hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Ståman på kaldblods?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hestestell
 Ståman på kaldblods?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

VictoriaTh

» VIP

Norway

Skrevet - 24/05/2006 :  15:01:39  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideVictoriaTh  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseVictoriaTh  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Fikk beskjed fra forig eier at jeg aldri måtte klippe manen til Vinnie

Opprinnelig postet av oOVictoriaOo

Hvorfor?

Opprinnelig postet av MoeNare

Jeg vet faktisk ikke

Men et lite spørsmål; Ca. hvor lang tid tar det før manen vokser ut igjen?

Victoria & Vinnie - http://vip.hestemarked.no/vip.asp?id=13920
-
Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 25/05/2006 :  01:14:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
Bonden som eier stallen der jeg har hatt hester i 23 år hadde for noen år siden en rødblakk fjordingmerr, og i 1991 stilte han denne - og jeg min nl-hest - på utstilling. OG - denne merra hedde ikke klippet "fjording-màn". Det skapte forvirring i dommer-rekkene: var det LOV å stille fjording med lang màn? men jo, det sto ikke noe sted at det IKKE var lov, så da så. Noen gamle hestekarer kom framom og mumla noe om at "detta kan'ke væra fjoring, væl?"
Vel, hun lignet kanskje mer på en haflinger med den hvite manen som hang vakkert ned på begge sider av halsen - men hun fikk faktisk en flott 3.-premie, og bonden var stolt som en hane!

Så til en annen historie: Jeg har jo hatt en del fòr-ryttere i årenes løp, og så var det en "fremmelig" ung dame som "fant ut" at hesten min hadde aaaltfor lang lugg og màn, enda det sto klart og tydelig i fòr-rytter-avtalen at det IKKE skulle klippes noe som helst på mine nl-hester. Luggen rakk til nesa og manen langt nedenfor halsen, helt nydelig hårprakt. Dermed tok hun en saks og klippet luggen tvers over, langt opp på pannen, og mànen fikk tversover-klipp. Da jeg oppdaget dette, ble jeg mildt sagt forbannet - hesten så ut som en DUST!!
Men avtalen i hånden kunne jeg vise til at to brudd på avtalen kunne medføre oppsigelse, men at de hadde "rett" til en sjanse til. Siden jeg da hadde flere ryttere, visste jeg ikke hvem som hadde gjort det, men jeg kan jo si det sånn at en av rytterne sluttet ganske kjapt. Jeg SA aldri noe til henne, da hun nok skjønte at en avtale er en avtale.
Men hesten er aldri blitt "frisert" siden den gang... Det tok laaang tid før den vakre luggen og manen var vokst ut igjen. Men nå er hun like hårfager som hun var ment å være fra naturens side.

En annen sommer fikk jeg likevel bruk for mine "kunnskaper" om å flette man, for en dølahest fikk somemreksem under sin tykke og tunge man. Vi vurderte klipping av manen, men det ville vært synd utpå høsten. Så jeg flettet opp hele den digre manen. Det så nok dumt ut på den digre hesten å ha klumpe-tutter langs hele nakken, men eksemen ble borte, og da kunne manen igjen "frigjøres", og hesten var like fin.

Til slutt kan jeg nevne at fjordingfolk har fortalt meg at når de klipper manen, så lar de det stå igen en "håndtust" nederst, så de har et "håndtak" å ta tak i når de rir bareback i ulendt terreng, eller det går unna over flatene. Bare hvis hesten skal på utstilling blir "tusten" behørig klippet av....
Gå til toppen av siden

lucky june

Norway

Skrevet - 25/05/2006 :  09:57:42  Vis profil  Svar med kopi av melding
takk oleo! endelig en som skjønner meg.
som du sier, manen vokser ut igjen. men så blir den klippet før den rekker å komme så langt...:-)

~Melodie Nikita~ ~Santiago Cheyenne~ ~Sigrid~
Gå til toppen av siden

Stjerneskudd.

» VIP

Norway

Skrevet - 26/05/2006 :  12:59:33  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideStjerneskudd.  Svar med kopi av melding
Stjerneskudd har ståman ja Jeg syns det er utrolig stilig selv da.

Skal ikke si at han alltid kommer til å ha det, men jeg syns det er utrolig stilig! Bare så synd at det vokser så fort. Jeg klipper bare med vanlig saks. Det er litt jobb med det, og noen ganger er den litt ut av kontroll.

Vi har jo alle forskjellig smak, men jeg syns ståman er finest på hesten min. Det er også veldig praktisk når man driver meg kjøring, ingen man som hekter tømmene. Når vi rir blir han ikke lugget av man som kommer under salen.

Stina og Skuddis
Redigert av - Stjerneskudd. den 27/05/2006 20:24:13 Gå til toppen av siden

SuuperTerna

» VIP

Skrevet - 26/05/2006 :  16:27:54  Vis profil  Svar med kopi av melding
kaldblods hoppa mi har verken lang man eller hovkjegg! tror ikke man kan se det så altfor tydlig på noen av de siste bildene mine, men kan jo ta en titt uannsett!

Det var heller ikke noen spesiell grunn til at jeg klippte hu, men hu blei virklig stilig med den nye frisyren=) så t.o.m litt mer edel ut*juble*
Gå til toppen av siden

Hanna & Lukas

» VIP

Norway

Skrevet - 26/05/2006 :  21:34:39  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHanna & Lukas  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

En annen sommer fikk jeg likevel bruk for mine "kunnskaper" om å flette man, for en dølahest fikk somemreksem under sin tykke og tunge man. Vi vurderte klipping av manen, men det ville vært synd utpå høsten. Så jeg flettet opp hele den digre manen. Det så nok dumt ut på den digre hesten å ha klumpe-tutter langs hele nakken, men eksemen ble borte, og da kunne manen igjen "frigjøres", og hesten var like fin.
Opprinnelig postet av T. Boysen

Sommereksem er kjipe saker. Men en ting du kanskje kunne gjort, var å lage en såkalt "andalusierflette", dvs én lang flette som går langsmed nakken. mye lettere, og funker best på hester med lang man! (blir nesten som å flette haler, man begynner med tre "tufser" med hår, og fletter nedover og tar med litt og litt hår hver gang. på slutten fletter man ut resten i en liten flette.)
Pleier å gjøre det på Lukas på stevner, eneste problemet er å få den fast nok til at den holder! hehe.. superstilig! *hårspray, anyone?*

(du kan sikkert dette, men tenkte bare jeg skulle forklare likevel )

edit for å legge til bilde! (ikke jeg som rir, forrige eieren til lukas.)

www.freewebs.com/hannaoglukas
Redigert av - Hanna & Lukas den 26/05/2006 22:00:22 Gå til toppen av siden

Marte&Don:)

Norway

Skrevet - 27/05/2006 :  14:40:11  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMarte&Don:)  Svar med kopi av melding
Jeg syns ståman er dødstøft på alle raser! Gå til toppen av siden

Flokus

Norway

Skrevet - 27/05/2006 :  16:26:04  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja!
Ringer det en bjelle?

~AAC~

Savner deg, Bebbi!

Gå til toppen av siden

Helle_

» VIP

Norway

Skrevet - 27/05/2006 :  23:03:06  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHelle_  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseHelle_  Svar med kopi av melding
Jeg syns ståman er tøft, og fint, om det blir klippet fint og riktig i forhold til kroppen på hesten. Skuddis er veldig fin med ståman :-)
.:: Helle & Borken::.

Hvil i fred Bjerge<3

Gå til toppen av siden

marte+quicky

Skrevet - 27/05/2006 :  23:36:56  Vis profil  Svar med kopi av melding
Synes egentlig lang man er finest, men ståman er fint på noen hester da.. Oxo slipper man at tøyler/tommer henger seg fast i manen, og man som ligger under salen. Ulempen er hvis man rir barbak ell no, og trenger en håndfull man å gripe fatt i:P En kaldblods på stallen fikk sommereksem, og eieren valgte å klippe til ståman. Hesten ble ganske søt, selv om det ikke var særlig pent klippet
Du finner meg på ForumHest!

www.hestene.no
Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 28/05/2006 :  19:00:38  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Jeg syns ståman er dødstøft på alle raser!

Opprinnelig postet av Marte&Don:)

NEI!!!! ståman på en frieser?? vi stopper her takk!!
Gå til toppen av siden

Ina_R

Norway

Skrevet - 29/05/2006 :  08:33:52  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseIna_R  Svar med kopi av melding
På rideskolen jeg red på før hadde nesten alle hestene ståman. Litt mindre for oss å klamre oss fast i, men syns det var virkelig pent på noen av hestene.
Ina og Løkken<3
Gå til toppen av siden

Marte&Don:)

Norway

Skrevet - 29/05/2006 :  13:02:57  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMarte&Don:)  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Jeg syns ståman er dødstøft på alle raser!

Opprinnelig postet av Marte&Don:)

NEI!!!! ståman på en frieser?? vi stopper her takk!!

Opprinnelig postet av Lopke

Heheheh, noen unntak, selvfølgelig! Araber eller lippizaner med ståman?;)
Gå til toppen av siden

batta

» VIP

Norway

Skrevet - 29/05/2006 :  21:30:22  Vis profil  Svar med kopi av melding
Syns kaldblods med ståman kan være kjempefint, jeg.

Et eksempel her:

Viser dessverre ikke så kjempegodt, og så er den litt lang her.

Denne hesten ble/blir klippet så og si hver sommer fordi hun uansett klør av seg alle manen, men har lang (så lang som den vokser seg) om vinteren.

Det finnes også en grense for ståman ved islandshest. De skal ikke klippes.
Gå til toppen av siden

crusabell

» VIP

Skrevet - 30/05/2006 :  09:15:37  Vis profil  Svar med kopi av melding
ståman på kaldblods kan være kjempefint, men ville sett an hesten litt. kler best hester med litt kraftig nakke.
stjerneskudd er jo utrolig flott da,med ståmana si
hadde egentlig tenkt å klippe kaldblodsen min ståmen,helt til jeg så alle de gråe håra som vokte på undersida det var ikke få... gamlegutt,hehe.
Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.3 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.