hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Longering.
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 Longering.
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 11

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 15/06/2006 :  13:26:53  Vis profil  Svar med kopi av melding
Oho, det er STOR forskjell mellom tømmekjøring og dressur på lange tøyler. Den største forskjellen er gjorden man bruker under tømmekjøring. Med den så får man ikke tatt sideførende tøyletak. Dressur på LT er vanlig dressur fra bakken, man gjør de samme øvelsene og hesten har den samme samlingen. Sjenkler er en blanding av pisk og posisjon. Fremdrift skal den ha av seg selv, man skal jo ikke mase den frem med sjenkel når man rir heller. Og så lenge hesten har fremdrift, så har den også mulighet for samling. LT er mye vanskeligere enn ridning, men samtidig mye enklere. Det er gøy, og man får et bedre overblikk over hvordan hesten jobber. Dessuten er det mange hester som synes det er kjempegøy.

Mvh Tone Kristin og Lolita

Mvh Tone Kristin

Gå til toppen av siden

Bente_og_Etanec

Norway

Skrevet - 15/06/2006 :  13:41:32  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBente_og_Etanec  Svar med kopi av melding
Noen som har lyst - og ser syn på - og gå nærmere inn på hvordan en går frem for og lære hesten sideførende tøyletak f.eks.?
Og de tøylene som brukes (så det på bildene til oleo) ser kortere ut enn longeringstøylen og tømmene som en bruker når en kjører vogn, er det noen spesiell lengde på dem?
Og hvordan bruker en pisken, legger den inntil siden på hesten eller "leder" med den?
Mange spørsmål, men håper noen ser seg tid og orker prøve svare for dette er meget intressant

Jeg vet at det beste er og ta seg et klurs og det kommer jeg nok til og gjøre, men bare for og få en liten innføring til dess..

- " I belive I touched an angels wings when I found you..." - Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 15/06/2006 :  16:38:40  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg bruker gramanttøyler. De er egentlig litt for korte, skulle hatt en meter til. Men siden vi går helt inntil hoften på hesten så trengs jo ikke 10 meter lange tømmer heller.

Sideførende tøyletak er jo sideførende tøyletak. Det heter vel egentlig ledende tøyletak. Skjønner du da hva jeg mener?

Pisken blir brukt på samme måte som ved vanlig ridning. Om man vil ha hestens bakpart lengre ut til siden f.eks. så tapper man hesten på låret med pisken.

Mvh Tone Kristin

Gå til toppen av siden

Molly

» VIP

Skrevet - 15/06/2006 :  19:49:21  Vis profil  Svar med kopi av melding
Tømmelongering har jeg hørt at longering med 2 tømmer blir kalt

Andre forslag?

Bare si det du sku´

Spring Sprang Snubbla Og Datt
Gå til toppen av siden

oleo

» VIP

Skrevet - 15/06/2006 :  19:55:20  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Jeg vet at det beste er og ta seg et klurs og det kommer jeg nok til og gjøre, men bare for og få en liten innføring til dess..

Opprinnelig postet av Bente_og_Etanec

'

Tror jeg ville startet nettopp der jeg Bente... å ta et kurs. Ikke så lett å forklare dette i detalj her, det ville blitt en bok, dessuten er ikke jeg erfaren nok til å kunne gi deg en riktig innføring, det tør jeg ikke.

Et snøfnugg er noe av det skrøpeligste som finnes i verden...men se hva de får til når de holder sammen. Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 15/06/2006 :  20:16:57  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Nå vet jeg ikke om Anne Grundvig har heftet sitt lenger, men tidligere solgte hun via hjemmesiden sin et hefte om dressur på lange tøyler, som er riktig så bra og informativt :-) Det kan jo være et sted å starte. Link: http://www.klassiskdressur.com

Noe av hensikten med dressur på lange tøyler er vel det at hesten skal slippe å bære ryttervekt, men bare bære seg selv :-) Noe som er langt lettere enn å skulle balansere oss også.

Guro
Gå til toppen av siden

Bente_og_Etanec

Norway

Skrevet - 15/06/2006 :  20:21:30  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBente_og_Etanec  Svar med kopi av melding
Ja det er nok det beste, oleo. Så gjør jeg ikke de helt store feilene men får også hjelp til ting som da dukker opp.

Krisy - ja jeg forstod hvordan en bruker pisken om jeg vil ha hesten mer til en av sidene. Bruker aldri pisk på hestene mine, så det blir da en ny erfaring.
Men hvordan en "forklarer" hesten sjenkelvikning f.eks. når jeg ikke sitter på og kan legge sjenkelen til og bruke setet til og forflytte vekten min, slike ting syntes jeg er vanskelig og tenke seg til hvordan gjøre..

Men som oleo sier så er det vel vanskelig og forklare. Sikkert lettere og ta seg et kurs, selv om jeg har et inntrykk av at der ikke er så mye slike kurs her borte (Vestlandet, Rogaland) *sukk*
Det ser så kjekt ut og kunne jobbe slik på bakken med hesten

- " I belive I touched an angels wings when I found you..." - Gå til toppen av siden

oleo

» VIP

Skrevet - 15/06/2006 :  20:33:55  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Men som oleo sier så er det vel vanskelig og forklare. Sikkert lettere og ta seg et kurs, selv om jeg har et inntrykk av at der ikke er så mye slike kurs her borte (Vestlandet, Rogaland) *sukk*
Det ser så kjekt ut og kunne jobbe slik på bakken med hesten

Opprinnelig postet av Bente_og_Etanec

Da tar du initiativet til å undesøke om flere er interessert i et slikt kurs rundt om i stallene der du bor, også ringer du Anne å hører om hun har lyst på en tur til Vestlandet en helg...Glupt?

Et snøfnugg er noe av det skrøpeligste som finnes i verden...men se hva de får til når de holder sammen. Gå til toppen av siden

Bente_og_Etanec

Norway

Skrevet - 15/06/2006 :  21:30:38  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBente_og_Etanec  Svar med kopi av melding
Der er dessverre ikke noe særlig hestemiljø lenger her hvor jeg bor... Har f.eks. ikke hatt noen og ri sammen med på sikkert 2 mnd
Så jeg tviler på jeg greier og få til noe slikt, selv om det hadde vært kjempekjekt..
Får nok heller bare følge med på Viba sine sider eller noe i den duren, om de skal ha noen slike kurs.

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 15/06/2006 :  21:39:13  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det er vanskelig å forklare over nett ja...

Tror ikke sjenkelvikning blir brukt i Klassisk Dressur. De hopper rett på versader og travér istede. Kontraversader blir gjort med at man skifter posisjon fra på innsiden av hesten til utsiden, stiller hesten litt inn mot gjerdet og ber den flytte bakparten med pisken. Etterhvert så er det nok å skifte posisjon og stille nakken til hesten.

Travér over diagonalen gjøres nesten på samme måte. Man går på utsiden av hesten og stiller den inn mot banen istede for mot gjerdet. Det enkleste er å først be om kontraversade og så rett og slett forandre stillingen. Hesten skal gå sidelengs på grunn av posisjonen din.

Lengre har ikke jeg kommet i utdannelsen.

Mvh Tone Kristin

Gå til toppen av siden

TORHILD

» VIP

Skrevet - 15/06/2006 :  22:12:53  Vis profil  Svar med kopi av melding
OLEO: Har du "stjælt" solen min??? Hmmmm.... jeg hadde den først!
Gå til toppen av siden

Bente_og_Etanec

Norway

Skrevet - 15/06/2006 :  22:52:28  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBente_og_Etanec  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Det er vanskelig å forklare over nett ja...

Tror ikke sjenkelvikning blir brukt i Klassisk Dressur. De hopper rett på versader og travér istede. Kontraversader blir gjort med at man skifter posisjon fra på innsiden av hesten til utsiden, stiller hesten litt inn mot gjerdet og ber den flytte bakparten med pisken. Etterhvert så er det nok å skifte posisjon og stille nakken til hesten.

Travér over diagonalen gjøres nesten på samme måte. Man går på utsiden av hesten og stiller den inn mot banen istede for mot gjerdet. Det enkleste er å først be om kontraversade og så rett og slett forandre stillingen. Hesten skal gå sidelengs på grunn av posisjonen din.

Lengre har ikke jeg kommet i utdannelsen.

Opprinnelig postet av kristy

Ahaa, ja nå forstår jeg mye mer! Nå gikk det opp et lys for meg, om jeg forstår det rett så foregår det meste av treningen på sporet sånn grovt sett? Om det stemmer har det gått opp et lys for meg

Men altså, den form for longering jeg gjør med Etanec på bildene i starten av tråden heter altså tømmelongering? (Har ikke tenkt at det er noen form for LT dressur, men bare kaldt det for longering med 2 tøyler tror jeg det var).

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 15/06/2006 :  22:59:42  Vis profil  Svar med kopi av melding
Mesteparten av treningen foregår på sporet ja. Det er akkurat som vanlig dressurridning, bare at rytteren går ved siden av hesten.

Den formen for longering du har bilde av heter vel strengt tatt mye rart. Jeg kaller det tømmelongering, mens andre kan kalle det noe helt annet.

Mvh Tone Kristin

Gå til toppen av siden

oleo

» VIP

Skrevet - 15/06/2006 :  23:43:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
OLEO: Har du "stjælt" solen min??? Hmmmm.... jeg hadde den først!

Opprinnelig postet av TORHILD

He he, ja, det hadde jeg visst..... Kan sette inn noe annet jeg vet du.....for eksempel denne som passer utrolig bra akkuratt i dag etter å ha lempet nypresset høy i 7 timer inn på henger og deretter inn på låven...var da slik og etterpå så jeg slik ut fordi når vi jobbet så var det slik og nå sitter jeg her å og er klar for .

Bente_og_Etanec

Norway

Skrevet - 15/06/2006 :  23:53:54  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBente_og_Etanec  Svar med kopi av melding
Hi hi hi du er morsom du oleo
Det var den morsomste meldingen jeg har lest ever

Side: av 11 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.45 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.