hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]
 
 

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Varmblodstraver
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hesteraser
 Varmblodstraver
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

-RosaLind-

Norway
Innlegg: 421

Skrevet - 28/12/2007 :  14:54:34  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside-RosaLind-  Send %s1% en ICQ melding-RosaLind-  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresse-RosaLind-  Svar med kopi av melding
Lurer på om det er noen her inne som har varmblodstraver?
Hva synes dere om de?

Venner er som stille engler som løfter oss opp igjen når vingene har glemt å fly

TORHILD

» VIP

Innlegg: 2595

Skrevet - 28/12/2007 :  20:42:08  Vis profil  Svar med kopi av melding
Finnes sikkert 279 tråder om travere, både varme og kalde.

Min mening; Kjempeflinke til å løpe på travbanen, der er det ingen som slår de =)
Greie hobby-hester på de fleste plan, som som konkurranse-hester kan de ikke helt sammenlignes med de som er avlet fram til ridehester (logisk nok siden traverne er avlet fram nettopp til å trave fort....).

Et diplomatisk og greit nok svar????

Gå til toppen av siden

-RosaLind-

Norway
Innlegg: 421

Skrevet - 28/12/2007 :  21:36:27  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside-RosaLind-  Send %s1% en ICQ melding-RosaLind-  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresse-RosaLind-  Svar med kopi av melding
Joda =)
Bare la ut tråden pga det er så mange som er imot disse rasene, og skulle høre om de hadde virkelige grunner!

Venner er som stille engler som løfter oss opp igjen når vingene har glemt å fly Gå til toppen av siden

mariakaogcindy

Innlegg: 706

Skrevet - 29/12/2007 :  19:08:20  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har vel så godt som ALLTID holdt på med travere... Og de er SUPRE... at de "ikke" kan bli konkuranse hester er bare tull... Det er mange travere jeg hvet om som hopper både 120 og 130 baner... Men det er ofte sånn, at de er litt mer stressa på stevne stedet, så de blir ikke så mye konkurrert med !! Jeg har selv en kaldblods traver og kommer aldri til og bytte hun hopper forløbig 110 og går LB dressur snart... Og vi skal høyere i dressur.

Travere har en HELT annen skjarm enn ridehestene syntes da jeg !!!
Gå til toppen av siden

-RosaLind-

Norway
Innlegg: 421

Skrevet - 29/12/2007 :  19:53:13  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside-RosaLind-  Send %s1% en ICQ melding-RosaLind-  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresse-RosaLind-  Svar med kopi av melding
Ja, jeg syns også at travere er supre! De har bedre motor, følsommere og er litt mere våkne :P
Venner er som stille engler som løfter oss opp igjen når vingene har glemt å fly Gå til toppen av siden

TORHILD

» VIP

Innlegg: 2595

Skrevet - 01/01/2008 :  18:59:46  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Ja, jeg syns også at travere er supre! De har bedre motor, følsommere og er litt mere våkne :P

Opprinnelig postet av Janita.Rosalind



Bedre motor, følsommere og er litt mer våkne enn hva?????
Enn en Fjording? Enn en Døl? Enn en Fullblods?????

Gå til toppen av siden

-RosaLind-

Norway
Innlegg: 421

Skrevet - 01/01/2008 :  19:30:51  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside-RosaLind-  Send %s1% en ICQ melding-RosaLind-  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresse-RosaLind-  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Ja, jeg syns også at travere er supre! De har bedre motor, følsommere og er litt mere våkne :P

Opprinnelig postet av Janita.Rosalind



Bedre motor, følsommere og er litt mer våkne enn hva?????
Enn en Fjording? Enn en Døl? Enn en Fullblods?????

Opprinnelig postet av TORHILD



Woow, slapp av!
Var det noe galt i det jeg skrev?

Venner er som stille engler som løfter oss opp igjen når vingene har glemt å fly Gå til toppen av siden

TORHILD

» VIP

Innlegg: 2595

Skrevet - 02/01/2008 :  21:22:20  Vis profil  Svar med kopi av melding
Neida, ingenting galt, men svaret var dårlig formulert.
Gå til toppen av siden

-RosaLind-

Norway
Innlegg: 421

Skrevet - 02/01/2008 :  22:09:54  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside-RosaLind-  Send %s1% en ICQ melding-RosaLind-  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresse-RosaLind-  Svar med kopi av melding
Jaha...
Venner er som stille engler som løfter oss opp igjen når vingene har glemt å fly Gå til toppen av siden

**sofie**

» VIP

Norway
Innlegg: 337

Skrevet - 03/01/2008 :  13:57:54  Vis profil  Svar med kopi av melding
dette temaet blir en aldri enige om :P

min mening er at det er rett det at ridehester er avlet for ridning, og har derfor bedre forutsetninger enn en traver til å bli en god ridehest. få travere kommer seg til tops i konkuransene. men ingen kan si at det ikke KAN komme seg til topps. hvor mange har noen gang prøvd ? å gitt en hest med dårligere forutsetninger en sjanse. kjøpt samme utstyr, samme mengde trening og virkelig prøvd. få ville klart det, men likevel, ingenting er umuligt:) om en tenker på hvor mange "ridehester" som finnes, så er det heller ikke flertallet som er i konkuransetoppen.
men som sagt, det er ridehester som er avlet for ridning, derfor er det nok de som egner seg best, selv om travere kan bli ypperlige de å ;)

Har selv en kaldblods som fungerer ypperligt på de lette nivåene:) ridd vår første LB til over 60 % og går 1 meter sprang. og vi skal nå lenger ;)

de som sier lykke ikke kan kjøpes, et ikke hva det vil si å eie en hest=)

www.sofieoglasso.piczo.com
Gå til toppen av siden

-RosaLind-

Norway
Innlegg: 421

Skrevet - 04/01/2008 :  12:23:05  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside-RosaLind-  Send %s1% en ICQ melding-RosaLind-  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresse-RosaLind-  Svar med kopi av melding
Min mening da er jo at får man en varm/kaldblodstraver skikkelig skolert, så er de er supre!!
Jeg hadde for ikke så lenge siden en kbltraverhoppe på 20 år som kunne INGENTING!
Hun visste at når hun fikk et lite trykk rundt magen/smatting så skulle hun frem, trekker man i venstre tøyle så skal hun til venstre etc.

Men likevel, var hun den beste turhesten jeg har hatt! Fjordhesten min har gått norge på langs, og kan være skvetten snubler en del, men ikke kaldblodsen!

Var litt forfær, siden hun ikke kunne så mye var hun en super spranghest. Hun var selvfølgelig(?) stiv, så det var vanskelig i svingene.
Når jeg hadde longert henne mye, fått henne myk, så fikk jeg henne en anelse på tøyle.

Henne sendte jeg tilbake for at hun ikke er frisk. Håpet på at eieren skulle sende henne til slakt, men ikke det ;)

JEG har tru på disse hestene, så lenge de blir omskolert av en voksen person som har mere erfaring enn som meg for eksempel.
Jeg ville ikke tatt en uskolert traver nå, som jeg skulle skolere! - Så mye erfaring har jeg ikke.

Men har hesten hatt et godt grunnlag, f. eks. hos forrige eier hadde det vært mulig.
Så lenge hesten ikke er heeelt koko i hode, så er det greit. :P

Men så finner man kanskje en kaldblodstraver som aldri har gått løp (det går jo an å sjekke på DNT). Selv den kan være stresset, hvis den har skikkelig traverstamme. "Traverinnstinktet" kan være hos den hesten og man er "like langt".

Men du har rett "***Sofie***" at på dette temaet blir en aldri enig! ^^
Det kan være folk som ikke er enig i det er innlegget, som har andre erfaringer enn det jeg har med traverene.

Det er ikke opp til meg å gjøre, om traverene er brae eller dårlige hester - alle har sin smak.

Venner er som stille engler som løfter oss opp igjen når vingene har glemt å fly Gå til toppen av siden

Royal-X

» VIP

Innlegg: 862

Skrevet - 05/01/2008 :  11:56:21  Vis profil  Svar med kopi av melding
alle hester er bra hester - end of story! Gå til toppen av siden

**sofie**

» VIP

Norway
Innlegg: 337

Skrevet - 05/01/2008 :  13:58:42  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
alle hester er bra hester - end of story!

Opprinnelig postet av Royal-X



enig ;)

de som sier lykke ikke kan kjøpes, et ikke hva det vil si å eie en hest=)

www.sofieoglasso.piczo.com

Redigert av - **sofie** den 05/01/2008 13:59:34 Gå til toppen av siden

-RosaLind-

Norway
Innlegg: 421

Skrevet - 05/01/2008 :  18:13:46  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside-RosaLind-  Send %s1% en ICQ melding-RosaLind-  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresse-RosaLind-  Svar med kopi av melding
Nåhh er de det?
Venner er som stille engler som løfter oss opp igjen når vingene har glemt å fly Gå til toppen av siden

KamillaOlsen

Innlegg: 1

Skrevet - 21/01/2008 :  17:46:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
Min mening om dette emnet er at "travere" blir sett ned på av ALLE som har renrasede ridehester! Fakta er at en "traver" altså for eksempel en Amerikansk eller Fransk Varmblods er en like god ridehest som en hvilken som helst annen rase. Den eneste grunnen til at de er forskjellige er at den amerikanske varmblodsen har et steg som er avlet fram for fart. Både i galopp og i trav. Men, om travhester aldri blir kjørt, og er innridd rett, av en erfaren dressur rytter for eksempel, da skal man være utrolig god for å se at det er en traver av rase! Jeg hadde to travere selv. Den ene er inridd og har aldri vært forran en vogn, og den andre er innkjørt og kun travtrent, (den var norges beste 4-åring på travbanen for to år siden.) Jeg har også en fullblodsvallak, og en NV vallak. Så her tar jeg ingen partier. Men jeg VET at traverene mine, har mye bedre benbygning og høver, enn både fullblodsen og NV'en. Den ridehesten(traveren) jeg har, ble ridd inn av en tysk dressur instruktør, og han han går versader, travers, skjenkelvikninger i alle gangarter, for-og bakdelsvendinger, og galloppbytte. Har startet han opp til 120cm sprang, gikk 125cm på trening.

Ingen kan si at "travere" ikke er like gode ridehester som de som er avlet fram til det. Det ha KUN med eieren/den som trener hesten å gjøre.
Gå til toppen av siden

SiljeOgSolveRoss

Innlegg: 110

Skrevet - 21/01/2008 :  19:05:32  Vis profil  Svar med kopi av melding
Travere er noen UTROLIG fine hester!!
Står 2 på stallen til hesten min og de er bare mega fiine=D
Begge er så hypre at det ikke går ann men den ene varmblodsen og godt omskolert! Har fortsatt litt traver igjen, men det har vel nesten alle(?). Hun har noen utrooolig fine steg og traven.. Bare å bukke og neie for den traven! Hun hopper vel rund 1m men med den rette treninga hadde hun kunnet hoppet høyt! Hvis hun ikke var så litta og smal, med de tynne beina da..Hehe..
Hun må ris godt hver dag for at hun skal fungere fint tror jeg,og nå som de ikke har hatt sko har det ikke blitt mye ridning! Når vi tok en tur i går var hun helt "gal" og ble svett fordi hun stressa sånn. Er seff. ikke sånn hele tiden..

Men er HELT enig med KamillaOlsen: Ingen kan si at "travere" ikke er like gode ridehester som de som er avlet fram til det. Det ha KUN med eieren/den som trener hesten å gjøre.

Må bare ta med 2 bilder, siden jeg syns de er så fiine<3: Først Friendly Kickbowl(trur jeg det skrives)og Sissala Pride.


Redigert av - SiljeOgSolveRoss den 21/01/2008 19:12:01 Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.23 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2024 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.