hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]
 
 

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hvor mange har egentlig blandingshester/ponnier?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hesteraser
 Hvor mange har egentlig blandingshester/ponnier?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

SiljeOgSolveRoss

Innlegg: 110

Skrevet - 16/01/2008 :  21:15:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja hvem er det som har blandingshest/ponni?
Mange av blandingene blir fine og andre kanskje ikke så vellykket?
Ta gjerne med bilde også!
Veit dere også om noen kule blandinger som dere har eller som
hadde vært morsomt å sett hvordan ble til? Og til slutt, er dere FOR at mennesker blander rasene, eller IMOT?

SaraOgMedina

» VIP

Innlegg: 36

Skrevet - 16/01/2008 :  21:22:29  Vis profil  Svar med kopi av melding
hesten min Medina e american curly horse og fjording:) Gå til toppen av siden

Shambam

Innlegg: 171

Skrevet - 16/01/2008 :  22:59:19  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har ei blandingshoppe på 2 år:D Hatt henne siden hun ble født, hun er blanding mellom en svært kaldblodstraver og ei lita Welsh Mountain hoppe:) Blir spennede å se hvor stor hun blir! Et bilde:



Elsker Shamira mi over alt<3
Gå til toppen av siden

missixty

» VIP

Norway
Innlegg: 551

Skrevet - 17/01/2008 :  14:30:21  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressemissixty  Svar med kopi av melding
Jeg har en blanding av trakhener, saddlebred og tungdøl. Merkelig kombinasjon, og merkelig hest. Som regel ser han stor og tung ut, men hender han ser ut som en edel ridehest. I huet er han både veldig varm og kald. Blir nok aldri klok på det dyret der...






Hvorfor gjøre det i dag når du kan utsette det til i morgen ? Gå til toppen av siden

SiljeOgSolveRoss

Innlegg: 110

Skrevet - 17/01/2008 :  18:45:20  Vis profil  Svar med kopi av melding
Utroolig fine blandinger så langt:D Likte Veldig godt hesten din Missixty:D Utrolig fin farge! Gå til toppen av siden

Anniken_wiggo

Innlegg: 19

Skrevet - 18/01/2008 :  10:16:09  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hesten min er en blanding av Oldenburger og Holsteiner ;P
Er For at hester blir blandet, så lenge ikke de opprinnelige rasene dør ut ;P

Gå til toppen av siden

Inga+Bailey

» VIP

Innlegg: 36

Skrevet - 18/01/2008 :  10:48:42  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har blanding mellom varmblods- og kaldblodstraver!:)
Skikkelig stilig hest egentlig. Nå på vinteren ser hun skikkelig kald ut, men DEN vinterpelsen, på sommeren ser hun veldig varm ut. En varmblods med veldig masse man og hale, på en måte!;) Hun har også ganske kald fysikk, stødig og stabil, og varmt hode! Kan bli morsomt etterhvert :)

BAILEY TRENGER HELFÒRVERT!! Se finnkode: 15931305 for mer informasjon. Gå til toppen av siden

Torgubben
» VIP

Innlegg: 1

Skrevet - 23/01/2008 :  17:05:40  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei. På stallen hvor jeg rir er det tre kategori 1 ponnier som er blanding mellom New Forest og Araber, altså kan disse kategoriseres som sportsponnier. De er halvsøstre med samme mor. Hestene varierer både i bygning, ganglag og temperament. Den "varmeste" har temperament og ganglag som en araber. Dette er veldig fine ponnier. kjempefin blanding. Gå til toppen av siden

Ponnien+Theo

» VIP

Norway
Innlegg: 208

Skrevet - 23/01/2008 :  19:43:25  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidePonnien+Theo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressePonnien+Theo  Svar med kopi av melding
Jeg har en liten ponni,2 år- han er blanding mellom welsh/shetland. Jeg fikk tak i han da han var ett år. kkjøpte han fordi jeg ikke syntes han hadde det så greit der han var. Jeg er imot ulovlig avl. Har avlet selv de siste to årene, i fjor fikk min npa reg hoppe føll med kåret/godkjent hingst. I år venter jeg føll på min spranghest- bortkomne papirer- men renraset belgisk varmblod, men skal typegodkjennes. Grunnen til at hun avles på er svært gode egenprestasjoner. Føllet blir reg i NV ( b.reg) Cicero van T&L er far til føllet.
Norsk varmblod er jo ingen "rase",det er en avlsorganisasjon. masse forskjellige ridehest typer. poenget er jo her samme som for sportsponni ( egne regeler for typegodkj ponni)at man bruker hopper som enten er typegodkjent for avl, hopper med stamtavle + kåret hingst.

Skjønner egentlig ikke poenget med å drive ulovlig avl, at uhell skjer ja ja...men så mange uhell skjer bare ikke hvert år.

Det betyr ikke at jeg ikke er i stand til å kjøpe en blanding, den stakkars ponnien kunne jo ikke noe for at han var ulovlig avla. Men når jeg prøver å finne hingst til hoppa, så er det mye som vurderes ift til hingstene. Man ønsker jo å utfylle hoppa- kanskje foredle, drive linje-avl, man ser på det man har, prøver å finne den hingsten som passer best. Jeg var ute etter en hest med gode karakterer på gangarter, spesielt galoppen, samt en høyreist og litt stor hest. Jeg måtte også ha en hest egnet for sprang + at lynne/temperament er viktig....det er 100-vis av ting man kan ta stilling til ift forholdet hingst - hoppe.
Så derfor lurer jeg noen ganger på hva som er målet bak å ta fjordingshoppa si ( med 5 generasjoner i stammen) en særegen rase, og en flott hest - og noe man bør være stolt over å ha---pare denne med en varmblodstraver eller araber eller hva det skulle være. HVORFOR? Greit nok at folk eier slike, men å bevisst avle dem--er det for å slippe utgiter til bedekking med en av samme rase...for det kan umulig være mange tanker bak ift denne avlen. Ofte blir det uproposisjonerte hester, f.eks bakpart som ikke harmonerer med forpart, tynne bein ift kropp, kort/lang hals, noen ganger kommer det noen helt okei hester- men hva skjer da, når noen finner på at denne også skal i "avlen". Nei, jeg mener det- at med så mange hester som finns idag så skulle det være mulig å finne en med stamtavle hvis man er så int i avl!

Tribute to my best friend ever - Luke - savner deg masse ponni'n min
www.idaponniene.piczo.com
Gå til toppen av siden

Ponnien+Theo

» VIP

Norway
Innlegg: 208

Skrevet - 23/01/2008 :  22:26:19  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidePonnien+Theo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressePonnien+Theo  Svar med kopi av melding
og til deg som har hatt føllet siden det var født...svær kaldblodshingst på en liten welsh mountain, jeg tar det som den størtste selvfølge at dette ikke var planlagt. Tenker dere ikke på hoppa som skal bære frem føllet.
Tribute to my best friend ever - Luke - savner deg masse ponni'n min
www.idaponniene.piczo.com
Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Innlegg: 3062

Skrevet - 27/01/2008 :  02:20:15  Vis profil  Svar med kopi av melding
Greit nok å avle blandinger av raser som det kan være en fordel å krysse.
Men det er faktisk ikke LOV å krysse de norske rasene Fjording, Døl, Kaldblods og NL-hest med andre raser (vel, det er lov med Kaldblods/Døl enda).

På Island har de en helt spesiell avlspolitikk for sin rase, og det er at det ikke er lov å importere noe som helst av hest til landet, og hvis en hest har forlatt øya, kan den ikke komme tilbake - selv ikke en verdensmester. (Det samme gjelder forøvrig hunder og alle andre dyr.)

Her i Norge har man PRØVD å holde noenlunde strenge regler for avl av hester - men "folk er folk" og "hester er hester" - og så får man resultater som gjør at en "stakkars" heste-eier av en "Fjording-Araber" dessverre ikke får den godkjent eller registrert noe sted - og den må ihvertfall ikke brukes i avl.

De aller fleste (alle) avlsorganisasjoner for raser er meget nøye på lovlig avl, mens de som avler "typer" av hest til sportsbruk er mindre restriktive.

Jeg sier IKKE at blandingshester ikke er fine, snille og brukandes, men siden det nå engang er regler for avl av hest, så bør man i det minste ikke føre videre "avl" av ikke-registrerbare hester.
Gå til toppen av siden

Shambam

Innlegg: 171

Skrevet - 30/01/2008 :  16:59:24  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
og til deg som har hatt føllet siden det var født...svær kaldblodshingst på en liten welsh mountain, jeg tar det som den størtste selvfølge at dette ikke var planlagt. Tenker dere ikke på hoppa som skal bære frem føllet.

Opprinnelig postet av ida+ponniene



Jeg kjøpte hoppa drektig, altså jeg parra henne ikke med kaldblodsen, det var de forrige eierne, men de sa det var et uhell. JOm det er sant eller ikke vet jeg ikke, men jeg ville aldri gjort det!
Gå til toppen av siden

Ponnien+Theo

» VIP

Norway
Innlegg: 208

Skrevet - 30/01/2008 :  17:55:10  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidePonnien+Theo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressePonnien+Theo  Svar med kopi av melding
DET VAR BRA :)
Tribute to my best friend ever - Luke - savner deg masse ponni'n min
www.idaponniene.piczo.com
Gå til toppen av siden

-Sultan

» VIP

Norway
Innlegg: 136

Skrevet - 21/02/2008 :  17:55:25  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresse-Sultan  Svar med kopi av melding
Jeg har en blanding mellom shagya araber og døl.
Ganske tung i seg selv, så arabern sitter mer i bevegelsene hans.
Faren var en høyreist hingst med tungt hode.

obs. sommer ferie mage her..


Han e så fiin å snill guttn:)

Er vel ikke helt for blandings avel. Men heller ikke i mot heller.
Syns vel helst at man ikke blander.
Men gud det er mange fine blandingshester!:)

Gå til toppen av siden

Maaariel

Innlegg: 4

Skrevet - 01/03/2008 :  00:07:29  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har ei åringshoppe, 3/4 tinker og 1/4 islandshest. Verdens nydeligste, men hun var ikke planlagt, kjøpte moren (tinker/islandshest), og da var hun drektig, uten at jeg hadde noen aning. En åringshingst (tinker) hadde bedekt henne uten at noen viste det. Moren var heller ikke planlagt, hun var et resultat av at en tinkerhingst var på samme beite som islandshopper.
Den tidligere hoppa mi var araber/new forest, kjempefin!

Har ingen mening ang for/imot, rasene må tas vare på, men blandingene er herlige innslag! De har sitt spesielle utseende, og får forskjellige kvaliteter fra rasene de er blandet av, så egentlig er jeg både for og imot ;)

Hoppene mine har vært og er iallefall helt perfekte, fått det beste fra begge raser!

Gå til toppen av siden

Maaariel

Innlegg: 4

Skrevet - 01/03/2008 :  00:20:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
Får ikke til å legge inn bildene her i forumet, så hvis noen vil se, så ligger de på vip'en min;

maaariel
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.42 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2024 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.