hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Stemmer du FrP?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Debatter fra nyhetene
 Stemmer du FrP?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 9

Tone_

Skrevet - 31/05/2006 :  20:28:36  Vis profil  Svar med kopi av melding
Tja...det evindelige spørsmål... Dette om mennesket er et dyr eller ikke. Jeg tror kort og greit nei. Og på dette grunnlaget er mennesket av annen verdi. Jeg tror ikke mennesker stammer fra apekatter...tror mennesket og dyrene ble skapt av Gud..

Enkelt og naivt nok for meg.

Tone melone kaffekone Gå til toppen av siden

MP & Nehemyah Mulan

» VIP

Norway

Skrevet - 31/05/2006 :  20:34:52  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Tja...det evindelige spørsmål... Dette om mennesket er et dyr eller ikke. Jeg tror kort og greit nei. Og på dette grunnlaget er mennesket av annen verdi. Jeg tror ikke mennesker stammer fra apekatter...tror mennesket og dyrene ble skapt av Gud..

Enkelt og naivt nok for meg.

Opprinnelig postet av Tone_

Da er vi to!

Trommende hover, stille grunn. Det er naturens gledessang!

- Marit Petra
Gå til toppen av siden

magry

» VIP

Norway

Skrevet - 31/05/2006 :  20:36:39  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressemagry  Svar med kopi av melding
jeg stemmer frp,og med god tro og samvittighet.Heia carl og siw
ha en fin dag Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 31/05/2006 :  20:39:52  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Så mennesker har utviklet seg fra aper, som er et dyr, til å bli mennesker, som ikke lenger er et dyr?

Nei, vet du hva. Mennesket er fortsatt et dyr, dog med større evner og muligheter enn andre dyr.

Edit: Hvorfor mener du at mennesket ikke er et dyr?

Opprinnelig postet av Ullsokken

Det synet som får det til å reagere slik kalles artssjåvinisme/spesisisme. Anbefaler Peter Singer - tror du ville like ham ut i fra de meninger det virker som om du har ;-)

Redigert av - Silje-og-Tindra den 31/05/2006 20:41:15 Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 31/05/2006 :  22:24:41  Vis profil  Svar med kopi av melding
he he.. ja det var han igjen ja.. får vel lese den boka jeg og.

Jeg tror IKKE gud skapte oss mennesker. Jeg tror på evolusjonen og det som blir bevist, ikke noe som ble skrevet på noen gamle lakener for tusener av år tilbake. Jorden og menneskeheten/dyr har dog ekistert litt lengre enn det. Utrolig mange skrifter er man jo blitt nødt til å utebli fra Bibelen siden historien da ikke får noen sammenheng.. som sagt, en god Harry Potter bok. Har lest bibelen! Religion er bare til besvær for samfunnet og grunnlag for krig.
Gå til toppen av siden

Tone_

Skrevet - 31/05/2006 :  22:47:31  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ok. Hehe...
Tone melone kaffekone Gå til toppen av siden

Ildfuglen

» VIP

Skrevet - 31/05/2006 :  23:14:03  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg er både for og mot aktiv dødshjelp jeg.. I prinsippet er jeg for, men mulighetene for misbruk skremmer meg, og det vil alltid komme tvilstilfeller som kan være vanskelige.

Men jeg stusser litt over dette med religion som grunnlag for krig, som Carambee og Harneshaug har vært innom.
Hvilke kriger tenker dere på da?

De fleste kriger startes på grunn av mangel/krangel om ressurser, uenighet mellom folkegrupper/folkeslag osv. Jeg kan faktisk ikke komme på en eneste krig startet på grunn av religion (annet enn korstogene?) nå i farta, så hvis dere vet om noen så hadde jeg blitt veldig glad dersom dere hadde nevnt dem, da jeg studerer disse tingene og er interessert i dette.

Renate

Redigert av - Ildfuglen den 31/05/2006 23:47:10 Gå til toppen av siden

carambee

Skrevet - 01/06/2006 :  00:49:01  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidecarambee  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressecarambee  Svar med kopi av melding
Ildfuglen: Det var dumt sagt av meg. Bare en mening. Inget grunnlag. Grunnen til at jeg sier at religion ofte skaper krig er kanskje at jeg hører litt for mye på det i nyhetene uten å vite hva som ligger bak. Jeg har nemlig fått den oppfatning av at det er folk med forkjellig religion som kriger både her og der. For eksempel nede i midtøsten. Om det er krig eller uroligheter, definisjonen er jeg usikker på. Men jeg ser jo at for eksempel shia og sunni muslimer bomber hverandres lokaler. Det blir kanskje forskjellige folkegrupper det da. Men Folkegrupper er jo ofte grupper med hver sin kultur/religion. Samme med Gaza stripen.
Om det er så mye som kun går på religion vet jeg ikke. Men ville ikke gått helt til korstogene. De kriger om landområder og ressurser, men siden muslimer "gjemmer" seg bak hijjad når de går til krig, så må det vel kalles religiøst. Hijjad er da hellig krig. Den eneste "lovlige" krigen for muslimer, altså for å "drepe eller omvende alle ikke troende".

Kan vel også legge til litt om aktiv dødshjelp. Jeg synes jo at det er skummelt med misbruk av slikt. Men jeg synes det er helt utrolig å tenke på at et menneske som ligger og øsnker og dø, istedet for å lide seg gjennom tiden de har igjen. Ikke kan det, fordi det ikke er lov å hjelpe dem.
Og ja, jeg kan se på dyr og mennesker på lik linje. Mennesket er jo bare en dyreart. Jeg har ikke for vane å sette meg over andre. Hverken dyr eller mennesker.
Og det at Gud skapte mennesket. Come on! Nei, lenge leve vitenskapen spør du meg.

Til dere som er imot FRP, kan dere fortelle meg hvorfor deres parti er mer troverdig og ikke "lurer" dere. Jeg har nemlig fremdeles inntrykk av at noen ser ned på de som stemmer FRP. Vil gjerne vite hvorfor man er dummere for de man tror på dem enn på noen andre?

Intet å kunne er ingen skam, men intet å ville lære er det. Gå til toppen av siden

Harneshaug

» VIP

Norway

Skrevet - 01/06/2006 :  01:02:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ildfuglen; Høres "Hellig krig" kjent ut? Det er i alle fall det de roper i alle sammenhenger i midt-østen. Allah beskytter alle, er med alle enten de dør eller vinner og det i hans navn... Allah er stor, den eneste mektige som vil føre dem til seier og død over fienden. Hva er det som ikke er hellig/religiøst ved det, er han ikke en gud kanskje? Får svettebrøt jeg....
Når Gubben er borte driter hestene på plenen Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 01/06/2006 :  01:13:54  Vis profil  Svar med kopi av melding
For ikke å nevne alt det man skulle blir drept for i det gamle testamentet...

Gå til toppen av siden

Harneshaug

» VIP

Norway

Skrevet - 01/06/2006 :  01:27:46  Vis profil  Svar med kopi av melding
He he .. sikkert, har aldri lest det, men fikk med meg (en gang for leeenge siden) at kristningen av Norge foregikk slik ; Er du kristen? Ja, ok du lever
Er du kristen? Nei, tjopp av med hodet...
Effektivt du (-:
Noe for deg Lopke som er for dødsstraff? Er vel dumt å tulle slik med alvorlige tema, men jeg må bare få si at det var DEILIG med en litt engasjerende debatt igjen etter all disse tamme hvor alle er enige...

Når Gubben er borte driter hestene på plenen Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 01/06/2006 :  01:31:10  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jepp er for dødsstraff.. men støtter nok ikke denne nei :) Da er jeg jo ikke bedre selv, drepe i herrens navn for noe tull..

Liker veldig godt debatter der folk ikke er enige med meg!! Tenkte meg nok at FRP debatten ville utvikle seg slik..
Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 01/06/2006 :  01:39:21  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Krig før i tiden var mye mer ærlig. "La oss møtes på sletta der borte dato xx.xx.xxxx klokken xx.xx.", så gjorde de det, kappet hodene av hverandre og de siste som overlevde vant. ;-P *Vite med tuller-flagget* Gå til toppen av siden

Stall-Vinga

» VIP

Skrevet - 01/06/2006 :  07:05:14  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Så da regner jeg med at dere tror arkeologiske funn egentlig er forfalskninger og at arkeologene ikke har forstand på hva de snakker om? At beslektet DNA, og tydelige linjer i evolusjonene bare er oppspinn?

Hva med dinosaurene? Hvorfor er ikke de omtalt i noen form for religiøse bøker? Jo fordi ingen viste de fantes før nyere tid, lenge etter bøkene ble skrevet.
Og hvorfor skulle "gud" skape gigantiske øgler som vandret hundrevis av millioner år på jorden "uten mål og mening" før mennesket ble skapt?

Hvordan har det seg at organiske mineraler er i stand til å danne aminosyrer, som igjen er forløperen til encellet organismer? Livet er faktisk ikke så innviklet.
De stoffene vi er oppbygd av, er de samme som finnes over alt i universet.

Det rare er at jeg sitter i Haugesund astronomiske forening og regner ut avstanden til stjernene, men andre tror det finnes et himmelrike der ute?
Ser bare tomrom, soler og planeter jeg.
Lyset raser rundt jorden hele syv ganger på et sekund, tenk hvor lang det rekker på et år? 100 år? Men ser fremdeles ikke noe himmel langt der ute?

Jeg sier bare, sukk. Er vi virkelig ikke kommet lengre?
Gå til toppen av siden

viblaa

Skrevet - 01/06/2006 :  09:35:48  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideviblaa  Svar med kopi av melding
Er verkeleg glad for at det er andre som ser retorikken og alt det tåpelege som kjem fra i program som Tabloid, eller heile TV2 for den saks skuld. Media er ei mektig greie, ikkje ein gong NRK som skal vere nøytrale greier det. Ein kan ikkje basere seg på oppfatningar gjort frå tv-skjermen, der er det lagt opp føringar slik at du som sjåar skal føle det eine eller det andre. Lavmedia pratar berre om alt det fæle, det uvanlege og det som rystar - klart vi då får eit bilete av at værda er skummel, farleg og vi kan faktisk bli drept om vi går ut på byen i ein av storbyane. Kva med alle dei som ikkje blir drept? Kva med alle dei som ikkje vil ha krig? Dei høyrer vi ikkje om sjølvsagt...

Ei undersøking i USA gjekk ut på å spørje folk om kor stor prosent av befolkninga dei trudde jobba med lov og rett, svara viste at dei som såg mykje på TV, trodde det låg på ca. 20%, medan dei reelle tala var 2%. Dette berre illustrerar korleis media forstyrrar det bilete vi har om omverda, media framstiller ikkje altid værda slik den FAKTISK er. Berre sjå på USA og krigen i Irak. Myndigheitene styrar media til å ikkje dekkje saker som set landet i eit dårleg lys, visar ikkje bilete av kistene med omkomne amerikanarar som kjem heim.
(sorry nettopp hatt eksamen i dette, vert litt ivrig..)

Mitt poeng er bare at eg les i fleire innlegg at det er tv som ligg til grunn for antakningar, ein skal vere forsiktig med det. Veit at dette ikkje er ein debatt kor folk kjem med faglege uttalingar kor alle er professorar på sitt felt (det er då ikkje eg heller), heller meir personlege uttalingar, men likevel. Ville berre få sagt det.

Når det gjeld kven som skapte menneska, så heng eg meg på Vinga sitt innlegg. For det er jo ikkje eit evindeleg spørsmål. For å referere Klaus Høiland (Biologisk institutt, Universitetet i Oslo) "Utviklingsteorien er ikkje noko mysterium".
Gå til toppen av siden
Side: av 9 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.19 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.