hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Pessoa, gag og andre spesielle bitt.
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Ridegrener
 Islandshest/gangartsridning
 Pessoa, gag og andre spesielle bitt.
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 4

embla1

Skrevet - 20/06/2006 :  16:41:28  Vis profil  Svar med kopi av melding
Etter at FIPO'en ble gjort om er det nærmest fritt fram på bittfronten i konkurranser. Særlig pessoabitt er moderne for tiden, i tillegg til alskens andre "halvstenger".

Dere som rir med noe annet enn vanlige enkelt eller dobbeltleddete trinser, hva er grunnen til deres bittvalg?

Hvilken effekt ønsker dere å oppnå, hvorfor en slik bittype?

Hvordan blir hestene etter en tids ridning/trening på et slikt bitt?

Og i samme slengen, hva slags neseremmer bruker dere og hvorfor?

-embla-

... som nok har en klar formening om forskjellige bitt, men gjerne vil høre andres erfaringer på området.

Lopke

Norway

Skrevet - 20/06/2006 :  17:37:11  Vis profil  Svar med kopi av melding
pessoa er et gagbitt bare for å kommentere det... Gå til toppen av siden

hilsnin

» VIP

Skrevet - 20/06/2006 :  17:49:48  Vis profil  Svar med kopi av melding
pessoa er et drittbitt spør du meg, et helvete for hesten og bli ridd m... Selv bruker jeg bare tredelt muffe og rett muffebitt, eller ridekapsun/bittløst. Bytter på lav nesereim og ingen nesereim...

Mvh Nina
Gå til toppen av siden

Kurre

Norway

Skrevet - 20/06/2006 :  18:36:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kom igjen nå folkens!
Skriv ivei.
Og dere som er på "Pellham-bølgen" også. Hvorfor?
2 tøyler? 1 tøyle og delta?

Nina-som hopper opp og ned av glede (?) over en tråd om ett av sine yndlingstemaer!!

www.forum-hest.moo.no Gå til toppen av siden

cecilie_stormur

Skrevet - 20/06/2006 :  18:59:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
I tøyle og delta er ikke lov på stevner. Like greit. Klarer man ikke ri med to tøyler, så har ikke bittet noen hensikt. Dessuten er det mange som holder tøylene feil.... Holder meg til vanlig todelt og tredelt jeg :) Gå til toppen av siden

ulldotten

» VIP

Norway

Skrevet - 20/06/2006 :  19:13:18  Vis profil  Svar med kopi av melding
Rir med vanlig tredelt på banen, det fungerer godt hvis jeg får løsnet litt på hesten og gjordt han myk i munn! På tur bruker jeg et pessoabitt, kun får å ha litt mer kontroll!! Det fungerer greit
www.ylli.piczo.com |
ulle kan tulle :P
Gå til toppen av siden

Elisabeth E

Skrevet - 20/06/2006 :  21:45:13  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg rir stort sett med rett trinse eller 3-delt trinse. Hack en gang i blandt.

I pinsen prøvde jeg såkalt "islandsk halvstang" i 4 gangen, og det gikk supert. Det er et bitt jeg kommer til å bruke innimellom for å variere litt, evt på konkurransebanen da ponnis blir litt heit i toppen.
Jeg har den varianten fra saga-collection tror jeg, der bittet ikke løper fritt i bittringene om dere skjønner, men ligger fast, slik at det ikke blir vinglete og æsjete som et pessoabitt.
Det blir som en stang, men uten hakekjedet, og dermed litt mildere (om enn også upresist) mener jeg.
Jeg skulle gjerne ridd på islandsk stang også, men da ville jeg hatt et uleddet et, og det har ikke jeg funnet.

I det dagligdagse fungerer som sagt ponni flott på rett og 3 delt trinse, og det kan man bøye og tøye i alle vinkler og vendinger med.
Halvstangen er forbeholdt spesielle anledninger.

Slenger meg på de som mener at pessoa er et drittbitt. Slingrete og upresist.
Jeg synes det er innmari teit at de nye bitt-reglene kom.
Var borti ei som red på pessoa på nederste ringen fordi hesten "hadde en tendens til å grave seg ned" .... Veit man hva man har putta i kjeften på hesten sin da eller?!
Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 20/06/2006 :  21:56:21  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Vi red litt med pessoa på Sunnanvindur. Han fungerte rett og slett ikke på trinse, tredelt eller lignende på det stadiet. Vet at pessoa er upresist og kan bruke stor skade. Red tidvis med to tøyler og aldri på nederste ring.

Sunnanvindur, som ikke kunne så veldig mye angående hva vekt var, ble iallfall styrbar (og etter hvile) stoppbar. Om det var riktig eller ei, kan jo diskuteres.
Gå til toppen av siden

Birgitte&Kongen

» VIP

Norway

Skrevet - 20/06/2006 :  22:22:54  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBirgitte&Kongen  Svar med kopi av melding
Jeg syns det blir vel naivt å si at et bitt er drittbitt i forhold til et annet. Det kommer fullstendig ann på hvem som rir med det, hvilken hest og om man i det hele tatt vet hvordan man skal ri med det! Ja, pessoabittet er et drittbitt hvis man ikke klarer å ri hesten på det, eller det er feil for hesten å gå med det, men for andre ekvipasjer kan det virke utmerket. Det samme gjelder halvstang, sindrastang, pellham, gag, kort sagt alle bitt.

Folk har en tendens til å blande sammen ridebitt (diverse versjoner av trinsebitt) og treningsbitt (korrigeringsbitt) og glemmer at korrigeringsbittene (halvstang, pessoa (i vår sport blir de iallefall å regne for treningsbitt), fullsjekk, diverse andre) skal brukes av rutinerte ryttere for at hesten til syvende å sist skal kunne fungere på trinsebitt, og at disse bittene ikke er meningen å brukes som "snarvei" hver dag fordi man ikke får til hesten ellers. Det å hele gang på gang måtte bytte til "sterkere" bitt er vel sjelden noen god løsning på hva enn det er av problemer man måtte ha.
Det samme gjelder stangbittet, som skal være den siste "finpussen" av hesten på stevner, dvs at hesten med stangbitt blir enda litt flottere enn den allerede er, fordi den da bærer seg selv bedre hvis den er riktig trent. Bruker man det før hesten (og rytteren) er klar for det, er det altfor ofte at hesten kun lener seg på bittet og faller på framparten og resultatet blir bare dårligere enn å ri den på vanlig trinse.

"Motebittene" som kommer hvert år (i fjor var det halvstanga, i år er det pessoa) er det ikke sjeldent å se på konkurransebanene, og problemet er vel det at det er altfor mange som bruker slike som ikke har noen forutsetning for å klare å ri med dem (eksempelvis; en junior rytter som har ridd i sånn kanskje 2-3 år og starter på en 10 år gammel noget middels til lite trent hest og som til daglig tutler på tur hjemme).

Selv brukte jeg både halvstang og pessoa en kortere periode (3 uker) på gamlehesten min, for lettere å kunne korrigere formen hennes i en treningsperiode der hun skulle bygge muskler for å kunne gå i riktig form. Hun hadde i utgangspunktet ikke lett for å gå i form i tølt, men samtidig var det der hun måtte være for å ikke å belaste ryggen feil, så for å få henne til å klare å bygge muskler i riktig form måtte hun ha litt bitthjelp. Etter tre uker var det tilbake til trinsa, og da var ikke formen noe problem noen gang mer. Ergo, disse bittene er hjelpebitt, ikke hverdags-ridebitt.
Prøvde stangbitt på henne en gang, for å se om det fungerte, men det gjorde det ikke. Det ble for "løst" for henne og hun ble bare ustabil.
På henne brukte jeg forresten kryss-neserem, fordi en vanlig lav neserem ble for "låst" rundt bittet og hun trivdes bedre når bittet var helt løst i munnen.

På han jeg har nå bruker jeg kun tredelt trinse og lav neserem og har ikke hatt noen grunn til å prøve noe annet enda. Håper heller ikke jeg får noen grunn til å måtte bruke treningsbitt på ham.

Det med de nye FIPO reglene er jeg forsåvidt glad for, fordi de "værste" bittene (f.eks gag) fortsatt er forbudt, og det åpner for at man har større valgmuligheter i forhold til hva man vil ri med (noen trener jo faktisk hesten sin på stevner og da er det jo greit å kunne bruke f.eks halvstang), og samtidig så kan dommerene gripe inn der de før ikke hadde myndighet og si at det og det bittet er faktisk ikke lovlig med f.eks den og den neseremmen på dette stevnet, fordi det kan være ubehagelig for hesten (eks bitt med sjenkler sammen med lav neserem).

Ask me no questions and I will tell you no lies

KONGEN AV LIAN <3
Gå til toppen av siden

lukas

» VIP

Norway

Skrevet - 20/06/2006 :  22:51:46  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresselukas  Svar med kopi av melding
De siste ukene jeg hadde Lùkas red jeg litt med et slags pessoa bitt, men bare med en ekstra ring ( heter det pessoa bitt da?)
Min ridelærer som sa vi kunne prøve det hvis jeg ville.
Lùkas hadde den uvanen med å gå grævelig høyt med hodet, så min trener sa at det kunne hjelpe å ri med et slikt bitt de gangene jeg trente tølt. Det var sinnsykt tungt på vanelig tre-delt.
Red kun tølt med dette fordi jeg ikke rutinert nok til de litt mer "humpete" gangartene ;)
Selv syns jeg Lùkas ble litt stivere på dette bittet, og jeg likte ikke at man ikke skulle jobbe så mye med hesten..

Liker best 3-delt jeg

Vingthor fra Skarholt =) Gå til toppen av siden

lukas

» VIP

Norway

Skrevet - 20/06/2006 :  22:51:50  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresselukas  Svar med kopi av melding
De siste ukene jeg hadde Lùkas red jeg litt med et slags pessoa bitt, men bare med en ekstra ring ( heter det pessoa bitt da?)
Min ridelærer som sa vi kunne prøve det hvis jeg ville.
Lùkas hadde den uvanen med å gå grævelig høyt med hodet, så min trener sa at det kunne hjelpe å ri med et slikt bitt de gangene jeg trente tølt. Det var sinnsykt tungt på vanelig tre-delt.
Red kun tølt med dette fordi jeg ikke rutinert nok til de litt mer "humpete" gangartene ;)
Selv syns jeg Lùkas ble litt stivere på dette bittet, og jeg likte ikke at man ikke skulle jobbe så mye med hesten..

Liker best 3-delt jeg

Kurre

Norway

Skrevet - 20/06/2006 :  23:27:12  Vis profil  Svar med kopi av melding
Problemet mitt med akkurat "pessoabittet" (om man nå bruker den nye motevarianten med kun en ring under eller den klassiske med to) er at det er et blitt som ikke er konstruert med tanke på riding.
Et bitt med tiltenkt hevstangeffekt men uten kjede og i tillegg delt er ikke noe som vil hjelpe en hest til rett form,Det VIL derimot lære den hvordan unnslippe et ubehagelig press i nakken og et bitt som stadig skrangler mot jekslene ettersom det reiser "opp og ned" på ringene sine.

På den annen side har jeg bannet så mye over dette bittet her inne på andre tråder,at jeg tror jeg har sagt mitt.

At bittet vil være mindre "skadelig" "ukorrekt" eller hva man nå ønsker å kalle ede uheldige effektene i hendene på en mer rutinert rytter sier seg selv,men vil det være et bitt som er egnet til ridning?
Jeg synes ikke det.

Når jeg i tillegg ser dette bittet presentert med en flash.neserem (en høy neserem med en lav "flipp" som effektivt snører sammen hestens munn nederst) i tillegg,da...
Det burde ikke være NOEN form for lav neserem tillatt ved bruk av bitt av denne typen,like lite som det er det ved bruk av et stangbitt.

Jeg har hørt andre (som deg Shadowfax) som beuker bygelhalteren som et verktøy for å få snørt hestens munn mest mulig sammen (om jeg forsto det du skrev rett)...jeg håper dere er klar over hva dere egentlig gjør? Tar fra hesten enhver liten mulighet den har til å slappe av i kjeven,svelge unna spytt og løse spenninger?

Bygelhalteren er for å hindre de hestene som har tendenser til å krysse kjeven og dermed "ta bittet".
Den er IKKE laget for å strammes til krampa tar.

Skal vi virkelig ikke lære NOE av det erfaringer gjort på dressurbanene rundt om?
Må vi også ende der at vi trenger pull-back neseremmer og paddinger under dem for å kunne stramme til så det ikke er en halv milinmeters klaring engang?
Gud forby at hesten skal ha mulighet til å si ifra at noe er galt?

I stor-brun-dressur så er det ikke tillatt å ri på annet enn trinse for ponniryttere/juniorer og de lavere klassene. Utdannelsesklassene.
Kunne dette være en tanke i Islandshestverdenen?
Å se juniorer som sitter og "blod-drar" i en stang eller en pessoa eller et pelham for den saks skyld på en altfor villig hest som på kanten av kontroll (eller helt uten) halser rundt på ovalbanen til gode karakterer..."den har jo så god takt" eller "SE! som den løfter du" er det dit vi vil?
Kan det virkelig ikke stoppes? BØR det ikke stoppes?

Jeg har etterhvert forstått at det ikke ER ridingen som teller i "vår" verden før hesten løfter så høyt på beina at karakterene kommer opp på 8-tallet.
Hvorfor?
Hadde det vært rom for "utdanningsklasser" for Isiser også?

Jeg ønsker mindre enn mange å se hester slepe seg rundt på framparten med stor-brun-dressur-form eller forsøk på slik i hurtigtølt,men det trenger da ikke bety at alt fokus på rytteren må gå "ut vinduet"?

Er vi "for ufeilbarlige" til å kunne ha det lille punktet du finner nederst på et stort-brunt-dressurskjema som heter "rytterens hjelpere" og korrektheten og finheten av disse?

Dette ble litt på siden,litt rotete,atter igjen plagsomt engasjert og noe frustrert.

Løse tanker jeg ikke har satt i system og antagelig blir klippet hodet av for å fremme...
Og for dere som nå sier at:Jaja,hu rir jo ikke akkurat så plagsomt pent sjøl heller da" så neida,jeg gjør ikke det og det er heller ikke poenget mitt,men er det en måte man KAN premiere mer RIDING på?

Eller er jeg bare teit? (Igjen...)

Kurre

Norway

Skrevet - 20/06/2006 :  23:33:58  Vis profil  Svar med kopi av melding
Må nesten legge til...Det som er negativt med det regelverket som er nå er manglenden stabilitet.

Det som er greit på ett stevne er det ike på det neste.Slikt skaper mye frusterte folk blant dem som bruker litt diverse bitt og neseremmer.
De skjønner ikke hvorfor de ikke kan ri på det-og-det når det var helt greit sist gang og treneren sier at de kan det og dermed er det dommeren som er ei ku (eller okse)

Kunnskap trengs....ikke minst blant de forskjellige trenerene rundt om. Hvordan kan man ukritisk la en elev ri på et pessoabitt eller en stang når de mangler all forståelse av hvordan bittet virker?
Eller evnen til å følge hesten med en uavhengig hånd selv på et trinsebitt?

Skal et sterkt bitt være erstattningen for manglende ridekunnskap? Og igjen tilbake til de yngre...40 kg hengende i en pelham er like fullt 40 kg....Auu.Da hadde jeg også løpt om jeg var hest.

Kurre

Norway

Skrevet - 20/06/2006 :  23:44:37  Vis profil  Svar med kopi av melding
OG...siden jeg allerede har invadert denne tråden så kraftig som jeg har,så får jeg vel si hva jeg selv rir på også.

Stort sett leddet trinsebitt. (To-delt) med lav neserem som ikke strammes mer enn den skal.
Det hender jeg trener periodevis på 3-delt.(Alt dette gjelder den gamle hesten min)
Han blir noe seig og død på dette,men for å ha en smule variasjon gjør vi det i korte perioder.

Har brukt bygelhalter under trening,en gang på stevne,uten at den hjalp hele tiden.
Noe ble bedre,annet verre.

Rir jeg Gæddinga bruker jeg helst stang. Han bærer seg godt da og trives med den,på ovalbane blir den for stiv og fungerer dårlig.Stangen er 3-leddet.

Har forsøkt "halvstanga" uten annen effelt enn at den la seg mer på,ble død og stiv.
Forsøkte uleddet trinse,men DET var ikke noe triks. Lite ratt og mindre bremser.
Smalt 10,5 todelt trinse med høy kobberandel er det han så langt trives best på.

Dette er en hest med en laaang historie med munnproblemer og har vel vært med på det meste av bitt.Tidligere hadde den tendenser til å slenge over tunga,men den slipper vi etter at han får gå i en form som er mer hensiktmessig i forhold til sin byggning. (En smule overdimensjonert på halsfronten )

Birgitte&Kongen

» VIP

Norway

Skrevet - 20/06/2006 :  23:47:33  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBirgitte&Kongen  Svar med kopi av melding
Jeg er enig, Nina, noe av det værste som finnes er å se spesielt juniorer og ungrytter (og for guds skyld barneryttere) på stevne på middels kontrollerte hester som haler og drar i pessoabitt og det som er. Det er for utrolig at noen trener i verden anbefaler slike ryttere å bruke sånne bitt. Det er så veldig tydelig hvem som klarer å ri med det og ikke og det ødelegger veldig mange hester.
Som dommer har jeg ved diverse anledninger kommentert bittbruken i dommerskjemaet første gangen jeg ser dem på et stevne og i visse tilfeller foreslått å bruke et annet bitt, og de som da i neste klasse har bytta til trinsebitt (ja, det har faktisk skjedd at de har tatt kommentaren til etteretning) har i samtlige av "mine" tilfeller kommet bedre ut, rett og slett fordi hesten ikke motsetter seg bittet og spenner det som er av muskler for å slippe unna en hard hånd.

Det å forby diverse bitt i diverse aldersklasser vil nok ikke funke helt etter min mening, for det er jo faktisk en del juniorer som har forutsetning for å klare å ri med de "vanskelige" bittene. Derimot, hvis man gjorde om på hele stevnestrukturen og kopierte danskene, som ikke har aldersinndelinger, men heller klasseinndelinger (A, B, C, D, der A er eliteryttere som rir V1/T1/T2/F1 og C og D er for de som ligger rundt 3,5-5 og som rir V3/F2/F3/T4/5/6/7/8), så kunne vi begynt å snakke bittforbud i de lavere C og D klassene..

Ask me no questions and I will tell you no lies

KONGEN AV LIAN <3
Gå til toppen av siden

lukas

» VIP

Norway

Skrevet - 20/06/2006 :  23:47:51  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresselukas  Svar med kopi av melding
Du har mye kunskap Kurre, det må jeg si.
Tror nok du har rett, hvertfall for min del..

Men når vi snakker om hjelpemidler..
Noen som har ridd med sånn strikk?
Halsforlenger tror jeg noen kaller det?

Noen som har "positive" ting og si om dette?

Side: av 4 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.2 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.