hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Stemmer du FrP?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Debatter fra nyhetene
 Stemmer du FrP?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 9

Lopke

Norway

Skrevet - 31/05/2006 :  16:31:10  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Lopke: Håper du får et oppdrag ut på plattformen jeg jobber på en gang. Tror vi hadde hatt det gøy sammen, enige som vi er ;)

Opprinnelig postet av carambee

Ja det kan du banne på... vi suger begge to.. vi er forferdelige mennesker.. 100% enig med innlegget ditt!

(eneste utsikt til "offshore" blir Melkøya ellers er jeg stasjonert på Stord.. (litt bedre)
Gå til toppen av siden

Ullsokken

Norway

Skrevet - 31/05/2006 :  17:46:50  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseUllsokken  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
KRISTENDOMslære.. lærer dere like mye islam og buddisme som kristendom??

Opprinnelig postet av Lopke

Ikke på langt nær.

Raving madness suits me fine
Gå til toppen av siden

Ullsokken

Norway

Skrevet - 31/05/2006 :  18:04:56  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseUllsokken  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Kopi av melding:
synes fortsatt at Krl-faget skal være oblitatorisk, for ellers tror jeg at mange vil stille på altfor bar bakke når det gjelder religion

Opprinnelig postet av MP & Nehemyah Mulan

nå blander du jo religion og EN trosetning?? Marit Petra..
Dessuten dem som hardnakket påstår man SKAL har KRL lære i skolen vil jeg tippe en tusenlapp på kommer fra Kristne hjem, ergo kan de lære dette hjemme!!

Religionslære som jeg heller velger å kalle det burde være et valgfag..

Opprinnelig postet av Lopke

Jeg syns at de som ikke kommer fra kristne hjem også skal få sjansen til å høre om Jesus... for eksempel på skolen..

Men nå skal ikke jeg leke prest her da.. hehe

Opprinnelig postet av Tone_

Ja, det er en sjanse vi ikke må gå glipp av.

Kopi av melding:
(...)Det er et faktum at i læreplanen står det at kristendom skal være 55% av krl undervisningen, og dette mener jeg blir litt dumt når andre religioner er på full fart inn i vårt samfunn,enten vi vil eller ikke. (...)

Artig å lese disse fakta etter å høre hvordan andre savner mer KRL i timene, og syns nåværende del er for lite.

Ellers er jeg enig med Lopke og Carambee.

Gå til toppen av siden

Tone_

Skrevet - 31/05/2006 :  18:15:35  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Aktiv dødshjelp bør være lov.Så jeg har vel like forferdelig menneksesyn som FRP. Jeg er fakstisk så skrudd i hodet at jeg tenker at hvis vi kan bestemme at et dyr skal dø fordi det passer oss, eller det lider. Så kan vel et menneske som ønsker å slippe å lide mer få lov til å få dø. Etter eget øsnke.

Opprinnelig postet av Carambee

Jaha. Og hvem mener du skal ta den endelige avgjørelsen, om hvem som skal få dødsdosen? Legen?

Og hvem skal sette dødsdosen, jeg som sykepleier?

Det er få ting som provoserer meg så mye som aktiv dødshjelp. Grusomt. Er akkurat ferdigutdanna sykepleier, og å ta liv strider imot alt jeg har lært. Sorry, men slikt gjør meg sint.

Edit: og å sammenligne menneskeavlivning med dyreavlivning..????

Tone melone kaffekone
Redigert av - Tone_ den 31/05/2006 18:19:36 Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 31/05/2006 :  18:24:42  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Aktiv dødshjelp bør være lov.Så jeg har vel like forferdelig menneksesyn som FRP. Jeg er fakstisk så skrudd i hodet at jeg tenker at hvis vi kan bestemme at et dyr skal dø fordi det passer oss, eller det lider. Så kan vel et menneske som ønsker å slippe å lide mer få lov til å få dø. Etter eget øsnke.

Opprinnelig postet av Carambee

Jaha. Og hvem mener du skal ta den endelige avgjørelsen, om hvem som skal få dødsdosen? Legen?

Den avgjørelsen tar man selv. Når et menneske ligger i sin seng dødssyk og har ligget der leeenge, det er ingen sjangse for forbedring, det er kun smerter, jævlige evige smerter morfin ikke kan ta, du er frisk i hodet.. Du ønsker å dø..

Hvem skal da være gud å si: nei vi får prøve å holde deg i live så lenge vi kan, her er litt mer "smertestilllende" og sånn skal man avslutte de siste 2 årene av sit liv??

Leger burde kunne sette den sprøyta..

I mine øyne er det mer humant å avlive en hest som har kroniske smerter enn å la mennesker ligge i smertehelvete til de dør.

Gå til toppen av siden

Harneshaug

» VIP

Norway

Skrevet - 31/05/2006 :  18:29:46  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Harneshaug;
Nesten 80% av befolkningen stemte ikke på FRP
Det er kanskje en trøst? En liten en?

Opprinnelig postet av Ildfuglen

Å! Det var EN måte å se det på... Tusen takk snille du!
Ble lettere til sinns her jeg (-:

Carambee og Lopke, dere er hverken grusomme eller fæle mennesker selv om dere stemmer på "Lettvindt-partiet", bare ikke så veldig reflektert... moooaaaahhaahahaaa (unnskyld unnskyld.. bare måtte)

Når Gubben er borte driter hestene på plenen Gå til toppen av siden

Ullsokken

Norway

Skrevet - 31/05/2006 :  18:31:54  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseUllsokken  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Det er få ting som provoserer meg så mye som aktiv dødshjelp. Grusomt. Er akkurat ferdigutdanna sykepleier, og å ta liv strider imot alt jeg har lært. Sorry, men slikt gjør meg sint.

Jeg syns aktiv dødshjelp skal være lovlig under visse omstendigheter. La oss for eksempel si en ung kvinne blir utsatt for et trafikkuhell, hun kommer fra det med livet i behold, men kroppen hennes er totalt ødelagt og restan av livet hennes vil hun være bundet til sengen. Hun er avhengig av hjelp og støtte hele døgnet, selv for den minste ting.
Er det rett å holde henne i livet om hun selv ikke har mer å leve for? Har hun ikke selv rett til å bestemme om hun ønsker å dø?

Det er i slike situasjoner jeg mener aktiv dødshjelp bør være lov.

Hvem skal ta avgjørelsen?
Dette er litt vanskelig å svare på da situasjonen blir så sammensatt. Hovedsaklig mener jeg den det gjelder bør få velge, men hva om pasienten ikke er i stand til dette? Skal da f.eks ektefellen eller en annen av de nærmeste få ta avgjørelsen?

Kopi av melding:

Vel, den setningen provoserer meg. Hva er mennesket mer enn et dyr?

Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 31/05/2006 :  18:36:47  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Jeg er for aktiv dødshjelp. Dersom det blir aktuelt setter jeg gjerne den sprøyten på meg selv, jeg.

Jeg synes i grunn at det i enkelte tilfeller blir bedrevet dobbeltmoral fra legenes side. Aktiv dødshjelp er fyfy, men å slå av respiratoren i tillfeller der de potensielt kunne ha levd litt lenger - eller til og med potensielt våknet opp igjen - dèt er helt greit. Men å "slå av" medisingbehandlingen ved å gi en overdose eller lignende, nei se det er drap. (Før noen mumler i vei om at jeg kanskje ikke skal uttale meg om noe jeg vet om så slo vi av respiratoren til bestefar i desember. Han hadde potensielt levd mye lenger med den på, selv om han nok hadde selvdødd - jeg ser på det som aktiv dødshjelp å skru av respiratoren).

Dyr avliver vi dersom de kommer til å lide livet gjennom, mens mennesker skal ligge der og skrumpe inn .. Jeg er ikke artssjåvinist, så jeg kan fint leve med å sammenligne avliving av dyr med avliving av mennesker.
Gå til toppen av siden

Harneshaug

» VIP

Norway

Skrevet - 31/05/2006 :  18:39:24  Vis profil  Svar med kopi av melding
Lopke; -enn om man er i en slik psykisk/fysisk forfatning at man ikke kan bestemme det selv?
Enn om pasienten blir manipulert, presset, er ustabil ol. Hvem bestemmer da? Foreldre, ektemake, velmenende slektninger eller?
Jeg har jobbet på rehabiliteringssenter med svært kronisk syke folk og synes dette er utrolig vanskelig... egentlig helt umulig å svare på før man er der selv.
Er man 85 år og har levd et langt og godt liv....?
Er man 32, utsatt for en ulykke, hjernedød eller totalt lammet?
har man da i tillegg unger man vil se vokse opp, få familie egne barn, selv om men bare ligger der..
Farlig debatt synes jeg... og jeg synes IKKE man kan dra inn dyr i dette, det blir (for meg) litt useriøst...
Mvh Helen

Lopke

Norway

Skrevet - 31/05/2006 :  18:50:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det får være opp til den enkelte, man kunne f.eks skrive slikt i et testamente. Er det mulig vil jeg selv gjøre det.

Jeg sier IKKE at alle syke mennesker skal dø, og jeg sier IKKE at man skal ta liv at syke folk, men jeg mener at man må kunne ha den muligheten hvil man SELV vil avslutte sitt liv. og gud hjelpe meg skal det være en streng lov så man ikke har missbruk. (naive meg) Jeg er forresten også FOR dødsstraff!! ikke kun i krig, men for pedofile og andre syke folk..

siden du har jobbet på rehabiliteringssenter for kronisk syke er det rart du ikke har en mer liberal holdning til å la folk "slippe" mange jeg kjenner innen helsevesen mener det er en utrolig lettelse hvis man selv kunne få velge når man vil vekk herfra.

Useriøst å dra inn dyr? synes ikke jeg.. det er min overbevisning. Jeg synes religion er like useriøst og latterlig, men det er jo min mening..
Gå til toppen av siden

Harneshaug

» VIP

Norway

Skrevet - 31/05/2006 :  19:37:27  Vis profil  Svar med kopi av melding
DET er jeg enig med deg i, jeg er ikke konfirmert en gang! Fikk meg ikke til å stå og lyve for presten, så det er ikk derfor.
Rart å tenke på at uten religion hadde det nesten ikke vært krig i verden.. Stakkars både Gud og Allah... var vel ikke helt dette de så for seg?
Ang. aktiv dødshjelp er jeg bare så redd for at det skal bli misbrukt, at noen skal kunne bruke den evt. loven til å "kvitte" seg med folk.
Det er ikke selve dødshjelpen jeg er uenig i men jeg ser vanskelig hvordan man skulle kunne sikre seg seg mot misbruk/feile vurderinger...

Når man ligger for døden får man også en del andre tanker enn man hadde når man var frisk. Livsverdiene dine forandrer seg, de små ting betyr mer, du tar ikke alt forgitt lenger, der er gode dager innimellom alle de dårlige og for å få oppleve de holder du ut litt lenger.
DET lærte jeg da jeg jobbet med kronisk syke.
En dame 34 år, langt fremskredet uhelbredelig MS, 2 små barn på 5 og 7 år... Ute av stand til å komunisere, må ha korsett for i det hele tatt å holde oppe kroppen så hun får puste. Ligger i sengen hele dagen...
Vil hun dø? Kanskje hvem vet... ungene hennes vil det IKKE, det er den mamman de har.. Ungene lå sammen med henne i sengen og koste, fortalte hva de gjorde på skolen, om venner og uvenner.
Det var hjerteskjærende å se på og oppleve, jeg har grått mange ganger for henne og familien.
Hun gråt hun også... ofte... på en god dag kunne hun blunke til bokstaver slik at jeg skjønnte hva hun mente.
Om hun ikke har ytret noen ønsker selv før hun ble så syk, man kan ikke stole 100% på at man skjønner alt hun mener, mannen er lei av henne, har tatt ut separasjon, funnet ny dame, skulle flytte med ungene til Oslo (dette var i Tromsø)... skal han bestemme?
Der er så utrolig mange farlige feller å gå i, synes det er skummelt jeg, er bare det, har overhodet ingenting med religion å gjøre!!!
Dette

Lopke

Norway

Skrevet - 31/05/2006 :  20:05:41  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
DET er jeg enig med deg i, jeg er ikke konfirmert en gang! Fikk meg ikke til å stå og lyve for presten, så det er ikk derfor.
Rart å tenke på at uten religion hadde det nesten ikke vært krig i verden.. Stakkars både Gud og Allah... var vel ikke helt dette de så for seg?
Ang. aktiv dødshjelp er jeg bare så redd for at det skal bli misbrukt, at noen skal kunne bruke den evt. loven til å "kvitte" seg med folk.
Det er ikke selve dødshjelpen jeg er uenig i men jeg ser vanskelig hvordan man skulle kunne sikre seg seg mot misbruk/feile vurderinger...

Når man ligger for døden får man også en del andre tanker enn man hadde når man var frisk. Livsverdiene dine forandrer seg, de små ting betyr mer, du tar ikke alt forgitt lenger, der er gode dager innimellom alle de dårlige og for å få oppleve de holder du ut litt lenger.
DET lærte jeg da jeg jobbet med kronisk syke.
En dame 34 år, langt fremskredet uhelbredelig MS, 2 små barn på 5 og 7 år... Ute av stand til å komunisere, må ha korsett for i det hele tatt å holde oppe kroppen så hun får puste. Ligger i sengen hele dagen...
Vil hun dø? Kanskje hvem vet... ungene hennes vil det IKKE, det er den mamman de har.. Ungene lå sammen med henne i sengen og koste, fortalte hva de gjorde på skolen, om venner og uvenner.
Det var hjerteskjærende å se på og oppleve, jeg har grått mange ganger for henne og familien.
Hun gråt hun også... ofte... på en god dag kunne hun blunke til bokstaver slik at jeg skjønnte hva hun mente.
Om hun ikke har ytret noen ønsker selv før hun ble så syk, man kan ikke stole 100% på at man skjønner alt hun mener, mannen er lei av henne, har tatt ut separasjon, funnet ny dame, skulle flytte med ungene til Oslo (dette var i Tromsø)... skal han bestemme?
Der er så utrolig mange farlige feller å gå i, synes det er skummelt jeg, er bare det, har overhodet ingenting med religion å gjøre!!!
Dette

Opprinnelig postet av Harneshaug

da tror jeg vi er grunnleggende ganske enige Harneshaug. Missbruket er jeg redd for.. Leste nylig en artikkel på forskning.no om dødshjelp, og du har rett i hva du skriver, mange syker skifter syn på liv og død. Og det er vel dem vi skal høre på MEN jeg går veldig inn for frihet til å velge selv! I holland blir det praktisert og jeg kan nesten ikke tenke meg at samtlige som har valgt å stoppe sitt liv har blitt presset til det. Synes bare det er ufattelig synd når folk har smerter, en dødsdom og ØNSKER å dø..
Gå til toppen av siden

Tone_

Skrevet - 31/05/2006 :  20:07:58  Vis profil  Svar med kopi av melding
Å slå av en respirator hos en terminal pasient er IKKE aktiv dødshjelp, det er å avslutte en livsforlengende prosess.

Det samme hjelder all avslutning av kurativ behandling, seponering av livsforlengende medisiner, ernæringssonder, og andre kunstinge hjelpemidler som holder et menneske i live. En pasient som står på "HLR-" (hjerte-lunge-redning minus/"skal ikke gjenopplives") kommer også i denne kategorien. Alt dette blir praktisert på norske sykehus etter vurderinger, i forhold til terminale eller veldig gamle pasienter.

Aktiv dødshjelp er noe helt annet. Det er å kunstig fremprovosere død.

Og JA, jeg mener mennesker er mer enn et dyr. Mennesker en mennesker, dyr er dyr. Menneskeverd kan ikke sammenlignes med verdien av et dyr, for meg blir det to helt forskjellige dimensjoner. Og dette har ingenting med at jeg ikke mener vi skal være snille med dyrene våre, gi dem den respekten det fortjener eller være glade i dyr.

Tone melone kaffekone
Redigert av - Tone_ den 31/05/2006 20:09:24 Gå til toppen av siden

Ullsokken

Norway

Skrevet - 31/05/2006 :  20:17:32  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseUllsokken  Svar med kopi av melding
Så mennesker har utviklet seg fra aper, som er et dyr, til å bli mennesker, som ikke lenger er et dyr?

Nei, vet du hva. Mennesket er fortsatt et dyr, dog med større evner og muligheter enn andre dyr.

Edit: Hvorfor mener du at mennesket ikke er et dyr?

Redigert av - Ullsokken den 31/05/2006 20:19:08 Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 31/05/2006 :  20:18:39  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Og JA, jeg mener mennesker er mer enn et dyr. Mennesker en mennesker, dyr er dyr. Menneskeverd kan ikke sammenlignes med verdien av et dyr, for meg blir det to helt forskjellige dimensjoner.

Vi deler 98,7% dna med sjimpansen. Jeg vil våge å påstå vi er klokere og flinkere enn apene, men kun for samfunnets skyld?. er vores liv så ufattelig mye mer værdt?? er det den 1,3% som gjør oss så mye bedre.. Ja vil sikkert noen mene for vi deler jo og 97,5% dna med musen??

fordi vi har bedre hjerne?? Hvofor?
hva med de retaderte?

Hvorfor er et menneskes liv så mye mer værdt en ett dyrs??
Er alle mennesker like??

Gå til toppen av siden
Side: av 9 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.2 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.