hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Longering.
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 Longering.
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 11

VictoriaTh

» VIP

Norway

Skrevet - 13/06/2006 :  23:55:44  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideVictoriaTh  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseVictoriaTh  Svar med kopi av melding
Fikk vondt i nakken av å se den filmen =/ Stakkars hest...
Victoria & Vinnie - http://vip.hestemarked.no/vip.asp?id=13920
-
Gå til toppen av siden

Harneshaug

» VIP

Norway

Skrevet - 13/06/2006 :  23:59:27  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg vil bare takke Bente for denne tråden! Har lært så utrolig masse, aldri hørt om å longe på to liner før? Jeg har aldri syntes longering var noen bra måte å jobbe på i og med at hesten bare sprang "tulling" i sirkel rundt meg.
I dag kom settet jeg bestillte fra Hooks, brukte bare gjorten da jeg ikke ken å stille innspenningstøylene riktig, og vanlig hodelag.
(skal på kurs til helga så da skal jeg få lære meg (-: )

Da vi kom ut på plassen skjønnte Ulskaug hva som var i gjære og slengte opp hodet og satte avgårde.
Han har aldri brydd seg om hvor i "trekanten" jeg står, om jeg slenger opp armene, går bak, foran, hopper midt ut i veien... bare durer avgårde )-:

Brukte 2 liner og hva skjer? Jo da han kjennte lina bak rumpen ramlet hodet ned, bakparten inn og etter en stund var det akkurat som han fløt... Ble så forundret og betatt at jeg glemte helt liner og vesen og holdt på å snuble i allt...
Rolig flytende sakte trav med lange steg, han som ellers bare hopper opp og ned i traven.

Han gikk ikke så fint med en gang da, men da han var blitt varm. Varte ikke mer enn et par tre runder så falt han ut, men da vi begynnte å trene overganger fra skritt til trav og omvent, klarte han det flere ganger!!! Jeg ble så glad.
Har aldri kunnet trent overgang i det hele tatt da han bare raste avgårde..

Det er jo selvfølgelig ikke snakk om bæring og samlin, men mindre spredning (-; og han tråkket tydelig under seg de rundene han fikk bue på kroppen. (ble rørt jeg.. åh.. så fin han er)

Var så forbauset over at hodet gikk ned av seg selv da han fikk inn bakparten! uten noe innspenning!
Dette var supergøy, vi skal trene!!! Og så skal jeg lære meg masse i helgen (-:
Er egentlig dressurkurs men vi får individuelle timer og når man har en ekstraver som ikke går ned på bittet og ikke samler seg er vel longering en bra start?
Hurra...

TUSEN TAKK alle sammen som har kommet med så gode innlegg!!!

Når Gubben er borte driter hestene på plenen Gå til toppen av siden

Bente_og_Etanec

Norway

Skrevet - 14/06/2006 :  00:23:15  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBente_og_Etanec  Svar med kopi av melding
Værsågod Harneshaug, bare koselig at dette kunne væer til hjelp for noen Jeg har lært ganske mye jeg også av det andre skriver her, så det er ordentlig morsomt og kunne diskutere dette med andre syntes jeg.

Jeg ble helt rørt når jeg leste om Ulskaug og hvordan han forandret seg i longen.. Så herligt at du endelig får det til, og jeg er helt enig med deg!!; det er mye trening i og bruke longe. Særlig om en longerer med tøyler, en får en helt annen måte og longere på og mer kontroll over hesten. Lettere og gi dem signaler på hva du ønsker fra hesten.

Jeg kommer nok til og "pensjonere" kapsunen min og kun bruke den om jeg av en eller annen grunn ikke kan bruke hodelag og bittet. Innspenningene har jeg også lagt på hyllen fullstendig, heretter fortsetter jeg med tøyler, hodelag og gjordten

Oppdater oss gjerne etter helgen på hvordan det gikk og hva du lærte da, så vi også kan få lære mer

- " I belive I touched an angels wings when I found you..." - Gå til toppen av siden

VictoriaTh

» VIP

Norway

Skrevet - 14/06/2006 :  00:30:54  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideVictoriaTh  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseVictoriaTh  Svar med kopi av melding
Dumt spørsmål men...
Hvordan kan man venne hesten til å ha linen bak rumpa når den bare setter av sted? (Vinnie reagerte nemmelig ikke så bra på den andre linen hun )

-
Gå til toppen av siden

Harneshaug

» VIP

Norway

Skrevet - 14/06/2006 :  00:52:22  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ikke noen spørsmål er dumme! DET er i alle fall sikkert..
Bruker du hodelag? Når du sammen med stemmen roer ned hesten strammer du jo litt på tøylen, da trykker linen litt bak og du får kontakt med munnen på hesten.
Du må kjenne at du har lik kontakt på begge sider. Jeg brukte de nederste ringene på gjorten å ha tøylene/linene gjennom.
Nå skal det sies at Ulskaug er eks-traver så han er jo vandt til å ha reimer overalt.
Om hesten blir redd den lave linen får du trene på å gjøre henne fortrolig med den før du begynner å longere. Om du ikke brukte hodelag er det nok vanskeligre å "holde" igjen om hesten springer ut, men vær sikker på at hun ikke er redd linen...

Stryk og trykk med linen over hele hesten i andre situasjoner. Når du bare leier henne, pusser henne, forer osv.
det er lurt å trene med tau over hele kroppen til hesten.
Start med å stryke tauet over kroppen, de plassene den reagerer må man jobbe med til den er helt trygg.
Så kan man gå over til å svinge tauet mykt og rytmisk på kroppen, du på en måte slenger enden av tauet på kroppen til hesten. Viktig å ikke gjøre dette før hesten er fortrolig med tauet og pass på å hold en puls.
Noen tåler det kjapt andre trenger lenger tid, men det er noe alle burde gjøre som miljøtrening og som tillitsøvelse.
Jeg kan slenge tau på alle 4 mine over hele kroppen, også annsiktet og under magen. Du får roligre hester som tåler mer og det kan være kjekt om du er på tur, ting kommer flygende, reimer faller ned fra salen ol ELLER når du longer (-:
DETTE vet jeg, den første delen av forklaringen min er jeg derimot ikke så sikker på he he.. du får nok gode svar i morgen (-:
Men tren med tau uansett du, fantastisk følelse når hesten stoler og er så trygg på deg, nesten sovner når du står og slenger med tauet!

VictoriaTh

» VIP

Norway

Skrevet - 14/06/2006 :  00:59:38  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideVictoriaTh  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseVictoriaTh  Svar med kopi av melding
Tusen takk Harneshaug Bruker hodelag ja, men skulle ikke tro hun brydde seg =/ Skal prøve "tautrening" i morgen da =)
-
Gå til toppen av siden

Harneshaug

» VIP

Norway

Skrevet - 14/06/2006 :  01:05:28  Vis profil  Svar med kopi av melding
Oki (-: Bare pass på at hun er rolig når du begynner, at det ikke er noe som stresser henne rundt og ta det saaakte... du må ikke begynne med å svinge tauet på henne før hun er 150% trygg på det, kan ta mange dager det...
Husk også at det er anstrengende for henne om hun er nervøs så ofte små korte økter med masse ros, alltid gi deg når hun er flink (-:
Så masse lykke til, håper det går bra.

oleo

» VIP

Skrevet - 14/06/2006 :  21:31:08  Vis profil  Svar med kopi av melding
Er den ingen her som går lange tøyler??
Et snøfnugg er noe av det skrøpeligste som finnes i verden...men se hva de får til når de holder sammen. Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 14/06/2006 :  22:47:44  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg gjør . Er en del bilder av meg og gæmpen på vip'en min, orker ikke lete de frem nå. *Venter på at LOST skal begynne igjen*

Mvh Tone Kristin og Lolita

Mvh Tone Kristin

Gå til toppen av siden

Bente_og_Etanec

Norway

Skrevet - 14/06/2006 :  22:51:02  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBente_og_Etanec  Svar med kopi av melding
Hvordan lange tøyler mener du, Oleo? Jeg longerer med tøyler (som du ser på bildene), men om du mener dressur på lange tøyler sånn som... hva heter hun nå igjen?... ei som reiser rundt og holder kurs, så kan jeg det rett og slett ikke.. Hadde jeg fått muligheten til og lære det hadde jeg mer enn gjerne trent slik også, høres kjekt ut og virker til og være kjempegod trening for hesten også
- " I belive I touched an angels wings when I found you..." - Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 14/06/2006 :  23:40:53  Vis profil  Svar med kopi av melding
Anne Grundvig (Destrier her inne) reiser rundt. Jeg har vært på et kurs med henne, og om jeg ikke allerede var frelst så ble jeg det da.

Mvh Tone Kristin

Gå til toppen av siden

Harneshaug

» VIP

Norway

Skrevet - 14/06/2006 :  23:56:21  Vis profil  Svar med kopi av melding
Skjønnte ikke helt den jeg heller, mine går ikke på annet enn lange tøyler (eller springer for den saks skyld) men sikkert ikke det du mener?

oleo

» VIP

Skrevet - 15/06/2006 :  00:01:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Hvordan lange tøyler mener du, Oleo? Jeg longerer med tøyler (som du ser på bildene), men om du mener dressur på lange tøyler sånn som... hva heter hun nå igjen?... ei som reiser rundt og holder kurs, så kan jeg det rett og slett ikke.. Hadde jeg fått muligheten til og lære det hadde jeg mer enn gjerne trent slik også, høres kjekt ut og virker til og være kjempegod trening for hesten også

Opprinnelig postet av Bente_og_Etanec

Riktig som Kristy sier, Ellen Ofstad instruerer også i lange tøyler, dersom man er heldig å få tak i hun. Se på min vip på side 2, der ligger det 3 bilder av litt dårlig kvalitet men du ser vertfall hva jeg mener.

Det er en god måte å trene en hest på, uten at hesten blir feilstilt, går i feil form og uten at hesten blir belastet mer enn den egentlig er klar for. Mykgjørende før ridning for hesten og god oppvarming for rytter...

Et snøfnugg er noe av det skrøpeligste som finnes i verden...men se hva de får til når de holder sammen. Gå til toppen av siden

Bente_og_Etanec

Norway

Skrevet - 15/06/2006 :  00:13:21  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBente_og_Etanec  Svar med kopi av melding
Ahaa, da forstår jeg ja
Ja det hadde vært kjempekjekt og lært det, og det var Anne Grundvig jeg tenkte på som holder kurs. Vet hun har hatt noen kurs her i Rogaland, så jeg må nok bare følge med på hjemmesiden hennes og se neste gang hun skal ha kurs her borte igjen.

Brun best
» VIP

Norway

Skrevet - 15/06/2006 :  01:44:48  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBrun best  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseBrun best  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Anne Grundvig (Destrier her inne) reiser rundt. Jeg har vært på et kurs med henne, og om jeg ikke allerede var frelst så ble jeg det da.

Opprinnelig postet av kristy

Eg har og vært på kurs med henneKjempe intresant og du lærer masse! Anbefales å gå på ett av hennes kurs ja

Hvil i fred Pacific! Takk for alt.

www.karo-jenten.piczo.com
Gå til toppen av siden
Side: av 11 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.36 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.