hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Longering.
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 Longering.
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 11

Bente_og_Etanec

Norway

Skrevet - 09/06/2006 :  00:44:44  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBente_og_Etanec  Svar med kopi av melding
Sant det, Silje. Jeg la ut bilder av Etanec under lpngering fordi jeg vill høre hva andre sier om hvordan han går/bærer seg og slike ting. Om jeg gjør noe feil og andre ser det vil jeg svært gjerne kunne rette opp i det.
Men får vond samvittighet når jeg føler Birgitte får så mye pes pga rytterens måte og ri på... Det var liksom ikke det som var meningen...

Hadde håpet på at dette skulle bli en kjekk, nyttig og lærerik tråd med masse longebilder.
Kan vi ikke bare legge dette bak oss og gå videre? Om noen flere ønsker og legge ut bilder?

- " I belive I touched an angels wings when I found you..." - Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 09/06/2006 :  00:47:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
jo! Gå til toppen av siden

Bente_og_Etanec

Norway

Skrevet - 09/06/2006 :  00:55:08  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBente_og_Etanec  Svar med kopi av melding
Åh pjuh!, godt

Føt i tiden da jeg ikke visste der fantes kapsun brukte vi og longere hestene ved og feste longetauet i ytterste bittring, opp bak ørene langs hodelaget og ned gjennom innerste bittring.
Kan tenke meg til at dette ikke er så behageligt for hesten, men noen som har tanker og synspunkter på det?
Etter som jeg kan huske har jeg sett en del longere slik på rideskolen de senere årene også. Hvordan virker dette på munnen i forhold til andre måter og feste longetauet på?

- " I belive I touched an angels wings when I found you..." - Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 09/06/2006 :  00:59:09  Vis profil  Svar med kopi av melding
vi gjorde sånn.. inn i innerste, under haken og festes i ytterste.. ikke bra ser jeg idag!
Nå har jeg kjøpt meg sånn longegjord du har og skal prøve meg på samme metode som du.
Gå til toppen av siden

Bente_og_Etanec

Norway

Skrevet - 09/06/2006 :  01:05:22  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBente_og_Etanec  Svar med kopi av melding
Tenkte ikke under haken, men fra ytterste bittring og opp bak ørene. Følger selve hodelaget kan en si, fra bittring til bittring.
Husker også vi brukte den måten du beskriver, men mest brukte vi denne måten. Trodde det var riktig og gjøre det slik..

Ja den er god den gjordten, eneste jeg ikke liker er spennene.. Savner slike rullegreier på de spennene som jeg strammer gjordten med.
Men for all del, det funker helt greit, er bare jeg som er litt kresen her, hehe :o)
Og den pusen/"høvreputen" er kjempegod :o)

Harneshaug

» VIP

Norway

Skrevet - 09/06/2006 :  01:05:37  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har også bestillt håper den kommer snart! Synes denne tråden var supernyttig, har lært MASSE allerede!
Sender en

til Birgitte som lar meg lære så mye pga. at hun får "gjennomgå"...

Når Gubben er borte driter hestene på plenen Gå til toppen av siden

carambee

Skrevet - 09/06/2006 :  08:02:57  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidecarambee  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressecarambee  Svar med kopi av melding
Så jo nå Bente at du ikke har innspenning. Var som vanlig litt kjapp der. Det jeg mente med knekker bak er at han bikker nesa litt bak. Ikke at han knekker i nakken.
Mener nå jeg at hvis en hest er avslappet skal man kunne be dem gå lang, med god strekk over overlinja, før man lar de gå i høyere form. Men din hest og din kunnskap. Og jeg ser jo at du er flink med din vakre ganger.

Nå må jeg få presisere at det er ikke ment som kritikk det jeg skriver. Det skrives for å hjelpe. Jeg får ofte en reaksjon, og da kan man prate litt å se hva som ligger bak evt kanksje man finner ut at man vil endre mening (enten meg eller den andre jeg prater med)

Når jeg skrev til Birgitte var det ment som en liten "vær obs". Mente ikke å kritisere. Siden Bente sa hesten gikk i fin form og tråkka godt under seg, så reagerte jeg litt på bilde nr2 (men d var ikke der når bente kommenterte).

Ang å rette seg i ryggen gjelder det like mye sidelengs som frem/bak. Hun som rir Vicke knekker i siden.

Utrolig at jeg gidder egentlig. Uansett hva man skriver, hvis ikke det er:wow, beste ekvipasje jeg har sett, så blir det oppfatta som hakking og negativ kritikk...
Det var virkelig ikke meningen å være så frekk å prøve å hjelpe

Intet å kunne er ingen skam, men intet å ville lære er det. Gå til toppen av siden

Bente_og_Etanec

Norway

Skrevet - 09/06/2006 :  08:37:51  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBente_og_Etanec  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Så jo nå Bente at du ikke har innspenning. Var som vanlig litt kjapp der. Det jeg mente med knekker bak er at han bikker nesa litt bak. Ikke at han knekker i nakken.
Mener nå jeg at hvis en hest er avslappet skal man kunne be dem gå lang, med god strekk over overlinja, før man lar de gå i høyere form. Men din hest og din kunnskap. Og jeg ser jo at du er flink med din vakre ganger.

Nå må jeg få presisere at det er ikke ment som kritikk det jeg skriver. Det skrives for å hjelpe. Jeg får ofte en reaksjon, og da kan man prate litt å se hva som ligger bak evt kanksje man finner ut at man vil endre mening (enten meg eller den andre jeg prater med)

Opprinnelig postet av carambee

Jeg syntes det er flott at du vil hjelpe, og det var jo for og lære mer selv at jeg spurte deg hvor han knekker?... Slik at jeg kan lære mer om nettopp dette.
Jeg er enda veldig usikker på om jeg forstår deg rett, og spør igjen for og lære (ikke tro jeg er sur, irritert eller noe negativ på noen måte, for det er jeg ikke), hvordan mener du jeg skal gjøre det?
Etter og ha varmet ham godt opp, og jeg begynner og samle ham går han automatisk over i denne måten og bære seg på. Som du ser på det ene bildet jeg la inn senere har jeg slakke tøyler men han bærer seg slik likevel. Hvordan skal jeg få ham til og strekke hodet mer ned, og heller ikke strekke det for mye frem da?
(Arabere har en høyere bæreform naturligt, kan dette virke inn på at han bærer seg såpass høyt?)

Jeg vet du har pleid og få reaksjoner på det du skriver ut fra bildene, det har jeg lest i andre emner. Men som sagt; jeg ønsker og lære mer. Derfor jeg laget tråden, og også la ut bilder av Etanec under longering slik at jeg kan få høre andres meninger om treningen, hvordan han går og hva jeg evnt. kan gjøre annerledes.

Såklart liker alle og høre at "wow hesten din er vakker" eller "alt er bra med ridning og hest", såklart ! Men jeg tåler og høre kritikk også, men da må jeg få spørre hva personen mener (siden jeg ikke forstod det), og hva en da kan gjøre..

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 09/06/2006 :  08:49:57  Vis profil  Svar med kopi av melding
Fant et longeringsbilde fra i fjor tror jeg det er:

"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

nn

Afghanistan

Skrevet - 09/06/2006 :  10:23:12  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Jeg har også bestillt håper den kommer snart! Synes denne tråden var supernyttig, har lært MASSE allerede!
Sender en

til Birgitte som lar meg lære så mye pga. at hun får "gjennomgå"...

Opprinnelig postet av Harneshaug

Tusen takk Harneshaug, godt at jeg kan være til nytte...
Gå til toppen av siden

nn

Afghanistan

Skrevet - 09/06/2006 :  10:24:15  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg kan godt gå ut i skogen å dø jeg... Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 09/06/2006 :  10:28:52  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Jeg kan godt gå ut i skogen å dø jeg...

Opprinnelig postet av BirgitteogVickie

hæh??
Gå til toppen av siden

nn

Afghanistan

Skrevet - 09/06/2006 :  10:35:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Jeg kan godt gå ut i skogen å dø jeg...

Opprinnelig postet av BirgitteogVickie

hæh??

Opprinnelig postet av Lopke

Hi, hi

Jeg ble jo fremstilt som en evig hoggestabbe for alle andre i denne tråden. (Les Carambee og Oleo)

Så nå sitter jeg på gjerdet og venter på bilder fra disse to. De skal få igjen

(Håper alle her inne forstår min form for humor, ellers så kan det bli litt feiltolkininger ute og går).
Gå til toppen av siden

Asa Garsy

Norway

Skrevet - 09/06/2006 :  11:50:30  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAsa Garsy  Svar med kopi av melding
Det med festing av longsjerings tau over nakken har jeg gjort, men takket være den tråden her så skal jeg finne på noe annet lurt! Bente; hesten din er nydelig, har ingen tips desværre, men.

Birgitte; Var du som drev på med traver? Synes hesten din gikk fint til traver å være, er på det stadiet 0 i gjen men målet er at hun skal søke ned i alle gangarter, og samle seg i galoppen. Har samme greia jeg oxo, Garsy galoperer litt fort, men traver med en jevn flyt. Nydelig hest i alle fall. *digge ex travere*

Garsy du er verdens beste! Gå til toppen av siden

nn

Afghanistan

Skrevet - 09/06/2006 :  12:20:26  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Det med festing av longsjerings tau over nakken har jeg gjort, men takket være den tråden her så skal jeg finne på noe annet lurt! Bente; hesten din er nydelig, har ingen tips desværre, men.

Birgitte; Var du som drev på med traver? Synes hesten din gikk fint til traver å være, er på det stadiet 0 i gjen men målet er at hun skal søke ned i alle gangarter, og samle seg i galoppen. Har samme greia jeg oxo, Garsy galoperer litt fort, men traver med en jevn flyt. Nydelig hest i alle fall. *digge ex travere*

Opprinnelig postet av Asa Garsy

Jada, Vickie er x-traver som kommer til/er i ferd med å bli en fin ridehest. Hun er go`jenta mi
Gå til toppen av siden
Side: av 11 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.22 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.