hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Manipulering av høver for å få bedre løft.
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Ridegrener
 Islandshest/gangartsridning
 Manipulering av høver for å få bedre løft.
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

Maju
» VIP

Skrevet - 06/07/2006 :  16:07:10  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hvor vanlig er det å sko islandshester med en unaturlig vinkel for å få bedre løft? Har sett en hest som har vært i trening til en landslagsrytter og som har kommet hjem med svært steile høver og høye drakter. Høvene så helt forferdelig ut, ikke bra i det hele tatt. Er det virkelig det som skal til for å få god tølt med løft, så avstår jeg. Da får hesten heller gå som den går, eller få det til på andre måter. Er virkelig bevegelser mye viktigere enn hestens hovhelse? Denne hesten ble stilt på hingsteutstilling som 3-åring og fikk 9 for høver, og høvene så virkelig ille ut da, så feilskodd som det går an å bli. er det bare kvaliteten på selve hornet som teller? Synes det er forkastelig å drive å manipulere hovene slik, fasongen på disse var alt annet enn bra. Ille å gjøre sånn på en 3-åring. Dette innlegget skulle vel heller ha vært på hov-forumet, men spør her da det er mange aktive islandsryttere her.

cecilie_stormur

Skrevet - 06/07/2006 :  19:54:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
Høvene kan da ikke ha vært så ille hvis den fikk 9 for de.... Mange hester har steile høver, uten at det betyr at de er feilskodd. Gå til toppen av siden

Maju
» VIP

Skrevet - 06/07/2006 :  20:46:27  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jo, disse var skikkelig ille. En utdannet hovslager så på bildene som i grunnen talte for seg, og han sa at det var grense til dyreplageri og dette er en hovslager som skor endel islandshester, han har en del selv. På hovforumet var det en gang et bilde av en frieser med skikkelig steile høver, nesten bukkehov, og høvene til denne hesten så nesten lik ut. Nå har denne hovslageren skodd hesten og heldigvis fått rettet opp en del slik at han har en naturlig hovform, å gå lenge med så høye drakter er slettes ikke bra. Men selve hornkvaliteten på disse høvene er bra, så det er vel ut i fra det den har fått 9. Men synes det er rart alikevel. Denne hesten var så definitivt feilskodd, så feilskodd som det går an å bli. Hovslageren synes det var helt forferdelig. Gå til toppen av siden

cecilie_stormur

Skrevet - 06/07/2006 :  21:00:54  Vis profil  Svar med kopi av melding
Om høvene var så forferdelige antar jeg at denne hesten fikk kommentar ved bedømmelsen. Ved ting utenom det vanlige noterer de ved siden av karkaterfeltet. Mulig at hesten gikk en stund fra visning til eieren fikk han tilbake, slik at høvene var enda lenger? Ble den vist i Norge? Er max grense for hvor lang en hov har lov til å være... Som treåring har ikke løft så mye å si, siden den da ikke gjennomgår rideprøve. I mitt tilfelle mister hesten min løft når den har steile høver, men dette er jo veldig individuelt ;) Gå til toppen av siden

Fröya

Norway

Skrevet - 06/07/2006 :  21:35:03  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideFröya  Svar med kopi av melding
Nå har ikke jeg så mye peiling på hvordan de skor for å få løft. Men skulle tro at det ble mere løft med lave draker og forholdsvis lang tå? Har også fått inntrykk av at det er vanlig å manipulere hovfasongen etter hva man ønsker å få fram. Er hesten travaktig, skor man sånn. Er den passaktig- sånn. Gå til toppen av siden

Maju
» VIP

Skrevet - 06/07/2006 :  21:47:17  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ser at jeg har skrevet litt dumt, ble ikke helt riktig.......... gikk litt i surr dette. Altså, da hesten ble vist som 3-åring i Seljord var den eid av ei som rir på landslaget, bildet fra visningen sier en del. Så kjøpte hun jeg kjenner hesten (hun kjøpte den som 4-åring) og da begynte hovslageren hun bruker (som har fagbrev) å rette opp alt som var feil. Så etter jul så sendte hun hesten i trening til ei anna ei som også rir på landslaget for en periode. Når hesten kommer tilbake så er hovene like fæle igjen, har blitt skodd med svært høy drakter, og er i grunnen tilbake til slik den var før hun kjøpte han. Men hovkvaliteten er visst helt topp.
Det jeg lurer på om det er vanlig å manipulere høvene for å få bedre gangarter?

Sorry at jeg skrev det så dumt, var ikke meningen!
(kan jo sende deg en mail med et bilde av hesten)
Gå til toppen av siden

cecilie_stormur

Skrevet - 06/07/2006 :  21:52:18  Vis profil  Svar med kopi av melding
hadde vært artig og sett bilde, for å se om det er stort avvik fra det som vanligvis ser normalt ut..... ;) Gå til toppen av siden

cecilie_stormur

Skrevet - 06/07/2006 :  21:54:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
men ja, det er vanlig å sko hesten slik at den går best mulig. synes ordet "manipulere" høres litt drøyt ut da.... men jeg har både travaktig og passaktige hester, og de skos deretter. både ved tykkelse på sko og hvordan og hvor mye høvene skjæres.... Gå til toppen av siden

Elisabeth E

Skrevet - 06/07/2006 :  21:55:15  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg mener jeg har sett hesten det er snakk om i dette tilfellet, og ja, høvene var fæle.

Høye drakter er ikke sunt uansett, og de bør trimmes ned.
Ponnien min har slitt veldig med noen stygge , stygge, stygge hovsprekker vertikalt i hovens bakre del, disse skyldes høye drakter (ikke ekstremt høye, men for høye for min hest tydeligvis) og "normal" trang skoing. (veldig mange hovslagere skor alt for trangt...)

Det er vannvittig mye stygg skoing, spesielt blandt islandshester.
Gå til toppen av siden

Maju
» VIP

Skrevet - 06/07/2006 :  22:39:46  Vis profil  Svar med kopi av melding
her har jeg klippet ut hovene fra bildet, er kanskje ikke helt godt å se det, men det ser ikke bra ut. Dette var det beste jeg fikk til.

Slik så hoven ut etter at hesten hadde vært i trening hos en annen landslagsrytter.

Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 06/07/2006 :  22:43:18  Vis profil  Svar med kopi av melding
giiisp... det siste bildet var jo helt grusomt!!!!!!!!!!!! Gå til toppen av siden

Masterpiece

» VIP

Norway

Skrevet - 06/07/2006 :  23:03:26  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideMasterpiece  Send %s1% en ICQ meldingMasterpiece  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMasterpiece  Svar med kopi av melding
Fy... Disse var drøye... Tenk bare på det stakkars forvridde hovbeinet... Grøss Gå til toppen av siden

Norm Rigel

» VIP

Skrevet - 07/07/2006 :  00:52:15  Vis profil  Svar med kopi av melding
Grusomt. Tenk senene da..........huff å huff.
Ingen ting er ikke så galt at det ikke er godt for noe:)

Gå til toppen av siden

cecilie_stormur

Skrevet - 07/07/2006 :  01:10:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
åh heisann..... er det første bildet fra visning? veldig lang ja, kan da umulig være under grensa. skjønner ikke at hoven ikke har begynt å skli ut. grusomt det siste bildet. :/ Gå til toppen av siden

sigyn,brauta og rubin:)

» VIP

Norway

Skrevet - 07/07/2006 :  05:32:09  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesigyn,brauta og rubin:)  Svar med kopi av melding
uff,dakar ponnis..har et bilde av noen sånne stygge høver jeg også,men egnes ikke til å lgge ut her.da resten av ponnissen ligger most i en bil..ja,stygg bilulykke.
r.i.p

*This little light of mine, I'm gonna let it shine*
Gå til toppen av siden

Maju
» VIP

Skrevet - 07/07/2006 :  10:46:42  Vis profil  Svar med kopi av melding
Første bildet er fra hingsteutstillinga i Seljord, ja....... Hesten var 3-år der.......... huff....... Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 1.25 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.