hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Fjording og araber - blanding
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hesteraser
 Fjording og araber - blanding
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 6

VictoriaTh

» VIP

Norway

Skrevet - 03/06/2006 :  11:49:20  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideVictoriaTh  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseVictoriaTh  Svar med kopi av melding
Den fjording/araberen på stallen har faktisk fått en føll med fjording/kaldblodsen på stallen. Tror det var en ulykke, for fjording/kaldblodsen er vallak nå Men føllet som da ble en fjording/kaldblods/araber står også på stallen. Den ser kjempe fin ut
Victoria & Vinnie - http://vip.hestemarked.no/vip.asp?id=13920
-
Gå til toppen av siden

LisaFi

Skrevet - 04/06/2006 :  21:19:50  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLisaFi  Svar med kopi av melding
åh nei, ikke denne debatten igjen...

Kunne ikke tenkt meg noen slik blanding uansett, jeg så for min del,- ikke noe problem.

De jeg har sett er veldig uensartete, dvs vil jeg tro at det er veldig vanskelig å forutse hva som kommer ut. "araber med fjordingfarger" eller "fjording med araber gemytt" eller "lite hode, klumpete bein og merkelige hals" er vel litt sånn hipp som happ...
Gå til toppen av siden

kari anne
» VIP

Skrevet - 06/06/2006 :  11:04:32  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har kun sett denne blandingen en gang (som jeg vet om) og det var ei sprek 1er ponni med godt lynne og god eksteriør.
Gå til toppen av siden

Stall-Mykstu

» VIP

Skrevet - 07/06/2006 :  11:51:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Jeg har en blanding av fjording og appaloosa

Månestråle er en trivelig raring med masse vilje, flotte bevegelser og er utrolig lettlært...

Hun er datter av en uregistrert hoppe og en hingst som skulle bli vallak etter endt hoppesessong. Vet at det ikke er "lov", og gjorde det bare for gøy!

Opprinnelig postet av Nordre Mykstu Gård

vet at det ikke er lov, og gjorde det bare for gøy???
det er det desidert dummeste utsagnet jeg har hørt i dag!!
jeg blir sjokkert over denne holdningen til ulovlig avl!
Man avler jo ikke bare "på gøy"! å sette føll på en hoppe bør være en veloverveid avgjørelse, og lover er der for en grunn, og bør følges.
hvorfor kunne du ikke bruke en fjordings hingst på hoppa di da? var det ikke gøy nok?
jeg skjønner at uhell kan skje, men å bevist blande raser uten å bry seg om det er lovlig eller ikke, og på toppen av det hele begrunne det med "at du gjorde det bare for gøy" blir enormt useriøst og alt for dumt i mine øyne!
hva tror du hadde skjedd om alle blandet raser i hytt og pine "bare på gøy"?
man ville fått mye rart, "utvannede" raser, overflod av hester på markedet, og feil/sykdommer/skader ville florert.
ta en titt på hundeavlen, der er det nettopp dette som har skjedd, og mange hunder har skavanker som gjør at de er lettere disponert for skader og sykdommer...

før du krysset rasene, siden det tydligvis var en bevist handling, sjekket du da ut rasenes anatomi, og hvordan disse ville passe sammen?
sjekket du at begge hestene ikke hadde sykdommer/skavanker eller andre medfødte defekter?

f.eks, om man hadde krysset en lett, edel hest med "spinkel" benbygning som har en medfødt svakhet i beina, med en tung hest, med massiv benbygning...?
og plutselig sitter man der med en middelstung blanding med medfødt svakhet i bena... hva kan skje etterhvert da...? jo, belastningskader... hvem taper mest på det? joda, det er hesten det.

sukk... blir oppgitt...

Opprinnelig postet av Dr_ag_on_86

Jeg avlet fjappaloosablandingen min til eget bruk, og den blir ikke en av de overflødige på markedet! Hun er ei flott dame som skal bli på gården så lenge hun lever. Har aldri hørt om blandingen, og det var det som gjorde det litt gøy. Hun er veloverveid, planlagt og under innkjøring. Hun går nå ute døgnet rundt og er en frisk og sprek hest
Hadde jeg skulle avlet for salg ville jeg selfølgelig brukt en fjordhingst, veit om mange flotte

Det med belastningskader tror jeg kommer mere av bruken på hesten, enn om den er av blandingsrase, men en må jo selfølgelig vurdere de hestene en blander opp mot hverandre. Så vidt jeg veit er det mange renrasede hester/ponnier som blir ødelagte på grunn av for tidlig, feil og for hard belastning...

Frøydis Gå til toppen av siden

Isil

» VIP

Skrevet - 10/06/2006 :  19:40:27  Vis profil  Svar med kopi av melding
Venninda mi har en vallak som er blanding av fjording og araber. Han er ganske pigg av seg og ser litt spøkelser iblant. Men han har en veldig flott bygning, er veldig pen å se til og har fantastiske bevegelser! Blir nok en flott dressurhest! Tror faren (araber) er kåret.. Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 11/06/2006 :  00:39:04  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Tror faren (araber) er kåret..

Opprinnelig postet av Isil

Da synes jeg det var veldig rart at de ga lov til å bedekke en fjording????
Useriøse folk... overrasker meg at de finnes med kårede hingster og..
Gå til toppen av siden

*Hanne*

» VIP

Skrevet - 11/06/2006 :  01:01:55  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Har lest et sted at blandinger mellom fjording og araber er verdens verste blanding... at alle avkommene etter disse rasene har fått dårlig lynne og er en veldig tvilsom rase...

noen som vet noe om dette? noen som har/kjenner til denne rasen?

klem

Opprinnelig postet av Lizzie+Tassen

Det går ikke ann å si hvordan et individ blir bare ved å vite rase/ blanding. Oppdragelse og hendelser under oppveksten spiller mye inn her. hvordan en hest blir som voksen kommer ann på både arv og oppvekst. Det vil si at 50% kommer ann på arv og 50% kommer ann på oppdragelse.

Kopi av melding:
at alle avkommene etter disse rasene har fått dårlig lynne og er en veldig tvilsom rase...

Krysning mellom fjording og araber er ingen rase men heldigvis en blanding!! Hvorfor kalle en blanding for en rase?
Gå til toppen av siden

*Hanne*

» VIP

Skrevet - 11/06/2006 :  01:20:56  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Fint å finne dette emnet, ettersom jeg lurer litt på å bedekke fjordhoppa mi med en araberhingst. Jeg har tenkt på ren fjording, eller fjordingaraber.
Hva synes dere? Jeg har sett noen eksemplarer på denne blandingen, og de ser fine ut.

Grunnen til at jeg vil bedekke henne med araber, er den at jeg vil ha litt mer temperemang på hesten, ikke bare sløv, ettersom fjordinger har tendens til å bli sløve, og sånt.

Deres meninger?

Opprinnelig postet av wwkaja

Nå lurer jeg, hva har denne hoppa så spesielt som du må føre vidre?
Viss jeg ikke misforstår deg så er denne hoppa sløv, og du vil bedekke henne med en araber for å få en hest med mere futt?
Hva om det "forsøket" ikke går og du sitter igjen med en sløv hest, noe du ville ha vekk ved fjordingen?
Det er ingen garanti for at denne krysningen vil få mere futt.
Hvorfor ikke heller finne en hest som du liker, i stede for å blande salt og surt? Det finnes da nokk av hester til salgs rundt om, en må du finne som du liker, istede for å prøve å forme fram en hest du engentlig ikke ville ha.
Gå til toppen av siden

Ildfuglen

» VIP

Skrevet - 12/06/2006 :  03:45:15  Vis profil  Svar med kopi av melding
Etter å ha lest denne tråden, og en lignende tråd på et annet forum, får jeg følelsen av at fjordhest + araber er en relativt populær blanding. Hvorfor det?
Hva vil man oppnå med en slik type avl? Hva får man, dersom man får det beste fra begge rasene?
En rask hest som også kan trekke en vogn? En rask hest som er tung i steget? En trofast enmannshest som er svært sterk? En følsom hest som er god i terrenget? (Men... det er jo egentlig araberen fra før..?)

Kan noen opplyse meg?

Renate
Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 12/06/2006 :  13:45:37  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Er det ikke slik at alle araberhingster, uansett skavanker, får avles på da? Får de ikke bare et "stempel" hvor det står uegnet til avel eller noe slikt? Da er det vel fritt frem å kalle hingsten "kåret" .. Vet for øvrig av premierte araberhingster som tar i mot både det ene og det andre. Gå til toppen av siden

Kurre

Norway

Skrevet - 13/06/2006 :  11:52:17  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har hørt samme som Silje.Stemmer det?
www.forum-hest.moo.no Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 13/06/2006 :  23:40:37  Vis profil  Svar med kopi av melding
I så fall burde eiere av araberhingster skjerpe seg noe ganske alvorlig!

De har IKKE lov til å parre med de norske rasene ihvertfall. Altså ikke døl, fjording og nl-hest. Av den enkle grunn at HOPPENE ikke har lov til å bli parret med noe annet en sin egen rase.

"Moralen" og bevisstheten om lovlig avl må tydeligvis skjerpes betraktelig, både av hingste- og hoppe-eiere.

Kanskje noen fjord-arabere er riktig så søte og greie, men det bør altså ikke "lages" flere av dem heretter. Så når de som eksisterer idag er "mett av dager", bør det ideelt sett ikke finnes noen flere. Eierne av slike hester bør da bestemme seg for om de vil ha fjording eller araber - eller noe helt annet - MEN avlet etter "boka". - Ønsketenkning - ja vel...
Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 14/06/2006 :  00:14:11  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Har hørt samme som Silje.Stemmer det?

Opprinnelig postet av Kurre

Jepp

"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

BellaMin

Skrevet - 16/06/2006 :  09:20:26  Vis profil  Svar med kopi av melding
I stallen jeg rir i står det en fjording-araber, han biter, presser folk inntil veggen i spiltet, og alt mulig rart..
Nybegynnere i rideskolen er jo livredde den ekle hesten :P
Jeg kan ikke akkurat si at fjording*arabere er noe vakre heller :P

En gang dytta han ei jente inn i veggen slik at hun brakk begge beina i ene handa.. :/

En hest er ikke bare en hest! Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 16/06/2006 :  10:09:36  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
I stallen jeg rir i står det en fjording-araber, han biter, presser folk inntil veggen i spiltet, og alt mulig rart..
Nybegynnere i rideskolen er jo livredde den ekle hesten :P
Jeg kan ikke akkurat si at fjording*arabere er noe vakre heller :P

En gang dytta han ei jente inn i veggen slik at hun brakk begge beina i ene handa.. :/

Opprinnelig postet av BellaMin

Stakkars hest...

"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden
Side: av 6 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.42 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.