hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hvilke raser egner seg ikke for kjøring?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 Hvilke raser egner seg ikke for kjøring?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

Wichtoria

Norway

Skrevet - 30/06/2006 :  12:55:39  Vis profil  Svar med kopi av melding
Er det noen hesteraser man IKKE bør kjøre inn?

Liv-KleppanBest

» VIP

Skrevet - 30/06/2006 :  13:29:28  Vis profil  Svar med kopi av melding
jeg mener at alle hester har godt av å bli kjørt litt en gang i blandt, hvis innkjøringen blir gjort riktig og av erfarene folk.

jeg har iallefall aldri hørt om noen hesteraser som ikke har godt av å bli kjørt inn. men falabellaen er kanskje litt for liten?
Gå til toppen av siden

susanne

Norway

Skrevet - 30/06/2006 :  13:47:00  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidesusanne  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesusanne  Svar med kopi av melding
neida, fallabellaen blir ofte brukt til kjøring!
de går vel som oftest sammen med en annen falabella da, men:)

www.sannesin.piczo.com hjemmesiden min=) Gå til toppen av siden

AnneSpotGinaOgHuldra

» VIP

Norway

Skrevet - 30/06/2006 :  19:26:57  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnneSpotGinaOgHuldra  Svar med kopi av melding
Kommer ikke på noen raser som ikke kan kjøres, men har hørt fra flere at islandshester ikke kan kjøres, men det har nå naboen min motbevist flere ganger..Ser ofte at han kjører med islandshestene sine, og de brukes også til gangartsridning. Så hvorfor er det da så få som kjører med islandshesten egentlig? Har heller aldri sett en araber foran vogna enda!
Det går fint an å kjøre med falabellaen!

http://vip.hestemarked.no/vip.asp?id=54

Anne, Spot & Gina
Gå til toppen av siden

aspøylisa

» VIP

Norway

Skrevet - 30/06/2006 :  19:29:36  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideaspøylisa  Svar med kopi av melding
Eg trur de kommer ann på kvar enkelt hest om de
kan egna seg som kjørehestar! nokre er jo litt meir stressa enn andre...
men dei fleste har nåkk godt av litt foranding!

ta en kikk på min vip...!
Redigert av - aspøylisa den 13/07/2006 15:57:43 Gå til toppen av siden

AnneSpotGinaOgHuldra

» VIP

Norway

Skrevet - 30/06/2006 :  19:37:28  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnneSpotGinaOgHuldra  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Eg trur de kommer ann på kvar enkelt hest om de
kan egna seg som kjørehestar! nokre er jo litt meir stressa enn andre...
men dei fleste har nåkk godt av de!

Opprinnelig postet av aspøylisa

Om hesten er stresset eller ikke har ikke så mye å si, jeg har ei fjordhoppe som ikke pleier å stresse, men med engang hun blir spent foran kjerra stresser hun fordi hun syns det er så gøy å bli kjørt :)
Vil si det kommer an på hesten, ikke rasen for det meste.

Anne, Spot & Gina
Gå til toppen av siden

Flokus

Norway

Skrevet - 30/06/2006 :  19:38:30  Vis profil  Svar med kopi av melding
ALLE hesteraser kan kjøres inn, det er bare individet det kommer an på. En Islandshest kan være like god å kjøre som en førsteklasses fjording som er brukt i kjøring.
Ringer det en bjelle?

~AAC~

Savner deg, Bebbi!

Gå til toppen av siden

AnneSpotGinaOgHuldra

» VIP

Norway

Skrevet - 30/06/2006 :  19:44:41  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnneSpotGinaOgHuldra  Svar med kopi av melding
Men hvorfor er det så få som kjører med islandshester egentlig?

Anne, Spot & Gina
Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 30/06/2006 :  19:53:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Opprinnelig postet av AnneSpotOgGina

Pga. gangartene kanskje?

Gå til toppen av siden

AnneSpotGinaOgHuldra

» VIP

Norway

Skrevet - 30/06/2006 :  19:55:12  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnneSpotGinaOgHuldra  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:

Pga. gangartene kanskje?

Opprinnelig postet av Bustetrollet

Nå er jeg vanskelig her, men naboen min kjører jo med sine islandshester, og de blir brukt til gangartsridning og konkurranse ;).. Er derfor jeg ikke skjønner helt?

Anne, Spot & Gina
Gå til toppen av siden

hannev

Norway

Skrevet - 30/06/2006 :  20:24:27  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidehannev  Svar med kopi av melding
Jeg har heller ikke sett enkelte raser blitt kjørt, men jeg tror ikke av den grunn at disse rasene ikke kan kjøres med..? Det har vel heller mye med interesser hos eieren å gjøre og man følger vel ofte tradisjoner tilknyttet rasen som feks barokk- og gangartsridning for å nevne noen. Likevel er det vel hester der ute som gjør både det ene og det andre med rytter eller kusk bak seg.
Man kan lede hesten til vannet, men ikke tvinge den til å drikke av det. Gå til toppen av siden

Ullsokken

Norway

Skrevet - 30/06/2006 :  22:56:03  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseUllsokken  Svar med kopi av melding
Det finnes ikke raser som ikke kan kjøres inn. Om alle hester er egnet til det er en annen sak, jeg foretrekker å ha en litt stødig hest foran vogna, da jeg ser på det som mer alvorlig om en hest løper ut med vogn og hele sulamitten enn under rytter.

Kopi av melding:
Har heller aldri sett en araber foran vogna enda!

Men de fins, og det går kjempefint :)

Raving madness suits me fine
Gå til toppen av siden

Hanna & Lukas

» VIP

Norway

Skrevet - 30/06/2006 :  23:04:57  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHanna & Lukas  Svar med kopi av melding
bra spørsmål anne.. det lurer jeg på også! man skulle tro de var fine kjørehester egentlig, men vet ikke om jeg har sett en eneste en foran vogn.. og jeg har sett endel islendinger. hm.
www.freewebs.com/hannaoglukas Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 30/06/2006 :  23:17:58  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Islandshester blir vel ikke sett så mye foran vogna fordi det ikke er tradisjon for det. Terrenget på Island egner seg vel dårlig til det. Gangarten til hesten har vel ikke noe å si på om den kan dra en vogn.. :P Tror nok mer det er som HanneV sier, at de som skaffer seg islandshest har gjerne mer interesse av å drive med gangartsridning eller turriding, og ikke kjøring. Nordlandshesten er jo veldig lik Islandshesten, men for den har mye lengre tradisjon som kjørehest, og derfor ser man flere nordlandshester foran vogna. Tipper jeg.

Araber har jeg sett dra vogn, det klarte den fint ;) Tror nok de fleste raser kan kjøres, men noen er bedre egent som typisk kjøre/dra hest enn andre, pga av bygning. Lange, brede, lave hester er ofte gode kjørehester slik jeg har forstått det. Temperamentet har nok også en del å si, og siden fullblodser og araber ofte er kjent for å ha et noe livlig og vimsete vesen, er det gjerne derfor folk ikke vil kjøre med dem. Som Ullsokken sier, de fleste vil nok ikke ha en sprellefisk mellom spjelkene.

Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 30/06/2006 :  23:28:10  Vis profil  Svar med kopi av melding
araberen til tante er innkjørt den :) Gå til toppen av siden

marte+quicky

Skrevet - 30/06/2006 :  23:39:59  Vis profil  Svar med kopi av melding
Et eksempel på at alle raser kan kjøres inn er en fullblodshest (galopphest) som er satt i trening hos TRAVtrener Trond "Bullern" Anderssen. Den blir trent som alle andre travere, selv om den er galopphest, kjøres med å greier.
Du finner meg på ForumHest!

www.hestene.no
Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 1.31 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.