hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Longering.
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 Longering.
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 11

Harneshaug

» VIP

Norway

Skrevet - 15/06/2006 :  02:01:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
Var å så på bildene Oleo men de var så uskarpe, for meg så det ut som tømmekjøring. Hva /Er der noen forskjell?
Når Gubben er borte driter hestene på plenen Gå til toppen av siden

LisaFi

Skrevet - 15/06/2006 :  07:52:44  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLisaFi  Svar med kopi av melding
Når man "tømmekjører" i sirkel, og jobber hesten som om man rir, kalles det lange tøyler dressur. Det gir også fordelen at man kan, når man er fornøyd med hestens form, kan jobbe ut fra sirkelen og langs sporet (dvs rett- for å sjekke at hestens arbeidsform er stabil, blant annnet).

Når jeg hører ordet tømmekjøring, tenker jeg mer temming og lystringstrening som forberedelse til innkjøring, noe som innholdsmessig blir noe helt annet.
Gå til toppen av siden

carambee

Skrevet - 15/06/2006 :  08:32:36  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidecarambee  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressecarambee  Svar med kopi av melding
Lange tøyler dressur og tømmekjøring i sirkel er IKKE det samme LisaFi.
Er ingen ekspert på lange tøyler dressur, men har fått med meg såpass at det er ikke samme sak.
Forskjellen? Jo de som tømmekjører har for det første en gjordt på. LTdressur er med et par lange tøyler som kune går fra hestens munn (nese) til treners hånd.

Hva det fokuseres på når det gjelder muskelbygging, fremgangsmåte er også forskjellig...

Intet å kunne er ingen skam, men intet å ville lære er det. Gå til toppen av siden

LisaFi

Skrevet - 15/06/2006 :  10:02:17  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLisaFi  Svar med kopi av melding
Eh? Så du kan ikke kalle det lange tøyler om du har en gjordt på? Hæ?

Om du bruker noen form for sikring så tøylene ikke skal ramle i bakken om hesten misforstår og snur, etc da? Gjennom stigbøylene på en sal etc?

Trodde ikke utstyret spillte hovedrollen her? Men hva som er hensikten/ fremgangsmåten?

Var på et kurs på Starum for noen år siden (i forbindelse med at vi hadde voltige som tilbud på rideskolen der jeg jobba). Der jobba vi med "longering" på både en og to tøyler, og når en da kan bevege seg ut av sirkelen, handler det for meg ikke så mye om longering lenger.

Men tømmekjøring har for meg en klang som om det har med kjøring å gjøre. Temming før kjøring, eller trening på kjøre-øvelser/lydighet/smidighet uten vogn.

Å jobbe hesten for lange tøyler på rette spor/ sidebevegelser, tempovekslinger etc, hører for meg ikke inn under tømmekjøring. (Vanskelig å gjøre sidebevegelser i kjøring- pga vogn. - Derav dressur for lange tøyler- hestefører går bak hesten...?)
Gå til toppen av siden

LisaFi

Skrevet - 15/06/2006 :  10:02:43  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLisaFi  Svar med kopi av melding

Om du bruker noen form for sikring så tøylene ikke skal ramle i bakken om hesten misforstår og snur, etc da? Gjennom stigbøylene på en sal etc?

Trodde ikke utstyret spillte hovedrollen her? Men hva som er hensikten/ fremgangsmåten?

Var på et kurs på Starum for noen år siden (i forbindelse med at vi hadde voltige som tilbud på rideskolen der jeg jobba). Der jobba vi med "longering" på både en og to tøyler, og når en da kan bevege seg ut av sirkelen, handler det for meg ikke så mye om longering lenger.

Men tømmekjøring har for meg en klang som om det har med kjøring å gjøre. Temming før kjøring, eller trening på kjøre-øvelser/lydighet/smidighet uten vogn.

Å jobbe hesten for lange tøyler på rette spor/ sidebevegelser, tempovekslinger etc, hører for meg ikke inn under tømmekjøring. (Vanskelig å gjøre sidebevegelser i kjøring- pga vogn. - Derav dressur for lange tøyler- hestefører går bak hesten...?)
Gå til toppen av siden

LisaFi

Skrevet - 15/06/2006 :  10:05:48  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLisaFi  Svar med kopi av melding

Gå til toppen av siden

TORHILD

» VIP

Skrevet - 15/06/2006 :  10:37:58  Vis profil  Svar med kopi av melding
Men nå skal jeg komme med et kanskje litt dumt spørsmål igjen. Om dette er dressur, og man klarer å gjøre sideførende bevegelser osv. Hvor blir sjenkelen av da???? Man får jo ikke hesten til å gå RIKTIG selv om man jobber korrekt med tøyler osv, men mangler sjenkel/kraft bakfra. Blir det ikke da bare at hesten bøyer nakken osv da?
Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 15/06/2006 :  10:40:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Men nå skal jeg komme med et kanskje litt dumt spørsmål igjen. Om dette er dressur, og man klarer å gjøre sideførende bevegelser osv. Hvor blir sjenkelen av da???? Man får jo ikke hesten til å gå RIKTIG selv om man jobber korrekt med tøyler osv, men mangler sjenkel/kraft bakfra. Blir det ikke da bare at hesten bøyer nakken osv da?

Opprinnelig postet av TORHILD

samme lurte jeg på.. Man skal jo ikke ri hesten i samling utelukkende på tøylen? følte og man mangler sjenkel og sits..
Gå til toppen av siden

LisaFi

Skrevet - 15/06/2006 :  10:42:03  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLisaFi  Svar med kopi av melding
den lange tøylen mot hestens side er som en sjenkel Gå til toppen av siden

LisaFi

Skrevet - 15/06/2006 :  10:43:26  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLisaFi  Svar med kopi av melding
og iflg prinsipper fra longering ang plassering av longøren i forholdende, nøytral eller drivende posisjon, er det jo sterkt fremaddrivende å faktisk gå bak hesten. Og så har man vel med seg pisk? som bøyningshjelp? Gå til toppen av siden

oleo

» VIP

Skrevet - 15/06/2006 :  11:31:39  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja, jeg sa ifra at bildene var uskarpe, ikke heldig med de.

En bruker en lang pisk på de stedene en ikke kommer til, i innlæring. Hesten blir IKKE pisket men berørt.

Lange tøyler dressur og tømmekjøring er IKKE det samme selv en lett kan tro det. Man legger vekt på helt andre ting. Dersom man er flink til å rose og belønne så synes hestene dette arbeidet er meget artig....
Les mer her....
http://home.online.no/~a-grundv/id56.htm

Et snøfnugg er noe av det skrøpeligste som finnes i verden...men se hva de får til når de holder sammen.
Redigert av - oleo den 15/06/2006 11:34:26 Gå til toppen av siden

Anette&Ali&Aurello

Norway

Skrevet - 15/06/2006 :  11:36:21  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnette&Ali&Aurello  Svar med kopi av melding
Har bare ett longeringsbilde av hesten min. Longerer sjelden, rett og slett fordi jeg ikke er noe god på det...

Dette bildet er tatt når Ali er snart 3 år, under innridningen i Danmark.

~anette & ali & aurello~

www.haflinger.no
Gå til toppen av siden

oleo

» VIP

Skrevet - 15/06/2006 :  11:38:58  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
og iflg prinsipper fra longering ang plassering av longøren i forholdende, nøytral eller drivende posisjon, er det jo sterkt fremaddrivende å faktisk gå bak hesten. Og så har man vel med seg pisk? som bøyningshjelp?

Opprinnelig postet av LisaFi

En forholder seg ikke bak hesten, positionen er på siden. Hesten må lære å gå frem selv om du befinner deg på siden, dette er det første man lærer. Mange hester blir forvirret første gangen og går rundt og rundt...helt til de forstår at de skal gå rett frem samme hvor du befinner deg. Altså, en lærer hesten å bli selvgående...

Et snøfnugg er noe av det skrøpeligste som finnes i verden...men se hva de får til når de holder sammen. Gå til toppen av siden

Harneshaug

» VIP

Norway

Skrevet - 15/06/2006 :  12:08:41  Vis profil  Svar med kopi av melding
He he ... ok, ikke SÅ dumt spørsmål da?
Når jeg tømmekjører gjør jeg det jo ikke i sirkel men i en slags bane som jeg har laget til.
Forskjellige hinder som kjegler, små bommer, rygging mellom stokker, temposkifter osv. Vet ikke hva det kalles men jeg laget meg en slik bane da jeg trente Emma og Stella. Det fungerte jo som en innkjøring for Emma så det er vel tømmekjøring? Da vi satte på vogna etterpå var det i alle fall ingen problen med å snu, rygge, skifte spor, runde kjegler osv.
Skal sjekke opp linken du la ut nå.
Tusen takk alle sammen (-:

Når Gubben er borte driter hestene på plenen Gå til toppen av siden

Bente_og_Etanec

Norway

Skrevet - 15/06/2006 :  13:17:58  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBente_og_Etanec  Svar med kopi av melding
Men hva kaller dere det jeg gjør med Etanec på bildene i starten av tråden da? Selv kaller jeg det bare longering med to tøyler eller noe i den duren.. Er dette vanlig longering eller noen form for mer dressur?
Tømmekjøring mener jeg det ikke er siden jeg også ser form eg at det har med innkjøring til vogn og gjøre.

- " I belive I touched an angels wings when I found you..." - Gå til toppen av siden
Side: av 11 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.39 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.