hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Ståman på kaldblods?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hestestell
 Ståman på kaldblods?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

Lille-Trille

» VIP

Norway

Skrevet - 23/05/2006 :  16:16:05  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLille-Trille  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLille-Trille  Svar med kopi av melding
Er det vanlig med ståman på kaldblods? Og hvordan klipper man det hvis manen er lang, ganske tung og ligger til en side?
Hva har dere på deres kaldblods? Legg gjerne ved bilder..!

Janka (som la ut et missforstått emne sist!)

Å ri er ikke et spørsmål om liv eller død. Det er viktigere en som så!

Ina_R

Norway

Skrevet - 23/05/2006 :  16:28:18  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseIna_R  Svar med kopi av melding
Jeg anbefaler deg å ta en tur inn på vipen Stjerneskudd (Som også er innpå mix'n) og se på noen bilder der. Hesten hennes har ståman og passer utrolig godt til det ;D

Løkken har ikke ståman, men eier hadde planer om det. Men siden han er så full av grå hår ble det ikke noe av det ;D

Ina og Løkken<3

Redigert av - Ina_R den 23/05/2006 16:29:57 Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 23/05/2006 :  16:36:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
Vanlig er det vel ikke, men veldig fint. Når manen først har lagt seg så må du klippe den helt ned, det beste er å bruke barbermaskin.

Mvh Tone Kristin og Lolita

Mvh Tone Kristin

Gå til toppen av siden

Natalie_S

» VIP

Norway

Skrevet - 23/05/2006 :  16:59:23  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNatalie_S  Svar med kopi av melding
Er nok ikke vanlig nei, og jeg foretrekker kaldblodser med laaaaaaaang man, selv om Skuddis'n er tøff med ståmanen sin da

Sånn, (lang pannelugg skal det også være, hvem trenger vel å se noe?):

Og laaaang hale, helt ned i bakken:

Mvh Natalie

Min hest er mit spejl, som uforfalsket gengiver mine dårlige og gode luner. Se din hest i øjnene og lad dig ikke skræmme af sandheden (Bent Branderup)

Redigert av - Natalie_S den 27/05/2006 21:20:25 Gå til toppen av siden

VictoriaTh

» VIP

Norway

Skrevet - 23/05/2006 :  17:22:26  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideVictoriaTh  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseVictoriaTh  Svar med kopi av melding
Fikk beskjed fra forig eier at jeg aldri måtte klippe manen til Vinnie
Victoria & Vinnie - http://vip.hestemarked.no/vip.asp?id=13920
-
Gå til toppen av siden

Lille-Trille

» VIP

Norway

Skrevet - 23/05/2006 :  17:23:47  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLille-Trille  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLille-Trille  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Fikk beskjed fra forig eier at jeg aldri måtte klippe manen til Vinnie

Opprinnelig postet av oOVictoriaOo

Hvorfor?

Å ri er ikke et spørsmål om liv eller død. Det er viktigere en som så!
Gå til toppen av siden

Tone_

Skrevet - 23/05/2006 :  17:49:26  Vis profil  Svar med kopi av melding
*riste på hodet*

KALDBLODSER SKAL HA LANG MAN!

Å klippe ståman på kaldblodsen er å bryte kaldblodstraverens tradisjon og kulturarv, mener jeg...

Tone melone kaffekone Gå til toppen av siden

Tonje_

Norway

Skrevet - 23/05/2006 :  19:20:30  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTonje_  Svar med kopi av melding
Liker også at de har lang man..
Men Stjerneskudd er råtøff m ståman;)

Ikke ri fortere enn skytsengelen din kan fly
-Tonje-
Gå til toppen av siden

Ingvild og Kenzo

» VIP

Norway

Skrevet - 23/05/2006 :  19:28:21  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideIngvild og Kenzo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseIngvild og Kenzo  Svar med kopi av melding
Jeg tror dette er litt smak og behag, og veldig individuelt, siden noen hester kler lang man, og noen hester kler ståman.

Men hva med på utstillinger og kåringer for kaldblodshester? Er det noen retningslinjer for hvordan man og hale skal være klippet/ikke klippet der?

Kenzo&Buster
Diamantene<3

Redigert av - Ingvild og Kenzo den 23/05/2006 19:29:18 Gå til toppen av siden

Natalie_S

» VIP

Norway

Skrevet - 23/05/2006 :  23:29:57  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNatalie_S  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Men hva med på utstillinger og kåringer for kaldblodshester? Er det noen retningslinjer for hvordan man og hale skal være klippet/ikke klippet der?

Opprinnelig postet av Ingvild og Kenzo

Jeg spurte en dommer om dette da jeg var på mønstringskurs ifjor, og fikk beskjed om at kaldblodser skal IKKE klippes.

Mvh Natalie

Min hest er mit spejl, som uforfalsket gengiver mine dårlige og gode luner. Se din hest i øjnene og lad dig ikke skræmme af sandheden (Bent Branderup)
Gå til toppen av siden

oleo

» VIP

Skrevet - 24/05/2006 :  02:03:06  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hoppa mi, en kaldblods blir klippet på sommeren, helt barbus... på grunn av man og hale kløe. Men, dersom hesten har en fin overlinje og hals så synes jeg de er mega stilige med ståman.

Dersom du velger å klippe så må du klippe den såpass kort, ikke helt ned til rota da men kanskje 3-5 cm og Newtons regler vil gjøre resten. En man ligger på grunn av tyngden og lengden i seg selv. Når tyngden fjernes vil hårene alene være såpass lette og korte at de vil rette seg etter noen dager..... Glupt?

Et snøfnugg er noe av det skrøpeligste som finnes i verden...men se hva de får til når de holder sammen. Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 24/05/2006 :  03:52:13  Vis profil  Svar med kopi av melding
Enkelt og greit: IKKE klipp kaldblods!
De skal ha sin lange og fyldige man, hale og lugg.

Det er idag bare fjordingen som har tradisjon med klippet man.

I gamle dokumentasjoner fantes det bilde-fremstillinger av både røde, brune, svarte og skimlete hester, hvor noen hadde klippet man og andre ikke. Idag er det bare fjordingen som har tradisjon med dette.

Vet at noen nl-hester ble vist med klippet man i tidligere tider, men nå er det meget sjelden at de klippes. "Naturen er penest" er vel det man nå mener for både nl-hester og døl.

Mulig at enkelte kusker synes det er greit med kort man på kjørehester, men det er det liten tradisjon for.

Skal tro om det etter hvert blir mer vanlig med fjordinger med lang man....

Gå til toppen av siden

lucky june

Norway

Skrevet - 24/05/2006 :  06:00:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
jeg blir like glad hver gang dette temaet er oppe så får jeg sjansen til å vise fram gullet mitt:)

bryr meg egentlig fint lite om jeg bryter tradisjoner eller ikke er "riktig" i forhold til hvordan en kaldblods skal være.

~Melodie Nikita~ ~Santiago Cheyenne~ ~Sigrid~
Gå til toppen av siden

oleo

» VIP

Skrevet - 24/05/2006 :  10:06:13  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hehe, helt enig luckyjune.... Jeg synes gullet ditt var stilig.... Avita ser nesten helt lik ut med klippet man, ordentlig fin. Jeg blåser også i hva som var meningen for hundre år tilbake..... Også sier jeg som mange andre her sier: Hvorfor gjøre det en alltid har gjort..?! Den vokser jo ut igjen. Dessuten er det faktisk ikke alle hester som er like fine med lang man, noen har tynn og pistrette man og da kan den likegodt være kort etter min mening... Ser mere delikat og ¨helt¨ut....
Et snøfnugg er noe av det skrøpeligste som finnes i verden...men se hva de får til når de holder sammen. Gå til toppen av siden

lillings

» VIP

Norway

Skrevet - 24/05/2006 :  11:21:08  Vis profil  Svar med kopi av melding
Synes at kaldblodsen ofte kan være fin med ståman jeg. Sto en valakk på rideskolen jeg rei på før med skikkelig hingstenakke. Han hadde ståmann og var utrolig fin med det. Hesten min har hatt ståman(halve mana) siden fjor høst. Nå har den begynt å legge seg igjen da. Tror ikke hun hadde kledd det egentlig, men klipte den da den var så utrolig slitt... Men skikkelig behaglig at ikke tøylene surrer seg inn i mana =)

Tror det må være opp til hver enkelt eier hva de synes er penest jeg. Men aller finest er det med lang og tykk man =)

~*~ Lill ~*~ Gå til toppen av siden

nn

Afghanistan

Skrevet - 24/05/2006 :  12:20:02  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det må vel være opp til hver enkelt hvordan de ønsker at hesten skal se ut. Så lenge man ikke stiller ut har dette ingen ting å si. MEN, jeg må få legge til at alle raser har et utgangspungt i hvordan den skal og bør se ut.

Kaldblodser skal IKKE klippes, hverken man eller hovskjegg. Fjordinger skal ikke ha lang man, osv. Min varmblodstraver skal heller ikke ha "ridrhestsveis" som jeg kaller det, men hun har det pr i dag alikevel. (Jeg har fått spart ut piggen på nakken, klippet alt jevnt og rett av, og nå skal den vokse ut i full lengde igjen).

Jeg synes særegne raser som f eks Fjording, Haflinger, Døl og Island skal se ut som det er påkrevd ved mønstring. Jeg har sett en skamklipt Haflinger og det er noe av det tristeste jeg har sett. Fjordinger hvor hovskjegget er barbert bort og manen sagd ned til ingenting er heller ikke så lekkert, men det er nå min egen mening - andre får ha sitt eget syn på det.

Vi liker nå en gang å stelle med hestene våre, og vi liker å klippe litt og pynte de for at de skal se best mulig ut i våre egne øyne. Det er helt greit synes jeg.
Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.33 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.