hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Klipping av fjordman
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hestestell
 Klipping av fjordman
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 4

Ida&Fjellvåk

» VIP

Skrevet - 27/06/2006 :  21:51:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Hvilken saks brukes?

Når jeg klipper ut det hakket til travern min blir det styggt og hakkete. Så å klippe av hele mana må være ne kjip jobb.

Opprinnelig postet av Bustetrollet

Hei!
Ja, det lurte eg og på. Såg en saks på dyrebutikken i går (til hund da egentlig, men det går vel for det samme) til over 900 kr!!!
Fy søren!!! greitt nok at det var en god saks, men alikevel

Tillit og respekt er ikke det samme:) Gå til toppen av siden

Lucinda:

Norway

Skrevet - 27/06/2006 :  22:00:48  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Lucinda: Det var en flott fjordingklipp på den hesten! Har sett mye rart, men den var nyyydelig!

Opprinnelig postet av BirreogVickie

Takk takk

Så har eg også nokre års erfaring med det etter kvart og denne hoppa her blei beste to års merr dagen etter dette bildet er tatt. Og er ikkje lenger min, snufs

"Gamlekara" skrøt til og med av klippen min så... ja da må det jo være bra.

Eg bruker stort sett vanleg kjøkkensaks frå fiskers. Dei er veldig gode å klippe med.

Gå til toppen av siden

Wenche=)

» VIP

Norway

Skrevet - 27/06/2006 :  22:16:35  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideWenche=)  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseWenche=)  Svar med kopi av melding
Hum. Kan jo bare bruke barbermaskin? Ei på stallen hvor jeg sto før gjorde det, gikk veldig fint det. Men hvis hesten din har veldig lang man, bør du kanskje klippe bort det verste først, så det ikke setter seg fast i klippemaskinen.
Wenche & Amber

Gå til toppen av siden

Ida&Fjellvåk

» VIP

Skrevet - 27/06/2006 :  22:18:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Om du klipper alt eller litt om gangen kjem ann på tjukkelsen på mannen. Min fjording har tynn og fin man så der klipper eg heile på ein gang. Men det finst nokon det er komplett umulig å klippe alt på ein gang på. Men kan man klippe alt på ein gang så er det det beste. Blir lettare beint da.

Slik skal ein "riktig etter boka" fjordingman sjå ut.

Opprinnelig postet av Lucinda:

Hei!
Kan eg få kopiere ut det bilde av dataen, og bruke det som en slags mal? Det hadde vert greit å ha noe å se etter:)

Opprinnelig postet av Ida&Fjellvåk

Hei!
Spør i gjen eg:)

Lucinda:

Norway

Skrevet - 27/06/2006 :  22:37:52  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:

Hei!
Kan eg få kopiere ut det bilde av dataen, og bruke det som en slags mal? Det hadde vert greit å ha noe å se etter:)

Hei!
Spør i gjen eg:)

Ja det kan du da, men husk att manen også klippast etter fasong på halsen så riktig fasong på denne hesten er ikkje sikkert blir riktig på ein anna hest. Men sånn ca blir det jo.

Gå til toppen av siden

Ida&Fjellvåk

» VIP

Skrevet - 27/06/2006 :  22:48:14  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei!
Jadda:) thanks beibi:)

AnneSpotGinaOgHuldra

» VIP

Norway

Skrevet - 28/06/2006 :  00:32:14  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnneSpotGinaOgHuldra  Svar med kopi av melding
Tips til hvordan jeg kan tynne ut manen til en fjording med TYKK man som legger seg fort? Har barbert den helt ned et par ganger nå, og er flink til å holde den vedlike. Men den er så fryktelig tykk for det om. Har pleid å klipp det hvite inn omtrent 1-2 cm på hver side, da blir den tynnere, men det ser ikke så veldig fint ut...
Blir kjempeglad for tips!!

http://vip.hestemarked.no/vip.asp?id=54

Anne, Spot & Gina
Gå til toppen av siden

Eikdokka

Norway

Skrevet - 28/06/2006 :  12:05:36  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEikdokka  Svar med kopi av melding
Jeg bruker barbermaskin hvis jeg skal klippe helt ned, enkelt og raskt
Men til vanlig klipp bruker jeg vanlig kjøkkensaks, fiskers sine er knall til tjukk man som Lucinda nevnte!

Therese
Gå til toppen av siden

nn

Afghanistan

Skrevet - 28/06/2006 :  13:08:09  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Jeg bruker barbermaskin hvis jeg skal klippe helt ned, enkelt og raskt
Men til vanlig klipp bruker jeg vanlig kjøkkensaks, fiskers sine er knall til tjukk man som Lucinda nevnte!

Opprinnelig postet av Eikdokka

Vanlig stor kjøkkensaks ja er helt toppers å bruke. Sørg for at den er skarp og fin og fri for hakk. Jeg har alltid brukt kjøkkensaks når jeg har klipt fjordingene jeg har hatt tidligere.

For å få riktig bue på manen kan du gi hesten noe å tygge på i "stå høyde" mens du klipper. I denne stillingen får du riktig bue på manen. Noen er litt urolige, men de fjordingene jeg har vært bori har vært fine og rolige. Når du skal klippe manen helt ned er det det samme hva du bruker, men er barbermaskin gjør jobben lettere for deg.
Gå til toppen av siden

Angela_Dunjar

» VIP

Skrevet - 28/06/2006 :  13:09:09  Vis profil  Svar med kopi av melding
har samme problem som AnneSpotOgGina.. fjordingen min har sinnsykt tykk man og den begynner å henge veldigfort.. der må jeg nok klippe ganske mye ned ja... spennende å se hvordan han blir seende ut da:)
Ellers vet jeg noen bruker sauesaks, men synes denne ble for diger for meg som er "nybegynner" på fjordingman.. sist brukte jeg vanlig saks..brukte laaang tid og hesten ble litt urolig.. så kan bli arti å se til helga da jeg har tid til å klippe:)

Man skal ikke tro man er noe, man skal vite ;p Gå til toppen av siden

AnneSpotGinaOgHuldra

» VIP

Norway

Skrevet - 29/06/2006 :  12:02:58  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnneSpotGinaOgHuldra  Svar med kopi av melding
Jeg bruker også sauesaks på manen hennes, noe annet duger ikke! Skulle bare ønske jeg klarte å klippe den litt tynnere på et vis, uten å måtte ta så mye på hver side! Hvor lang tid kan en omtrent regne at det vil ta dersom en klipper ned hele manen?

Syns det er veldig fint å cobbe manen på noen fjordinger også, holde den helt kort hele veien!

Anne, Spot & Gina
Gå til toppen av siden

nn

Afghanistan

Skrevet - 29/06/2006 :  12:24:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg vil tro at manen er fin igjen etter en to-tre måneder? Det tar ikke så lang tid på fjordinger iom at den ikke skal vokse mye før den er tilbake i riktig lengde. Gå til toppen av siden

AnneSpotGinaOgHuldra

» VIP

Norway

Skrevet - 29/06/2006 :  16:44:53  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnneSpotGinaOgHuldra  Svar med kopi av melding
Tror det tok omtrent så lang tid den gangen jeg klippte ned alt ja, men det er forferdelig kjedelig å sitte å vente på at den skal vokse seg fin! Nå har jo hun som har henne på fòr allerede gjort meg halve tjenesten for snart 2 mnd siden, men hun klippte kun det hvite helt ned! Blir litt vanskelig å kun klippe helt ned det svarte nå ;)! Hadde sikkert sett passe lurt ut også..

Anne, Spot & Gina
Gå til toppen av siden

Løkki

Norway

Skrevet - 29/06/2006 :  20:29:56  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLøkki  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLøkki  Svar med kopi av melding
For å tynne ut mana bruker eg saksa. Held den open som en V , og stikk den inni mana, og dreg rett opp. Dette gjer du gjennom heile mana, på begge sider. Pass på å ikkje ta for mykje! Ta litt og litt å sjå. Stygt når ein tynnar så mykje at det svarte viser igjennom det kvite.

Bruker stoffsaks frå Fiskars, den er supergod! Hoppa mi har så tynn man at eg klipper alt i ein jafs;) Men klipper etter kvart ein del andre hestar rundt om her, men mindre god man for å seie det slik, da blir det ein del tynning! *lurer på å starte opp fjordhestfrisørsalong*

ForumHest

Gunvor, Løkki og Skaars Benita
Gå til toppen av siden

Ida&Fjellvåk

» VIP

Skrevet - 29/06/2006 :  22:01:18  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
For å tynne ut mana bruker eg saksa. Held den open som en V , og stikk den inni mana, og dreg rett opp. Dette gjer du gjennom heile mana, på begge sider. Pass på å ikkje ta for mykje! Ta litt og litt å sjå. Stygt når ein tynnar så mykje at det svarte viser igjennom det kvite.

Bruker stoffsaks frå Fiskars, den er supergod! Hoppa mi har så tynn man at eg klipper alt i ein jafs;) Men klipper etter kvart ein del andre hestar rundt om her, men mindre god man for å seie det slik, da blir det ein del tynning! *lurer på å starte opp fjordhestfrisørsalong*

Opprinnelig postet av Løkki

Hei!
Eg kommer eg

Side: av 4 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.64 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.