hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Pessoa, gag og andre spesielle bitt.
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Ridegrener
 Islandshest/gangartsridning
 Pessoa, gag og andre spesielle bitt.
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 4

cecilie_stormur

Skrevet - 20/06/2006 :  23:48:37  Vis profil  Svar med kopi av melding
tydelig at dette er et tema for deg Nine ;) Har ikke noe å tilføye jeg, annet enn at jeg er enig både med Birgitte og Nina.

Og at det er for tåpelig at det hver sesong er "Nye" moteriktige bitt....
Gå til toppen av siden

Kurre

Norway

Skrevet - 21/06/2006 :  00:01:30  Vis profil  Svar med kopi av melding
Strikk eller "halsforlenger" er enda en snarvei som effektivt lærer hesten at målet ikke er økt bakbensaktivitet og bæring men derimot å krumme på halsen og putte nesen inn mot brystkassa.

"Noe drar meg i munnen =Au,om jeg krummer nakken...ikke mere au i munnen = noen drar i munnen = jeg krummer nakken."
Vær så god låst rygg,mindre bevegelser,spenninger i nakke,kroniske betennelser...hest på framparten,vonde kodeledd...Positivt med "strikk"...øh....lav produksjonskostnad og høy fortjeneste for den som utviklet den.God forretningside!

Denne siden er mye anbefalt andre steder her på forumet,jeg kan bare linke dit igjen og VÆR SÅ SNILL ork å lese. Den ER på engelsk,men er godt og informativt skrevet.
http://www.sustainabledressage.com/index.php
Les under "Tack" og lær.

www.forum-hest.moo.no Gå til toppen av siden

hilsnin

» VIP

Skrevet - 21/06/2006 :  00:21:33  Vis profil  Svar med kopi av melding
Takk for linken, utrolig bra side!

Mvh Nina
Gå til toppen av siden

gitte&starra

» VIP

Norway

Skrevet - 21/06/2006 :  09:08:42  Vis profil  Svar med kopi av melding
Tør jeg å begi meg ut i denne debatten da?!?

Ja som sagt har jeg brukt litt pessoa på hesten, men det har vært fordi at da jeg fikk henne var det ikke bremser der. fikk jo litt brems etter hvert, men hvor var viljen?!? Borte!!
Så jeg måtte ri henne skikkelig fram, men uten gode bremser, så er det ikke lett å ha litt kontroll på hvordan gangart hun skulle gå i , når hun buste avgårde. Så med hjelp av pessoa bittet, fikk vi til bremsene. Ville starte i Seljord med pessoa bittet, men siden jeg hadde feil nese reim, så reddet Nina meg. Så jeg red med 3 delt stang.
Kjøpte meg så ett tre delt bitt der oppe og det fungerer kjempe bra på hesten. Nå begynner viljen å komme der (ved hjelp av havre og korte, raske turer), så jeg er fornøyd jeg.

Så pessoa bittet har hjelpet meg litt på vei til å få hesten til å forstå at man skal stoppe når man får beskjed om det. Hun var nemlig vandt å være tur hest, som stoppet opp da andre hester stoppet. Altså fungerte 'rumpe-bremser' på henne og hun gikk fram når de andre gikk.
Ikke lett å skulle lære en hest litt folke skikk når det ikke var noen rumpe-bremser der til å stoppe henne og ingen til å dra henne fram.
Jaja. Damen har lært og mor er stolt. Det er langt igjen til atl er 100%, men vi er på god vei

Gjør livet til en fest,ri islandshest

Gå til toppen av siden

jossa
» VIP

Skrevet - 21/06/2006 :  11:34:35  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei.
Kan jo fortelle hva jeg også rir på da. Når jeg fikk henne for litt over 3 år siden,red jeg henne på gummi pessoa(hadde 0 kontroll) Etter hvert begynte jeg med vanlig trinse som IKKE funka i det hele tatt på henne. Men så begynte jeg med hack på tur *KONTROLL* fikk jeg da.. Også kjøpte jeg ett 3 delt trinsebitt av en på stallen,det funker også helt supert. I sprangen blir hun VELDIG fort varm i huet så der rir jeg på Fullskjekk(sånne ruller på bittet) med hele stenger på siden,rett og slett for å ha kontroll.. Dette er en hest med HELT egene meninger og disse menigene må jeg rette meg etter 100% eller blir hun sint. Men dette funker veldig fint på henne nå.. De neseremmene jeg rir på er undernesereim i dressur,på hacken er det ikke neserem og i sprangen er det engelsk neseremm med undernesereim også. På tur og i sprangen går hun med martingalen så stramt jeg får den
Emilie.
Gå til toppen av siden

spoi

Skrevet - 21/06/2006 :  13:53:44  Vis profil  Svar med kopi av melding
eg rir berre på vanleg 3- delt bitt eg.. de funker kjempe bra for hesten min.. han går avslappa og fint... har egentleg ikkje prøvda andre bit på han..

huff liker ikkje pessoa bit eg=s heilt grusomt å sjå på når ein rytter haler og drar i eit så sterkt bit... det gjir og ein falsk form!! hmm...
Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 21/06/2006 :  14:10:18  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Det er ikke mye penere å se en rytter "hale og dra" i et trinsebitt/tredelt heller. Det rettferdiggjør ikke "haling og draing" mer med å bruke et såkalt mildt bitt; det blir hva hånden gjør det til ;-) Gå til toppen av siden

Elisabeth E

Skrevet - 21/06/2006 :  15:31:42  Vis profil  Svar med kopi av melding
Selvfølgelig bør man ikke hale og dra i noe som helst bitt, sånn i en ideell verden.
Men, har man en hest som man trenger å sitte å hale å dra i, ja da er det noe galt i grunndressuren et sted. Å putte på sterkere bitt vil bare være en midlertidig løsning, helt til hesten lærer seg å ignorere dette også.

Forøvrig helt enig med Nina ang pessoa, det er et drittbitt uansett hvem som rir med det, selv om noen selvfølgelig bruker det "værre" enn andre. Det blir på en måte pest eller kolera uansett hvordan man vrir og vrenger på det. Mener jeg!

Gå til toppen av siden

Birgitte&Kongen

» VIP

Norway

Skrevet - 22/06/2006 :  00:15:51  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBirgitte&Kongen  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Det er ikke mye penere å se en rytter "hale og dra" i et trinsebitt/tredelt heller. Det rettferdiggjør ikke "haling og draing" mer med å bruke et såkalt mildt bitt; det blir hva hånden gjør det til ;-)

Opprinnelig postet av Silje-og-Tindra

Forskjellen på å hale og dra i et trinsebitt og å hale og dra i et skarpere bitt er jo den at hesten tar adskillig mer skade av å bli dratt i med det skarpere bittet (diverse hester blir jo regelrett redde for bittet av å bli ridd med for skarpt bitt og hard hånd med mye stygge halvparader), mens de mye lettere bare blir "døde" i munnen og ignorerer trinsa (se bare på f.eks skolehester som blir dratt i dag ut og dag inn) og legger seg på tøylen og blir tunge, noe som i seg selv ikke er skadelig. Nevnte skolehester er jo som regel ikke spesielt heite og selvsagt kan hester bli redde for munnen og svare med å stikke eller hva værre er av å bli røska i med et trinsebitt, så joda, det er hva man gjør det til, men det er værre å se noen røske tak i et pessoabitt eller halvstang, eller for syns skyld et stangbitt, enn i et trinsebitt.

Ask me no questions and I will tell you no lies

KONGEN AV LIAN <3
Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 22/06/2006 :  00:38:45  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Jeg er av det synet at et bitt ikke er hardere enn hånden som holder det, derfor er det for meg like ille med 40 kg drittunge hengende i et trinsebitt, som det er med 40 kg. drittunge hengnde i f.eks. pelham. Hester får lik skade, med tanke på f.eks. sår og sprekker i munnviken, uansett bitt. Så for meg blir det like ille uansett hva man "haler og drar" i.

Men dette blir utenfor debatten, og en oppramsing av personlige meninger iht. hva som ser verst ut :-)
Gå til toppen av siden

Kurre

Norway

Skrevet - 22/06/2006 :  09:05:20  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ikke helt enig Silje.
Det er mer Au med 40 kg barn i pelham enn i en av trinsevariantene. Det krever langt mindre kraft for å gjøre langt mer skade med et "sterkere" type bitt.

Ellers er det som du sier,bittet er ikke sterkere enn rytterens hånd,MEN...det er bitt som virker feil uansett hva hånden gjør eller ikke fordi selve konstruksjonen av bittet er feil.

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 22/06/2006 :  11:20:05  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Ellers er det som du sier,bittet er ikke sterkere enn rytterens hånd,MEN...det er bitt som virker feil uansett hva hånden gjør eller ikke fordi selve konstruksjonen av bittet er feil.

Opprinnelig postet av Kurre

Joda, den er jeg enig i, men jeg ser ikke på pelham som et slikt bitt (siden det var mitt eksempel)? Når man snakker om bitt som virker feil uansett så tenker jeg mer på bitt av typen motorsagkjede, vridde trinsebitt, dobble trinsebitt, ekstreme gags osv (kanskje trinsebitt i seg selv også..)?

Jeg har vært borti hest som aldri har sett så mye som et stangbitt, som likevel har vært veldig skeptiske til bitt og som aktivt har arbeidet mot det.

(Og pelham skal i min verden rides med to tøyler, ikke med delta, da er det ikke noe poeng. Samme med pessoa, dersom man absolutt må.)
Gå til toppen av siden

Birgitte&Kongen

» VIP

Norway

Skrevet - 22/06/2006 :  21:49:12  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBirgitte&Kongen  Svar med kopi av melding
<i>Det er mer Au med 40 kg barn i pelham enn i en av trinsevariantene. Det krever langt mindre kraft for å gjøre langt mer skade med et "sterkere" type bitt.</i>

Jepp, Nina. Det er en grunn til at noen bitt kalles sterkere enn andre..

Ask me no questions and I will tell you no lies

KONGEN AV LIAN <3
Gå til toppen av siden

embla1

Skrevet - 22/06/2006 :  23:51:02  Vis profil  Svar med kopi av melding
Pessoabitt har den merkelige virkningen at når man drar tøylen til seg vil den øverste ringen som hodelaget er festet i, vri seg framover. Dette resulterer at nakkestykket strammes mer og mer, og hva skjer da? Jo, bittet dras lengre og lengre opp i kjeften på hesten. Et stykke opp i der har heste noen jeksler som det nok ikke er så godt at et bitt blir trykt mot. Tenk dere da hvis man har snurpet igjen hele ponnitruten med et
par neseremmer....

Pessoabitt er etter min mening kun en brekkstang av noen håndbremser, og har ingenting med å kommunisere med hesten å gjøre. Hvis man føler man trenger noe sterkere bitt en periode for å få tilbake kontrollen, så finns det andre mer hestevennlige konstruksjoner.

Pelham gir en kontroll av hestens form/ramme, og i enkelte tilfeller bedre bremser, men gir lite mulighet til å stille hesten sideveis i nakken. Likevel bedre enn pessoa, fordi det er utstyrt med kjede og dermed stopper bittets dreining før det har lagt seg helt tilbake mot rytterhånda og dratt seg opp i munnvikene til hesten.

I utgangspunktet var jeg glad for at bittreglene ble endret, men når en ser resultatet av det, er jeg ikke lenger så sikker. Syns faktisk det ikke er trivelig å se på når flertallet av hestene i finalene i de yngre klassene halser rundt med åpne kjefter for å prøve å komme vekk fra pessoa'n. Vel så åpent det går under nesereima.

Generelt så ser det ut som trenden er litt sånn bittet skikkelig stramt oppi hestens munn, og neseremmer *godt* strammet. Det vanligste jeg gjør hvis jeg skal prøve andres hester, er å løse ut hodelaget et par hakk, og nesereima tre.... Eller er jeg fryktelig negativ nå?

-embla-

Gå til toppen av siden

Kurre

Norway

Skrevet - 23/06/2006 :  00:23:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
Omtrent like negativ som meg? Og det er endel flere av oss...Uheldigvis ikke nok.
Side: av 4 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.3 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.