor vinter, og hun var skikkelig fæl. bortskjemt og hard i munnen, men etter en god del jobbing ble hun mye bedre. en positiv ting var at hun ikke lot seg skremme så lett, og sto helt rolig og uanfektet når digre lastebiler ruste forbi og en gang da en gjeng med ungdommer kjørte i 100 rett mot oss (og da mener jeg rett mot!!! de hadde tenkt å skremme hestene for morro skyld)... en annen fjording på stallen derimot er hyper, skvetten og bukker med en gang han får litt for mye energi... men villig og flink til å hope. eieren holder på å lære han sjenkelvilkninger nå, og det går da framover litt om litt...

så jeg kan godt si at jeg har truffet alle typene, og digger alle

synes ikke de er så små heller jeg, de kan jo bli helt opp til 1.50, og selv om de er mye mindre er de såpass brede at høye folk kan ri dem uten at det ser dumt ut... og de kan bli kjempeflinke i dressur, en jeg kjenner har en som går mA dressur

mvh lille meg

***hest er livet, ikke kast det bort***

Redigert av kristy den 04/09/2003 20:07:51
Gå til toppen av siden

Prospect
» VIP

Norway

Skrevet - 08/09/2003 :  21:04:48  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideProspect  Svar med kopi av melding
Hei.
Den første hesten jeg begynte å ri på var en søt fjordings hoppe, hehe den var litt sta kan man si og sparket litt, den ga meg 4 lærerike år :)
ellers så har jeg også vært borti mange av fjordingen, av både stae, gale og super snille, jeg har en yndling nå som en venninde eller en voksen dame av meg eier, sikklig søt fjording, men snufs trur nok ikke den har mange dagene igjen, han heter Bjarne og er vel rundt 22 -23 år og den er ikke helt frisk fortiden, men før når jeg hadde min fullblods på stallen demmes, rei jeg søte lille Bjarne hver dag, hehe vi hadde han med på rundridning på et stevne det var på førsten når Nina som hun heter hadde han det var i januar, da hadde ikke lille Bjarne travet eller galoppert på mange år, for han hadde ikke bli ridd på, mitt under stevne tar Nina og melder meg på i Gymkhanaen med Bjarne, hehe en hest som ikke har løpt travet med rytter på ca 3 år hehe Artig!
men det som var så kult var at det var tilåme topp trene Mounten Games hester med og hvem trur dere kom på 2 plass! Jo meg og Bjarne, en feit svær fjording som var for stor til å ha sal så vi red igjennom den Gymkhana banen med en voltige-gjort, hehe da var jeg seriøst Stolt av lille Bjarne, etter det hadde Bjarne og jeg mange kule turer og fart i skogen, helt til jeg dessverre flyttet fra gården og da var det ingen som rei han mere og det har nå endt opp med at han bare står på beite og ikke er frisk mer, hadde jeg hatt penger til 2 hester hadde jeg nok kjøpt han, selvom jeg tviler de ville ha solgt han da, hehe...
nei nå ble det mye plapering her ass, hehe :p

Klemz Prospect's Gold &

Pia
Gå til toppen av siden

silje-iren

» VIP

Norway

Skrevet - 08/09/2003 :  23:19:48  Vis profil  Send %s1% en ICQ meldingsilje-iren  Svar med kopi av melding
fjording er bare best... kjempe råe hest... har sjøl ei hoppa på r år... så eg håpe å få ett dressur å sprang talent ut av hu.. hu e skam tøffe!! elske den hesten.... digg hester...
Gå til toppen av siden

S&D

Skrevet - 12/09/2003 :  09:21:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
Fjordingen er en kjempeflott rase!Har selv ei fjordingshoppe som til tider er sta,umulig og enkelte ganger sku en tro det bodde en liten jævel inni hodet på ho,hehemen hun er også verdens snilleste,mest kozete hest med stooor personlighet!
De fleste fjordinger har en stor personlighet og egenvilje,og dette er nettopp noe av det som gjør at jeg liker de så godt!
Gå til toppen av siden

AnneSpotGinaOgHuldra

» VIP

Norway

Skrevet - 15/09/2003 :  10:56:07  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnneSpotGinaOgHuldra  Svar med kopi av melding
Fjordingen er bare best!!
De som mener den rasen er sta, late og teite.. får finne seg en annen hobby enn hest tror jeg ;) de har vertfall ikke peiling!

Gå til toppen av siden

Oslojente

Skrevet - 15/09/2003 :  11:50:12  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har aldri hatt fjording selv,men har møtt noen eksemplarer av arten.
Alt fra sta frekke beist,til flotte familiehester,sto også oppstallet med en fjording som startet både klasser i sprang og dressur.Så de kan hvis de vil.
Jeg tror noe av fjordingens "problem" er at de er er så søte og godmodige,og ofte blir sett på som en grei begynnerhest,og at de derfor ender opp med uerfarene,ofte unge eiere,som ikke vet hvordan man bør håndtere hest.
Hester lærer utrolig fort....også at de slipper unna med unoter og "nykker".
Jeg sier ikke med dette at alle fjordingeiere er uerfarene,for det er de selvfølgelig ikke! men at fjordingens vesen og utseende gjør at den blir sett på som en godmodig,snill nybegynnerhest.
Gå til toppen av siden

chriaa

» VIP

Skrevet - 15/09/2003 :  12:40:12  Vis profil  Svar med kopi av melding
Fram til for et par år siden kunne jeg ikke fordra fjordingen. Det var fordi de jeg kjente av denne rasen var noen 2 meter breie, stae dritthester som heller gikk bakover enn framover. Det er dårlig gjort å dra alle over en kam, men jeg hadde ikke vært borti no annet, og hadde derfor ingenting å sammenligne med .... Nå vet jeg heldigvis bedre!
Jeg begynnte på Lyngdal Jordbruksskole med denne holdningen, men der fikk jeg litt problemer med teorien min .... Mer enn halvparten av de nesten 20 hestene var nemlig fjordinger. Noen av de passet min beskrivelse, men de fleste gjorde det ikke .... Dette var hester med kapasitet! De var snille og greie, og kunne det som en hest bør kunne for å være en god ridehest, noen av de var til og med gode i både dressur og sprang.

Jeg fant ut at de ikke var så ille, og når stefaren min senere det året kom hjem med ei fjordhoppe han hadde fått billig, tenkte jeg at det skader jo ikke å prøve! Han hadde tenkt å selge henne videre, men jeg likte henne så godt at jeg tryglet han om å gi henne til meg, og nå er Leidi Lill min! Hun er egentlig ikke en fjording, slik jeg ser det, hun oppfører seg mer som en ridehest, men det er kanskje fordi hun er blitt behandlet som en siden hun var 3 år. Hun er redd for absolutt alt, og hun spiser ikke som en fjording egentlig skal (de fleste, altså). Hun er kresen, hun spiser ikke opp alt kraftforet med en gang, men deler det ut over dagen, og hun spiser aldri me enn 5 kg høy i døgnet. Hun har høy forbrenning, og for at hun ikke skal bli for tynn, må hun derfor ha mye kraftfor. Jeg har ennå ikke sett henne tjukk enda jeg snart har hatt henne i 3 år.

Det jeg vil fram til, er at hun likevell er er fjording, rasen som jeg hatet tidligere .... Men hun er ikke av den typen som bare står bak en låve og kanskje blir brukt en gang i året. Jeg tror det er det som er problemet med fjordinger i dag. "Alle" gårder skal ha en fjording gående, enda de ble erstattet av traktoren for 50 år siden. Hesten har ikke lenger noe å gjøre, og blir bare gående å bli feit. Når barnebarnet en dag har lyst til å ri, går hesten baklengs .... Det er jo ikke så rart, hesten har hatt fri til nå, den vil ha fri lenger! Hester må aktiviseres, og jeg tror kanskje det er viktigere for fjordingen enn for mange andre (merk: ikke alle!)

Bruk fjordingene deres, så skal dere se at de blir helt andre hester, og kan sikkert gå like bra som mange andre hester!
Gå til toppen av siden

Oxhovd Victoria=o)

» VIP

Norway

Skrevet - 03/10/2003 :  20:15:13  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideOxhovd Victoria=o)  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseOxhovd Victoria=o)  Svar med kopi av melding
Heia.. Ej blir rett og slett forbanna når folk seie at fjordingane e så små, feite, treige, og skabbete i pelsen. Ikkje alle fjordinga er det...!!! Hoppa mi er akkurat 140cm høg, i fjord hadde ho araberpels, var slank og fin og hadde MASSE muskla.. Men med en gong beite-sesongen begynte, vart ho feite igjen.. Men skal prøve å få ho like fin igjen til våren, for ej he plana om å aelge ho...

Men ikkje ALLE fjordinga e grove..........!!!

Ann Lajla
Gå til toppen av siden

Real Storm

» VIP

Norway

Skrevet - 17/10/2003 :  19:41:33  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
Joda, fjordingen er super, som alle andre hester:) Har to stykker, som jeg aldri vil kvitte meg med så langt det lar seg gjøre. Ei hoppe på 7 år, 152 cm mnkh, og en hingst på 1 år.

Begge er utrolig snille, tålmodige og kosete:) Spesielt hingsten, han faller sammen når du klør han på manken, hehe. Begge er av den lette, fine typen, og hoppen min brukes til rideskole, både nybegynnere og viderekomne(hun er lånt vekk et år), hun kjøres med, hoppes med, det er hun kjempeflink til, med flott teknikk, og hun liker det, og hun blir ridd dressur på. Dressuren kommer seg, vi nærmer oss lett a nå:) Hun kan riktignok miste fremdriften og være sta og nebbete, men det er bare sånn hun er... Jeg liker henne for det. Hingsten er meget pen, og vi håper han skal bli skikkelug stor, noe han tegner til. Steget hans er stort og med masse schwung. Tror han kan bli litt av en dressurhest en gang:)har vært borte i masse forskjellige fjordinger, fra de stae og feite til de kjappe og lette, og digger alle sammen! Det er jo personligheten som gjør hesten spesiell:)

Miriam og Storm ROCKER!
Gå til toppen av siden

Asbjørg

» VIP

Norway

Skrevet - 18/10/2003 :  03:06:13  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAsbjørg  Svar med kopi av melding
Eh...fjording med araberpels??! Sommerpels, mener du vel Hiiler?

Synst fjordingen er kjempeflott jeg! Synd at mange av dem er bortskjemte og lite brukt, men det er jo ikke hestenes feil da... Men blir de ordentlig behandlet har du et sjarmtroll av en hest som kan brukes til det meste. Det er nok ikke uten grunn at de har blitt så populære i USA og Danmark, og kanskje flere land!

Gå til toppen av siden

lillings

» VIP

Norway

Skrevet - 18/10/2003 :  22:04:24  Vis profil  Svar med kopi av melding
Liker fjordinger kjempegodt jeg =) Noen fjordinger kan være både treige og stae, men hvis du er sta tilbake så går det som regel bra. Men de fleste fjordinger er både tillitsfulle og arbeidsomme, samtidig som de er hardføre.

Så min konklusjon: Fjordinger er noen av de flotteste rasene og livet hadde ikke vært helt det samme uten dem...

Gå til toppen av siden

Oxhovd Victoria=o)

» VIP

Norway

Skrevet - 19/10/2003 :  16:47:03  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideOxhovd Victoria=o)  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseOxhovd Victoria=o)  Svar med kopi av melding
Ho hadde noke lignande araberpels.. Det sa i alle fall ei som he peiling på det... For ho he araber sjøl, så ej trur ho veit kordan araberpelsen kjennes ut... Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.44 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.