hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Longering.
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 Longering.
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 11

oleo

» VIP

Skrevet - 09/06/2006 :  12:30:39  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Jeg kan godt gå ut i skogen å dø jeg...

Opprinnelig postet av BirgitteogVickie

Ikke gjør det'a.... Men det var jo ikke du som red var det vel? Da er det vel ikke så fælt vel? Du kan jo ha gjort en fabelaktig jobb med hesten du Birgitte....men det synes jo lite når rytter som rir på dette bildet ikke får det frem? Venninna di kunne vel godt tenke seg å brøle panneluggen av meg og gitt meg to tette og ei badehette....
Men, prøvde å skrive det så snilt og klart som jeg kunne uten å være ovenfraogned..

Et snøfnugg er noe av det skrøpeligste som finnes i verden...men se hva de får til når de holder sammen. Gå til toppen av siden

nn

Afghanistan

Skrevet - 09/06/2006 :  12:36:14  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Jeg kan godt gå ut i skogen å dø jeg...

Opprinnelig postet av BirgitteogVickie

Ikke gjør det'a.... Men det var jo ikke du som red var det vel? Da er det vel ikke så fælt vel? Du kan jo ha gjort en fabelaktig jobb med hesten du Birgitte....men det synes jo lite når rytter som rir på dette bildet ikke får det frem? Venninna di kunne vel godt tenke seg å brøle panneluggen av meg og gitt meg to tette og ei badehette....
Men, prøvde å skrive det så snilt og klart som jeg kunne uten å være ovenfraogned..

Opprinnelig postet av oleo

Syntes du gjorde en god jobb jeg Oleo! Du er jo så iherdig når du skriver, og det er saklig også. Laaaange lærerike innlegg.

Så selv om jeg av og til, en sjelden gang, blir sint på deg, så synes jeg du er skikkelig flink med hest. Konstruktiv kritikk er ikke skadelig for noen.

Redigert av - nn den 09/06/2006 12:37:05 Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 09/06/2006 :  13:51:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
Lopke: Hvorfor er det så feil å tre longeringslina igjennom bittringen, under haka og feste den i den ytre bittringen? Har prøvd mye forskjellig med Lolita, men det er den eneste måten hun takler at jeg fester longeringslinen på. Når jeg bruker fullsjekken så kan jeg feste den i den indre bittringen, men det er jeg ikke noe glad i. Blir så ustabilt. Om jeg drar linen over nakken så nekter hun å gå frem, med en gang jeg legger litt vekt på linen (halvparade f.eks.) så bråstanser hun.

Mvh Tone Kristin og Lolita

Mvh Tone Kristin

Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 09/06/2006 :  15:33:54  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Lopke: Hvorfor er det så feil å tre longeringslina igjennom bittringen, under haka og feste den i den ytre bittringen? Har prøvd mye forskjellig med Lolita, men det er den eneste måten hun takler at jeg fester longeringslinen på. Når jeg bruker fullsjekken så kan jeg feste den i den indre bittringen, men det er jeg ikke noe glad i. Blir så ustabilt. Om jeg drar linen over nakken så nekter hun å gå frem, med en gang jeg legger litt vekt på linen (halvparade f.eks.) så bråstanser hun.

Opprinnelig postet av kristy

Jeg skrev ikke at det ble feil gjorde jeg?? men at det var sånn vi gjorde før. Og ikke vil gjøre slik mer. Problemet blir at i en longe med denne festningen blir det bare utvendig tøyletak, den innvendige ringen vil kun fungere som en ring.

Jeg har kjøpt meg longeringsgjord og vil feste en longe i ytterste, gjennom gjorden og bort til meg, den andre i innerste, gjennom gjorden og inn til meg. Mener nå at dette er mye bedre.
Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 09/06/2006 :  17:07:24  Vis profil  Svar med kopi av melding
Du skrev dette:
Kopi av melding:
ikke bra ser jeg idag!

Er helt enig med deg i at tømmelongering er mye bedre. Men Lita har ingen problemer med å forstå trykk mot siden av hodet. Noe det da blir når man fester i ytre ring. Har longert flere hester slik, og ingen har hatt noen problemer med å forstå at når man tar i linen så er de for langt ut i sirkelen. I motsetning til når man tar linen over hodet, da trekker man bittet oppover. Dette forvirret Lolita iallefall.

Gleder meg imidlertidig til jeg får penger til en skikkelig longeringsgjord. Lita gikk sååååå fint da jeg tømmelongerte henne for et par dager siden, strakk ryggen og sugde så fint på bittet. Det eneste som manglet var litt bakbeinsaksjon. Men hun skulle ha lett trening etter behandling av skjevt bekken, så jeg krevde ikke mer enn at hun letnet litt i framparten. Selvsagt hadde jeg ikke med kameraet den dagen *sukk*

Mvh Tone Kristin

Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 10/06/2006 :  00:47:00  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Jeg har ingen bilder av min hest som longeres, da jeg ikke kan longere og ta bilder samtidig, men jeg har tatt et av unghesten til venninnen min (3 åring). Longerer med en line. Er litt stram her, for hesten ville bare fram fram, men slappet av etter hvert og søkte mer ned med løsere line.

(...bildet er fjernet)

Opprinnelig postet av TORHILD

Her var det et par ting jeg ikke skjønte.
For det første, (her tar jeg meget mulig feil) hvorfor har man både longeringsline og innspenningstøyle på, og bare på innvendig?
Grunnen til at jeg lurer: du sier at hesten er ung. En ung hest er ingen sterk hest, og en -ikke-så-sterk-hest vil ofte prøve å finne utveier for å slippe unna når det blir tung, for meg virker det da logisk at dere bare oppfordrer til at skuldra skal flytte seg ut, og ikke være der den bør være.

Bittet ser jo ut til å være dratt godt oppover "kjakan" på hesten, så jeg skjønner jo at den løper, og at den helt sikkert sluttet å løpe etterhvert, men hadde det ikke vært en fordel å feste lina litt annerledes så man slapp dette?
Og hvis man har lina slik som den er festet her, altså i salen, hvilken funksjon har da innspenningstøylen?

Jeg understreker at jeg -lurer- det kan godt hende at dette har funksjoner jeg ikke ser, og da må noen gjerne fortelle meg hva jeg har gått glipp av:-)

Men jeg ville også tro at noe jeg leste i et Ridehesten en gang (nå er jeg 40 mil unna mine ridehesten blader, så jeg klarer ikke å finne ut hvem som sa det og når det sto) har satt sitt merke på hvordan jeg vil feste longeliner osv. Og der sto det "man bør tenke over at det ikke er munnen man vil styre, men hodet" derfor skulle man ifølge vedkommende longere med kapsun, slik at man ikke forstyrret munnen. For meg ga dette veldig god mening :-) og er noe jeg liker å bruke som ledesnor til en viss grad.

og må jeg feste i bittet fester jeg helst over gjennom innvendig, over hodet og ut i utvendig, slik føler jeg at jeg haler og drar litt mindre i bittet.

Og nå håper jeg atter igjen at ingen oppfatter dette som "hakking og detaljepirking".

Guro
Gå til toppen av siden

carambee

Skrevet - 10/06/2006 :  08:02:14  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidecarambee  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressecarambee  Svar med kopi av melding
Er enig med deg der Guro. Stusset også på den tøylefestinga...

Bente. Jeg begynte på et langt svar til deg i går, men det var så mye å gjøre på job at jeg ikke fikk tid. Har planer om å svare deg, men må vente til en dag det er litt rolig på jobb. (måtte bare si det så ikke noen tror jeg ikke har tenkt til å svare)

Intet å kunne er ingen skam, men intet å ville lære er det. Gå til toppen av siden

TORHILD

» VIP

Skrevet - 10/06/2006 :  11:06:06  Vis profil  Svar med kopi av melding
Vi har fått beskjed om å feste longeringstauen enten gjennom bittring og til sal, eller gjennom bittring, mellom frambena og til gjord. Dette for å få hesten også til å bøye innover, ikke vrangstille seg utover eller andre ting. Innspenningstøylen er jo ikke nødvendig egentlig på denne hesten, da den ikke strekker nesen for langt fram, men den er på på utvendig side for å hindre at den overbøyer inn og flytter ut skulderen, og da tok hun sikkert på også på innvendigen.

Selv longerer jeg med innspenningsgjord, longeringstau i innvendendig og gjennom på siden av gjorden. Likt som inn på bildet til Bente. Men min hest er voksen og går på jevne volter, derfor er alltid tauen løs og hun er fram og ned i halsen/forpart.

Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 10/06/2006 :  11:22:10  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Jeg tenker ikke mest på hvordan hesten går/ikke går på det bildet, men hvordan det må føles ut i munnen til hesten som sikkert har en bittring i kjeften. :-/ Å feste longelinjen i kun en bittring fører gjerne til det, derfor anbefales det å feste den i den ytterste og tre gjennom - eller longere med to tømmer. Gå til toppen av siden

carambee

Skrevet - 10/06/2006 :  12:14:26  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidecarambee  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressecarambee  Svar med kopi av melding
Også en idè å lære hesten å bøye seg lettere. Slik at den vet hva et lite press betyr. Da slipper man kanskje å dra sånn i tøyla. Hvis hesten er så ung ville kanksje en kapsun med jern (iberisk) være lurt. Hvis dere sliter med å bøye så er kapsunen litt mer tydelig. Den tar med seg hodet, slik at hesten ikke lurer seg unna ved å fx bare ta underkjeven til siden.

Men at bittet ble dradd såå var vel fordi den sprang litt mye, var det ikke? Kanskje den ikke er sterk nok til å holde den gangarten og bøyning enda

Intet å kunne er ingen skam, men intet å ville lære er det. Gå til toppen av siden

Masterpiece

» VIP

Norway

Skrevet - 10/06/2006 :  13:24:27  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideMasterpiece  Send %s1% en ICQ meldingMasterpiece  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMasterpiece  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Men at bittet ble dradd såå var vel fordi den sprang litt mye, var det ikke? Kanskje den ikke er sterk nok til å holde den gangarten og bøyning enda

Opprinnelig postet av carambee

Der er jeg HELT enig med deg Carambee
Gå til toppen av siden

katriiine
» VIP

Skrevet - 10/06/2006 :  17:10:35  Vis profil  Svar med kopi av melding
hvilket utsty bør man ha når man kongerer? ser mange som bruker bare grime og vanlig longeringstau..er det greit eller??
Gå til toppen av siden

TORHILD

» VIP

Skrevet - 10/06/2006 :  19:47:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det spørs hva som er meningen med longeringen, om man longerer for å mosjonere hesten bare, eller om det er for å jobbe den.
Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 10/06/2006 :  22:55:19  Vis profil  Svar med kopi av melding
Følte plutselig en trang til å legge ut bilder selv... Vi er ikke noe proffe da, men hun er stiv på grunn av skjevt bekken og spente muskler så jeg krever veldig lite av henne.

Her går hun greit. Det eneste jeg ber om er at hun holder villig trav.

Jeg ber om et litt mer aktivt skritt, og hun tror jeg mener trav.

Tråkker greit under seg her. Fremdeles for lite energi i bevegelsene.

Film

Noen kommentarer?

Mvh Tone Kristin

Gå til toppen av siden

TORHILD

» VIP

Skrevet - 10/06/2006 :  23:05:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hihihi... Kikket litt på de andre filmene og ser du ikke er så flink til å holde fast i longeringstauet ditt *flirer* Det gjorde Katie med meg også for en stund siden. Tralala... jeg står i andre tanker mens hun traver pent og pyntelig rundt meg. Plutselig hoster hun og strekker fram nakken i hostekulen. Og vips, der hopper tauen ut av hendene mine. I`m free! tenker Katie, og traver ut av volten og avgårde mot beitet =)
Gå til toppen av siden
Side: av 11 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.22 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.