hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Longering.
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 Longering.
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 11

Ina_R

Norway

Skrevet - 06/07/2006 :  11:02:13  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseIna_R  Svar med kopi av melding
Nå har jeg såvidt begynt å longere Løkken. Men har kun til nå brukt hodelag og longeringstau. (Ett tau) Hvordan bør jeg fram for å komme ett skritt videre? Sal eller kjøresele? Kjøreselen har enda ikke kommet på plass hvor han står på beite. Men salen er der. Og med to tøyler skal den ene ligge bak rumpen til hesten eller 'over ryggen'? Har lest litt begge deler her..

Gud, dette kan jeg lite om, men prøver jo litt for moro Men må vel si at det går ganske bra å longere Løkken, han er lydig og fin.

Ina og Løkken<3
Gå til toppen av siden

Løkki

Norway

Skrevet - 06/07/2006 :  12:20:56  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLøkki  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLøkki  Svar med kopi av melding
Tømmelongering av Stas Lilja, 4 gongen vi prøver oss på det. Ho er 3 år gammal.

Film: http://s27.photobucket.com/albums/c196/ramplady1/?action=view¤t=juni06187.flv Her er ho litt ukonsentrert men, det var så mykje som sjedde rundt oss.

ForumHest

Gunvor, Løkki og Skaars Benita
Gå til toppen av siden

carambee

Skrevet - 06/07/2006 :  13:16:50  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidecarambee  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressecarambee  Svar med kopi av melding
På bildene ser hun iallefall fin og avslappa ut.Med ett øre mot longør og alt :)
Intet å kunne er ingen skam, men intet å ville lære er det. Gå til toppen av siden

CatrineS

» VIP

Norway

Skrevet - 07/07/2006 :  13:56:38  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
http://video.google.com/videoplay?docid=6334576605083093468&q=arabian%2Bhorse

Dette må vel kalles for mye innspenning...

Opprinnelig postet av Ferrari & Miriam

Uff av meg, så jo ikke behagelig ut en plass.... og for ikke å snakke om "innspenninga" den hadde mellom frambeina...
Gå til toppen av siden

crusabell

» VIP

Skrevet - 11/07/2006 :  10:06:42  Vis profil  Svar med kopi av melding
men hvor mye er det sundt å longere da? i div bøker står det jo at longering ikke skal gjøres veldig regelmessig,men en gang imellom liksom.. har alltid lært og trodd at det er ganske belastende for hestebein å løpe på små volter for ofte.
hva mener dere?
Gå til toppen av siden

Gnyr2

» VIP

Norway

Skrevet - 11/07/2006 :  13:00:30  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseGnyr2  Svar med kopi av melding
Trodde det bare var bra får hesten å bli longert jeg..? Det blir jo en avveksling fra ridinga, og med Evita hvertfall, får hun ikke trent så mye når jeg rir foreløpig, siden jeg bare rir skritt og litt trav...
Iiiihaa! Gå til toppen av siden

carambee

Skrevet - 11/07/2006 :  13:17:17  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidecarambee  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressecarambee  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
men hvor mye er det sundt å longere da? i div bøker står det jo at longering ikke skal gjøres veldig regelmessig,men en gang imellom liksom.. har alltid lært og trodd at det er ganske belastende for hestebein å løpe på små volter for ofte.
hva mener dere?

Opprinnelig postet av pølsa

Hvis man holder mesteparten av longeringa på en volte som er 15- 20 meter så ser ikke jeg forkjellen fra å ri på en.
Man longerer ofte i ca en halvtime, mens de fleste "dressurtanter" (ikke for å tråkke på noen tær) kan ri en time i ridehuset og da for det meste på en storvolte.

Når hesten longeres har den jo tross alt bare seg selv å bære på...

Intet å kunne er ingen skam, men intet å ville lære er det. Gå til toppen av siden

crusabell

» VIP

Skrevet - 12/07/2006 :  16:58:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
ja hva er IKKE belastende,det kan man jo spørre om tenker mest i forhold til vanlig turridning og kjøreturer da,siden det er det jeg for det meste bruker hestene mine til. ingen av de har veldig gode bein,så har ikke lyst å belaste de unødig..prøver jo å ta så godt vare på de som mulig..hønemor
longerer ikke så mye,men tømmekjører litt av og til langs veien,på store 8-tall og mellom kjegler.
Gå til toppen av siden

chk

» VIP

Norway

Skrevet - 12/07/2006 :  20:31:51  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidechk  Svar med kopi av melding
Tømmekjøring kan jo også gjøres langs firkantsporet. Så det blir jo ikke store forskjellen fra vanlig ridning. Så tror ikke det på noen måte er skadelig, iallefall ikke om man tømmekjører.

Selv så har jeg aldri -longert-, men jeg har tømmekjørt en gang, og syntes det var veldig moro :)

edit:/
Ang. forskjellen på lange tøyler dressur og tømmekjøring: oppfattet det slik at man bare kunne gjøre sideførende og mer avanserte øvelsene kun i LT dressur og ikke tømmekjøring. Men det er vel feil? Ser ikke problemet med å gjøre dette med gjord, og har også blitt fortalt av hun jeg lærte tømmekjøring av, at dette skulle gå an når man bare ble flinkere.

Redigert av - chk den 12/07/2006 20:40:34 Gå til toppen av siden

crusabell

» VIP

Skrevet - 12/07/2006 :  21:35:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
ja mange tømmekjører i stedet for å longere. på volte altså.. ser jo at mange får bra resultater utav det også. bedre enn longering også kanskje..? nå jeg tømmekjører går vi mest bortover veien, vi har ingen stor nok plass til å få ei skikkelig volte på i nærheten. Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 12/07/2006 :  23:17:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
Sideførende går fint an å gjøre med gjord også. Problemet med gjord er at man ikke får tatt sideførende tøyletak (Altså, tøylene ut til siden).

Mvh Tone Kristin og Lolita

Mvh Tone Kristin

Gå til toppen av siden

Gnyr2

» VIP

Norway

Skrevet - 12/07/2006 :  23:45:44  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseGnyr2  Svar med kopi av melding
Men hva er egentlig best av å longere og tømmekjøre?
Iiiihaa! Gå til toppen av siden

MagicHoneyEye

» VIP

Skrevet - 17/07/2006 :  19:55:21  Vis profil  Svar med kopi av melding
Prøvde oss på litt tømmelongering for første gang idag :) Honey skjønte ikke helt med engang, men det kom seg..hun fikk bakparten under seg innemellom, og ville gå å strekke på seg =) Detta skal vi prøve mer, må kjøpe sånn gjordt

camilla & Honey <3
vip.hestemarked.no/vip.asp?id=53

Redigert av - MagicHoneyEye den 17/07/2006 19:56:25 Gå til toppen av siden

nn

Afghanistan

Skrevet - 24/07/2006 :  23:55:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
Her kom jeg da, mange uker for sent med bildene mine... Her er vi , longerer med to liner og jeg synes snuppa er flink jeg!

Gå til toppen av siden

armunpi

» VIP

Skrevet - 25/07/2006 :  00:22:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
Camilla longerer Emir Radchan for første gang:) han var ganske flink helt til det kom 2 små hopper inn:P

Gå til toppen av siden
Side: av 11 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.42 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.