hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Fjording og araber - blanding
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hesteraser
 Fjording og araber - blanding
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 6

bhomme

» VIP

Norway

Skrevet - 17/06/2006 :  00:21:21  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressebhomme  Svar med kopi av melding
Hørt om noen få tilfeller av dette (2-3 blandinger av denne type), bare hørt positivt jeg...
Har himla lyst på en sånn blanding jeg..
Men må jo vite at hingsten og er bra da... Gemytt og sånn...
Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 17/06/2006 :  03:21:08  Vis profil  Svar med kopi av melding
Er det ikke blitt sagt ofte nok?
Blanding av raser er ikke LOV.
Ihvertfall ikke norske raser.
ENKELTE raser kan blandes, med en GODKJENT hingst for vedkommende hoppe av en bestemt rase.
Blandingshester kan ikke registreres, og du kan ikke delta i konkurranser.
For ikke å snakke om: Du har IKKE lov til å avle på hesten.

TENK om alle "uregistrerte hester" IKKE ble avlet på, av useriøse eiere. Da hadde vi i løpet ca. 20 år hatt bare "rene" hester.....
Gå til toppen av siden

Lucinda:

Norway

Skrevet - 17/06/2006 :  10:14:48  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
Eg er heilt enig med T.Boysen.

Men på ett punkt tar du faktisk feil. Man får foreløpig registrert kva det skulle være av hester hos NRYF for konkurranse. Dessverre kan man vel sei for slike ulovlige blandingshesterburde man ikkje få gjort dette med. Det ødelegger for alle vi som vil drive litt seriøst med avl.

Gå til toppen av siden

CamillaB

Skrevet - 20/06/2006 :  22:11:37  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei!
Nord i Frankrike har de en egen hesterase som heter Henson. Det er blanding av fjording og en type fransk ridehest. Disse hestene er nå en egen registrert hesterase og er mellom 37,5 og 50% fjording.
De ser ut som kjempestore og litt mørke fjordinger og har ål og svart/hvit man og hale. De er utrolige kule, kjempesnille og veldig anvendelige. Det er bare et sted i Frankrike de avles og de brukes til bl.a. horseball og polocrosse. Det er raske og vendbare og helt fantastisk kule. Se min VIP for bilder av dem fra polocrosse turnering i England i vår.
Henson-hestene har egen webside - se www.henson.fr.
Om et par uker skal jeg og en venninne til Frankrike og spille polocrosse på disse utrolig kule hestene
Gå til toppen av siden

irockyou

» VIP

Norway

Skrevet - 28/06/2006 :  03:22:25  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideirockyou  Svar med kopi av melding
Her kommer det noen bilder av en araber/fjording blanding jeg har ridd litt på. Hun heter Brita, er 5 år gammel og etter en helt nydelig, skjønn kåret araberhingst og en trivelig fjordhoppe. Kan vel trygt si at hun var et uhell. Men jeg synes hun har et vakkert hode =)

<3 Gå til toppen av siden

frida85

» VIP

Norway

Skrevet - 24/07/2006 :  22:48:45  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidefrida85  Svar med kopi av melding
Jeg vet om en blanding av fjordin og araber, og hun er helt herlig! Utrolig flott gemytt, og en veldig vakker hest! Hun har fått det beste fra begge :) Ser ingen grunn til at det skal bli en dårlig kombinasjon, alle individer er forskjellige, noen blir bra, andre dårlige, og sånn er det nok med alle raser og kombinasjoner! :)
And God took a handful of South wind and from it formed a horse, saying:
"I create thee, Oh Arabian. To thy forelock, I bind Victory in battle.
On thy back, I set a rich spoil And a Treasure in thy loins.
I establish thee as one of the Glories of the Earth...
I give thee flight without wings."
Gå til toppen av siden

Skjotta

Skrevet - 26/07/2006 :  19:50:19  Vis profil  Svar med kopi av melding
jeg vil bare spörre dere fjording eiere: vet dere ingenting om historien til rasen dere er sa heldige a eie?

det er ikke sa lenge siden fjordingen var utrydningstruet pga x med dölahest. böndene bestemte seg for at fjordingen var for liten, sa de krysset merra si med naboens döla hingst. resultatet var at fjordingen som ren rase nesten forsvant!!!

jeg har vokst opp med en av de störste forkjemperene for fjordingen som ren rase som ett nært og kjært familie medlem, og kan trygt si, at dersom han hadde sett denne diskusjonen ville han snudd seg i graven han takk og lov ikke har kommet i enda!!!!!!!!!

dere burde helt ærlig skamme dere!

ikke bare er det ULOVLIG a xe fjordingen med andre raser, det risikerer ogsa a ödelegge fjordingens status som ren rase!

*trekke pusten og roe seg ned*
Gå til toppen av siden

Liza:)

» VIP

Skrevet - 04/08/2006 :  12:57:13  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har selv hatt en slik blandings ponni i 8 år. nettop solgt henne.. det er en helt fantastisk ponni som går bra i både sprang , dressur og kjøring. hun er stødig og har et godt temperament og hun har lært meg utrolig mye. hun er fra sverige, og der er det faktisk flere steder hvor de bevisst blander fjording og araber, og denne blandingen er veldig populær fordi den er sterk og stødig som en fjording, men samtidig lettere bygd og gjerne mer energisk:)
nå sier jeg ikke at alle disse blandingene er vellykket og rolige, men det er da ikke alle renrasede hester som er like medgjørelige heller...

forøvrig er det vel kke lov å blane fjording med andre raser i Norge så vidt jeg vet...noe jeg egentlig er enig i da..

ta en titt pådenne kjekke bandings ponnien på : http://pic4.piczo.com/trulteh/?g=13871123&cr=4
Gå til toppen av siden

Miss Masada

» VIP

Norway

Skrevet - 14/04/2007 :  19:33:37  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideMiss Masada  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMiss Masada  Svar med kopi av melding
tanta mi hadde en araber/fjording for noen år siden. Hun het Mina:) Red litt på Mina mens hun stod til tanta mi. Kjempeflott hest:)

Mina<3

~Hvil I Fred, Miss Masada & Trolltind<3
Gå til toppen av siden
Side: av 6 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 2.67 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.