hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Longering.
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 Longering.
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 11

McOogCo

» VIP

Skrevet - 06/08/2006 :  00:49:15  Vis profil  Svar med kopi av melding
nå har jeg lest og lest og lest vettu ! alt fra a til å på denne diskusjonen morro at noen har tatt opp dette temaet...
tenkte jeg skulle skrive det lille jeg vet om tømmekjøring( som det kalles med to tømmer)
jeg begynte å være med på kurs hos Olaf Nyby, kjøreinstruktør og lærte meg litt om tømmekjøring... når han f.eks begynner å tømmekjøre lønner det seg å ha tømmen bak rumpa på hesten, dette både av sikkerhets messige grunner (at hesten ikke får snudd seg innover og rundt linene for så å gå motsat retnint) og at man får en gratis halvparade i utvendig tøyle hver gang hesten strekker ut utvendige bakben. når hesten så blir trygg på dette kan man føre opp tøylen til et øvre hakk (eks øverste ringer på sele/kjøresele) og bruke de på nøyaktig vanlig måte som om man skulle ridd. f.eks om jeg skal ta en versade så er det halvparader og event en pisk som peker mot motsatt skulder. dette fungerer kjempebra og jeg gjør både sideførende og versader på hesten min ved hjelp av dette
jeg har vokst opp med "vanlig" longering, og ikke før jeg så et program om en tysk dressurtrener som underviste og viste en korrekt måte å gjøre det på, så forstod jeg at ved hjelp av en line så stiller hesten nesen automatisk inn, og får en feil belastning i nakken, men ved hjelp av to stk så får hesten heller nesen rett og mulighet for å søke ned og fram alt etter hånden som holder tøylen.

ble skrevet litt i hulter til bulter her, var ikke helt med meningen, men ble så ivrig :)
mange forbinder "tømmekjøring" med å gå bak hesten med lange tøyler og styre til høyre og venstre, dette stemmer da ikke helt...
ja man bruker det en del ved innkjøring av hester osv, men det er en utrolig bra måte å trene og mykgjøre hester på...
Olaf Nyby er en utrolig dyktig trener, og tar på seg alt fra å trene unghester og pansjonister, til eiere somvil lære :) har man mulighet så burde man virkelig se når han gjøre dette

Jeg fikk en sikkeilig "AHA"opplevelse av å se han tømmekjøre hesten min første gang, for det var en bedre aktivitet og smidighet enn jeg overhode har vært i nærheten av i alle årene jeg har ridd den hesten

det var ikke meningen dette skulle bli noe reklame eller noe, men måtte bare fortelle om en utrolig dyktig trener som har noe hinsides kunnskap om akkurat dette han holder til på Hamar, men reiser hele norge rundt å holder kurs, og er også en del i USA og underviser Amiske folk i kjøring osv

hilsen meg som "kanskje" ble litt overivrig i svingen her....
Gå til toppen av siden
Side: av 11 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.22 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.