hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Longering.
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 Longering.
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 11

Masterpiece

» VIP

Norway

Skrevet - 16/06/2006 :  00:22:04  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideMasterpiece  Send %s1% en ICQ meldingMasterpiece  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMasterpiece  Svar med kopi av melding
Dette med lange tøyler var kjempe spennende! Skal melde meg på kurs så fort sjansen byr seg At man kan utvikle hesten fra bakken i forhold til sideførende bevegelser, versader, traver, samling etc. må være utrolig lærerikt! Kanskje man også lettere kan se og korrigere detaljer, enn når man sitter oppå... Denne tråden har vært super! Lærer noe hver gang jeg er her inne å leser Bente

Fant forresten denne linken ang. lange tøyler!
http://www.hest.no/artikkel.html?news.nid=2831
Gå til toppen av siden

Bente_og_Etanec

Norway

Skrevet - 16/06/2006 :  00:40:47  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBente_og_Etanec  Svar med kopi av melding
Ja jeg er helt enig, Masterpiece. Jeg også lærer noe hele tiden her
Skal lese artikkelen du linker til, i morgen.

Står også en del her hos Anne Grundvig :
http://www.klassiskdressur.com/index.htm

- " I belive I touched an angels wings when I found you..." - Gå til toppen av siden

Gnyr2

» VIP

Norway

Skrevet - 16/06/2006 :  09:14:35  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseGnyr2  Svar med kopi av melding
Bare lurer opå hvordan jeg skal feste de tøylene når jeg longerer shettisen jeg passer? Bruker bare sal og hodelag, med to lange tøyler, men er litt urikker på hvordan jeg skal feste det:S
Iiiihaa! Gå til toppen av siden

oleo

» VIP

Skrevet - 16/06/2006 :  13:16:20  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Fant forresten denne linken ang. lange tøyler!
http://www.hest.no/artikkel.html?news.nid=2831

Opprinnelig postet av Masterpiece

Jøsses...
Bildet av Marte på Banditt er fra stallen vår... Dette fra kurs hos oss med Piet tidligere i sommer. Jeg var ikke med da jeg var opptatt. Litt gøy å se da....

Et snøfnugg er noe av det skrøpeligste som finnes i verden...men se hva de får til når de holder sammen. Gå til toppen av siden

CatrineS

» VIP

Norway

Skrevet - 26/06/2006 :  10:04:11  Vis profil  Svar med kopi av melding

Kan vi ikke bare legge dette bak oss og gå videre? Om noen flere ønsker og legge ut bilder?

Opprinnelig postet av Bente_og_Etanec

[/quote]

Jo, helt enig:)
Veldig lærerikt dette. Nå begynner endelig min lille ramp og gå bedre i longen, og ser ut til å like det:)
Jeg har stort sett longert i NH-grime. Men liker egentlig ikke å longere med bare en line. Holder ikke på så lenge med lillegutt, har vel vært max 20 min.

Men jeg skal longere med to liner etterhvert,... ventet i evighet på longeringsgjort men den første jeg fikk var for liten og den andre for stor.... Longering med to liner hjelper hesten til å samle seg og ha rett vinkel på bæringen. Når man bruker en line, vil balansepunktet til hesten ofte bli feil, og dette er ikke bra for den overtid.

Ved to liner hjelper man hesten til å opprettholde riktig balanse punkt da den ytterste linen støtter og former hesten.
Så får vi bare se om Fabian og jeg får det til etterhvert:)

Gå til toppen av siden

Bente_og_Etanec

Norway

Skrevet - 26/06/2006 :  10:32:25  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBente_og_Etanec  Svar med kopi av melding
Du har ikke tilgang til en kjøresele eller noe som du kan bruke som gjordt til du får en som passer?
Når Michelle tømmelongerer Kelly "ribber" hun selen hans til han bare har det som går rundt magen sin igjen. Fungerer kjemepfint, eneste som er litt dumt er at tøylene blir liggende noe høyt oppe på ham da. Men for ham går det greit siden han er såpass gammel og vet hva hun ønsker da, så han jobber fint med dem der "oppe"

Ellers så jeg bare få sagt at jeg simpelthen bare digger den pene gutten din...

- " I belive I touched an angels wings when I found you..." - Gå til toppen av siden

CatrineS

» VIP

Norway

Skrevet - 27/06/2006 :  08:14:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Du har ikke tilgang til en kjøresele eller noe som du kan bruke som gjordt til du får en som passer?

Opprinnelig postet av Bente_og_Etanec

Jeg lurte på å bruke salen, og la linene gå gjennom stigbøylene, og feste stigbøylene sammen med ei reim slik at de ikke dingler så, det kan funke det også:) Men har ikke kommet s langt enda.... Skal få låne en sele så da blir det nok bra:)

Takker for kompliment

Jeg må også si at jeg likte longeringsbildene av Etanec, spesielt det første

Gå til toppen av siden

AnneSpotGinaOgHuldra

» VIP

Norway

Skrevet - 27/06/2006 :  11:25:30  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnneSpotGinaOgHuldra  Svar med kopi av melding
Her longerer jeg Aromayo:

Han går kanonbra!

Gleder meg til å prøve dette på Gamlemor Gina! Spot har allerede fått smaken på det!

http://vip.hestemarked.no/vip.asp?id=54

Anne, Spot & Gina
Gå til toppen av siden

CatrineS

» VIP

Norway

Skrevet - 27/06/2006 :  21:30:33  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei,

Flotte bilder av Aromayo (håper jeg fikk det riktig.)

Når man longerer med to liner kan man også med fordel la ytterste longeline gli ned til hasene på hesten. På denne måten for man gratis hjelp til framdrift, og hesten får støtte på yttersiden. Samtidig lærer den å ikke være redd for bakpart
(ikke ment som kritikk altså, bare tips )

By the way: Noen som har en longeringsgjort, evt kjøresele tilsalgs?

Gå til toppen av siden

Ildfuglen

» VIP

Skrevet - 27/06/2006 :  22:18:44  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Når man longerer med to liner kan man også med fordel la ytterste longeline gli ned til hasene på hesten. På denne måten for man gratis hjelp til framdrift, og hesten får støtte på yttersiden. Samtidig lærer den å ikke være redd for bakpart
(ikke ment som kritikk altså, bare tips )

Opprinnelig postet av Catrine&Fabian

Men da blir det vanskeligere å ha god kontakt med yttertømmen, og bakbeinas bevegelser vil ofte forstyrre hesten i munnen.

Renate
Gå til toppen av siden

Harneshaug

» VIP

Norway

Skrevet - 27/06/2006 :  22:31:48  Vis profil  Svar med kopi av melding
Nå er jeg INGEN ekspert men lærte nå da jeg var på kurs at yttertømmen skal være helt slakk! Den skal henge bak som en pådriver og da den er (skal) være veldig lavt festet vil den være med på å bøye hesten inn uten å påvirke munnen.
Jeg skulle støtte på innertøylen og være veeeeldig forsiktig med yttertøylen.
Det er nok at hesten kjenner linen langs kroppen.
Er vel også bare snakk om å longe der nede i innlæringsfasen? Når hesten skjønner og klarer å gå i form, får inn under seg bakparten, flytter man den opp og kan da ha kontakt med munnen iom at hesten stiller kroppen riktig...
Nå er det jo et snav av muligheter for at jeg har misforstått? (-:

Når Gubben er borte driter hestene på plenen Gå til toppen av siden

AnneSpotGinaOgHuldra

» VIP

Norway

Skrevet - 28/06/2006 :  00:21:45  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnneSpotGinaOgHuldra  Svar med kopi av melding
Aromayo er noe følsom i munn, og bildene er tatt i fra kjørekurs med Urban Roos, så da fikk jeg beskjed om å holde en slik kontakt med munnen :) Hvis hesten kan søke ned og gå riktig med slakke tømmer, er det jo en fordel. Hva er vel ikke bedre enn en hest som kan samle seg så fritt? Det har vertfall jeg lært :)
http://vip.hestemarked.no/vip.asp?id=54

Anne, Spot & Gina
Gå til toppen av siden

carambee

Skrevet - 28/06/2006 :  14:13:19  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidecarambee  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressecarambee  Svar med kopi av melding
Man bør vel holde tømmen ganske likt som når man rir?
Om man støtter på utvendig når man rir, så gjør man det også når man vil jobbe hesten på longe... eller..?

Intet å kunne er ingen skam, men intet å ville lære er det. Gå til toppen av siden

Harneshaug

» VIP

Norway

Skrevet - 29/06/2006 :  01:36:04  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja, tenkte ikke på at vi brukte tømmene som innspenning... min feil. Vi festet tømmen igjorten, frem gjennom bittringen og så bak rumpa. Dermed blir det jo et visst trykk og i og med at jeg ikke er noen tømmekjøringsekspert var det stor fokus på å holde yttertøylen løs.
Dessuten er Ulskaug pinne stiv, eller dvs. det er han egentlig IKKE, men han skjønner ikke vitsen enda med at jeg vil han skal gå i form, så vi jobbet med å få han innoverstillt i volten.

Jeg trodde at når hesten kunne gå i form, da jobber den vel bakfra også? trengte man ikke den ene tømmen bak?... tar jeg feil?
Bruker i alle fall yttertømmen på Ulskaug for å samle han inn og legge et lite press på yttersia slik at han bøyer seg rett.
Ved da å bare la yttertømmen "henge" der rykker den ikke i munnen, dessuten blir det jo støtte på tøylen iom at den er tredd gjord-bitt-bak...

Når Gubben er borte driter hestene på plenen Gå til toppen av siden

Ida&Fjellvåk

» VIP

Skrevet - 05/07/2006 :  21:49:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei!
*snufs* BILDER!!!

Tillit og respekt er ikke det samme:) Gå til toppen av siden
Side: av 11 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.81 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.