hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Manipulering av høver for å få bedre løft.
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Ridegrener
 Islandshest/gangartsridning
 Manipulering av høver for å få bedre løft.
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

Margareth_

» VIP

Norway

Skrevet - 07/07/2006 :  20:58:49  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMargareth_  Svar med kopi av melding
Det der såg jo heilt for j#*&%# ut!!! Har sett mye gale, men det der er noe av det verste eg har sett!!! Stakkars hest!!!!
Gjør livet t en fest!! Ri islandshest!!!
Gammelt, men bra slagord!!!!!!
Gå til toppen av siden

Maju
» VIP

Skrevet - 07/07/2006 :  22:06:32  Vis profil  Svar med kopi av melding
greit nok med små grep for å få bedre gangarter, men når det blir så ekstremt som i dette tilfellet, vil jeg si at her er det manipulert. En slik hovform er absolutt ikke sunn. Flere hester som var til trening på samme plass hadde slike vinkler på høvene, og de som drev sa at dette var gode vinkler......... huff.......... Greit nok å sette på litt tyngre sko foran og la "litt" hov være igjen, men når det blir så ille som dette synes jeg at det nesten grenser til dyreplageri........... Bare tenk på hvordan hovbeinet ser ut inni der. Gå til toppen av siden

cecilie_stormur

Skrevet - 07/07/2006 :  22:07:23  Vis profil  Svar med kopi av melding
veldig enig med tine (shadowfax). kan da ikke ha vært så ille siden den fikk 9. og siden det ikke vises rideprøve har den ikke blitt skodd for å få bedre bevegelser.... men de ser abnormt lange ut. hvor stor er hesten? det siste bilde er jo grusomt, men der må det da ha skjedd et eller annet. selve skoinga kan vel neppe ha skyld i de problemene?

altfor mange som ikke skjønner hvor viktig riktig hovpleie er t
Gå til toppen av siden

Maju
» VIP

Skrevet - 07/07/2006 :  23:50:36  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hesten er ca. 145 i manken, en stor type. Siden at hesten er så ung, så synes jeg det er ekstra ille at de så sånn ut. Ikke noe problem å få de til å se sånn ut etter et par skoinger, er vel bare å korte inn tåa og ikke ta ned draktene, disse folka har tydeligvis greid det på et par skoinger.. Men heldigvis har hun som eier han nå en fornuftig hovslager som har greid å rette opp disse høvene en del, nå har han fått en mer naturlig fasong og tølter like bra. Men hovslageren sier at hornkvaliteten er veldig bra, er vel kanskje derfor han har fått så bra karakter.
Greit nok at man vil ha gode gangarter, men synes ikke det er bra hvis det går så langt at det går utover høver og beina til hesten! For å gå med slike høver over lang tid er neppe bra.

Men jeg lurer på hva kriteriene er for å få 9? Skulle ønske jeg fikk til å forstørre bildet sånn at det blir lettere å se. Synes ikke de er fine i det hele tatt!

Gå til toppen av siden

cecilie_stormur

Skrevet - 08/07/2006 :  00:43:58  Vis profil  Svar med kopi av melding
vet svært lite om hva som skal til for å få 9, men det er jo tilnæmet "perfekt". selv fikk min hingst 7,5. dette var jeg forberedt på, da han har flat hov... men vil anta at det går mye på hovkvalitet, like mye på utsiden som innsiden antakelig :/ wæææ, skal ikke uttale meg jeg. men har en følelse av at tine kanskje vet? Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 09/07/2006 :  01:14:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
Er det på det første bildet han fikk 9 på høver? Den dommeren kan umulig ha hodet på rett plass, se på de fremhøvene da! De skulle vært kortet ned en halv hovlengde jo. Tåaksen er også brutt. Bak er tåa forferdelig lang, tåaksen er brutt der også. Det er ikke 9'er høver etter mine mål iallefall.

Mvh Tone Kristin og Lolita

Mvh Tone Kristin

Gå til toppen av siden

Elisabeth E

Skrevet - 09/07/2006 :  01:26:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hvorfor i alle dager skal det være negativt med lave drakter..?
Og at hoven er bred...? Nå er det forskjell på hvordan hoven er "bred" da, om den flyter ut er den jo "bred" på en måte, men det er jo ikke bra.
I bakkant (stråle/drakter) skal den jaggu være bred!
Det er jo så forbaska mange stygge, insnevrede høver pga for trang skoing, så om det trekker ned på visning å ha sunne, friske høver med lave drakter og bredde i bakkant, som vil føre til et velfungerende hovspill og en sunn hov, da får jeg bakoversveis altså.
Gå til toppen av siden

Maju
» VIP

Skrevet - 10/07/2006 :  11:44:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kristy: Ja, det første bildet er klippet ut fra hingsteutstillingen hvor han fikk 9. Ser ikke bra ut, nei. Gå til toppen av siden

cecilie_stormur

Skrevet - 10/07/2006 :  12:34:14  Vis profil  Svar med kopi av melding
Er ikke alltid lave drakter og bredde i bakkant er spesielt bra det heller.... Like mange som misforstår der..... Det bare synes ikke så godt Gå til toppen av siden

Elisabeth E

Skrevet - 10/07/2006 :  13:58:59  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hvorfor er lave drakter og god bredde i hoven negativt?

Nå tenker ikke jeg spesielt i forhold til hestens bevegelser/løft, men hovens helse.
Gå til toppen av siden

Marianne S

» VIP

Skrevet - 10/07/2006 :  17:21:30  Vis profil  Svar med kopi av melding
På det første bildet så det jo ikke så alt for ille ut, men er veldig enig på det siste... Huff.
De kan umulig ha vært så fæle siden den fikk 9
..

Vi alle ser vel såpass og KAN såpass om hest og høver at dette er Riv Rusekende Galt? Bildet er et skrekkeksempel på hva galt vi mennesker kan finne på å utsette hesten for!!!!! (Såfremt hesten ikke har bukkehov - men det ville vel utelukket en 9er?)

Joda, er nok mye stygg skoing her i miljøet, men det er det særen meg ellers også...
Ja, det er kanskje også en unnskyldning?

Synes også ordet "manipulering" blir litt drøyt. Hesten skos etter hvordan den er gangartsmessig...,
Hva vil du kalle en unaturlig påvirkning som dette, om ikke manipulering? Hesten blir behandlet med uortodokse virkemidler, som skader hestens helse for å oppnå resultater på konkurransebanen.

Her tillates ikke en gang støyping av evt sprekker *kremt... ser en annen vei..* eller annet fix-fax.. *utrolig hvor mye som kan fikses med sandpapir ;)*
Noen ganger må smeden støpe for å redde en hov. En hov nettopp slik som på bildet, som bryter sammen pga feil skjæring. Sprekker i hovveggen bør få noen/mange bjeller til å ringe.

Mvh Marianne.
Gå til toppen av siden

cecilie_stormur

Skrevet - 10/07/2006 :  19:02:04  Vis profil  Svar med kopi av melding
Marianne: Ut i fra innlegget ditt antar jeg at du ikke vet så mye om skoing av Islandshest........? Gå til toppen av siden

Kurre

Norway

Skrevet - 11/07/2006 :  10:46:37  Vis profil  Svar med kopi av melding
Er ikke hjemme på min egen data og orker da ikke lete frem sånn "bøye-seg-i-støvet-smiliey" men sender en mentalt til Tine!
U go girl!

www.forum-hest.moo.no Gå til toppen av siden

Elisabeth E

Skrevet - 11/07/2006 :  16:00:14  Vis profil  Svar med kopi av melding
Selvfølgelig, "flytebryggehøver" er ikke bra, men det er i alle fall ikke det jeg forbinder med brede høver.
Men brede høver mener jeg høver med god, sunn, bred stråle, som ikke er forsnevret.
Høver som flyter ut eller er jo alldeles ikke ønskelig.
Men jeg holder fast ved de lave draktene mine altså, når det kommer til god hovhelse.
Gå til toppen av siden

cecilie_stormur

Skrevet - 11/07/2006 :  16:05:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ah, da er vi på bølgelengde.

Over il tema igjen. Sliter fortsatt med å forstå at høvene har vært sååå ille siden han fikk 9. Dommerne vet jo åssen en hov skal se ut. Ser på bildet at de er lange, men vanskelig å få med seg helhetsinntrykk uten resten av hesten. Ut ifra bildet virker det som om hesten har laaange ben og kort-kort rygg. Stemmer det?
Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.75 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.