hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]
 
 

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Kaldblods- som ridehest?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hesteraser
 Kaldblods- som ridehest?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 7

Lille-Trille

» VIP

Norway
Innlegg: 24

Skrevet - 21/05/2006 :  14:10:27  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLille-Trille  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLille-Trille  Svar med kopi av melding
Hva bruker DU kaldblodsen din som? Hva er fordelene/ulempene med å ha kaldblods som ridehest? Jeg overveier å bruke kaldblods som ridehest, men som mange sikkert har sett og merket, så er og blir kaldblods sett ned på som ridehest, av en eller annen grunn er det mange mennesker som tror at en kaldblods ikke fungerer like bra som en varmblods eller lignende. Det provoserer meg..!
Å ri er ikke et spørsmål om liv eller død. Det er viktigere en som så!

Mari^_^

Norway
Innlegg: 7634

Skrevet - 21/05/2006 :  15:03:51  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
De kaldblodsene jeg har vært borti som ridehester, har stort sett kunnet blitt brukt til det meste, både sprang, dressur, kjøring osv. Tror ikke at kaldblodsene er dårligere enn andre, også her gjelder det at individer er ulike. :)
www.hestene.no Gå til toppen av siden

Ragnhild E

» VIP

Norway
Innlegg: 2077

Skrevet - 21/05/2006 :  15:36:47  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRagnhild E  Svar med kopi av melding
Ei venninne av meg hadde en gammel kaldblodstraver som hun var ute og starta og vant 110 med. Knallfin hest! Gå til toppen av siden

Ina_R

Norway
Innlegg: 2320

Skrevet - 21/05/2006 :  16:42:37  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseIna_R  Svar med kopi av melding
Min forhest er kaldblods. Har gått mest i tur dette året jeg har hatt han på for. Men vil begynne å ri litt på banen nå. Eneste er at han fort blir lei, og tror at han er sjefen alltid. (Er kanskje en smule bortskjemt) Men det er sånt vi jobber med. Han startet sprang med eieren i dag, 40 cm clear round. Kaldblodsen kan ha sine begrensninger. Men den er allsidig å fin. Men alt avhenger jo av individet.
Ina og Løkken<3

Redigert av - Ina_R den 21/05/2006 16:44:27 Gå til toppen av siden

Natalie_S

» VIP

Norway
Innlegg: 1671

Skrevet - 21/05/2006 :  18:48:08  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNatalie_S  Svar med kopi av melding
En godt omskolert (!!) kaldblods er en ypperlig allroundhest i lette (noen også i middels) klasser. Den er ærlig, trygg og oftest mye håndert, og dermed letthåndterlig. Dessuten er jo kaldblodsen nordens barokkhest. Og de tåler en trøkk.

Jeg brukte min i sprang tidligere, hoppet da bane opptil 110-120 (men jeg var igrunn mest passasjer). Nå trener vi mest dressur (akademisk), og konkurransekjøring (mål om å starte middels klasse dressurkjøring). Tryggere turhest skal man lete lenge etter.

Mvh Natalie

Min hest er mit spejl, som uforfalsket gengiver mine dårlige og gode luner. Se din hest i øjnene og lad dig ikke skræmme af sandheden (Bent Branderup)
Gå til toppen av siden

Natalie_S

» VIP

Norway
Innlegg: 1671

Skrevet - 21/05/2006 :  18:58:22  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNatalie_S  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
men som mange sikkert har sett og merket, så er og blir kaldblods sett ned på som ridehest, av en eller annen grunn er det mange mennesker som tror at en kaldblods ikke fungerer like bra som en varmblods eller lignende. Det provoserer meg..!

Opprinnelig postet av MoeNare



Mye av grunnen til at kaldblodser (og travere generelt) blir sett ned på (tror jeg), er ikke hestene i seg selv, men eierne deres: Traverne er ofte billige, slik at "gud og hvermann" kan kjøpe dem, ofte er dette unge jenter uten mye erfaring, og som ikke forstår hvordan eller har tålmodighet til å omskolere hesten. Og en lite dressert hest blir farlig uansett om det er en traver eller ikke. Problemet med travere er at de også ofte er svært stresset (de har jo lært at de alltid skal løpe), og blir sett på som hypre og gale av den grunn.

Men; Det ser jo ut til at denne trenden holder på å snu, flere og flere dyktige ryttere ser potensialet i travere nå enn tidligere, og dermed har det dukket opp mange gode, omskolerte travere rundt omkring

Mvh Natalie

Min hest er mit spejl, som uforfalsket gengiver mine dårlige og gode luner. Se din hest i øjnene og lad dig ikke skræmme af sandheden (Bent Branderup)
Gå til toppen av siden

VictoriaTh

» VIP

Norway
Innlegg: 807

Skrevet - 21/05/2006 :  20:04:45  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideVictoriaTh  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseVictoriaTh  Svar med kopi av melding
Har tenkt å starte sprang og kanskje dressur med min kaldblods hun blir også brukt litt av lillesøsteren min (som bare har ridd på stor hest noen få ganger), og om en stund begynner kanskje broren min å kjøe med henne, kanskje! Flotte familiehester ja.
Victoria & Vinnie - http://vip.hestemarked.no/vip.asp?id=13920
-
Gå til toppen av siden

TORHILD

» VIP

Innlegg: 2595

Skrevet - 21/05/2006 :  20:19:27  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg skulle mye før hatt en kaldblodstraver som ridehest enn en varmblodstraver som ridehest!!! Kaldblodsene kan brukes til alt, og de kan faktisk også bli ganske flinke til det meste! MEN jeg hadde ikke kjøpt meg en som ridehest selv, av den enkle grunn at jeg synes det er litt for små (liker best hester godt over 160 i mh).
Gå til toppen av siden

Brun best
» VIP

Norway
Innlegg: 580

Skrevet - 21/05/2006 :  20:24:32  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBrun best  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseBrun best  Svar med kopi av melding
Du kan jo melde deg inn i FDAT, og være med på stevner og treninger med andre med kaldblods og varmblodstravere.Så er du iallefall med andre likesinnende som ikke ser ned på deg pga at du har traver.
Men det er jo blitt mer og mer vanlig med omskolerte travere no,og kansje mer "godkjent" av folk og,vertfall her borte som eg bor.
Uansett så er det bare til å ikke bry seg om hva de andre sier,så kan du heller le av de når du får gode resultater med din lille kaldblodstraver

De fleste kaldblodsene eg har drevet med har vert tipp topp ridehester,tilogmed de som har gått løp.
Kommer vel mest an på treningen og kordan de har blitt håndert.
Eneste er vel at travtrente hester ofte er litt heitere enn andre.
Men det er jo ganske mange kald- og varmblods travere som aldri har vært travtrent før og som fungerer som supre ridehester.

Eg ser ingen problemer med å ha en kaldblodstraver som ridehest iallefall!

Hvil i fred Pacific! Takk for alt.





www.karo-jenten.piczo.com

Redigert av - Brun best den 21/05/2006 20:36:27 Gå til toppen av siden

Linda B.

Norway
Innlegg: 288

Skrevet - 21/05/2006 :  21:55:22  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLinda B.  Svar med kopi av melding
Den forige fôrhesten min hadde jeg i over et år, men red mest på tur. Ikke fordi at han ikke kunne gå på bane, men fordi eieren red aktivt selv! Super kaldblods, eks-traver attpåtil! Superflink på bakken og god i sprang! De startet mange stevner, opptil 1.10 :) Flinke Stavnelan! Et lite bilde.. Klarte ikke å la være


Linda www.pygmeen.moo.no
Redigert av - Linda B. den 21/05/2006 22:01:16 Gå til toppen av siden

Toril H

Norway
Innlegg: 61

Skrevet - 21/05/2006 :  21:58:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har selv 3 kaldblodstravere.2 av dem er innridd.
Den ene er 16 år og har aldri blitt travtrent.Hun går øvelser til middels i dressur ,og jeg har hoppet 1 meter med henne.Kan også gå spansk skritt
Den andre er 5 år og trenes for trav.Rir også endel dressur på henne.Går foreløpig LC.

Har for lengst sluttet å bry meg om de som ser ned på kaldblodstraveren.De aner ikke hvilken fantastisk hest de går glipp av.
Det er en norsk rase og vi som nordmenn bør ta vare på den!
Gå til toppen av siden

Ullsokken

Norway
Innlegg: 1873

Skrevet - 21/05/2006 :  23:01:17  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseUllsokken  Svar med kopi av melding
Jeg har ikke merket at noen ser ned på kaldblodstravere, eller travere i det hele. Er kjempeglad for at jeg ikke er på en stall der det er om å gjøre å vere best, ha best hest, best utstyr osv.

Jeg har en 18 år gammel kaldblodsvallak, som enda er frisk og rask som en unghest. Riddaren blir brukt til turridning og kjøring.
Han gikk løp til han var 10 år, og dette tror og mener jeg har gjort noe med hodet hans. Vi skal frem, frem, frem. Eneste gangene han virkelig slapper av og tusler av sted er ute i naturen. Hadde han vært yngre hadde jeg jobbet mye med overganger og trenet dressur med han, men hans alder tatt i betrektning så vil jeg ikke det. "Man kan ikke lære en gammel hund å sitte."

Godt (om)skolerte kaldblodser er en fryd. Vakkert.

Raving madness suits me fine
Gå til toppen av siden

Ina_R

Norway
Innlegg: 2320

Skrevet - 22/05/2006 :  08:35:17  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseIna_R  Svar med kopi av melding
Ullsokken: Løkken er nå 19, og gikk løp til han var 15 (!), men jeg har nesten ikke merket den traverfakten med å gå frem frem frem. Må vel si at jeg er heldig med den, men en gang i blandt dukker det "travertravet" fram.
Ina og Løkken<3
Gå til toppen av siden

Natalie_S

» VIP

Norway
Innlegg: 1671

Skrevet - 22/05/2006 :  09:19:19  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNatalie_S  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Ullsokken: Løkken er nå 19, og gikk løp til han var 15 (!), men jeg har nesten ikke merket den traverfakten med å gå frem frem frem. Må vel si at jeg er heldig med den, men en gang i blandt dukker det "travertravet" fram.

Opprinnelig postet av *Ina*



Og min lille Holter har ikke gått et eneste løp (ble travtrent, men var faktisk litt for stressa til å klare å gå travløp), men traverhodet er plass ja, foill gass.

Må vel også legge til at jeg opplever ikke at folk ser ned på kaldblodsen som ridehest

Mvh Natalie

Min hest er mit spejl, som uforfalsket gengiver mine dårlige og gode luner. Se din hest i øjnene og lad dig ikke skræmme af sandheden (Bent Branderup)

Redigert av - Natalie_S den 22/05/2006 09:21:15 Gå til toppen av siden

Stjerneskudd.

» VIP

Norway
Innlegg: 369

Skrevet - 22/05/2006 :  10:07:03  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideStjerneskudd.  Svar med kopi av melding
Søk på Norne her på mixen.

Sinnsykt flott eksemplar av kaldblodsen!!

Stina og Skuddis Gå til toppen av siden

Cowgirlchris

» VIP

Norway
Innlegg: 1568

Skrevet - 22/05/2006 :  10:24:14  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCowgirlchris  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowgirlchris  Svar med kopi av melding
For meg er kaldblodsen en flott tur og konkurransehest.
Solid og harmonisk bygget, vektbærende og villig.

Line.
Gå til toppen av siden
Side: av 7 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.3 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2024 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.