hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Stemmer du FrP?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Debatter fra nyhetene
 Stemmer du FrP?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 9

Lopke

Norway

Skrevet - 30/05/2006 :  20:31:47  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Det kan godt hende, men slik er det hvertfall ikke nå. Men jeg syns ikke det er så mye fokusering lenger om bare kristendommen. Noe som i grunn er positivt. Men hadde du bare om Kristendommen på barneskolen?

Opprinnelig postet av *Ina*

Når er det jo 12 år siden jeg gikk ut av ungdomsskolen (10 kasse) og husker derfor lite fra barneskolens pensum, men minnes virkelig ikke noe islam lære der nei.. Jeg leste HELE bibelen på videregående da.... synes egentlig bare det er en fin historie. Men på lik linje med Harry Potter..
Gå til toppen av siden

Ina_R

Norway

Skrevet - 30/05/2006 :  20:36:25  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseIna_R  Svar med kopi av melding
Virker som om det har blitt en del endringer siden da. Vi har omtrent ikke lest noe i bibelen i år vi. Virker som om det har blitt mer om forskjellige livsyn og andre religioner. Ikke 'favorisering' av kristendommen.
Ina og Løkken<3
Gå til toppen av siden

MP & Nehemyah Mulan

» VIP

Norway

Skrevet - 30/05/2006 :  20:39:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
Noup, det er virkelig altfor lite om Kristendommen i KRL-faget, da dette faktisk enda er vår stasreligion, enten dere vil det eller ikke!
Trommende hover, stille grunn. Det er naturens gledessang!

- Marit Petra
Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 30/05/2006 :  20:42:40  Vis profil  Svar med kopi av melding
statsreligion, religionsform med privilegert status i en stat. Ofte forvalter statsreligionen visse statlige oppgaver, f.eks. ekteskapsinngåelse, dødsregister, og har en sentral plass i skoleverket. Den evangelisk-lutherske religion har vært s. i Norge siden reformasjonen i 1532, men har i løpet av de siste to hundre årene stadig mistet reell makt og innflytelse (sekularisering). I stater hvor islam er mest utbredt religionsform, er familierettslige spørsmål gjerne plassert under islamsk lov og myndighet (f.eks. i Pakistan og Sudan). Tilsvarende posisjon har jødedommen i Israel.

Hva når det er flere muslimer i norge enn kristne? skal vi beholde KrD som statsreligion?
Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 30/05/2006 :  21:10:02  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Tja, vi lærer jo endel om kristendommen da, bare at vi lærer det over lengre tid (1.-4. kl. barneskole = nesten bare kristendom, med 'lett' stoff av de andre tingene, 5.-7. = mindre kristendom, mer av det andre, u.skole = nesten ikke kristendom, mye av andre ting).

Jeg må nok innrømme at for meg spiller det liten rolle hvilken religion som er statsreligion, men jeg håper at kristendommen fortsetter å være det, egentlig.

www.hestene.no Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 30/05/2006 :  21:57:29  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Siden vi begynte med KRL istedet for kristendom(i mitt tilfelle fra 8. klasse av), føler jeg ikke jeg har lært stort om kristendommen vår i skolen. Kanskje litt om katolisismen, men ellers er alt jeg lærte om Jesus og kristendom minner fra barneskolen. Så at vi lærer så utrolig alt for mye kristendom i skolen er ihvertfall jeg uenig i. Kommer ikke fra kristent hjem, er ikke kristen og har ikke blitt det ved å lære om det på skolen ihvertfall ;)

Kopi av melding:
Dette blir for naivt i mine øyne, litt for "Miss Universe aktig".

Jaja, du får vel kalle meg litt naiv da. Det er bedre å ha litt prinsipper for hva som er rett og galt enn å gå rundt å være likegyldig og redd for å bli kalt idealist. Det ble forespurt hvilke saker så gjør at folk ikke stemmer FRP, jeg listet enkelt og greit opp de som jeg mener er sentrale punkt. Jeg syntes det er viktig å tenke på "sin neste" og ikke bare seg selv. For å generalisere, ser jeg høyresida på som noe for "rike gamle gubber med hus is Spania og hytte på fjellet" eller "bortkjemt hvit ungdom som vil ha billig sprit, røyk, bensin og tjene mest mulig uten å tenke på andre". *trekke på skuldrene* Så får venstre sia holde ut med "idealistisk palestinaskjerfelskende pasifist-vegatarianer" stemplet :P

Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 30/05/2006 :  23:33:42  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Jeg har en del partier jeg er delvis enig med, men så er det en eller annen kjernesak jeg er uenig i, som gjør at jeg ikke får meg til å stemme på noen av dem. Jeg er ingen FRP-person, men velger Høyre om jeg må. Jeg er enig i det aller meste de sier, men er mot EU - derfor stemmer jeg heller ikke.

Jeg kommer ikke fra en velstående familie, så der hjemme er det litt betent at jeg henger meg på H. ;-) Jeg er i utgangspunktet ikke uenig i FRP, dog.
Gå til toppen av siden

Tone_

Skrevet - 31/05/2006 :  10:14:12  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg er også mot EU.

Det er vel kun Sp og KrF som er mot EU nå??

Tone melone kaffekone Gå til toppen av siden

Ildfuglen

» VIP

Skrevet - 31/05/2006 :  10:55:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
SV er mot, RV er mot, Sp og KRF også. Venstre er foreløpig mot EU (var det 30. april i år), FRP har ikke tatt standpunkt, det strides om EU-spørsmålet innad i partiet, og bl.a Siv Jensen tviler.

Så det er vel bare H og Ap som har tatt et klart standpunkt for EU av de store partiene?

PS, bare for ordens skyld siden bompenger har kommet opp i debatten; FRP er for bomringer på kommunalt nivå. Se f.eks Os og Austervoll(?) som begge har fått bomring etter at FRP fikk ordførervervet.
I Tønsberg var de mot bomringen før kommunevalget, noe de vant stort på. I ettertid har de blitt ganske positive til bomringen, i allefall ført en dårlig politikk mot, noe som har ført til at en del har meldt seg ut av partiet.

Edit for å si at jeg synes Kajsa har et godt innlegg

Renate

Redigert av - Ildfuglen den 31/05/2006 11:13:29 Gå til toppen av siden

Harneshaug

» VIP

Norway

Skrevet - 31/05/2006 :  13:17:48  Vis profil  Svar med kopi av melding
He he he... skikkelig artig å se at et parti som står for billig sprit, røyk, flesk og campingvogn ender opp på religionsspørsmål?
Nei, jeg stemmer ikke FRP, har ikke noe med at jeg ikke kan være enig i en del av partiprogrammet men hadde det vært så enkelt som de skal ha det til, å løse alle problem med å pøse inn mer penger, hadde det vært gjort fra før.
De har elendig distriktspolitikk og for å ta den helt ut; hva i herrens navn var dette stuntet med å dele ut oljepenger? Hva i herrens navn skulle være vitsen med det? Går det virkelig ann å bli så barnslig....
Jeg har alltid stemt, har stått på barrikadene og fått mange uvenner ved EU avst. men nå begynner jeg å bli litt fortvilt.
Synes det er media som styrer og "fordummer" både politikken og politikerne. Tabloid er jo et grellt eksempel. Hvor dum tror de folk er? Disse latterlige retoriske seerspørsmålene de stiller!!
HJELP sier jeg bare...

Edit for å si at; når man hører på de som ringer inn er vi kanskje SÅ dumme, jeg håper i alle fall at disse innringerne ikke er representative for brorparten av befolkningen

Når Gubben er borte driter hestene på plenen
Redigert av - Harneshaug den 31/05/2006 13:19:53 Gå til toppen av siden

Ildfuglen

» VIP

Skrevet - 31/05/2006 :  13:26:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
Harneshaug;
Nesten 80% av befolkningen stemte ikke på FRP
Det er kanskje en trøst? En liten en?

Renate

Redigert av - Ildfuglen den 31/05/2006 13:26:31 Gå til toppen av siden

Flokus

Norway

Skrevet - 31/05/2006 :  13:42:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
Tok testen og fikk 81 % SP, 69 % SV og 67 % AP
Skulle holde meg unna FRP, KRF, V, H og KP.

Ringer det en bjelle?

~AAC~

Savner deg, Bebbi!

Gå til toppen av siden

LinnMerethe

Skrevet - 31/05/2006 :  15:39:36  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har ikke lagt merke til denne debatten før nå,og syntes det var spennende å lese hva dere mener/skriver.Akkurat dette med Krl/ikke krl osv har jeg satt meg ganske godt inni nå siden jeg skal bli lærer og greier(med stram knute i nakken og firkanta briller).Jeg vet ikke helt hvor jeg står i denne diskusjonen,jeg finner mange argumenter både for og imot religionsundervisning i skolen.Det positive er jo at på noen skoler klarer de å balansere det ved å fortelle om hver enkelt av de store religionene,mens dessverre så er det fortsatt ganske mange skoler som har "kristendom";har et eksempel fra min egen praksis i 2.klasse hvor kontaktlæreren sa til elevene at nå skulle de ha kristendomDette blir feil i forhold til læreplanen som sier at det ikke skal forkomme forkynnelse av enkelte religioner.I akkurat denne klassen så var det bare medlemmer av statskirken,men hadde det vært i en klasse som f.eks på Fjell i Drammen hvor 70% er ikke entisk norske og med andre religioner så hadde det fått et annet utfall.

Kulturarv er en av grunnene til at religionsundervisningen fortsatt finner sted i den norske skole,fra begynnelsen av så var det kirken som hadde ansvar for hva barn skulle lære,vil jeg anta.

Jeg syns til syvende og sist at vi bør holde på religionsundervisningen,men kanskje gå bort ifra og kalle den Kristendom,religion og livssyn.Kanskje bare kalle det RL;religion og livssyn,hvor man lærer likemye om kristendom som om islam.Det er et faktum at i læreplanen står det at kristendom skal være 55% av krl undervisningen, og dette mener jeg blir litt dumt når andre religioner er på full fart inn i vårt samfunn,enten vi vil eller ikke. Det er tross alt hjem og familier/samfunn hvor religion betyr mye,og hvor barna lever for religionen sin.Det vil være dårlig gjort og ikke la de få den forståelsen de ha rett på.Hvis ikke de andre elevene vet noe om religionen til f.eks Ali så kan dette skape en unødvendig fremmedfrykt.Dette bør såklart slå alle veier.

Dette er ettersom jeg ser på overskriften,veldig OT,men ettersom jeg skjønte så er det dette som interesserer folket,aii

Ride with the wind
Redigert av - LinnMerethe den 31/05/2006 15:41:59 Gå til toppen av siden

batta

» VIP

Norway

Skrevet - 31/05/2006 :  15:51:54  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ang. religionsundervisning (har noen meinger om det, jeg og): Syns man bør beholde den i skolen, jeg. Navnet på faget slik det er nå, er kanskje litt feil, men syns faget i seg selv er et viktig fag. Både kristendomsdelen av det, og det som handler om andre religioner/emner.

Kristendommen er en viktig del av norsk historie, og kommer alltid til å være det. Vi har en Grunnlov som bygger på de kristne prinsippene, vi har et flagg som gjenspeiler at vi er et kristent land, vi har statskirka, og en konge som bekjenner seg til kristendommen. Alle disse er viktige faktorer i det norske samfunnet, og i vår tradisjon. Så jeg syns det er på sin plass at man lærer om kristendommen på skolen, og det kan også gjerne utgjøre den største delen av faget (da mener jeg ikke nødvendigvis over 50%, men mer enn islam, buddhisme, jødedom osv).

Undervisning om andre religioner og emner, mener jeg også er viktig. Opplysning forhindrer fremmedfrykt og fordommer, og det blir nok bare viktigere og viktigere. Etikk er vel og en viktig del av faget, og det er vel ikke akkurat noen tivl om at en del barn i Norge i dag har godt av å lære hva det er for noe.
Gå til toppen av siden

carambee

Skrevet - 31/05/2006 :  16:23:23  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidecarambee  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressecarambee  Svar med kopi av melding
Her har det foregått mye siden jeg leste sist gitt. Er visst noen kyniske monstrer jeg og du Lopke. Som synes Aktiv dødshjelp bør være lov.Så jeg har vel like forferdelig menneksesyn som FRP. Jeg er fakstisk så skrudd i hodet at jeg tenker at hvis vi kan bestemme at et dyr skal dø fordi det passer oss, eller det lider. Så kan vel et menneske som ønsker å slippe å lide mer få lov til å få dø. Etter eget øsnke. Men det er straffbart, ja at til og med selvmord er straffbart (forsøk iallefall)
Og at vi burde Bli strengere på innvandrere. Jeg har lite imot selve religionen Islam. Men mange av menneskene fra de landene (midtøsten) har jeg ikke lyst til å få i overflod her i landet.
For å være helt ærlig har jeg lite sympati for folk som kommer hit på asyl. Og reiser hjem til pakistan på ferie.
Er bra vi har mange forksjellige syn her i Norge. At vi ikke alle blindt følger et parti. Som visse andre gjerne gjør.

Jeg synes nå enda at homofile bør få like rettigheter som oss. Og at bøndene bør få mulighet til å fortsette med sitt levebrød.
Å dele ut penger fra Oljefondet direkte til folket er litt vel drastisk synes jeg. Er ikke noe flink på økonomi, så mulig jeg misforstår helt. Men hvorfor kan vi ikke bruke av oljepenger til å lage veier for eksempel? Istedet for at vi betaler avgifter i form av bompenger, eller som her jeg bor, ekstra avgift på bensinen? Synes Oljepengene bør brukes mer av til gode for Norge. Egiostisk som jeg er.

Jeg er nok en av de inkompetente idiotene som de snakker om på Tv. Siden jeg stemmer på FRP. Men er nå enda enig i de fleste punktene i deres program.

Nå blir jeg vel halshugd. Men jeg har funnet ut at religion er verre enn politikk. Se bare på mange av krigene som foregår. Når politikk blandes med religion blir det vondt verre.
Når det gjelder KRL på skolen så er det jo noen år siden jeg hadde det. Men det var jammen ikke stort vi lærte om De andre religionene. Halve boka var om kristendom og resten fordelt på de andre. Synd, for vi skulle visst litt mer om religionen til andre mennesker før vi kritiserte den. Samtidig synes jeg alle skal ha mulighet til å velge hva de vil "tro på". Derfor er det bedre om kirka ble litt distanstert fra staten.

Fysj for et rotete innlegg.
Hehe, kom til å tenke på noe. Synes det nesten er skumlere å sitte å snakke politikk enn å fortelle hva slags prevansjon jeg bruker. Uff utrolig usaklig. Men her sitter folk å legger ut hva de stemmer og hvilke meninger de har. Bør ikke noen melde dette som upassende og beskytte oss fra oss selv? *knis*

Lopke: Håper du får et oppdrag ut på plattformen jeg jobber på en gang. Tror vi hadde hatt det gøy sammen, enige som vi er ;)

Intet å kunne er ingen skam, men intet å ville lære er det. Gå til toppen av siden
Side: av 9 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.22 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.