hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Longering.
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 Longering.
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 11

Bente_og_Etanec

Norway

Skrevet - 08/06/2006 :  16:24:41  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBente_og_Etanec  Svar med kopi av melding
Sant det, Birgitte, han går ikke på innspenning
Men hvor bak mener du at han knekker, Carambee? Jeg forsotd ikke det helt..
Men om jeg gir han tøyler bruker han dem ikke til og søke nesen ned og frem, men strekker ut i ryggen om du forstår. Noe jeg gjør når han har fått jobbet riktig, da "løser jeg ham opp" ved og gi ham tøyler slik at han kan strekke ryggmusklene osv.

Og Birgitte, jeg mener enda det jeg sa om Vicki! Jeg syntes hun går kjempebra!!
Har selv stelt og trent en varmblodstraver og vet hvor vanskelig det kan være og lære dem dressur.. Hvertfall strevde jeg trøya av meg med nettopp det.. Men da den først fattet det, var det som om alt løsnet og allting gikk mye mye bedre

Tusen takk for komplimentet Masterpiece
Må si jeg likte Masterpiece kjempegodt, ser mye araber i ham men også welshen. Syntes han faktisk likner en del på Etanec da han var to år gammel, og det ser ut som om hvertfall halen til Masterpiece vil bli ganske så lys tidlig?(Heelt sikkert en miniutgave av Etanec)

Ellers så syntes jeg han får bakparten godt under seg på bildene, i både travet og galoppen
Og jeg er helt enig, det hadde vært kjempekjekt og sett bilder av hestene etterhvert som de utvikler seg i longen o.l.

- " I belive I touched an angels wings when I found you..." - Gå til toppen av siden

Masterpiece

» VIP

Norway

Skrevet - 08/06/2006 :  17:49:11  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideMasterpiece  Send %s1% en ICQ meldingMasterpiece  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMasterpiece  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Masterpiece: Sjønte ikke hva du mente med at han naturlig nok ikke samler seg når han har bittless bridle?

Opprinnelig postet av carambee

Kanskje jeg ordla meg litt feil... Det blir som å longere med grime, man får hesten til å samle seg med kroppen, men jeg føler generelt at det er vanskelig å "stille hodet", fordi bitlessbridle fungerer som trykk på sidestykkene som hesten flyter seg fra... Min gamle hest kunne jeg "ri ned på bittet" med hva som helst, men da satt jeg oppå og kunne bruke halvparader etc. Målet med ponni er å få ham til å sette beina godt innunder seg, og jobbe godt med hver enkelt gangart i et rolig samlet tempo... Noe han klarer fint med Bitless, bare "hode" igjen... Og da kan man jo spørre seg: - Hva er riktig hodeføring? Tror også Master velger å bære hodet høyt og opp for å balansere seg... Vet ikke hvordan erfaringer dere andre har med bitlessbridle? Kjøpte hodelaget nå i april og har null erfaring ved bruk av denne. Men ponni stopper og svinger for trykket uten problemer... Vi må vel kanskje venne oss til den begge to

Når det gjelder Etanec ser det ikke ut som Bente har presset ham med tømmene... De virker ikke stramme... På noen av bildene er den og i bue.. Munnen er avslappet. Tror heller hesten trenger litt tid for å finne sitt balansepunkt og etterhvert senke nakken... Fortsatt ung fyr som er i en læringsprosess! Arabere har også en annen hodeføring enn andre raser har jeg lest et sted, Linda Tellington Jhons tror jeg i boka "Lese hestens personlighet"...
Gå til toppen av siden

Masterpiece

» VIP

Norway

Skrevet - 08/06/2006 :  17:51:05  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideMasterpiece  Send %s1% en ICQ meldingMasterpiece  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMasterpiece  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Tusen takk for komplimentet Masterpiece
Må si jeg likte Masterpiece kjempegodt, ser mye araber i ham men også welshen. Syntes han faktisk likner en del på Etanec da han var to år gammel, og det ser ut som om hvertfall halen til Masterpiece vil bli ganske så lys tidlig?(Heelt sikkert en miniutgave av Etanec)

Opprinnelig postet av Bente_og_Etanec

Ouiiiiiii

Redigert fordi jeg måtte slenge på en smil...

Redigert av - Masterpiece den 08/06/2006 17:53:00 Gå til toppen av siden

Bente_og_Etanec

Norway

Skrevet - 08/06/2006 :  18:10:50  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBente_og_Etanec  Svar med kopi av melding
Her kan en se bedre hvor løse tøyler jeg brukte da jeg longerte ham, så han har mer enn mindre valgt og gå slik med hodet selv. Tror dette er en form han trivest i foreløpig (hvertfall), og føler sikkert han bærer seg best slik?.. Jeg vet ikke, men her et bildet hvertfall :o)

- " I belive I touched an angels wings when I found you..." - Gå til toppen av siden

Masterpiece

» VIP

Norway

Skrevet - 08/06/2006 :  18:16:35  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideMasterpiece  Send %s1% en ICQ meldingMasterpiece  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMasterpiece  Svar med kopi av melding
Helt enig Bente! Akkurat det jeg mente! Hadde han ikke trives i formen ville han strekt hodet, og brukt all den line du har gitt ham! Etanec velger å samle seg på den måten som er naturlig for ham per. i dag! Synes dere er flinke jeg Gå til toppen av siden

Bente_og_Etanec

Norway

Skrevet - 08/06/2006 :  18:23:41  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBente_og_Etanec  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Helt enig Bente! Akkurat det jeg mente! Hadde han ikke trives i formen ville han strekt hodet, og brukt all den line du har gitt ham! Etanec velger å samle seg på den måten som er naturlig for ham per. i dag! Synes dere er flinke jeg

Opprinnelig postet av Masterpiece

Tusen takk Masterpiece

Bente_og_Etanec

Norway

Skrevet - 08/06/2006 :  18:56:00  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBente_og_Etanec  Svar med kopi av melding
Jeg syntes Vicki går i en fin form her egentlig. Tatt i betraktning at hun ikke har vært noe særlig på bane og trent dressur. Hun går jo tross alt i en mer samlet form, og ikke slik som er typisk for mange varmblodstravere (laang hals, langt, frem og ned)
Her går hun jo tross alt med hodet i rett loddplan, og knekker ikke i nakken etterhva jeg mener.

Det er kanskje for tidlig og kreve at hun skal gå med bedre steg bak til enhver tid enda, men hun kan jo. Det sees på det andre bildet i Birgittes innlegg.
Jeg kan se at Vicki fatter poengene til rytteren, og syntes du, Birgitte skal ha ros for det du har gjordt jeg

Og rytteren syntes jeg sitter med rak nok rygg, men som andre (*kremt.. kjenner meg selv igjen her..*) ser litt ned til sides Men som sagt, en uvane mange har.. Og for alt jeg vet så kan det bare ha vært i dette øyeblikket hun gjprde det for og sjekke noe. Også slike store skjorter kan lyve en del på rytterens holdning.
No big deal anyway
(Tenkte jeg bare skulle kommentere det siden Carambee påpekte at hun kunne være rakere i kroppen)

Edit - Har slettet bildet siden jeg har kjempedårlig samvittighet overfor Birgitte... Syntes det ble mye negativt mot henne og hesten hennes, noe som absolutt ikke var meningen med denne tråden..

Jeg vet at ikke bildet er helt borte selv om jeg gjør dette, men hvertfall håper jeg at jeg har hjulpet Birgitte litt ved og gjøre dette.

- " I belive I touched an angels wings when I found you..." -
Redigert av - Bente_og_Etanec den 09/06/2006 08:45:28 Gå til toppen av siden

nn

Afghanistan

Skrevet - 08/06/2006 :  21:49:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
Takk for ros Bente, kjempehyggelig!

Synes tråden blir litt misforstått jeg, når bilder skal finkjemmes omtrent med lupe for å finne feil på hest, rytter og utstyr. Da faller litt av noroa vekk ved å legge ut bilder av seg selv og hesten sin.

Beate red Vickie i en time på bane i går, mens jeg satt på en plastkasse og knipset alt jeg kunne. Klart at en rytter ikke sitter som en prest i en time og rir dressur på en travhest, mye som skjer innimellom øvelsene da...

Men pytt sann, vi bryr oss ikke om det vi!?
Gå til toppen av siden

Ragnhild E

» VIP

Norway

Skrevet - 08/06/2006 :  23:09:13  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRagnhild E  Svar med kopi av melding
Masterpiece: Så utrolig dyp sand du longerer i? Må fort bli slitsomt for hesten (og deg)? Gå til toppen av siden

oleo

» VIP

Skrevet - 08/06/2006 :  23:09:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:

Opprinnelig postet av BirgitteogVickie

Jeg syntes Vicki går i en fin form her egentlig. Tatt i betraktning at hun ikke har vært noe særlig på bane og trent dressur. Hun går jo tross alt i en mer samlet form, og ikke slik som er typisk for mange varmblodstravere (laang hals, langt, frem og ned)
Her går hun jo tross alt med hodet i rett loddplan, og knekker ikke i nakken etterhva jeg mener.

Det er kanskje for tidlig og kreve at hun skal gå med bedre steg bak til enhver tid enda, men hun kan jo. Det sees på det andre bildet i Birgittes innlegg.
Jeg kan se at Vicki fatter poengene til rytteren, og syntes du, Birgitte skal ha ros for det du har gjordt jeg

Og rytteren syntes jeg sitter med rak nok rygg, men som andre (*kremt.. kjenner meg selv igjen her..*) ser litt ned til sides Men som sagt, en uvane mange har.. Og for alt jeg vet så kan det bare ha vært i dette øyeblikket hun gjprde det for og sjekke noe. Også slike store skjorter kan lyve en del på rytterens holdning.
No big deal anyway
(Tenkte jeg bare skulle kommentere det siden Carambee påpekte at hun kunne være rakere i kroppen)

Opprinnelig postet av Bente_og_Etanec

Er vel litt O.T men jeg fortsetter likegodt litt til. Gøy å se sliker bilder, skal få lagt inn noen av meg selv også...så kan dere hakke løs. Trenger det iblandt.

Men, jeg er enig i noe av hva Carambee sier ang Vickie. Og ulike som vi mennesker er så er jeg faktisk totalt uenig i hva Bente sier...

Det ser ut til at hesten går på to spor og hun er IKKE i samling i mine øyne. Ryggen er senket og hesten vrir halsen med volten uten å ha med seg kroppen. Grunnen til det er mange....

Rytter titter ned, ja, men det er et beskjedent problem.... Hun krysser innvendig tøyle noe som blokkerer skulderen til hesten, hun sitter også med ulike tøyler med utvendig godt trukket inn mot hoften, noe som igjen gjør at hesten kun vrir nakken, samt ingen ettergift på innvendig. Lukkede flate hender som igjen trolig er årsaken til at hesten ser spent ut i munnen og biter seg fast i bittet. Rytter har utvendig arm lang og strak mens innvendig arm er fastlåst og sterk. Hun sitter trolig i to-punktsits da hun havner bakpå men ramler fremover i skuldrene(pga armenes position), noe som igjen gjør at hun mister støtten i låret og må kompensere med leggen. Hun skyver utvendig hofte frem og innvendig bakover, stikk motsatt av hva hesten egentlig blir bedt om. Hadde hun gjort det motsatt ville hun åpnet på innvendig side og hesten får bevegelsefrihet. Helen er sjenkelen, det sees også tydelig på det andre bildet, fremfor tykkleggen og oversjenkel. En hel som kryper oppover gir ingen støtte og hesten mister sine rammer. Hun har også hel og legg vridd utover noe som da gjør det vanskelig å bruke låret riktig... Jeg synes også at hesten er spent i ganasjen på første bilde, noe som kan tyde på at hesten spenner seg, kniper og det igjen er ofte hånden sin skyld. Kanskje rytter er sterk og har ulik innvirkning.

Så, i mine argus øyne så er det rytteren som gir så mange motstridende signaler på akkuratt dette bildet at hesten gjør det eneste riktige.....nemlig å gjøre så godt hun kan....

Hva man kan kreve av akuratt denne hesten er en ting, men dersom en hest er svekket eller er i dårlig form/lite ternt på noen måte blir det for meg helt feil å be om samling så lenge ikke rytter kan hjelpe hesten. En kan godt ri hesten til den naturlig søker ned men det bør være som resultat av løsgjordhet, fremdrift og korrekt innvirkning fra rytter. Til da å ha gått så lite på bane mener jeg hesten blir spurt om for mye.
Jeg er kritisk til meg selv, og like kritisk til andre. Det er bare lettere å se ting hos andre da fokusen min er der og da på de, mens når en rir selv så har en så mange ting å tenke på....og det gjelder jo alle

Nydelig hest Birgitte...flott farge. Godt å se hun i en annen versjon. Så hun sist som en kjeeeeempemus...

Et snøfnugg er noe av det skrøpeligste som finnes i verden...men se hva de får til når de holder sammen.
Redigert av - oleo den 08/06/2006 23:30:51 Gå til toppen av siden

Masterpiece

» VIP

Norway

Skrevet - 08/06/2006 :  23:48:22  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideMasterpiece  Send %s1% en ICQ meldingMasterpiece  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMasterpiece  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Masterpiece: Så utrolig dyp sand du longerer i? Må fort bli slitsomt for hesten (og deg)?

Opprinnelig postet av Ragnhild E

Du har helt rett... Tungt for meg Underlaget er sand blandet med gummi tilpasset hest... Vi rakker den og plukker stein jevnlig for å holde den jevn og mjuk... Jeg velger allikevel kun å trene maks 10 - 15 min av gangen fordi jeg ikke ønsker belastningsskader eller at han blir lei! Pleier å varme han opp før, og skritte han godt ned etterpå utenfor rundpadokken! Han liker seg godt der inne, og slik ønsker jeg også at det skal fortsette!

Redigert fordi min gamle norsklærer hadde begynt å grine hvis han så 1 utkastet...

Redigert av - Masterpiece den 08/06/2006 23:51:50 Gå til toppen av siden

Bente_og_Etanec

Norway

Skrevet - 09/06/2006 :  00:15:14  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBente_og_Etanec  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Synes tråden blir litt misforstått jeg, når bilder skal finkjemmes omtrent med lupe for å finne feil på hest, rytter og utstyr. Da faller litt av noroa vekk ved å legge ut bilder av seg selv og hesten sin.

Opprinnelig postet av BirgitteogVickie

Huff, ja jeg er enig.. Det var liksom ikke slik som dette jeg hadde tenkt tråden skulle bli..
Jeg skrev i første innlegg at "Tenkte om det var av interesse og legge ut litt bilder og få råd og vink om hesten går riktig eller noe en kan endre på?"
Råd og vink om hesten går riktig, eller om en kan endre på noe..

Gjerne bilder der en longerer på forskjellige måter og bruke linene på, hvordan hestene går under treningen o.l.
Såklart må en få kommentere, men føler det skled litt ut her..

TORHILD

» VIP

Skrevet - 09/06/2006 :  00:24:10  Vis profil  Svar med kopi av melding
Nope, bare ærlige meninger her føler jeg! Selv er jeg veldig enig med hva Oleo skriver, men jeg er ikke så dyktig til å få rett ord ned på tastaturet, slik at det blir saklig nok....
Gå til toppen av siden

Bente_og_Etanec

Norway

Skrevet - 09/06/2006 :  00:36:51  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBente_og_Etanec  Svar med kopi av melding
Men hva med og fortsette med bilder av longering da?

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 09/06/2006 :  00:37:24  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Men legger man ut bilder, må man også regne med at folk gjerne vil kommentere. :-) Så lenge det er konstruktiv kritikk, blir det vel aldri galt å få kritikk? Om man ikke liker den type kritikk, burde man strengt tatt ikke legge ut bilder.

(Og bare for å presisere så ingen tolker det som en sarkasme eller lignende, som det har kommet frem at mange mener jeg uttrykker, så er hverken innlegget eller denne forklaringen skrevet med noe som helst annet enn et smil om munnen og ingen ekle baktanker ;-)).
Gå til toppen av siden
Side: av 11 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.44 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.